Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Για τον Παναγιώτη, το πρακτορείο και η ευρύτερη περιοχή αποτελούν το δεύτερο σπίτι του. Γνωρίζει και ζει τη συγκεκριμένη γειτονιά από τότε που θυμάται τον εαυτό του. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Τα πρακτορεία τυχερών παιχνιδιών αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της αθηναϊκής κοινωνίας. Το πρώτο άνοιξε τη δεκαετία του 1950 και έκτοτε, αυτά που άνοιξαν στη συνέχεια ενσωματώθηκαν αρμονικά στον ιστό της πόλης και στην καθημερινότητα των κατοίκων.

Για πολλά χρόνια ήταν τόποι συνάντησης σε κάθε συνοικία. Φιλοξενούσαν θαμώνες που δεν τα επισκέπτονταν μόνο για να δοκιμάσουν την τύχη τους αλλά και για να πιουν τον καφέ τους, να διαβάσουν την εφημερίδα τους, να συναντήσουν γνωστούς και φίλους και ενδεχομένως για να μάθουν πρώτοι τα νέα της γειτονιάς.

Ιδιοκτήτες τους υπήρξαν πρώην λαχειοπώλες και μικροέμποροι και η διαχείρισή τους αποτελούσε, ως συνήθως, οικογενειακή υπόθεση. Τώρα, πλέον, οι άδειες πωλούνται ελεύθερα, έτσι είναι σπάνιο να συναντήσεις ένα αμιγώς οικογενειακό πρακτορείο. Υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένοι που συνεχίζουν ακούραστοι την οικογενειακή παράδοση.

Στην περιοχή της πλατείας Βάθη, στην οδό Αχαρνών συγκεκριμένα, βρίσκεται εδώ και 42 χρόνια η «Πυθία» της οικογένειας Κολοκυθά. Επισκέφθηκα το πρακτορείο ένα πρωινό για να συναντήσω τον Παναγιώτη. Μαζί με τον αδελφό του, τον Γιώργο, «τρέχουν» την οικογενειακή επιχείρηση από τότε που ο πατέρας τους Αντρέας έφυγε από τη ζωή.

Παλιότερα ο κόσμος γνώριζε μόνο τα λαχεία και το παιχνίδι ΠΡΟ-ΠΟ (Προγνωστικά Ποδοσφαίρου) και έπρεπε να περιμένει καρτερικά την κλήρωση ή τα αποτελέσματα. Πλέον, οι ρυθμοί, η ταχύτητα και η ποικίλη γκάμα επιλογών που προσφέρονται στον πελάτη έχουν αλλάξει κατά πολύ την εικόνα ενός πρακτορείου.

«Σχεδόν όλη μας η οικογένεια βιοπορίζεται από τα πρακτορεία. Όλα ξεκίνησαν από τον παππού μου, που πουλούσε λαχεία στον δρόμο. Θείοι, ξαδέλφια και από τα δύο σόγια είναι πράκτορες. Έχουμε παράδοση», λέει ο Παναγιώτης, σκανάροντας παράλληλα τα δελτία αρκετών ανυπόμονων πελατών ‒η αλήθεια είναι πως βρέθηκα στον χώρο σε ώρα αιχμής.

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Μπαίνοντας στο μαγαζί το μάτι μου έπεσε στην επιδαπέδια επιγραφή της εισόδου. Φέρει την καλτ αρχική επωνυμία του καταστήματος, «“Η ΠΥΘΙΑ” - ΚΟΛΟΚΥΘΑΣ», και έχει μαύρα γράμματα σε σκούρο γαλάζιο φόντο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το πρακτορείο εδρεύει στην οδό Αχαρνών από το 1981. Μόλις πριν από έξι χρόνια μεταφέρθηκε σε νέο χώρο, στην απέναντι πλευρά του δρόμου, ώστε να είναι εφικτή η εγκατάσταση τηλεοράσεων και νέων μηχανημάτων. Η οικογένεια διαθέτει ακόμη ένα κατάστημα στην Ομόνοια, το οποίο διαχειρίζονται τα ξαδέλφια και ο θείος του Παναγιώτη.

