Πόσο «φούσκα» ήταν το «κατασκοπευτικό» μπαλόνι της Κίνας;

Πόσο «φούσκα» ήταν το «κατασκοπευτικό» μπαλόνι της Κίνας; Facebook Twitter
Kάθε «κατασκοπευτικό» μπαλόνι είναι πιθανό να έχει περισσότερο συμβολικό νόημα, δείχνοντας ότι οι Κινέζοι μπορούν να στείλουν κάτι στον αέρα. 
0

ΤO ΜΠΑΛΟΝΙ ΠΟΥ απασχόλησε ευρέως τη διεθνή επικαιρότητα τις προηγούμενες μέρες από τη στιγμή που εντοπίστηκε πάνω από τις αμερικανικές πολιτείες αποτελεί παρελθόν.

Καταρρίφθηκε «μετά βαΐων και κλάδων» και με δηλώσεις μέχρι και από τον ίδιο τον Μπάιντεν, λες και επρόκειτο για την υπέρτατη απειλή μετά τα χτυπήματα στους «Δίδυμους Πύργους». Πόσο «φούσκα» ήταν όμως η υπόθεση αυτού του αερόπλοιου;

Καταρχάς αξίζει να σημειωθεί πως πρόκειται για μια πρακτική την οποία η Κίνα χρησιμοποιεί πολλάκις εδώ και χρόνια ιδίως για να παρακολουθεί τα σύνορα με την Ινδία.

Ο κύριος λόγος για τον οποίο το Πεκίνο πέταξε ένα αερόστατο πάνω από τη Βόρεια Αμερική ήταν για να «τσεκάρει» αν θα προκαλούσε την αντίδραση της αμερικανικής κυβέρνησης και του στρατού, καθώς και του αμερικανικού λαού.

Ο ειδικός γεωστρατηγικός αναλυτής Dr. James Holmes από το U.S. Naval War College στο Newport ανέλυσε λίγο παραπάνω το κινεζικό αερόστατο που εθεάθη πάνω από τη Μοντάνα και το Μιζούρι και καταρρίφθηκε στα ανοικτά των ακτών της Νότιας Καρολίνας από ένα F-22 Raptor.

Σύμφωνα με τον ίδιο, λοιπόν, ήταν ένα δοκιμαστικό αερόστατο. Για τον Holmes μπορεί να συνέλεξε πληροφορίες σχετικά με τις στρατιωτικές δραστηριότητες από όπου πέρασε, αλλά αυτό ήταν δευτερεύον.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο κύριος λόγος για τον οποίο το Πεκίνο πέταξε ένα αερόστατο πάνω από τη Βόρεια Αμερική ήταν για να «τσεκάρει» αν θα προκαλούσε την αντίδραση της αμερικανικής κυβέρνησης και του στρατού, καθώς και του αμερικανικού λαού. Και έτσι κι έγινε, αν κρίνουμε από την επακόλουθη αναταραχή στον Τύπο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Τα τρία πολεμικά πεδία

Τώρα η Κίνα θα χρησιμοποιήσει αυτά που έμαθε για την αμερικανική ψυχολογία για να οξύνει τη στρατηγική της «τριών πολεμικών πεδίων», λέει ο ειδικός αναλυτής.

Τα τρία πολεμικά πεδία αναφέρονται στην ολοένα και πιο έντονη προσπάθεια της Κίνας να διαμορφώσει το πολιτικό και στρατηγικό περιβάλλον υπέρ της, χρησιμοποιώντας νομικά, δημοσιογραφικά και ψυχολογικά μέσα. «Πρόκειται για μια διαρκή, ακατάπαυστη προσπάθεια η οποία είναι σύμφωνη με σεβαστές στρατηγικές παραδόσεις» τονίζει ο Holmes υπενθυμίζοντας την ρήση του Μάο Τσετούνγκ σύμφωνα με την οποία «ο πόλεμος είναι πολιτική με αιματοχυσία, ενώ η πολιτική είναι πόλεμος χωρίς αιματοχυσία».

«Στη μαοϊκή κοσμοθεωρία, με άλλα λόγια, δεν υπάρχει χρόνος ειρήνης. Για την κομμουνιστική Κίνα υπάρχει συνέχεια πόλεμος, όλη την ώρα. Και το να γνωρίσεις τον εχθρό σου θέτει απαραίτητες βάσεις για τη νίκη. Οι κορυφαίοι της στρατηγικής θεωρίας και της ιστορίας –συμπεριλαμβανομένων των Κινέζων Μάο και Σουν Τζου– προτρέπουν συνεχώς τους διοικητές και τους πολιτικούς τους προϊσταμένους να εξοικειώνονται με τους πιθανούς αντιπάλους. Η ακριβής εκτίμηση ενός υποψήφιου εχθρού απαιτεί περισσότερα από το να υπολογίζει κανείς πλοία, αεροπλάνα ή άρματα μάχης ή να εκτιμά τη βιομηχανική ικανότητα. Περιλαμβάνει τη διερεύνηση άυλων στοιχείων που σχετίζονται με την κουλτούρα αυτού του εχθρού» αναλύει ο Holmes.

Και με βάση αυτή την άποψη ερμηνεύει τον τρόπο αντίδρασης σε ένα απρόβλεπτο γεγονός όπως ένα αερόστατο. «Ας υποθέσουμε ότι είσαι το Πεκίνο και θέλεις να σχεδιάσεις στρατηγικές και τακτικές για την αποτροπή ή τον εξαναγκασμό των Ηνωμένων Πολιτειών, του κύριου αντιπάλου σου. Πρέπει να μάθεις πώς ανταποκρίνεται αυτός ο αντίπαλος σε εξωτερικά ερεθίσματα. Έτσι, δοκιμάζεις τα αντανακλαστικά του. Κάνεις πράγματα που μοιάζουν τρελά, όπως το να στέλνεις αερόπλοια ελαφρύτερα από τον αέρα στον εναέριο χώρο των ΗΠΑ, πλήρως ορατά από τους πολίτες στο έδαφος. Και μετράς την αντίδρασή τους» τονίζει.

«Αν αντιδράσουν υπερβολικά σε μια εισβολή που δεν αποτελεί άμεση απειλή, κάτι έμαθες. Δηλαδή ότι μπορείς να χτυπήσεις ένα πολιτισμικό νεύρο» καταλήγει.

Και δεύτερος ειδικός

Παράλληλα ο Steve Tsang, διευθυντής του Ινστιτούτου Κίνας στο Πανεπιστήμιο SOAS του Λονδίνου, δήλωσε στο «The Country» ότι, δεδομένης της πρόσβασης της Κίνας στην προηγμένη τεχνολογία, κάθε «κατασκοπευτικό» μπαλόνι είναι πιθανό να έχει περισσότερο συμβολικό νόημα, δείχνοντας ότι οι Κινέζοι μπορούν να στείλουν κάτι στον αέρα. 

«Και το κάνουν επειδή για δεκαετίες οι ΗΠΑ στέλνουν κατασκοπευτικά αεροπλάνα κατά μήκος της ακτής της Κίνας και μερικές φορές πάνω από τον κινεζικό εναέριο χώρο για να κατασκοπεύουν τους Κινέζους», λέει ο ειδικός. Ο Tsang δηλώνει σίγουρος ότι ήταν στην πραγματικότητα ένα μετεωρολογικό μπαλόνι, αλλά «θα ήταν δύσκολο για τις ΗΠΑ να το πιστέψουν» από τη στιγμή που πετούσε πάνω από σημαντικές στρατιωτικές βάσεις.

Τέλος και ο Benjamin Ho, συντονιστής προγράμματος για την Κίνα στη Σχολή Διεθνών Σπουδών της Σιγκαπούρης, μιλώντας στο BBC, στοιχίστηκε με την άποψη του Holmes: «Η Κίνα έχει άλλους τρόπους να κατασκοπεύει την αμερικανική υποδομή ή να λάβει οποιαδήποτε άλλη πληροφορία ήθελε να πάρει. Το μπαλόνι υποτίθεται ότι θα έστελνε ένα σήμα στους Αμερικανούς και θα αποσκοπούσε στο να δει πώς αντιδρούν», είπε.

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η Αθήνα έφτασε να έχει παγκόσμια πρωτιά στα άδεια και εγκαταλελειμμένα σπίτια

Radio Lifo / Πώς η Αθήνα έφτασε να έχει παγκόσμια πρωτιά στα άδεια και εγκαταλελειμμένα σπίτια

Την ώρα που ένας στους πέντε πολίτες της χώρας ζει υπό τον μόνιμο φόβο της απώλειας της στέγης του, η Αθήνα κατέχει ένα τρομακτικό ρεκόρ. Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον οικονομολόγο και συγγραφέα Δημήτρη Ιωάννου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Παύλος Τσίμας: «H σύγκρουση στη Μέση Ανατολή ευνοεί τον ρόλο της Τουρκίας»

Lifo Videos / Παύλος Τσίμας: «H σύγκρουση στη Μέση Ανατολή ευνοεί τον ρόλο της Τουρκίας»

