Πόσο προσβάσιμο είναι πλέον το Erasmus για τους Έλληνες φοιτητές;

Πόσο προσβάσιμο είναι τελικά το Erasmus; Facebook Twitter
Πολλοί φεντεραλιστές, πολιτικοί και θεωρητικοί, υποστηρίζουν πως η συμμετοχή νέων Ευρωπαίων μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του μελλοντικού «ενοποιητικού» μοντέλου διακυβέρνησης της Ευρώπης.
0

Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ πρόγραμμα Erasmus αποτελεί όνειρο πολλών Ελλήνων φοιτητών. Τόσο οι νέες εμπειρίες όσο και οι εργασιακές προοπτικές είναι στοιχεία που καθιστούν τη συμμετοχή περιζήτητη. Τι γίνεται, όμως, όταν το πρόγραμμα γίνεται απρόσιτο σε φοιτητές και φοιτήτριες από φτωχότερα νοικοκυριά; Συνεχίζει το Erasmus να αποτελεί θεσμό ακαδημαϊκής και πολιτισμικής ανταλλαγής ή καταλήγει μηχανισμός αναπαραγωγής των ήδη εδραιωμένων ανισοτήτων;

Η ιδέα για ένα πρόγραμμα ανταλλαγής Ευρωπαίων φοιτητών ξεκίνησε το 1984 με προτροπή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το Erasmus, όπως το ξέρουμε σήμερα, γεννιέται το 2014 με έναν προϋπολογισμό ύψους 14,7 δισ. ευρώ και διάφορα προγράμματα πολλών επιπέδων, ανταλλαγής μαθητών, φοιτητών αλλά και ακαδημαϊκού προσωπικού.

Το 2018 η Επιτροπή φέρνει σε συζήτηση το νέο «Erasmus 2021-2027», το οποίο και εγκρίνεται από την Κομισιόν και την Ευρωβουλή. Έκθεση του προγράμματος για το έτος 2020 αναφέρει πως μέχρι τη χρονιά αυτή πάνω από 10 εκατομμύρια άτομα είχαν συμμετάσχει, ποσοστό διόλου ευκαταφρόνητο που αντιστοιχεί περίπου στο 2,2% του πληθυσμού της Ε.Ε. 

Είναι αρκετοί οι φόβοι για την ενίσχυση του γνωστού μοντέλου ανισότητας ανάμεσα σε χώρες της περιφέρειας και του κέντρου, ότι οι φοιτητές από τις πιο πλούσιες χώρες της Ένωσης θα κάνουν Erasmus στις αντίστοιχα πλούσιες χώρες και το ίδιο θα συμβαίνει για τους σπουδαστές από τις χώρες της περιφέρειας. Έτσι θα δημιουργηθεί ένα Erasmus δύο ταχυτήτων.

Για τους υποστηρικτές του, το Erasmus έχει λειτουργήσει ως ένα σημαντικό «όπλο» χαμηλής διπλωματίας. Πολλοί φεντεραλιστές, πολιτικοί και θεωρητικοί, υποστηρίζουν πως η συμμετοχή νέων Ευρωπαίων μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του μελλοντικού ενοποιητικού μοντέλου διακυβέρνησης της Ευρώπης.

Ο Ουμπέρτο Έκο είχε πει χαρακτηριστικά: «Το Erasmus έχει δημιουργήσει την πρώτη γενιά νέων Ευρωπαίων. Το αποκαλώ σεξουαλική επανάσταση: ένας νέος Καταλανός γνωρίζει μια νέα Φλαμανδή, ερωτεύονται, παντρεύονται και γίνονται Ευρωπαίοι, όπως και τα παιδιά τους. Η ιδέα του Erasmus θα έπρεπε να είναι υποχρεωτική όχι μόνο για σπουδαστές αλλά και για οδηγούς ταξί, υδραυλικούς και άλλους εργάτες. Έτσι, θα χρειαστεί να περάσουν χρόνο και σε άλλες χώρες εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα αναγκαστούν να ενοποιηθούν».

Μπορεί, όμως, οι θεωρητικοί να «θεωρούν» πως τα προβλήματα που εμφανίζονται στο πρόγραμμα δεν είναι καθόλου αμελητέα και έρχονται να μας βάλουν σε σκέψεις. Το ποσό με το οποίο χρηματοδοτείται κάθε φοιτητής βασίζεται στο ΑΕΠ της χώρας υποδοχής του. Δημιουργούνται τρεις βαθμίδες χωρών και έτσι καθορίζεται το επίδομα των συμμετεχόντων.

Οι ξεχωριστές συνθήκες κάθε πόλης και τα κόστη διαβίωσης δεν λαμβάνονται υπ' όψιν και δεν υπολογίζονται ad hoc, κάτι που δημιουργεί πολλά προβλήματα. Είναι τεράστιες οι διαφορές από πόλη σε πόλη, από χώρα σε χώρα, και κάνουν την κατηγοριοποίηση σε τρεις μόνο βαθμίδες να μοιάζει εσφαλμένη πρακτική.

Για παράδειγμα, οι τιμές στο Ρέικιαβικ, που ανήκει στην ίδια κατηγορία χρηματοδότησης με τη Χάγη, είναι κατά προσέγγιση 37% υψηλότερες από αυτές στην ολλανδική πόλη. Ένα διαμέρισμα στο κέντρο της Χάγης μπορεί να κοστίζει 1.100 ευρώ τον μήνα, ενώ στο Ρέικιαβικ 1.500. Ένας φοιτητής που θα συμμετάσχει στο Erasmus θα λάβει το ίδιο επίδομα και για τις δύο πόλεις. 

Πόσο προσβάσιμο είναι τελικά το Erasmus; Facebook Twitter

Είναι αρκετοί οι φόβοι για την ενίσχυση του γνωστού μοντέλου ανισότητας ανάμεσα σε χώρες της περιφέρειας και του κέντρου, ότι οι φοιτητές από τις πιο πλούσιες χώρες της Ένωσης θα κάνουν Erasmus στις αντίστοιχα πλούσιες χώρες και το ίδιο θα συμβαίνει για τους σπουδαστές από τις χώρες της περιφέρειας. Έτσι θα δημιουργηθεί ένα Erasmus δυο ταχυτήτων.

Και δυστυχώς η ανισότητα δεν σταματάει μόνο ανάμεσα στις χώρες. Τα προβλήματα εμφανίζονται και ανάμεσα σε φοιτητές διαφορετικού οικονομικού υπόβαθρου.

Η Αλεξάνδρα τον περασμένο χρόνο έκανε Erasmus στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης, στο Παρίσι. Μας λέει πως αντιμετώπισε αρκετά προβλήματα με τα έξοδά της. «Για μένα, το να κάνω Erasmus στη Γαλλία ήταν όνειρο ήδη από τις Πανελλήνιες. Είχα από καιρό εξοικονομήσει χρήματα, μια και γνώριζα το κόστος που μπορεί να προέκυπτε», μας λέει.

«Η αλήθεια είναι πως τα χρήματα που παίρνουμε καλύπτουν οριακά τη στέγαση. Σε αυτά δεν περιλαμβάνονται τα υπόλοιπα έξοδα που μπορούν να προκύψουν, και είναι πολλά… Για τις χώρες της πρώτης και δεύτερης κατηγορίας χρηματοδότησης τα πράγματα είναι δύσκολα οικονομικά».

Όσον αφορά τη χρηματοδότηση, μας αναφέρει ένα περιστατικό που την προβλημάτισε. «Δεν έδωσα μία επαναληπτική εξέταση γιατί έπρεπε να γυρίσω στην Ελλάδα για να δουλέψω. Μου ζήτησαν πίσω τα χρήματα για τις δυο βδομάδες που έλειψα από τη Γαλλία», ανέφερε. «Σε γενικότερο πλαίσιο, το Erasmus, παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματά του, είναι μια εμπειρία απίστευτη, όνειρο. Το συνιστώ ανεπιφύλακτα».

Ο Κωνσταντίνος, τριτοετής φοιτητής στην ΑΣΟΕΕ, επιλέχθηκε για να παρακολουθήσει μαθήματα στο Ρότερνταμ, μια πόλη γνωστή για το στεγαστικό της πρόβλημα. Μετά από μεγάλη προσπάθεια να βρει στέγη, δύο μήνες πριν από την έναρξη των μαθημάτων του, δεν έχει εξασφαλίσει τη διαμονή.

«Δεν υπάρχει συγκεκριμένη πολιτική για προσφορά στέγης στους φοιτητές που έρχονται για Erasmus. Κάναμε αιτήσεις σε κάποιες ιδιωτικές εστίες που παρέχονταν, δεν προλάβαμε όμως να κλείσουμε θέση σε αυτές. Εκατόν πενήντα άτομα είχαν δηλώσει ενδιαφέρον, σαράντα θα κατάφερναν να μείνουν εκεί. Η όλη διαδικασία έμοιαζε με αγώνα δρόμου. Και όλο αυτό για κάτι τόσο βασικό όσο ένα σπίτι», αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Με κάποιους υπολογισμούς που έχω κάνει για το budget μου, θα χρειαστεί να ξοδέψω πολλά χρήματα όσο θα είμαι στο Erasmus. Η χρηματοδότηση δεν επαρκεί. Βλέπω να μου κοστίζει όσο ένα μεταπτυχιακό. Δεν ξέρω αν θα καταφέρω τελικά να πάω», λέει.

