Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες

Οι περισσότεροι ερευνητές διαπιστώνουν ότι το θέατρο σκιών εφευρέθηκε στην Κίνα ή στην Ινδία κατά την πρώτη χιλιετηρίδα π.Χ., και στη συνέχεια διαδόθηκε στις γύρω ασιατικές περιοχές.

Το ερευνητικό ενδιαφέρον αυτής της φωτογραφικής-λαογραφικής εργασίας έγκειται στο να παρουσιάσει τη σημερινή ύπαρξη των παραδοσιακών μορφών του θεάτρου σκιών στις ανατολικές χώρες.

Αναλυτικότερα, βασικός στόχος είναι να χαρτογραφηθεί και να αναλυθεί η θεματολογική και σκηνογραφική οργάνωση, της πιο αρχέγονης –ίσως– καλλιτεχνικής έκφρασης, αφού το παιχνίδι με τη σκιά αποτελεί την πρώτη εμπειρική σχέση του ατόμου με τον εαυτό του.


Είναι μείζονος σημασίας να κατανοήσουμε ότι διά μέσου του παραδοσιακού θεάτρου σκιών προάγονται εθνικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες και, ως εκ τούτου, μέσα από τα κείμενα του θεάτρου σκιών αναδύονται τόσο η ερμηνευτική μαγεία όσο και διαφορετικά πολιτισμικά συστήματα.

 

Για παράδειγμα, ο Καραγκιόζης, ως η βασική μορφή του παραδοσιακού ελληνικού θεάτρου σκιών, δεν μπορεί να τεθεί σε ευθεία σύγκριση με το ινδικό θέατρο σκιών, διότι προκύπτουν εντός των έργων διαφορετικές πολιτισμικές αξίες και ανάγονται καλλιτεχνικά κίνητρα. Έτσι, το ινδικό θέατρο σκιών έχει ως σκοπό την ψυχαγωγία του κοινού μέσα από αφηγήματα της ινδουιστικής θεολογίας, ενώ το ελληνικό θέατρο σκιών ενδιαφέρεται για την ψυχαγωγία του κοινού σατιρίζοντας καθημερινά προβλήματα ή θέματα της επικαιρότητας.

 

O Καραγκιόζης, ως η βασική μορφή του παραδοσιακού ελληνικού θεάτρου σκιών, δεν μπορεί να τεθεί σε ευθεία σύγκριση με το ινδικό θέατρο σκιών, διότι προκύπτουν εντός των έργων διαφορετικές πολιτισμικές αξίες και ανάγονται καλλιτεχνικά κίνητρα.


Οι περισσότεροι ερευνητές διαπιστώνουν ότι το θέατρο σκιών εφευρέθηκε στην Κίνα ή στην Ινδία κατά την πρώτη χιλιετηρίδα π.Χ., και στη συνέχεια διαδόθηκε στις γύρω ασιατικές περιοχές.

 

Στη βαλκανική χερσόνησο και στις μαλγκρέμπ χώρες υποστηρίζεται ότι μεταφέρθηκε με τις εκστρατείες των τουρκο-μογγολικών φυλών τον τρίτο αιώνα μ.Χ., ωστόσο οι ιστοριογραφικές αναφορές ποικίλουν και η αυστηρή χρονολογική τοποθέτηση του θεάτρου σκιών μοιάζει να έχει ξεθωριάσει με το πέρασμα των αιώνων.


Στην εποχή μας, μπορεί να συναντήσει κανείς σύγχρονες καλλιτεχνικές μορφές θεάτρου σκιών σε ολόκληρο τον κόσμο. Ιδιαίτερα, σήμερα, συγχέονται οι παραστάσεις μεταξύ κουκλοθέατρου και θεάτρου σκιών, παρόλα αυτά, εμείς εστιάζουμε στις παραδοσιακές εκφάνσεις του.

 

Έτσι, στο πλαίσιο της φωτογραφικής-λαογραφικής εργασίας οφείλουμε να ταξιδέψουμε στην Αίγυπτο, την Καμπότζη, την Κίνα, την Τουρκία, την Ταϊλάνδη, το Ιράν, την Ελλάδα και να δούμε πώς διασώζεται μέσα από τους πρεσβευτές του.  

 

 

To ατελιέ του Cenzig Beyoglu στην Κωνσταντινούπολη. © 2020/Jean Paul Duront
To ατελιέ του Cenzig Beyoglu στην Κωνσταντινούπολη. © 2020/Jean Paul Duront

 

Φώτης Πλέσσας, Φεστιβάλ Θεάτρου Σκιών, Πάτρα. © 2020/Jean Paul Duront
Φώτης Πλέσσας, Φεστιβάλ Θεάτρου Σκιών, Πάτρα. © 2020/Jean Paul Duront

 

Γιάννης Πρωτοψάλτης, Φεστιβάλ Θεάτρου Σκιών, Πάτρα. © 2020/Jean Paul Duront
Γιάννης Πρωτοψάλτης, Φεστιβάλ Θεάτρου Σκιών, Πάτρα. © 2020/Jean Paul Duront

 

To ατελιέ του Kalasree Ramachandra Pulavar στην Κεράλα της Ινδίας. © 2020/Jean Paul Duront
To ατελιέ του Kalasree Ramachandra Pulavar στην Κεράλα της Ινδίας. © 2020/Jean Paul Duront

 

To ατελιέ του Kalasree Ramachandra Pulavar στην Κεράλα της Ινδίας. © 2020/Jean Paul Duront
To ατελιέ του Kalasree Ramachandra Pulavar στην Κεράλα της Ινδίας. © 2020/Jean Paul Duront

 

To ατελιέ του Kalasree Ramachandra Pulavar στην Κεράλα της Ινδίας. © 2020/Jean Paul Duront
To ατελιέ του Kalasree Ramachandra Pulavar στην Κεράλα της Ινδίας. © 2020/Jean Paul Duront

 

*Ο Jean Paul Dupont είναι Έλληνας ερευνητής στο Ινστιτούτο Ανατολικών Σπουδών στο Παρίσι. Έχει κάνει φωτογραφικά και εθνογραφικά πρότζεκτ στη βαλκανική χερσόνησο, Μέση Ανατολή και Κεντρική Ασία, Ανατολική Ευρώπη. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το θέατρο σκιών στην εποχή του κορωνοϊού
Μια συζήτηση για το μέλλον του Καραγκιόζη μετά την καραντίνα.
Ενάντια στον μύθο του μετασοβιετικού κόσμου
5 εικόνες φωτο-λογοτεχνικής εθνογραφίας στις περιοχές της Γκαγκαουζίας και Υπερδνειστερίας, από τον Έλληνα ερευνητή Jean Paul Dupont

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ίσως λοιπόν η Φραντσέσκα Γούντμαν δεν ήταν πάντα αυτοκτονική και θλιμμένη
Οι φωτογραφίες του συντρόφου της, Τζορτζ Λανγκ, κλονίζουν τον μελαγχολικό μύθο της
Στα λατομεία της Τήνου
Τηνιακά μάρμαρα
Urban Pulp: Το αστικό και περιαστικό τοπίο της Λάρισας
Ο Βασίλης Νταόπουλος φωτογραφίζει το αστικό και περιαστικό τοπίο της Λάρισας
Ο Κισσός Πηλίου μέσα από το φακό της Εβίτας Σκουρλέτη
Καλοκαιρινό ταξίδι σε μια από τις ομορφότερες περιοχές της Ελλάδας
Ρόμπερτ Φρανκ και Ρεϊμόν Ντεπαρντόν μαζί στην Βηρυτό το 1991
Μία σημαδιακή συνάντηση στην (μετεμφυλιακή) πληγωμένη Βηρυτό.
iPhone Photography Awards 2020: Οι μεγάλοι νικητές
Αυτές είναι οι καλύτερες φωτογραφίες της χρονιάς, που τραβήχτηκαν με iPhone.
Κατήφεια στο Μέγαρο των Ηλυσίων
Οι δυσάρεστες εκπλήξεις ενός φωτογράφου στην επίσημη φωτογράφιση της γαλλικής κυβέρνησης
Η παγίδα του ρατσισμού και το πάθημα του Martin Parr
'Ενα "ατυχές" δισέλιδο του ιταλού φωτογράφου Gian Butturini
Ο φωτογράφος Paul Fusco μέσα από δέκα φωτογραφίες
Ο αμερικανός φωτογράφος, μέλος του πρακτορείου Magnum, πέθανε στις 15 Ιουλίου.
Ένας Έλληνας στα τελευταία παρθένα χωριά της Μαδαγασκάρης
Κάτω από ένα μικρό δάσος από κοκοφοίνικες κουρνιάζει ένα χωριό ψαθοκαλύβων. Εκεί δεν υπάρχει ηλεκτρικό ρεύμα και οι κάτοικοί του χρησιμοποιούν το κάρβουνο για να μαγειρέψουν και να ζεσταθούν την περίοδο των μουσώνων.
Η απλοϊκή Σαντορίνη του '50
Σε αυτή τη συλλογή των εκπληκτικών φωτογραφιών των δεκαετιών του 1950 και του 1960 ο Ρόμπερτ Μακ Κέιμπ καταγράφει τη σκληρή, αλλά απλή, ζωή μιας εποχής που πέρασε ανεπιστρετί.
Χρήστος Δημητρίου: Greetings from Limnos / North by northeast
Φωτογραφίες και βίντεο του Χρήστου Δημητρίου
ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ '20
Ένα φωτογραφικό δοκίμιο για την παράξενη προσδοκία του καλοκαιριού που έρχεται. Κείμενα: Δημήτρης Πολιτάκης, Στάθης Τσαγκαρουσιάνος
Η περιπέτεια και ελευθερία της underground rave σκηνής θα επιστρέψει!
Οι εικόνες που για μια δεκαετία είχε τραβήξει ως μέλος της underground rave κοινότητας σε διάφορα επικά πάρτι ανά την Ευρώπη η εικαστικός Seana Gavin, συγκεντρώθηκαν σε ένα νέο φωτογραφικό βιβλίο, ενώ η ίδια πιστεύει ότι οι σύγχρονες συνθήκες ευνοούν την επιστροφή εκείνης της κουλτούρας .
Γαϊδουράκια, θέα και τουρίστες στη Σαντορίνη του 1968
15 ασπρόμαυρες φωτογραφίες μας ταξιδεύουν στη δεκαετία του '60.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή