Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
Eπιτέλους, γιατί ήταν τόσο σημαντική αρχιτέκτονας η Ζάχα Χαντίντ;
Σαν Σήμερα

Eπιτέλους, γιατί ήταν τόσο σημαντική αρχιτέκτονας η Ζάχα Χαντίντ;

Σαν σήμερα, το 2016, πεθαίνει η αρχιτέκτονας της οποίας τα σχέδια είχαν ως στόχο να συγκινήσουν το κοινό σε όλο τον κόσμο, διευρύνοντας τα όρια της φόρμας και της λειτουργικότητας

Όταν μεταδόθηκε η είδηση ότι η αρχιτέκτων Ζάχα Χαντίντ απεβίωσε σε ηλικία των 65 ετών λόγω καρδιακής προσβολής ενώ νοσηλευόταν για βρογχίτιδα σε ένα νοσοκομείο του Μαϊάμι, το Αμερικανικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτόνων ανάρτησε στο Twitter ένα αποχαιρετιστήριο tweet με μήνυμα που προφανώς θεωρούσαν έπαινο: «Αναπαύσου εν ειρήνη Ζάχα Χαντίντ, υπήρξες πρωτοπόρος γυναίκα αρχιτέκτονας».

 

Η Χαντίντ, η πρώτη γυναίκα στην οποία απονεμήθηκε το Βραβείο Pritzker και μία από τις σημαντικότερες δημιουργικές δυνάμεις στην σύγχρονη αρχιτεκτονική, σίγουρα θα είχε ενοχληθεί στην αναφορά του φύλου της σε σχέση με την επιτυχία της. 

 

Πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της σταδιοδρομίας της προσπαθώντας να ξεπεράσει την αναφορά της ως «γυναίκα αρχιτέκτονα» και η επιμονή του ΑΙΑ να αναφέρεται σε εκείνη ακόμα και μετά θάνατο χρησιμοποιώντας το φύλο της πριν από την ιδιότητα της, υποδεικνύει πως το επάγγελμα του αρχιτέκτονα δεν έχει εξελιχθεί τόσο ώστε να ξεπεράσει το σεξιστικό παρελθόν του, όπως η ίδια η Χαντίντ ήλπιζε.

  

Πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της σταδιοδρομίας της προσπαθώντας να ξεπεράσει την αναφορά της ως «γυναίκα αρχιτέκτονα» και η επιμονή του ΑΙΑ να αναφέρεται σε εκείνη ακόμα και μετά θάνατο χρησιμοποιώντας το φύλο της πριν από την ιδιότητα της, υποδεικνύει πως το επάγγελμα του αρχιτέκτονα δεν έχει εξελιχθεί τόσο ώστε να ξεπεράσει το σεξιστικό παρελθόν του, όπως η ίδια η Χαντίντ ήλπιζε.

 

Μη νομίζει όμως κανείς πως η Χαντίντ, η οποία είχε γεννηθεί στο Ιράκ και είχε την επαγγελματική της έδρα στο Λονδίνο, αποσιωπούσε το φύλο της. Απολάμβανε την εμβληματική της θέση ως ίνδαλμα της αρχιτεκτονικής και θεωρούσε πως άνοιγε δρόμο για να ακολουθήσουν άλλες γυναίκες.

 

Ο στόχος της όμως ήταν πάντα το να φτάσει σε ένα σημείο όπου πρώτα θα τη σκέφτονταν ως αρχιτέκτονα, και η ιδιότητα της ως γυναίκα -και μάλιστα γυναίκα αραβικής καταγωγής- θα ακολουθούσε.

 

Το Κέντρο Heydar Aliyev Center στο Αζερμπαϊτζάν
Το Κέντρο Heydar Aliyev Center στο Αζερμπαϊτζάν

 

Την επιθυμία της αυτή την πραγματοποίησε, τουλάχιστον σε μεγάλο βαθμό. Με τη σκληρή δουλειά, το εξαιρετικό ταλέντο, τη θαρραλέα επιμονή και μια αξέχαστη προσωπικότητα κατέστησε εαυτόν μία από τις πλέον γνωστές φιγούρες της αρχιτεκτονικής, μία από τις ελάχιστες που είχαν ειδικό βάρος, τόσο μέσα στο πεδίο της, όσο και στο ευρύτερο κοινό.

 

Ήταν, με κάθε έννοια της λέξης, μια παρουσία. Σημαντική και επιβλητική, ντυμένη με κάπες που σχεδίαζε η ίδια, δεν καταλάμβανε τον χώρο, μάλλον τον καθόριζε.

 

Πετούσε αδιάκοπα σε όλο τον κόσμο, πρώτα για να εδραιώσει το όνομά της δίνοντας ομιλίες σε σχολές αρχιτεκτονικής και σε μουσεία, και στη συνέχεια όταν το γραφείο της αναλάμβανε περισσότερα έργα, για να επισκέπτεται τα εργοτάξια σε Ευρώπη, Ασία, Μέση Ανατολή και Ηνωμένες Πολιτείες.

 

Προσέφερε στον κόσμο τόσες αξέχαστες γραμμές και σχήματα, όπως το London Aquatics Centre που κόβει την ανάσα, η Όπερα της Guangzhou στην Κίνα, το Κεντρικό Κτήριο της BMW στη Λειψία και το Κέντρο Heydar Aliyev Center στο Αζερμπαϊτζάν, ένα κτίριο από τσιμέντο το οποίο χορεύει σαν χαρτί που διπλώνεται.

 

Ως τον πρόωρο θάνατό της, το γραφείο της διέθετε 400 άτομα προσωπικό, πολλές φορές παραπάνω από τα άλλα αρχιτεκτονικά γραφεία που έχουν αφοσιωθεί σε σημαντικά καινοτόμα σχέδια. 

 

Το London Aquatics Centre, κολυμβητικό προπονητικό κέντρο που σχεδίασε η Ζάχα Χαντίντ.
Το London Aquatics Centre, κολυμβητικό προπονητικό κέντρο που σχεδίασε η Ζάχα Χαντίντ.

 

Η επιτυχία αυτή δεν την γλίτωσε από το να την αποκαλούν ντίβα της αρχιτεκτονικής και από το να θεωρείται δύσκολη στην συνεργασία. Επίσης το 2014 επικρίθηκε για τις συνθήκες εργασίας των εργατών.

 

Σχεδόν κάθε διάσημος αρχιτέκτονας αντιμετωπίζεται ως μετενσάρκωση του Χάουαρντ Ρόαρκ από καιρού εις καιρόν, όμως η Ζάχα Χαντίντ βρέθηκε σε πιο δεινή θέση, γιατί κάθε φορά που κάποιος άνδρας αρχιτέκτονας κατηγορείται για αλαζονεία, βρίσκεται κάποιος να τον υπερασπιστεί λέγοντας πως η δουλειά αυτή απαιτεί να είσαι σκληρός.

 

Λιγότεροι είναι εκείνοι που θα αναγνωρίσουν το ίδιο ελαφρυντικό σε μία γυναίκα και το στερεότυπο  της δύσκολης «σκύλας» υπερνικάται πολύ πιο δύσκολα από το κλισέ του στιβαρού άνδρα.

 

Κάποτε ένας διευθυντής μουσείου αποκάλεσε τη Χαντίντ «Lady Gaga της αρχιτεκτονικής», κι ήταν εύκολο να τη σκεφθεί κανείς ως μια ξέφρενη γυναίκα που έκανε ξέφρενα πράγματα.

 

Όταν όμως τη γνώριζε κάποιος αντιλαμβανόταν ότι δεν ήταν τόσο ξέφρενη όσο άφηνε να εννοηθεί η δημόσια εικόνα της, πιο πολύ τη χαρακτήριζε η αίσθηση του χιούμορ, η ειρωνεία, η ζεστασιά και, πιο συχνά απ' ό,τι φαντάζεται ο κόσμος, η τρυφερότητα. 

 

Θα μπορούσε να πει κανείς το ίδιο και για τα κτίριά της. Δεν είναι τόσο τρελά όσο φαίνονται με την πρώτη ματιά εξαιτίας των υπερβολικών, δυναμικών μορφών και των αιχμηρών γωνιών τους.

 

Είναι αλήθεια ότι η Χαντίντ απολάμβανε τα ασυνήθιστα σχήματα και προτιμούσε να παραιτηθεί μίας παραγγελίας παρά να σχεδιάσει ένα απλό κουτί.

 

«Οι άνθρωποι πιστεύουν πως το πλέον κατάλληλο κτίριο είναι παραλληλόγραμμο, αλλά ο κόσμος δεν είναι παραλληλόγραμμος» είχε πει.

 

Οι γραμμές και τα σχήματα που δημιουργούσε δεν ήταν ποτέ αυθαίρετα ή ανόητα. Πάντα συνδέονταν με κάποιο συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό πρόβλημα και την τοποθεσία στην οποία οικοδομούνταν τα κτίρια. 

 

Η Όπερα της Guangzhou στην Κίνα.
Η Όπερα της Guangzhou στην Κίνα.