Ποια είναι τα βασικά συμπεράσματα της νέας σύγκρουσης Ισραήλ–Ιράν; Πόσο επηρεάζεται η Ελλάδα από τις εξελίξεις; Και γιατί βγαίνει κερδισμένος ο Ερντογάν; Ο Παύλος Τσίμας συζητά με τον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Καβάφης μέσα από το βλέμμα των καλλιτεχνών

Ο Καβάφης ανάμεσά μας / Ο Καβάφης μέσα από το βλέμμα των καλλιτεχνών

Τι μπορεί να σημαίνει σήμερα ο Καβάφης για έναν σκηνοθέτη και μια εικαστικό; Πώς «διαβάζεται» η μορφή του μέσα από το βλέμμα δύο σύγχρονων δημιουργών με διαφορετικές διαδρομές; Ο σκηνοθέτης Αριστοτέλης Μαραγκός, με διεθνή εμπειρία, και η εικαστικός Farida El Gazzar, με κοσμοπολίτικη πορεία, αντλούν έμπνευση από τον ποιητή, τη σχέση τους με την Αλεξάνδρεια και τα ευρήματα του Αρχείου Καβάφη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Οι Άλλοι / Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Ο παίκτης της Κηφισιάς θυμάται την καθημερινότητά του στη Φωκίωνος Νέγρη, εξηγεί γιατί μπήκε στο ποδόσφαιρο και περιγράφει την εμπειρία του από τον ρατσισμό που επικρατεί στα γήπεδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστε αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Radio Lifo / Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστες αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Στην Ελλάδα –και ιδιαίτερα στα νησιά– τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά το φαινόμενο πολίτες και οργανώσεις να προσφεύγουν στο ΣτΕ προκειμένου να σταματήσουν ιδιωτικές επενδύσεις ή σχέδια δόμησης που απειλούν τοπία και οικοσυστήματα. Τι μας λέει αυτό για το θεσμικό μας σύστημα;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Lifo Videos / Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Ο αρθρογράφος της LIFO σχολιάζει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις κινήσεις του Αντώνη Σαμαρά και του Αλέξη Τσίπρα για τη δημιουργία νέων κομμάτων και εξηγεί γιατί «οι ικανοί δεν μπαίνουν πια στην πολιτική».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αυγερόπουλος: Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

Γιώργος Αυγερόπουλος / «Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

O βραβευμένος πολεμικός ανταποκριτής περιγράφει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις πιο σκληρές μνήμες του από τη Γάζα και εξηγεί γιατί η παρούσα κρίση δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Ψυχή & Σώμα / Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Πώς θα βγουν αλώβητοι οι γονείς από τον «οδοστρωτήρα» που λέγεται παιδικά πάρτι; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον εικαστικό Αλέξανδρο Γεωργίου, μπαμπά του οκτάχρονου Παναγιώτη, και τη Νινέττα Γιακιντζή, μαμά του εφτάχρονου Ιάσονα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Pan Pan: «Πάντα αναζητάω να βλέπω την πόλη από ψηλά»

Lifo Videos / Pan Pan: «Μ' αρέσει πάντα να βλέπω την πόλη από ψηλά»

O Pan Pan δεν είναι μόνο μουσικός ή κομίστας· ό,τι δημιουργεί μοιάζει συχνά με μια προσωπική ξενάγηση στην Αθήνα των ’90s και των ΄00s, μέσα από το βλέμμα ενός παιδιού που μεγάλωσε στην «κρυμμένη» γειτονιά του Πολυγώνου.
Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Άκου την επιστήμη / Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Μπορούμε να νικήσουμε τον χρόνο και τη φθορά; Είναι εφικτό να «χακάρουμε» το βιολογικό μας ρολόι ώστε να ζήσουμε περισσότερο χωρίς να γεράσουμε νωρίτερα; Ο Καθηγητής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αριστείδης Ηλιόπουλος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Lifo Videos / «Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Σχεδόν 100 χρόνια ζωής δεν θόλωσαν ούτε στιγμή το βλέμμα του Γιάννη Βογιατζή πάνω στην τέχνη και την αλήθεια της. Με αφοπλιστική διαύγεια και χιούμορ, ο θρυλικός ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου μιλά για τη Ρένα Βλαχοπούλου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Φίνο και για την ευτυχία που του χάρισε η υποκριτική.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Ψυχή & Σώμα / Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς και πότε μιλάμε στα παιδιά μας για το σεξ; Πώς βοηθά το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στην πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης; Ποια σημάδια πρέπει να προσέξουν οι γονείς; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάνα Μηλιωρίτσα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