Μπαίνοντας στο μαγαζί το μάτι μου έπεσε στην επιδαπέδια επιγραφή της εισόδου. Φέρει την καλτ αρχική επωνυμία του καταστήματος, «“Η ΠΥΘΙΑ” - ΚΟΛΟΚΥΘΑΣ», και έχει μαύρα γράμματα σε σκούρο γαλάζιο φόντο. «Το όνομα “Πυθία” προέκυψε από τον νονό μου. Είχε κι εκείνος πρακτορείο, το οποίο είχε ονομάσει έτσι από τη μάντισσα Πυθία. Κάποια στιγμή ο ΟΠΑΠ αποφάσισε να έχουν ενιαία εταιρική εικόνα όλα τα σημεία πώλησης. Δεν με ενόχλησε αυτή η αλλαγή. Το παλιό όνομα του μαγαζιού θα το βρεις τώρα μόνο στο πάτωμα της εισόδου, σαν αναμνηστικό».

Για τον Παναγιώτη, το πρακτορείο και η ευρύτερη περιοχή αποτελούν το δεύτερο σπίτι του. Γνωρίζει και ζει τη συγκεκριμένη γειτονιά από τότε που θυμάται τον εαυτό του. Δεν είναι ο μόνος βέβαια. Πλέον μοιράζεται τον χώρο πίσω από τον πάγκο με τον Αντώνη, «επίτιμο» θαμώνα του καταστήματος, που επισκέπτεται το πρακτορείο πιο πολύ για συναισθηματικούς λόγους. «Ήμουν φίλος με τον Ανδρέα που άνοιξε το μαγαζί. Μένω λίγο πιο κάτω και έρχομαι στο πρακτορείο από την πρώτη μέρα λειτουργίας του», μου ανέφερε όσο ο Παναγιώτης εξυπηρετούσε έναν πελάτη.

Αμφότεροι παραδέχθηκαν ότι οι διαφορές του τότε με το σήμερα είναι πασιφανείς. «Η γειτονιά έχει αλλάξει κατά πολύ. Παλιότερα είχε πιο πολλές οικογένειες, πιο πολλά παιδιά και νεολαία. Τώρα αυτό δεν ισχύει», είπε ο Παναγιώτης, με τον Αντώνη να προσθέτει πως «τα πρακτορεία λειτουργούσαν και ως χώρος συνάντησης, δεν ήταν μόνο καταστήματα για τυχερά παιχνίδια. Τώρα πια έχουν πληθύνει. Όπου σταθείς και όπου βρεθείς θα βρεις και από ένα πρακτορείο. Στην ευρύτερη περιοχή, μέχρι πριν από κάποια χρόνια υπήρχαν μόλις τρία πρακτορεία. Τώρα υπάρχουν τα διπλάσια».

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Καθοριστικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη, φυσικά, έπαιξε η προσθήκη πολλών νέων παιχνιδιών: αριθμοπαιχνίδια και διάφορα άλλα με στοιχήματα, σε ζωντανή εξέλιξη και μη. Πρακτορείο «Πυθία». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Καθοριστικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη, φυσικά, έπαιξε η προσθήκη πολλών νέων παιχνιδιών: αριθμοπαιχνίδια και διάφορα άλλα με στοιχήματα, σε ζωντανή εξέλιξη και μη. Παλιότερα ο κόσμος γνώριζε μόνο τα λαχεία και το παιχνίδι ΠΡΟ-ΠΟ (Προγνωστικά Ποδοσφαίρου) και έπρεπε να περιμένει καρτερικά την κλήρωση ή τα αποτελέσματα. Πλέον, οι ρυθμοί, η ταχύτητα και η ποικίλη γκάμα επιλογών που προσφέρονται στον πελάτη έχουν αλλάξει κατά πολύ την εικόνα ενός πρακτορείου.

«Η απρόσωπη κατάσταση οφείλεται στο γεγονός ότι τα παιχνίδια έχουν γίνει πολύ πιο γρήγορα. Θα παίξει κάποιος κάτι στο πόδι και θα φύγει. Παλιά δεν ίσχυε αυτό. Ο κόσμος το έβλεπε και ως τελετουργία. Ειδικά το ΠΡΟ-ΠΟ χρειαζόταν μελέτη και διάβασμα. Όσοι μας επισκέπτονταν μαζεύονταν σε ένα τραπέζι, ανταλλάσσοντας απόψεις και διαβάζοντας με τις ώρες τις εφημερίδες με τα προγνωστικά. Θυμάμαι πως πολλές φορές μοιράζονταν και τα κερδισμένα. Είχε άλλο ενδιαφέρον», είπε ο Παναγιώτης με μια διάθεση νοσταλγίας.

Τι κι αν εκείνες οι εποχές, κατά τη γνώμη τους, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί; Οι αναμνήσεις παραμένουν μέσα τους ολοζώντανες, μαρτυρώντας την αθωότητα μιας διαφορετικής περιόδου, τότε που υπήρχε ελεύθερος χρόνος, προσωπικές σχέσεις και τα πρακτορεία δεν αποτελούσαν μόνο ένα μέρος για να δοκιμάσεις την τύχη σου.

Γι’ αυτόν τον λόγο και ζήτησα από τον Παναγιώτη να μου πει κάποια ιστορία από τα παλιά: «Μια φορά, θυμάμαι, μια γιαγιά είχε παίξει ένα ξυστό “ντο-ρε-μί” με μουσικές νότες. Μόλις κατάλαβε ότι κέρδισε, λιποθύμησε μέσα στο μαγαζί. Πρέπει να κέρδισε κοντά στα 10 εκατομμύρια δραχμές».

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
«Έχουμε φυλάξει πολλά λαχεία και αποκόμματα. Δεν τα κρατήσαμε για κάποιον συγκεκριμένο λόγο. Η αξία τους θα έλεγα πως είναι περισσότερο συναισθηματική». Πρακτορείο «Πυθία». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ολοκληρώνοντας την ιστορία του, ο Παναγιώτης βρήκε λίγο χρόνο να κάνει ένα διάλειμμα. Άφησε για λίγο στο πόστο του τον Αντώνη και πήρε τα κλειδιά για τον ημιώροφο του μαγαζιού. Εκεί ο χώρος λειτουργεί σαν άτυπο μουσείο, είναι γεμάτος κάδρα, αφίσες του εθνικού λαχείου και κορνιζαρισμένους λαχνούς. Τα εκθέματα μπορεί να μην ήταν πολλά, ήταν όμως αρκετά για να σε βάλουν απευθείας στο κλίμα της εποχής.

«Έχουμε φυλάξει πολλά λαχεία και αποκόμματα. Δεν τα κρατήσαμε για κάποιον συγκεκριμένο λόγο. Η αξία τους θα έλεγα πως είναι περισσότερο συναισθηματική», ανέφερε ο ιδιοκτήτης, τακτοποιώντας τις κούτες με τα πολύχρωμα δελτία.

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Οι αναμνήσεις παραμένουν μέσα τους ολοζώντανες, μαρτυρώντας την αθωότητα μιας διαφορετικής περιόδου. Πρακτορείο «Πυθία». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Εκεί ο χώρος λειτουργεί σαν άτυπο μουσείο, είναι γεμάτος κάδρα, αφίσες του εθνικού λαχείου και κορνιζαρισμένους λαχνούς. Πρακτορείο «Πυθία». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Πλέον, στην Αθήνα είμαστε μετρημένοι στα δάχτυλα. Σε αυτό νομίζω έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι τώρα οι άδειες πωλούνται σε κάθε ενδιαφερόμενο. Παλιά μεταβιβάζονταν μόνο σε άτομα πρώτου βαθμού συγγένειας», είπε ο Παναγιώτης, κλειδώνοντας το πορτάκι του ημιώροφου.

Ο Παναγιώτης έπρεπε να γυρίσει στον πάγκο του καθώς, όσο έφτανε το μεσημέρι, η πελατεία αυξανόταν. Τον ευχαρίστησα για τη συζήτησή μας και κατευθύνθηκα προς την οδό Πανεπιστημίου, όπου και θα συναντούσα τον Νίκο Νικολαΐδη, τον εγγονό και ιδιοκτήτη (μαζί με τον αδερφό του Κλεόβουλο) της εμβληματικής αλυσίδας καταστημάτων «Ελπίς».

Φτάνοντας στο σημείο, οι υπάλληλοι του πρακτορείου μού υπέδειξαν το μέρος όπου θα είχαμε πρόσβαση στα αρχεία της εταιρείας. Ήταν μια υπόγεια στοά έξω από το μαγαζί, η οποία οδηγούσε στο ιστορικό πλέον γραφείο της επιχείρησης. Ο χώρος χρησιμοποιείται για τη χονδρική πώληση των λαχείων και απευθύνεται αποκλειστικά σε λαχειοπώλες και πρακτορεία.

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Η εμβληματική αλυσίδα καταστημάτων «Ελπίς». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Λαχεία και Ξυστά υπήρχαν παντού σκορπισμένα στους πάγκους, με τις λάμπες φθορίου να τονίζουν την επιγραφή με την επωνυμία της επιχείρησης. Εκεί μας υποδέχθηκε ο Νίκος, ο οποίος κρατούσε τρεις μεγάλους φακέλους. Το φωτογραφικό, και όχι μόνο, αρχείο του κατεύθυνε τη συζήτησή μας σχετικά με την ιστορία του μαγαζιού.

Όλα ξεκίνησαν το 1922, όταν ο Κλεόβουλος Νικολαΐδης πήρε την απόφαση να ανοίξει κατάστημα χονδρικής πώλησης τσιγάρων στην Ακτή Ποσειδώνος, στον Πειραιά. Όντας γιος εμπόρων από τη Σμύρνη, κληρονόμησε, μεταξύ άλλων, και την ικανότητα στο επιχειρείν, εισάγοντας τα λαχεία στο κατάστημα το 1937. Έκτοτε ο τζίρος της επιχείρησης ανέβηκε κατακόρυφα και δεκαεννιά χρόνια αργότερα το πρώτο πρακτορείο στην Αθήνα ήταν γεγονός.

«Πρέπει να ξέρετε ότι αρχικά, και για δεκαετίες, υπήρχαν μόνο τα λαχεία. Ο ΟΠΑΠ ιδρύθηκε το 1958. Ακόμη και μετά την ίδρυσή του, μια και είχε μόνο το ΠΡΟ-ΠΟ να προσφέρει στο καταναλωτικό κοινό, τα λαχεία που εκδίδονταν από την κρατική Διεύθυνση Κρατικών Λαχείων παρουσίαζαν μακράν μεγαλύτερες πωλήσεις και αποτελούσαν το πιο αγαπητό παιχνίδι στους πελάτες. Επειδή είχαμε ήδη πρακτόρευση λαχείων, με την ίδρυση του ΟΠΑΠ πήραμε και τη σχετική άδεια. Μάλιστα, ο πατέρας μου είχε βραβευτεί από τον οργανισμό για τα εξήντα συνεχή έτη συνεργασίας τους».

Η έλευση του ΠΡΟ-ΠΟ το 1959 πυροδότησε ένα νέο κύμα πελατείας, ως εκ τούτου τα καταστήματα της οικογένειας Νικολαΐδη άρχισαν να πολλαπλασιάζονται. Σήμερα η επιγραφή «ΕΛΠΙΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ» είναι αναρτημένη σε οκτώ πρακτορεία (επτά στην Αθήνα και ένα στην Κηφισιά), καθιστώντας την οικογενειακή επιχείρηση την δημοφιλέστερη στον κλάδο της.

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Από το φωτογραφικό αρχείο Νικολαΐδη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Από το φωτογραφικό αρχείο Νικολαΐδη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο ίδιος αντιλαμβάνεται την αξία της παρακαταθήκης που κληρονόμησε, κάνοντας ό,τι περνάει από το χέρι του, μαζί με τον αδελφό του, για να συνεχιστεί αυτή η πολύχρονη παράδοση. «Με σύνεση και αλληλοεκτίμηση προχωράμε όλα αυτά τα χρόνια. Την ίδια εκτίμηση είχαμε και συνεχίζουμε να έχουμε για την εταιρεία και τους ανθρώπους που την απαρτίζουν, καθώς και για τους πελάτες που μας επισκέπτονται. Είναι πάντα σημαντικό για εμάς να πορευόμαστε με καλή πίστη. Τιμάμε έμπρακτα την ιστορία και τους ανθρώπους που την εμπιστεύονται».

Συστατικό επιτυχίας για την αλυσίδα αποτελεί και η ιδιαίτερη επωνυμία της. Η οικογένεια Νικολαΐδη πιθανώς είναι η μοναδική επιχείρηση στον κλάδο που φέρει διακριτικό τίτλο στις εισόδους των καταστημάτων. «Δεν επέλεξε τυχαία αυτό το όνομα ο πατέρας μας για την επιχείρησή μας. Έχοντας ζήσει σε πολύ δύσκολες περιόδους, πάλευε, από το δικό του μετερίζι, να δώσει ελπίδα στον κόσμο για ένα καλύτερο αύριο. Πριν από αρκετά χρόνια το Δ.Σ. της ΟΠΑΠ Α.Ε., αν και αποφάσισε την ενιαία εταιρική εικόνα για τα πρακτορεία, μας έκανε την τιμή να επιτρέψει τη διατήρηση της διακριτικής επωνυμίας μας. Ήταν σίγουρα μια ηθική αναγνώριση για εμάς», δήλωσε ο Νίκος, δείχνοντάς μου από το αρχείο του τις παλιές επιγραφές των καταστημάτων.

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Μια υπόγεια στοά έξω από το μαγαζί, η οποία οδηγούσε στο ιστορικό πλέον γραφείο της επιχείρησης. Ο χώρος χρησιμοποιείται για τη χονδρική πώληση των λαχείων και απευθύνεται αποκλειστικά σε λαχειοπώλες και πρακτορεία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Σε μία από αυτές τις φωτογραφίες εντόπισε και τον εαυτό του σε παιδική ηλικία. Μεγαλωμένος κι εκείνος στους πάγκους των καταστημάτων του κέντρου, γνωρίζει από πρώτο χέρι την εξέλιξη του επαγγέλματος στην πρωτεύουσα. «Η Αθήνα έχει αλλάξει πολύ, μια και μιλάμε για μια διαφορετική πόλη εν γένει. Και ο ΟΠΑΠ έχει περάσει σε μια νέα εποχή, άρα οι αλλαγές είναι καθοριστικές. Πιστεύω, πάντως, πως το άτομο που εξυπηρετεί στον πάγκο εργασίας μπορεί ακόμα και σήμερα να καθορίσει την ατμόσφαιρα του πρακτορείου του. Στον Έλληνα και την Ελληνίδα υπάρχει η ανάγκη της επικοινωνίας και της αναζήτησης αυτής στον έξω, κοινό μας χώρο και ένα πρακτορείο υπηρετεί διαχρονικά και αυτή την ανάγκη».

«Για μένα ένα πρακτορείο παραμένει παραδοσιακό επειδή έτσι είναι χαραγμένο στην επιλεκτική μνήμη του πελάτη. Δηλαδή πιστεύω πως ακόμη και ένα σύγχρονο πρακτορείο μπορεί να διατηρεί την αίσθηση της παράδοσης μέσω της επικοινωνίας και της εξυπηρέτησης γενικότερα».

Τον ενημέρωσα πως κάνοντας την έρευνά μου σχετικά με το θέμα, αντιλήφθηκα τις μεγάλες αλλαγές που έχουν γίνει στο πέρασμα του χρόνου στα καταστήματα. Συμφώνησε, παραθέτοντας ταυτόχρονα τη δική του οπτική. «Όπως οι άνθρωποι έτσι και οι επιχειρήσεις αλλάζουν χωρίς αυτό να σημαίνει πως αποποιούνται την ταυτότητά τους. Σε μια εποχή που κυριαρχεί ο υλισμός, είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς πώς μπορεί να διατηρήσει αυτή την ταυτότητα. Για μένα ένα πρακτορείο παραμένει παραδοσιακό επειδή έτσι είναι χαραγμένο στην επιλεκτική μνήμη του πελάτη. Δηλαδή πιστεύω πως ακόμη και ένα σύγχρονο πρακτορείο μπορεί να διατηρεί την αίσθηση της παράδοσης μέσω της επικοινωνίας και της εξυπηρέτησης γενικότερα».

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
Από το φωτογραφικό αρχείο Νικολαΐδη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο φάκελος με τις φωτογραφίες έκλεισε και αμέσως άνοιξε ο επόμενος με τις διαφημιστικές αφίσες και τις αναγγελίες των κερδισμένων ποσών. Κόλλες χαρτί γεμάτες θαυμαστικά, μηδενικά και εμφατικά υπογραμμισμένες λεζάντες. Τα πάντα για να τραβήξουν την προσοχή του καταναλωτή.

Όλα αυτά τα χρόνια, όπως μαρτυρά και το αρχείο της, η «Ελπίς» έχει μοιράσει πακτωλό χρημάτων σε αρκετούς υπερτυχερούς. «Λόγω της παράδοσης στα λαχεία, έχει δοθεί πολλές το δώρο του Εθνικού αλλά και στα αριθμοπαιχνίδια έχουμε αρκετά καλή παράδοση», θυμήθηκε ο Νίκος, απλώνοντας τα τυπωμένα χαρτιά πάνω στο τραπέζι με τους φακέλους.

Όσο πιο πολύ ξεσκονίζαμε την ιστορία της επιχείρησης, τόσο περισσότερο ο Νίκος ενθουσιαζόταν. Η αγάπη του για το επάγγελμα ήταν εμφανής και αυτό αποτυπωνόταν σε κάθε του πρόταση. «Αρχικά ασχολήθηκα με τη δουλειά απλώς για να τη μάθω, αλλά αργότερα και για να προσφέρω στην οικογενειακή επιχείρηση. Αγαπώ πολύ το επάγγελμά μου, αν και πιστεύω ότι κάθε δουλειά μπορεί να σε κουράσει σε βάθος χρόνου. Εκτός από ρεαλιστής, όμως, είμαι και άνθρωπος του πρέπει, οπότε και δεν μπαίνω συχνά σε τέτοιου είδους σκέψεις».

Συνομιλώντας με τους «παραδοσιακούς» προποτζήδες της Αθήνας Facebook Twitter
«Αρχικά ασχολήθηκα με τη δουλειά απλώς για να τη μάθω, αλλά αργότερα και για να προσφέρω στην οικογενειακή επιχείρηση. Αγαπώ πολύ το επάγγελμά μου, αν και πιστεύω ότι κάθε δουλειά μπορεί να σε κουράσει σε βάθος χρόνου. Εκτός από ρεαλιστής, όμως, είμαι και άνθρωπος του πρέπει, οπότε και δεν μπαίνω συχνά σε τέτοιου είδους σκέψεις». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Όπως μου εκμυστηρεύθηκε, θα φανταζόταν τον εαυτό του και σε διαφορετικά επαγγελματικά πόστα. «Ζούμε σε μια εποχή που χρειάζεται κανείς να έχει παραπάνω από μία δουλειές. Το 2019 ολοκλήρωσα ένα μεταπτυχιακό στα τραπεζικά. Η οικονομική ύφεση της χώρας με ώθησε να μελετήσω περαιτέρω τον συγκεκριμένο κλάδο. Θα μου άρεσε πολύ να ασχοληθώ με τη διαχείριση πηγών ενέργειας, τη θαλάσσια βιολογία, τη συγγραφή θεατρικών έργων, τη φωτογραφία».

Η ώρα είχε περάσει και ο Νίκος έπρεπε να επιστρέψει στο γραφείο του. Η δουλειά συνεχιζόταν με αμείωτους ρυθμούς κι εκείνος ήταν έτοιμος για μία ακόμα απαιτητική ημέρα. Αυτό, όμως, το γνωρίζει πολύ καλά. Ως συνεχιστής μιας επιχείρησης τρίτης γενιάς, δεν έχει χρέος μόνο απέναντι στο καταναλωτικό κοινό και στους υπαλλήλους του αλλά και απέναντι στην ιστορική παρακαταθήκη που κληρονόμησε. Γιατί στο τέλος της ημέρας, πίσω από τις κληρώσεις, τους αριθμούς και τις στοίβες των λαχείων κρύβονται άνθρωποι που συνεχίζουν να χτίζουν πάνω στα θεμέλια των προκατόχων τους. Πίσω από την καλλωπισμένη εικόνα των σύγχρονων καταστημάτων υπάρχουν αυτοί που βάζουν πλάτη για να διατηρήσουν την παράδοση του επαγγέλματος. Δυσεύρετοι πια, σαν τον πρώτο λαχνό του Εθνικού, αποφασισμένοι όμως να μην αφήσουν τίποτα στην τύχη...

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

LiFO Talks / Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

Ο Βασίλης Μπισμπίκης σκιαγραφεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στη νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, «Σπασμένη Φλέβα», μιλώντας για τα όρια, την ανθρώπινη φύση και τη δύναμη του σοκ στην τέχνη.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

H κατάσταση των πραγμάτων / «Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

Τους τελευταίους μήνες, η ελληνική κτηνοτροφία βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Από τις επιδοτήσεις-«μαϊμού» του ΟΠΕΚΕΠΕ μέχρι την ευλογιά που έχει αποδεκατίσει χιλιάδες ζώα και τη διαρκή συρρίκνωση του κλάδου, η συγκυρία σκιαγραφεί ένα μέλλον εξαιρετικό αβέβαιο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Έχω βαρεθεί να ακούω “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου και θα περάσει”»

Lifo Videos / «Βαρέθηκα το “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου να περάσει”»

Με το βιβλίο της αλλά και με τα απίθανα videos της, άλλαξε τα ελληνικά δεδομένα όσον αφορά την vegan διατροφή. Επόμενος σταθμός η γυναικεία ενδυνάμωση, αλλά με το δικό της στιλ. Η Madame Ginger, aka Μαριλού Παντάκη, μιλά για το νέο της βιβλίο το «ΔΕ fem ΜΠΟΥΚ», το γυναικείο σώμα, την ουσιαστική ευεξία και τη φροντίδα χωρίς φιοριτούρες. 
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ο Μούμος και το rage bating

LiFO Vidcasts / Ο Μούμος και το rage baiting

Το επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» που τα ρούχα του Θωμά Ζάμπρα τελείωσαν και ξαναβάζει τα ίδια, θυμάται τα ψέματα των γονιών των ’90s, συζητάει με τον εαυτό του για το rage baiting και προσπαθεί να καταλάβει αν το να είσαι ψηλός είναι επάγγελμα ή απλώς βιολογικό ατύχημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Lifo Videos / «Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Από τις διαδρομές αξημέρωτα με το λεωφορείο για μια προπόνηση στην Τρίπολη μέχρι τους πενιχρούς μισθούς, η Λαμπρινή Γεωργακοπούλου είναι μία από τις γυναίκες που συνεχίζουν να παίζουν ποδόσφαιρο στην Ελλάδα με μόνη ανταμοιβή το πάθος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Άκου την επιστήμη / Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Τι είναι, τελικά, η νανοϊατρική; Πόσο κοντά βρίσκεται στη θεραπεία ασθενειών που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ανίατες; Υπάρχουν ηθικοί φραγμοί σε έναν τομέα που αγγίζει το απειροελάχιστο της ύλης; Η καθηγήτρια Βιολογίας και Νανοϊατρικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαζούλη, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

H κατάσταση των πραγμάτων / Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών, η ανάγκη για αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και του δασικού πλούτου είναι επιτακτική. Μπορεί η φύση να αναγεννηθεί μόνη της ή απαιτείται τεχνητή αναδάσωση; Πότε αφήνουμε τη φυσική αναγέννηση να λειτουργήσει και πότε χρειάζεται παρέμβαση; Τι σημαίνει στην πράξη η αποκατάσταση ενός καμένου οικοσυστήματος και πόσο δύσκολη είναι αυτή η διαδικασία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γκαλ Ρομπίσα: «Ζούμε σε μια χώρα που ακόμα κι ένα ποτό ή ένα σινεμά μοιάζει πολυτέλεια»

Lifo Videos / Γκαλ Ρομπίσα: «Στη χώρα μας πρέπει να παλέψεις για να πληρώσεις το νοίκι σου»

Από τη μνήμη των προγόνων του που επιβίωσαν από το Ολοκαύτωμα μέχρι τη σύγχρονη πραγματικότητα της ανασφάλειας, της ακρίβειας και της επιφανειακής εικόνας. Ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του μιλά στη LifO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

LiFO Vidcasts / Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

Από το korean barbecue μέχρι τα ελληνικά βαφτίσια και τους κωμικούς που παίζουν στη Σαουδική Αραβία, ο Θωμάς Ζάμπρας επιστρέφει με ακόμα ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0»., όπου τίποτα δεν συνδέεται, κι όμως όλα βγάζουν νόημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

LifO Vidcasts / Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

Άλλο ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» όπου τίποτα δεν έχει λογική σειρά — αλλά όλα βγάζουν νόημα με τον τρόπο του Θωμά Ζάμπρα. Από παιδικές αναμνήσεις και τουρκικά τρακαρίσματα μέχρι μαθήματα σωστού hate commenting και ρομπότ που μαθαίνουν kung fu.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Θεοδώρα Ψαλτοπούλου: Γιατί oι νέοι νοσούν ολοένα περισσότερο από καρκίνο;

Άκου την επιστήμη / Γιατί αυξάνονται οι νέοι που νοσούν από καρκίνο; H Θ. Ψαλτοπούλου εξηγεί

Πώς μπορούμε να μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου; Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν καθοριστικά τη μακροζωία; Και πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η διατροφή στην πρόληψη των χρόνιων ασθενειών; Η παθολόγος και καθηγήτρια Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Radio Lifo / Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Γιατί πλημμυρίζουν οι δρόμοι με την πρώτη νεροποντή; Και πώς αυτό συνδέεται με τον φυσικό χώρο που έχουμε κλέψει από τα ρέματα και τα ποτάμια της πόλης; Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός που έχει εξερευνήσει και μελετήσει διεξοδικά το ιστορικό δίκτυο των ρεμάτων της Αττικής, συζητά με την Ντίνα Καράτζιου τα πώς και τα γιατί.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θανάσης Φωκάς: «Μπορείς να απελευθερωθείς από την πίεση των social media και να στραφείς στον εαυτό σου;»

Θανάσης Φωκάς / Θανάσης Φωκάς: «Μπορείς να απελευθερωθείς από τα social media και να στραφείς στον εαυτό σου;»

Μπορεί το ασυνείδητο να καθορίζει τις αποφάσεις μας; Είναι η ευτυχία θέμα κατανάλωσης ή εσωτερικής ολοκλήρωσης; Πώς η τεχνολογία μεταμορφώνει τον τρόπο που σκεφτόμαστε και ζούμε; Ο διακεκριμένος μαθηματικός και ακαδημαϊκός μοιράζεται σκέψεις που ξεκινούν από την επιστήμη και φτάνουν μέχρι τα μεγάλα υπαρξιακά ερωτήματα της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