Πόσο προσβάσιμο είναι τελικά το Erasmus; Facebook Twitter
«Σε γενικότερο πλαίσιο, το Erasmus, παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματά του, είναι μια εμπειρία απίστευτη, όνειρο. Το συνιστώ ανεπιφύλακτα».

Τα λόγια των φοιτητών μαρτυρούν μια σημαντική πτυχή του προβλήματος. Είναι πολλά τα χρήματα που οι σπουδαστές καλούνται να δαπανήσουν για να πραγματοποιήσουν τις σπουδές τους στο Erasmus. Και με τα δεδομένα της εποχής μας η συμμετοχή ατόμων από χαμηλότερα οικονομικά στρώματα (παρά το μικρό έξτρα επίδομα που δίνεται σε πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις) μοιάζει ακατόρθωτη. 

Μπορεί ένας φοιτητής από ένα λαϊκό νοικοκυριό να συμμετάσχει στο πρόγραμμα;

Να επενδύσει ένα τέτοιο ποσό; Όταν η συμμετοχή και η ζωή σε πολλές από τις χώρες υποδοχής κοστίζει παραπάνω από έναν βασικό μισθό στη χώρα μας; Μπορεί, αντίστοιχα, ένας φοιτητής από την επαρχία να συμμετάσχει όσο εύκολα θα συμμετάσχει κάποιος από την Αθήνα; Όταν καλείται να «αφήσει» το σπίτι που νοικιάζει στην πόλη και τις υπόλοιπες υποχρεώσεις του για λίγους μήνες; 

Παρά τις απόψεις του καθενός για την Ε.Ε. και τους θεσμούς της, δεν θα βρει κανείς πολλά άτομα να διαφωνούν με ένα πρόγραμμα σαν το Erasmus. Η συναναστροφή με διαφορετικό κόσμο, η παρακολούθηση μαθημάτων σε διαφορετικά ιδρύματα και η ζωή για λίγο καιρό σε μια άλλη χώρα μάς θυμίζουν την τόσο κλισέ, αλλά σημαντική πλέον φράση: «Διευρύνω τους ορίζοντές μου».

Και σε μια περίοδο που κάθε χώρα και κάθε κουλτούρα τείνουν να κλειστούν ξανά στον εαυτό τους, η διεύρυνση αυτή είναι που μπορεί να μας σώσει. Αρκεί να αφορά όλους, με ίσους όρους.

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εστίες εξωτερικού

Ρεπορτάζ / Τι συμβαίνει με τις φοιτητικές εστίες στο εξωτερικό;

Οι κακές, και ενίοτε επικίνδυνες, εγκαταστάσεις των φοιτητικών εστιών στη χώρα μας αποτελούν μια πρωτοφανή κατάσταση στην Ευρώπη και τον δυτικό κόσμο. Η LiFO εξετάζει βέλτιστες πρακτικές φοιτητικής στέγασης που εφαρμόζονται στο εξωτερικό και αφουγκράζεται τις σκέψεις φοιτητών που σπουδάζουν σε πανεπιστήμια ανά την υφήλιο.
ΠΕΤΡΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗΣ
«Η Ευρώπη που θέλω»: Πολίτες που συμμετείχαν στην Ολομέλεια της Διάσκεψης για το Μέλλον της Ευρώπης μιλούν στη LiFO

European LiFO / «Η Ευρώπη που θέλω»: Πολίτες που συμμετείχαν στην Ολομέλεια της Διάσκεψης για το Μέλλον της Ευρώπης μιλούν στη LiFO

Η LiFO βρέθηκε στα γραφεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα και συνάντησε εκπροσώπους των ομάδων Ευρωπαίων πολιτών στις συνεδριάσεις του Ε.Κ. στο Στρασβούργο, οι οποίοι αφηγούνται τις εμπειρίες τους και μοιράζονται τις ιδέες τους για το μέλλον της Ευρώπης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Lifo Videos / Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Ο παίκτης της Κηφισιάς θυμάται την καθημερινότητά του στη Φωκίωνος Νέγρη, εξηγεί γιατί μπήκε στο ποδόσφαιρο και περιγράφει την εμπειρία του από τον ρατσισμό που επικρατεί στα γήπεδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστε αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Radio Lifo / Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστες αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Στην Ελλάδα –και ιδιαίτερα στα νησιά– τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά το φαινόμενο πολίτες και οργανώσεις να προσφεύγουν στο ΣτΕ προκειμένου να σταματήσουν ιδιωτικές επενδύσεις ή σχέδια δόμησης που απειλούν τοπία και οικοσυστήματα. Τι μας λέει αυτό για το θεσμικό μας σύστημα;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Lifo Videos / Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Ο αρθρογράφος της LIFO σχολιάζει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις κινήσεις του Αντώνη Σαμαρά και του Αλέξη Τσίπρα για τη δημιουργία νέων κομμάτων και εξηγεί γιατί «οι ικανοί δεν μπαίνουν πια στην πολιτική».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αυγερόπουλος: Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

Γιώργος Αυγερόπουλος / «Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

O βραβευμένος πολεμικός ανταποκριτής περιγράφει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις πιο σκληρές μνήμες του από τη Γάζα και εξηγεί γιατί η παρούσα κρίση δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Ψυχή & Σώμα / Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Πώς θα βγουν αλώβητοι οι γονείς από τον «οδοστρωτήρα» που λέγεται παιδικά πάρτι; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον εικαστικό Αλέξανδρο Γεωργίου, μπαμπά του οκτάχρονου Παναγιώτη, και τη Νινέττα Γιακιντζή, μαμά του εφτάχρονου Ιάσονα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Pan Pan: «Πάντα αναζητάω να βλέπω την πόλη από ψηλά»

Lifo Videos / Pan Pan: «Μ' αρέσει πάντα να βλέπω την πόλη από ψηλά»

O Pan Pan δεν είναι μόνο μουσικός ή κομίστας· ό,τι δημιουργεί μοιάζει συχνά με μια προσωπική ξενάγηση στην Αθήνα των ’90s και των ΄00s, μέσα από το βλέμμα ενός παιδιού που μεγάλωσε στην «κρυμμένη» γειτονιά του Πολυγώνου.
Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Άκου την επιστήμη / Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Μπορούμε να νικήσουμε τον χρόνο και τη φθορά; Είναι εφικτό να «χακάρουμε» το βιολογικό μας ρολόι ώστε να ζήσουμε περισσότερο χωρίς να γεράσουμε νωρίτερα; Ο Καθηγητής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αριστείδης Ηλιόπουλος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Lifo Videos / «Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Σχεδόν 100 χρόνια ζωής δεν θόλωσαν ούτε στιγμή το βλέμμα του Γιάννη Βογιατζή πάνω στην τέχνη και την αλήθεια της. Με αφοπλιστική διαύγεια και χιούμορ, ο θρυλικός ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου μιλά για τη Ρένα Βλαχοπούλου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Φίνο και για την ευτυχία που του χάρισε η υποκριτική.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Ψυχή & Σώμα / Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς και πότε μιλάμε στα παιδιά μας για το σεξ; Πώς βοηθά το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στην πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης; Ποια σημάδια πρέπει να προσέξουν οι γονείς; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάνα Μηλιωρίτσα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Newsroom / Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση του Γιάννη Πανταζόπουλου με την Ξένια Κουνελάκη για τη σφαγή στη Γάζα και την πολιτική του Ισραήλ, τις κατηγορίες περί αντισημιτισμού, αλλά και την ανησυχητική επιστροφή ενός νέου «μακαρθισμού» στη δημόσια σφαίρα των ΗΠΑ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Αληθινά εγκλήματα / Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ιστορία της Κάτιας, μιας γυναίκας της διπλανής πόρτας, και του αρχιμανδρίτη Άνθιμου, που τάραξε τα νερά της επικαιρότητας το καλοκαίρι του 1997 και έγινε επεισόδιο στον «Κόκκινο Κύκλο».
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χαρισματικά παιδιά: Κάθε γονιός ονειρεύεται να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Ψυχή & Σώμα / Χαρισματικά παιδιά: Ονειρεύεται κάθε γονιός να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Πόσο διαφορετικό είναι ένα χαρισματικό παιδί; Υπάρχει κοινωνική εμμονή με την ευφυΐα; Κρύβει, άραγε, παγίδες η χαρισματικότητα; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοπαιδαγωγό Δανάη Δεληγεώργη για την έννοια της χαρισματικότητας και αν, τελικά, αποτελεί προτέρημα ή πρόκληση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Radio Lifo / «Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Μπορεί ο πρωτογενής τομέας να αποτελέσει βασικό πυλώνα για την ανάπτυξη της χώρας; Πώς μπορεί η Ελλάδα να επενδύσει στον φυσικό θησαυρό της; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Νίκο Κουτσιανά, ιδρυτή της Apivita και δημιουργό της Symbeeosis, για τις ευκαιρίες που μπορούν να προκύψουν από ένα παραγωγικό μοντέλο που δεν θα στηρίζεται αποκλειστικά στον τουρισμό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Αληθινά εγκλήματα / Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του θανάτου της 21χρονης Κωστούλας, σε ένα χωριό της Ηλείας, το 1997. Ήταν αυτοκτονία, όπως αρχικά θεωρήθηκε, ή μια ανατριχιαστική υπόθεση παιδοκτονίας για λόγους κοινωνικής κατακραυγής;
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