 

Εκείνο που ήθελε η Χαντίντ, εκείνο που επιζητούσε πάνω από όλα, ήταν μια επέκταση των δυνατοτήτων της αρχιτεκτονικής. Θεωρούσε την αρχιτεκτονική ως κοινωνική τέχνη κι όχι αμιγώς ζήτημα δημιουργίας φόρμας, και επιθυμούσε τα σχήματα και οι μορφές να εμπνέουν τους ανθρώπους, να τους διεγείρουν και να προκαλούν συναισθηματική ανταπόκριση.

 

Τη συνάρπαζε η αστική πυκνότητα και ο ρωσικός κονστρουκτιβισμός, και ήθελε να βρει έναν τρόπο να χρησιμοποιήσει τις πρώιμες μονερνιστικές φόρμες που την είχαν εμπνεύσει ώστε να αποτελέσουν τη βάση μιας νέας αρχιτεκτονικής που θα αντικατοπτρίζει σε φόρμα και χώρο την πολυπλοκότητα της σύγχρονης αστικής ζωής. 

 

Αν υπήρχε κάτι για το οποίο δεν είχε καθόλου ανοχή, αυτό ήταν η αρχιτεκτονική που απέφευγε τη δέσμευση.

 

«Για εμένα δεν υπήρχε ποτέ καμία αμφιβολία ότι η αρχιτεκτονική οφείλει να συνεισφέρει στην πρόοδο της κοινωνίας και τελικά στη συλλογική και ατομική μας ευημερία» είχε δηλώσει λίγο πριν από τον θάνατό της στην ομιλία της όταν αποδέχθηκε το Χρυσό Μετάλλιο του Βασιλικού Ινστιτούτου των Βρετανών Αρχιτεκτόνων.

 

Ήταν η πρώτη γυναίκα στην οποία απονεμήθηκε και αυτό το βραβείο, παρότι έχει απονεμηθεί σε αρκετές γυναίκες για έργα με άρρενες συνεργάτες τους. «Διεκπεραιώνει και διευκολύνει την καθημερινή ζωή».

 

Το πρώτο της έργο στη Νέα Υόρκη είναι ένα τσιμεντένιο κτίριο 11 ορόφων με καμπύλες στο Τσέλσι. Υπάρχουν πολλά άλλα κτίρια της Χαντίντ τα οποία είχαν μόλις ολοκληρωθεί ή βρίσκονταν υπό κατασκευή σε όλο τον κόσμο την περίοδο του θανάτου της, και κάθε ένα πλέον μοιάζει πια σπάνιο και πολύτιμο.

 

Από τον θάνατο του Λούις Κάν το 1974 και του Έερο Σάαρινεν το 1961, χάθηκε ξανά ένας τόσο σημαντικός αρχιτέκτονας στο απόγειο της καριέρας του και το έργο του ξαφνικά μοιάζει αφύσικα περιορισμένο, σαν μια σειρά μικρών εκλάμψεων μιας φλόγας που πλέον έσβησε για πάντα.  

 

Το Κεντρικό Κτίριο της BMW στη Λειψία.
Το Κεντρικό Κτίριο της BMW στη Λειψία.

 

Με στοιχεία από το Vanity Fair

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα πιο πολυαναμενόμενα κτίρια του 2018

ΑρχιτεκτονικήΤα πιο πολυαναμενόμενα κτίρια του 2018

Αυτά τα 12 εντυπωσιακά αρχιτεκτονήματα (κανένα στην Ελλάδα!) θα ολοκληρωθούν φέτος και θα βελτιώσουν την αισθητική των πόλεων που τα φιλοξενούν
9.1.2018
Βίντεο από drone καταγράφει εικόνες από το μουσείο της Ζάχα Χαντίντ σε μια βουνοκορφή στο Νότιο Τιρόλο

ΤέχνεςΒίντεο από drone καταγράφει εικόνες από το μουσείο της Ζάχα Χαντίντ σε μια βουνοκορφή στο Νότιο Τιρόλο

Πρόκειται για το μουσείο Messner, το οποίο είναι κατά το ήμισυ θαμμένο στην κορυφή ενός αλπικού βουνού στην Ιταλία
28.7.2017
H Google τιμά την Ζάχα Χαντίντ, την γυναίκα θρύλο της αρχιτεκτονικής

Ψηφιακή ΖωήH Google τιμά την Ζάχα Χαντίντ, την γυναίκα θρύλο της αρχιτεκτονικής

To σημερινό Google Doodle εμπνέεται από τα σκίτσα της Χαντίντ
31.5.2017

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λίγα λόγια με τον Μάκη Σαλιάρη, μερικές ώρες πριν φύγει από τη ζωή

Σαν Σήμερα Λίγα λόγια με τον Μάκη Σαλιάρη, μερικές ώρες πριν φύγει από τη ζωή

Μια αποκλειστική συνέντευξη του guru του αθηναϊκού clubbing και πρωταθλητή αγώνων αυτοκινήτου, που πέθανε σαν σήμερα, το 2015
19 ΩΡΕΣ ΠΡΙΝ
Γιάννης Δαλιανίδης: Επειδή ήταν τόσο δύσκολες οι εποχές, εγώ ήθελα να διασκεδάσω τον κόσμο

Σαν Σήμερα Γιάννης Δαλιανίδης: Επειδή ήταν τόσο δύσκολες οι εποχές, εγώ ήθελα να διασκεδάσω τον κόσμο

Σαν σήμερα πεθαίνει το 2010 ο σκηνοθέτης των μεγάλων επιτυχιών του ελληνικού κινηματογράφου. Αυτή είναι η τελευταία του συνέντευξη
1 ΗΜΕΡΑ ΠΡΙΝ
Ο Τζακ ο Αντεροβγάλτης στέλνει γράμμα «από την Κόλαση»

Σαν Σήμερα Ο Τζακ ο Αντεροβγάλτης στέλνει γράμμα «από την Κόλαση»

Στις 15 Οκτωβρίου του 1888. ο επικεφαλής για την ασφάλεια του Whitechapel λαμβάνει μια επιστολή με ένα μακάβριο στοιχείο
2 ΗΜΕΡΕΣ ΠΡΙΝ
Εφτά μέρες χωρίς κυβέρνηση

Σαν Σήμερα Εφτά μέρες χωρίς κυβέρνηση

Την είπαν αναίμακτη Απελευθέρωση. Και ήταν. Μάλλον η μόνη στην Ευρώπη.
12.10.2018
10 αποφθέγματα του Ζαν Κοκτώ για τη ζωή που κάποτε γίνεται αφόρητη

Σαν Σήμερα 10 αποφθέγματα του Ζαν Κοκτώ για τη ζωή που κάποτε γίνεται αφόρητη

… αλλά έχει και τη σουρεαλιστική ωραία πλευρά της, έτσι όπως τη χαρτογράφησε ο εστέτ του πνεύματος που πέθανε σαν σήμερα, το 1963
11.10.2018
Το 1963 πεθαίνει η Εντίθ Πιάφ: Διαβάστε μια ολιγόλογη, αλλά γεμάτη νόημα συνέντευξή της

Σαν Σήμερα Το 1963 πεθαίνει η Εντίθ Πιάφ: Διαβάστε μια ολιγόλογη, αλλά γεμάτη νόημα συνέντευξή της

Ένα φωτογραφικό αφιέρωμα στο «σπουργιτάκι» της Γαλλίας, από τον Σπύρο Στάβερη
10.10.2018
Το 2016 πεθαίνει η τραγουδίστρια του ελαφρού Νάντια Κωνσταντοπούλου

Σαν Σήμερα Το 2016 πεθαίνει η τραγουδίστρια του ελαφρού Νάντια Κωνσταντοπούλου

Μια κυρία της πίστας και της δισκογραφίας που άφησε μεγάλες επιτυχίες
9.10.2018
Η εν ψυχρώ δολοφονία του Τσε Γκεβάρα

Σαν Σήμερα Η εν ψυχρώ δολοφονία του Τσε Γκεβάρα

«Πυροβολήστε με, δειλοί. Θα σκοτώσετε έναν άνθρωπο, όχι τις ιδέες μου»: σαν σήμερα το 1967 δολοφονείται ο αργεντινός αντάρτης που έγινε σύμβολο όλων των επαναστατημένων του κόσμου
9.10.2018
Όταν η Λούλα Αναγνωστάκη αυτοβιογραφήθηκε στη LiFO

Σαν Σήμερα Όταν η Λούλα Αναγνωστάκη αυτοβιογραφήθηκε στη LiFO

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας που πέθανε σαν σήμερα, πριν από έναν χρόνο, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα
8.10.2018
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος: ο ζωγράφος που ο Πικάσο αποκαλούσε «πατέρα»

Σαν Σήμερα Δομήνικος Θεοτοκόπουλος: ο ζωγράφος που ο Πικάσο αποκαλούσε «πατέρα»

Σαν σήμερα το 1541 γεννήθηκε στον Χάνδακα, το σημερινό Ηράκλειο Κρήτης
1.10.2018
Όταν ο Αλέξης Μπίστικας είχε μιλήσει στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν Σήμερα Όταν ο Αλέξης Μπίστικας είχε μιλήσει στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

«Θέλω να ταξιδέψω αλλά δεν θα προλάβω μάλλον…»
29.9.2018
Νίκος Καρούζος: «Η ποίηση σπαρταρά να επιστρέψει»

Σαν Σήμερα Νίκος Καρούζος: «Η ποίηση σπαρταρά να επιστρέψει»

Για την έκδοση με τα αδημοσίευτα ποιήματά του, με αφορμή την επέτειο του θανάτου του μεγάλου ποιητή
28.9.2018
Glenn Gould: Ο μεγάλος πιανίστας που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1932

Σαν Σήμερα Glenn Gould: Ο μεγάλος πιανίστας που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1932

Εκκεντρικός, ιδιοφυής, αγοραφοβικός... ο μεγάλος Καναδός πιανίστας και συνθέτης δεν ανεχόταν κανέναν διευθυντή ορχήστρας και φορούσε πάντα γάντια για να προστατεύει τα χέρια του – ακόμα και όταν κολυμπούσε το καλοκαίρι.
25.9.2018
Ο αξέχαστος λόγος του Λέοναρντ Κοέν

Σαν Σήμερα Ο αξέχαστος λόγος του Λέοναρντ Κοέν

Η έκδοση με τα ρητά του Κοέν από το Μελάνι, «Ο Λέοναρντ Κοέν με τα δικά του λόγια», μας θυμίζει γιατί ο Καναδός τροβαδούρος δεν έγραφε μόνο αξεπέραστους στίχους αλλά μας χάρισε και μια πυξίδα για το ταξίδι της ζωής
21.9.2018
Παύλος Φύσσας, παρών

Σαν Σήμερα Παύλος Φύσσας, παρών

Πώς διαγράφεται το τοπίο, πέντε χρόνια από την άνανδρη δολοφονία του που σήμανε την αρχή του τέλους της ναζιστικής ασυδοσίας στην Ελλάδα, όχι όμως και την οριστική της απάλειψη - αυτό το άφησε χρέος σ' εμάς τους υπόλοιπους
18.9.2018
30 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Ashton Heston III Ashton Heston III 5.4.2016 | 01:06
Είχα την τύχη να δω μια μεγάλη αναδρομική της έκθεση πριν από χρόνια. Ακόμα και οι μακέτες της ήταν έργα τέχνης--μικρά "μοντέρνα" γλυπτά (κατασκευασμένα μάλλον από μέλη του αρχιτεκτονικού της γραφείου τα πιο πρόσφατα από αυτά--χωρίς αυτό να έχει κατα την γνώμη μου ιδιαίτερη σημασία).
Shady_forest Shady_forest 5.4.2016 | 05:52
Τι να πω ρε παιδιά, μόνο σε εμένα φαίνονται πολύ άσχημα ?
avatar ΜΗΔΕΝ ΕΝΑ 5.4.2016 | 13:49
θα μας υποχρέωνες να μας πεις τους λόγους...
avatar
Ανώνυμος/η 6.4.2016 | 19:00
Απο την στιγμη που ζητας λογους για θεμα αισθητικης τι να πω. Τελικα για σενα η ομορφια ειναι αντικειμενικη.Παρακαλω ποιοι ειναι οι δομες που κανουν κατι το αισθητικα ομορφο;
Νεαντερταλ Νεαντερταλ 1.4.2018 | 00:14
το ωραιο η ασχημο ειναι υποκειμενικο. Δεν οριζεται.
yogirabbit yogirabbit 5.4.2016 | 16:57
Ναι θα ήθελα και εγώ να μάθω τι θεωρείς όμορφο...κανα παράδειγμα?!
βλαχάκι (το) βλαχάκι (το) 6.4.2016 | 19:46
Οι προσλαμβάνουσες στην αισθητική έχουν σημασία, δηλαδή αν σε κάποιον δεν αρέσει καθόλου π.χ. η μεταμοντέρνα ή το κίνημα decostructivism κ.λπ.,τότε μιλάμε επί αλλης βάσεως. Άλλο να λες δεν μ' αρέσουν οι gentle giant, αλλά ξερω γω μ' αρέσουν άλλες progressive 70's μπάντες κι αλλο να λες δεν μ' αρέσουν οι gentle giant (αλλά ουτως ή άλλως δεν θα μ'αρεσαν, γιατί ακούω μόνο ελληνική έντεχνη).
avatar
Ανώνυμος/η 6.4.2016 | 23:12
α καλα παλι δεν καταλαβες. το τι θεωρω ειναι δικο μου θεμα. ουτε εγω σου ζητησα να μου δωσεις παραδειγματα.
βλαχάκι (το) βλαχάκι (το) 7.4.2016 | 08:21
Δεν είναι το θέμα των συγκεκριμένων παραδειγμάτων ειναι θέμα της λο-γι-κής. Αν δεν σου αρέσει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και η αποδομιση πρέπει να λες ακριβώς αυτό, όχι ότι δεν σ' αρέσει συγκεκριμένα η hadid ή ο α ή ο β. Άλλη βάση έχεις- άλλες προσλαμβάνουσες με τις οποίες μπορείς να (συγ)-κρίνεις την όποια hadid, άμα σ' αρέσουν άλλοι εκπρόσωποι του ρεύματος και τα έργα τους και άλλη αν σ' αρέσει (μόνο) ο Τσίλλερ. Τι δεν καταλαβαίνεις δηλαδη?

[Δεν υπονοώ κάτι για τον-ην shady forest, απλά τυγχάνει να ακούς πράγματα τύπου: -"ο πικάσσο είναι μπλιάχου", -"ωραία και τι σ' αρέρει απο μοντέρνα, αφηρημένη?" -"εεεεε.... (τίποτα)"].
Shady_forest Shady_forest 6.4.2016 | 04:49
Δεν μπορώ να σου αναλύσω με γραφήματα γιατί δεν μου αρέσει αισθητικά κάτι. Αυτό που βλέπω μου φαίνεται άσχημο.

Απο παραδείγματα, έτσι στα γρήγορα, The City of Arts and Sciences απο Καλατράβα, Shenzhen International Airport Terminal, Blue Planet Aquarium απο μεγάλα κτήρια,
και γενικότερα θα έλεγα Παρθενώνας, το Μεστάγια (γήπεδο της Βαλένθια) και ο υδροηλεκτρικός σταθμός Øvre Forsland στην Νορβηγία.
Bulbasaur Bulbasaur 5.4.2016 | 11:50
Τα κτήρια της Ζάχα Χαντίντ καταφέρνουν για κάποιο λόγο να φαίνονται τόσο φτηνά και πλαστικά (ακρυλικά, όχι εύπλαστα) όσο κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί αν δεν ήξερε πόσο πανάκριβα είναι στην κατασκευή τους. Η Ζάχα Χαντίντ ήταν τόσο σημαντική αρχιτέκτονας γιατί ήταν η χειρότερη και επιδεικτικότερη απ' τους διασημότερους αρχιτέκτονες. Η αρχιτεκτονική της είναι φτιαγμένη μόνο για να προκαλεί εντύπωση και δέος. Αυτό το καταφέρνει με τις ατέλειωτες καμπύλες στα κτήριά της, οι οποίες, ναι, πριν αρκετά χρόνια ήταν καινοτόμες, ποτέ όμως βολικές. Προσέθετε στα κτήριά της τόσα άχρηστα στολίδια που αυτά καταντούσαν κιτς. Κατήργησε την μοντέρνα αρχιτεκτονική πάρα πολύ ύπουλα γιατί τα στολίδια της δεν ήταν κίονες και γείσα αλλά μεταλλικές πλαγιές και εξοχές.

Την οπτική μεγαλειότητα των κτηρίων της δεν άργησαν φυσικά να εκμεταλλευθούν ηγέτες γνωστοί για το γούστο τους όπως ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν, για τον οποίο σχεδίασε ένα μεγαθήριο άνευ σαφούς σκοπού, ο εμίρης του Κατάρ και άλλοι. Οι Ιάπωνες απ' την άλλη μόλις συνειδητοποίησαν την ακριβότερη μπούρδα όλων των εποχών που τους είχε σχεδιάσει ακύρωσαν το σχέδιό της.

Αν ψάξει κανείς στο Google "Zaha Hadid buildings" θα βρει χιλιάδες—για κανέναν άλλο αρχιτέκτονα δεν βρίσκω τόσες—ψηφιακές μακέτες και προοπτικές απραγματοποίητων κτηρίων, των οποίων τα σχέδια είναι σαν να μεγέθυνε την συσκευή Golgi ενός κυττάρου 60 εκατομμύρια φορές. Φανταστείτε να υπήρχε τόσος πλούτος παγκοσμίως ώστε να φτιάχνονταν αυτά τα κτήρια. Ή και μάλλον μπορεί να υπάρχει αλλά κανείς δεν πρόκειται να το επιχειρήσει. Διότι η αρχιτεκτονική ίσως δεν είναι τέχνη, συνήθως έχει μια χρήση, και οι φούσκες από χρώμιο της Χαντίντ δεν έχουν καμία, πέραν της σέλφι του τουρίστα και της μεγαλομανίας του Αζέρου.
βλαχάκι (το) βλαχάκι (το) 5.4.2016 | 15:21
...Μάλιστα.

Libeskind
http://libeskind.com/work/royal-ontario-museum/

Gehry
https://en.wikipedia.org/wiki/EMP_Museum#/media/File:Aerial_view_of_EMPSFM.jpg

Koolhaas
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/2009-0604-19-SeattleCentralLibrary.jpg

και το Coop Himmelb(l)au
http://www.coop-himmelblau.at/

… οι άνωθεν και τα γραφεία τους ουδέποτε έχουν κατηγορηθεί για εξτραβαγκάνς, για "ξένη" αρχιτεκτονική με τοπίο, για άχρηστα στολίδια, γωνίες και ιλιγγιώδεις σχηματισμούς κ.λπ. και κανείς -ποτέ- δεν κάνει δουλειές με το Αζερμπαϊτζάν κ.λπ.:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gerkan,_Marg_and_Partners

Oh yeah...
avatar Βεβαιως 1.4.2018 | 10:26
Σ(το) βλαχακι
Πολυ τσιτατο και γκρικλις, πολυ διανοηση.. Πες αν σ αρεσει η οχι, κι αν θελεις γιατι, μη χανεσαι μεσα σε σχηματα. Χρησιμοποιησε το εμφανες ταλεντο σου για να μιλησεις η ιδια, οχι να πεισεις αλλους, ηδη πεπεισμενους!
avatar
Ανώνυμος/η 6.4.2016 | 19:03
επι τελους νομιζα οτι ημουν ο μονος που την θεωρουσα υπερτιμημενη. Τα βρισκω οπως λες ανταξια για εναν νεοπλπουτο αραβα. ΚΙΤΣΑΡΙΑ
Vernedead Vernedead 5.4.2016 | 17:55
Ήταν μεγάλη αρχιτέκτονας γιατί μπροστά στο starchitecture μας και στα γκαφρά δεν πα να ψοφήσουν και μερικοί εργάτες.

http://www.theguardian.com/world/2014/feb/25/zaha-hadid-qatar-world-cup-migrant-worker-deaths
βλαχάκι (το) βλαχάκι (το) 5.4.2016 | 19:49
Και η απάντησή της επ'αυτού. Δεν σχολιάζω απλά παραθέτω για το φιλοθεάμον κοινό.

"I have nothing to do with the workers", said Zaha. "I think that's an issue the government—if there's a problem—should pick up. Hopefully, these things will be resolved." Asked if she was concerned, Zaha added: "Yes, but I'm more concerned about the deaths in Iraq as well, so what do I do about that? I'm not taking it lightly but I think it's for the government to look to take care of. It's not my duty as an architect to look at it. I cannot do anything about it because I have no power to do anything about it. I think it's a problem anywhere in the world. But, as I said, I think there are discrepancies all over the world."
Vernedead Vernedead 5.4.2016 | 21:00
Βγάζεις καταγγελία και αποσύρεσαι κι εσύ και τα έργα σου αν σε κόφτει. Αλλά είναι πολλά τα λεφτά.
Vernedead Vernedead 5.4.2016 | 21:07
Και το λινκ το έδωσα,ματάκια έχουν να διαβάσουν.
βλαχάκι (το) βλαχάκι (το) 5.4.2016 | 21:39
Πράγματι ενέχει μία σκληροτητα η δήλωση (μαζί με "ορθολογισμό"?).
Τα λινκς δεν τα διαβάζουν όλοι και ειδικά από κινητά.
Αυτά.
βλαχάκι (το) βλαχάκι (το) 5.4.2016 | 22:19
Ίσως ενδιαφέρει:

"The BBC has apologised to Zaha Hadid after the architect cut short a live radio interview over poorly researched questions.

Radio 4's Today programme has issued a correction on its website and has sent a personal apology to Zaha Hadid following the interview with presenter Sarah Montague yesterday morning, which rapidly turned sour.

The apology, seen by Dezeen, said that Today – which has previously been guest edited by Hadid – had not intended to upset the architect and admitted that the latter section of the interview had been less than ideal.

Montague mistakenly said that there had been 1,200 deaths on Hadid's Al Wakrah stadium project in Qatar for the 2022 Fifa World Cup. This number was based on a report from the International Trade Union Council (ITUC), which referred to deaths of migrant workers across the entire country since it won the bid to host the football event and not to Hadid's project.

An angry Hadid told Montague there had been no deaths on her project and that she should check her facts".

http://www.dezeen.com/2015/09/25/bbc-apologises-zaha-hadid-over-radio-4-today-interview-qatar-world-cup-tokyo-2020-olympics-stadium/


Επίσης:

"Why is Zaha Hadid given a harder time than her starchitect rivals?"

"She is typecast as the grumpy old diva, while Koolhaas is the charismatic maverick, Rogers the nattily dressed veteran"

http://www.theguardian.com/artanddesign/architecture-design-blog/2015/sep/24/why-is-zaha-hadid-given-a-harder-time-than-her-starchitect-rivals

Ίσως θα έπρεπε να έχει αποσυρθεί πάντως, αν και ακόμη κι από άποψη "ανταγωνιστικότητας" σ' αυτόν τον κύκλο ατόμων, δεν ξέρω κατά πόσο θα ήταν ρεαλιστικό.

over out
Vernedead Vernedead 5.4.2016 | 22:36
Απλά λέω για το λινκ για να μην ακούσω πως "ναι αλλά δεν μας λες τι απάντησε η αρχιτέκτονας" και ότι η απάντηση της είναι μέσα εκεί.Αυτά κι από μένα.
Franny Franny 5.4.2016 | 18:44
αυτο που λειπει (πολυ ομως) απο το αρθρο σας, ειναι η ΤΕΡΑΣΤΙΑ κοινωνικοικομικη επιφανεια της οικογενειας της χαντιντ.... αυτο πραγματικα εξηγει οσα για καποιους φαινονται ανεξηγητα...
Jordy Jordy 5.4.2016 | 23:10
φίλε μου καλέ, ως αρχιτέκτονας γνωρίζω πολλούς αρχιτέκτονες ανα τον κόσμο - δια ζώσης ή απο τη βιβλιογραφία, που έχουν τεράστιο κοινωνικοοικονομικο background - δε γνωρίζω κάποιον απο αυτούς να πήγε μπροστά - έχεις να μου δώσεις κάποια εξήγηση πέρα απο την απλοική θεώρηση οτι σε αυτό οφείλεται η επιτυχία της και όχι στο μοναδικό (για μένα) ταλέντο της?
Franny Franny 6.4.2016 | 03:10
καλε μου φιλε, καλως η κακως κι εγω το ιδιο (γνωριζω πολλους και πολλες)
το ερωτημα σου πρεπει να εχει την αντιθετη φορά.
οχι αν γνωριζεις αρχιτεκτονες με φαντααστικο τετοιο μπακγκραουντ να εχουν γινει τοσο διασημοι, αλλα αν γνωριζεις τοσο διασημες αρχιτεκτονισες (αντε εστω, αρχιτεκτονες) που ΝΑ ΜΗΝ εχουν το σχετικο μπακγκραουντ.
και στο κοινωνικοοικονιμικο να προσθεσω και το μορφωτικο επιπεδο της οικογενειας της, επισης σημαντικο, που παρελειψα να αναφερω.
Franny Franny 6.4.2016 | 03:18
απλοικη ειναι η θεωρηση οτι τα τεραστια αρχιτεκτονικα γραφεια με ΠΟΛΛΩΝ ΧΡΟΝΩΝ επιμονες προσπαθειες που στεφονταν με αποτυχια μεχρι με την επιμονη και το προσωπικο της οραμα (αλλα και το οικονομικο μπακαπ)να επιτυχει μια μεγαλη αναγνωριση, μπορουν να επιτευχθουν απο την φτωχουλα μεταναστρια αρχιτεκτονισα που καταφερε να κανει σπουδες αρχιτεκτονικης...

ΒΕΒΑΙΩΣ ειχε μεγαλο ταλεντο.
αλλα αν δεν ηταν το μπακγκραουντ της, θα την ξεραμε οσο και πολλους αλλους πολυ ταλαντουχους...
avatar Βεβαιως 1.4.2018 | 10:31
@ Jordy
Φιλε μου, νομιζω πως ξερεις τι λες.
avatar Βεβαιως 1.4.2018 | 10:37
@ Franny
Αγαπητη/ε, υπαρχου παντα καποιοι/ες που βρισκουν τα παραλειπομενα και συμπληρωνουν για να καταλαβουμε τα ανεξηγητα. Που οσο πανε πληθαινουν.
avatar Βεβαιως 1.4.2018 | 21:00
Βαζουν τις απαντησεις οπου βρουν και δημιουργουν πιο πολυ χαος.
avatar Βεβαιως 1.4.2018 | 21:05
Το μονο σιγουρο ειναι οτι οι επικριτες της οχι μονο ειναι αρχιτεκτονες Α και γνωστες του θεματος αλλα και οτι θα εκαναν πολυ καλυτερα εργα αν... κλπ. Υπαρχει παντα το "αν" ιδιαιτερα το "αν δεν"...
Λιγο συνεση δε θα εβλαπτε.
Προηγούμενα 1 Επόμενα

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΠΡΟΣΦΑΤΑ