Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

«Ανατολή του κακού»: Πώς τράβηξα τη φωτογραφία της έκλειψης ηλίου που θεωρήθηκε δυσοίωνη

Ο αστροφωτογράφος Ηλίας Χασιώτης εξηγεί πώς και γιατί φονταμενταλιστικοί θρησκευτικοί και συντηρητικοί πολιτικοί κύκλοι εξέλαβαν την εικόνα που τράβηξε σαν κακό σημάδι.

Οι σπουδές του στα οικονομικά αλλά και η δουλειά του δεν έχουν καμία σχέση με τα χόμπι του, που είναι η ερασιτεχνική αστρονομία, η φωτογράφιση και η καλλιέργεια εξωτικών φυτών και βοτανικών ορχιδεών.

 

«Από μικρό παιδί μου άρεσε ο ουρανός. Από τότε φωτογράφιζα ηλιοβασιλέματα. Την πρώτη μου ηλιακή έκλειψη την παρατήρησα όταν ήμουν 14 χρονών. Έκτοτε έχω παρατηρήσει και φωτογραφίσει πολλές εκλείψεις ηλίου και σελήνης» λέει ο Ηλίας Χασιώτης, ο οποίος ταξίδεψε τα περασμένα Χριστούγεννα μέχρι το Κατάρ για να φωτογραφίσει την έκλειψη του ηλίου.

 

«Το Κατάρ ήταν η χώρα με την πιο εύκολη πρόσβαση, αφού υπήρχε απευθείας πτήση και δεν απαιτούνταν βίζα. Γνώριζα ότι είναι ένα μέρος με ασφάλεια, άνεση και ανοιξιάτικο καιρό τον χειμώνα, σε αντίθεση με το ανυπόφορα θερμό καλοκαίρι.

 

Για την παρατήρηση διάλεξα την παραλιακή πόλη του Al Wakrah, πολύ κοντά στο αεροδρόμιο της Ντόχα. Μάλιστα διέμεινα σε έναν παραδοσιακό ψαράδικο οικισμό, ο οποίος έχει συντηρηθεί και πλέον αποτελεί αξιοθέατο και τη λαϊκή αγορά της πόλης.

 

Η φωτογραφία γρήγορα επονομάστηκε από τα μέσα ενημέρωσης «κακή ανατολή», «ανατολή του κακού» και «ανατολή του διαβόλου».

 

Η θέση αυτή μου έδινε τη δυνατότητα να παρατηρήσω την ανατολή του ήλιου από τη θάλασσα. Υπήρχε με αυτό τον τρόπο η πιθανότητα να εμφανιστούν και φαινόμενα κατώτερου αντικατοπτρισμού και να κάνουν την εικόνα ακόμη πιο εντυπωσιακή.

 

Η συγκεκριμένη έκλειψη ηλίου ήταν δακτυλιοειδής, που συμβαίνει όταν η σελήνη δεν έχει αρκετά μεγάλη διάμετρο για να καλύψει ολόκληρο τον ηλιακό δίσκο, με αποτέλεσμα να δημιουργείται το λεγόμενο «δαχτυλίδι της φωτιάς». Οι ερασιτέχνες αστρονόμοι συνήθως ταξιδεύουν για τις ολικές εκλείψεις, που θεωρούνται πιο εντυπωσιακές και δείχνουν μικρότερο ενδιαφέρον για τις δακτυλιοειδείς, που θεωρούνται μερικές. Για τον λόγο αυτό, κι εγώ δεν είχα δώσει σημασία.

 

Φωτο: Ηλίας Χασιώτης
Φωτο: Ηλίας Χασιώτης

 

Όμως, όταν μια δακτυλιοειδής έκλειψη ηλίου συμβαίνει χαμηλά στον ορίζοντα, δημιουργούνται εξαιρετικά όμορφες εικόνες σε συνδυασμό με το γήινο τοπίο. Αυτή ήταν και η αιτία που ταξίδεψα εσπευσμένα στο Κατάρ, μια και η δακτυλιοειδής φάση εκεί θα συνέβαινε λίγο μετά την ανατολή του ήλιου.

 

Σε αντίθεση με ό,τι περίμενα, όταν έφθασα στο Κατάρ ο ουρανός ήταν πολύ θολός και με αραιή συννεφιά. Είχα τόση αγωνία, ώστε το προηγούμενο βράδυ δεν κοιμήθηκα καθόλου. Η επιλογή του σημείου παρατήρησης ήταν πολύ εύκολη, στην παραλία με θέα τη θάλασσα. Το πρωί υπήρχε νέφωση στα νοτιοανατολικά και φοβήθηκα ότι δε θα φανεί τίποτα.

  

Παρόλα αυτά έστησα τον εξοπλισμό μου και περίμενα. Τελικά ο ήλιος άρχισε να ανατέλλει σε δύο ξεχωριστά κομμάτια. Αυτά σύντομα ενώθηκαν σε ένα βαθυκόκκινο δρεπάνι, που έλαμπε σαν αναμμένο κάρβουνο. Φαινόμενα αντικατοπτρισμού δημιουργούσαν ανακλάσεις το κάτω μέρος του και σχηματίστηκε το οπτικό φαινόμενο του «Ετρουσκικού βάζου». Η αίσθηση ήταν εξώκοσμη, ονειρεμένη.

 

Σύντομα ο ήλιος χάθηκε πίσω από σύννεφα και δεν φάνηκε η δακτυλιοειδής φάση. Όταν μετά από λίγη ώρα ο ήλιος επανεμφανίστηκε, ήταν και πάλι δρεπάνι. Παρά την απώλεια της δακτυλιοειδούς φάσης, η ανατολή αυτή ήταν η συγκλονιστικότερη που έχω δει στη ζωή μου» περιγράφει ο ερασιτέχνης αστροφωτογράφος.

 

Με την επιλογή και τη δημοσίευση της φωτογραφίας, δύο μέρες μετά, στην εκπαιδευτική σελίδα της NASA ονόματι «Η αστρονομική φωτογραφία της ημέρας», μια ιστοσελίδα με εκατομμύρια θεάσεις ημερησίως, αμέσως η εικόνα έγινε viral και προκάλεσε παγκόσμιο σάλο. Αιτία, τα δύο κομμάτια του ανατέλλοντος ήλιου που σε αρκετούς θύμισαν κέρατα διαβόλου. Άλλοι είδαν πανιά ιστιοφόρου, γυναικείο μπικίνι και διάφορα άλλα.

  

Αυτό το φαινόμενο ονομάζεται παρειδωλία και είναι η τάση που έχει ο ανθρώπινος εγκέφαλος να ταυτίζει οπτικά ερεθίσματα με ήδη γνωστά του σχήματα. Οι φωτογραφίες που έχουν αυτή την ιδιότητα συνήθως γίνονται πολύ δημοφιλείς.

 

«Πολύ σύντομα επικοινώνησαν μαζί μου δημοσιογράφοι από μεγάλες ειδησεογραφικές ιστοσελίδες και τηλεοπτικούς σταθμούς, κυρίως της Αμερικής (CNN, ABC, Fox TV), στους οποίους έστειλα κείμενα και φωτογραφίες.

 

Φονταμενταλιστικοί θρησκευτικοί και συντηρητικοί πολιτικοί κύκλοι εξέλαβαν την εικόνα σαν κακό σημάδι. Φωτο: Ηλίας Χασιώτης
Φονταμενταλιστικοί θρησκευτικοί και συντηρητικοί πολιτικοί κύκλοι εξέλαβαν την εικόνα σαν κακό σημάδι. Φωτο: Ηλίας Χασιώτης

 

Το Ετρουσκικό βάζο, είναι οπτικό φαινόμενο που οφείλεται στην ατμοσφαιρική αναστροφή. Φωτο: Ηλίας Χασιώτης
Το Ετρουσκικό βάζο, είναι οπτικό φαινόμενο που οφείλεται στην ατμοσφαιρική αναστροφή. Φωτο: Ηλίας Χασιώτης

 

Η φωτογραφία γρήγορα επονομάστηκε από τα μέσα ενημέρωσης «κακή ανατολή», «ανατολή του κακού» και «ανατολή του διαβόλου». Μετά τις αρχικές δημοσιεύσεις, ακολούθησαν πολλές αναδημοσιεύσεις και σε πολλές γλώσσες» λέει ο κ. Χασιώτης.

 

Φονταμενταλιστικοί θρησκευτικοί και συντηρητικοί πολιτικοί κύκλοι εξέλαβαν την εικόνα σαν κακό σημάδι. Κάποιοι μίλησαν για σημείο της συντέλειας του κόσμου. Άλλοι βρήκαν αφορμή να κατηγορήσουν το έθνος του Ιράν ως κακό, με αφορμή τα δυσάρεστα γεγονότα που ακολούθησαν τις επόμενες ημέρες. «Αυτό το τελευταίο με εξόργισε πραγματικά, αφού θεωρώ απαράδεκτο το να χαρακτηρίζεται κακό ένα ολόκληρο έθνος για λόγους γεωπολιτικής σκοπιμότητας. Για μένα η έκλειψη αυτή, όπως και όλες οι εκλείψεις, δεν έχουν τίποτα το μεταφυσικό, αντίθετα αξίζει όλοι να τις παρατηρήσουν γιατί είναι τα πιο υπέροχα φυσικά φαινόμενα, με κορυφαίο την ολική έκλειψη ηλίου» λέει.

 

Σχετικά με την αναφορά στο «Ετρουσκικό βάζο» του Ιουλίου Βέρν και στο βιβλίο του «Η πράσινη κηλίδα» στο οποίο περιγράφεται το φαινόμενο εξηγεί:

 

«Δεν γνώριζα ότι αυτός ο όρος προερχόταν από νουβέλα του Ιουλίου Βερν. Νεαρός είχα δει την ταινία "Η πράσινη κηλίδα" του Ερίκ Ρομέρ, εμπνευσμένη από το έργο του Βερν, και από κει έμαθα για την ύπαρξη του φαινομένου αυτού. Η πράσινη κηλίδα είναι η τελευταία ακτίνα του ήλιου όταν δύει (ή η πρώτη όταν ανατέλλει) και φαίνεται σπάνια επειδή απαιτείται πολύ διαυγής ατμόσφαιρα. Προσωπικά έχω δει πάρα πολλές.

 

Τόσο στο έργο του Βέρν, όσο και στην ταινία του Ρομέρ, σχετίζεται με την αληθινή αγάπη. Όσον αφορά το Ετρουσκικό βάζο, είναι οπτικό φαινόμενο που οφείλεται στην ατμοσφαιρική αναστροφή. Όταν ένα στρώμα αέρα πάνω από τη θάλασσα έχει διαφορά θερμοκρασίας από αυτήν, λειτουργεί σαν ένας μεγάλος φακός και καθρεφτίζει το κάτω τμήμα του ήλιου, κάνοντας τον να φαίνεται σαν Ω. Δεν συμβαίνει κάθε μέρα, δεν είναι όμως και κάτι σπάνιο».

 

Φωτο: Ηλίας Χασιώτης
Φωτο: Ηλίας Χασιώτης

Η Μερόπη Κοκκίνη γεννήθηκε στην Κύπρο. Άρχισε να δημοσιογραφεί στο περιοδικό «01». Ανήκει στην συντακτική ομάδα της LIFO.
Email: meropik@gmail.com

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Κρήτη όπως δεν την έχουμε ξαναδεί: Η viral φωτογραφία από το Διάστημα
Μία συγκλονιστική φωτογραφία με την Κρήτη... ανάποδα, έδωσε στη δημοσιότητα Ιταλός αστροναύτης
Οι αστροφωτογραφίες του Γιώργου Καραμποτάκη κόβουν την ανάσα
Ο νεαρός από το Βόλο που φωτογραφίζει το γαλαξία μας μοιράζεται την ιστορία του και 23 απ' τις εικόνες του
Ο αστροφωτογράφος Γιώργος Καραμποτάκης δεν κοίταξε μόνο τον ουρανό του Πετρίλου Καρδίτσας
Μοιράζεται με το LIFO.gr 20 φωτογραφίες του απ' το ορεινό χωριό και εξηγεί γιατί τον ενέπνευσε τόσο πολύ
Ο καταπληκτικός αστροφωτογράφος Λουκάς Χαψής
Φωτογραφίες απ' το Facebook

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Epiphany. Φωτογραφίες του Σπύρου Ζερβουδάκη.
Τα Θεοφάνεια στην Κρήτη
Το φίλτρο που τα έκανε όλα κόκκινα πριν από το Instagram
Πολύ πριν από τα φίλτρα του Instagram υπήρχε ένα φωτογραφικό φιλμ το οποίο αγάπησε η Ψυχεδέλεια. Αυτή είναι η ιστορία του πρωτοποριακού φιλμ Aerochrome 1443...
Ανδρόγυνη, μορφινομανής, αριστοκράτισσα: Η μποέμικη ζωή της φωτογράφου Άννεμαρι Σβάρτζενμπαχ
Οι φωτογραφίες της Ελβετίδας με τις γερμανικές αριστοκρατικές καταβολές που γύρισε σχεδόν όλο τον κόσμο απαθανατίζοντας ανθρώπους, μνημεία και τοπία, όπως ήταν πριν από 75 χρόνια
Οι ήρωες του Αρκτικού Κύκλου
Ένα μοναδικό φωτογραφικό λεύκωμα του Ισλανδού RAX ερευνά τη μοίρα των σκύλων που σέρνουν έλκηθρα στη Γροιλανδία.
Earth Photo 2020: Οι νικήτριες φωτογραφίες του διαγωνισμού
Φωτογραφικά έργα που ενθαρρύνουν τη συζήτηση για το περιβάλλον καθώς αφηγούνται ιστορίες για τον φυσικό κόσμο και τους κατοίκους του.
Οι κακές επιλογές. Φωτογραφίες του Στέφανου Στεφάνου
Πάρτι στο Bad Choices Tattoo Club, με live εμφάνιση από τους One Last Round (2019)
Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα
Μια ψηφιακή έκθεση φωτογραφίας, αφιερωμένη στην παρουσία και τη δράση τόσο του Διεθνούς όσο και του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού στη χώρα την τελευταία εκατονταετία.
ID - το σώμα, ο ερωτισμός και η ταυτότητα στις φωτογραφίες της Stephie Grape
Μία εν εξελίξει φωτογραφική έρευνα
Τα ορφανά του Δημοτικού Βρεφοκομείου Αθηνών
Oι συγκλονιστικές φωτογραφίες της Βούλας Παπαϊωάννου κυκλοφόρησαν σε ένα συλλεκτικό «Λεύκωμα ζωής» από το Κέντρο Ερευνών «Ρίζες» και το Μουσείο Μπενάκη
«Όχι παντρεμένοι· αλλά θα το θέλαμε»: Ερωτευμένοι άντρες από άλλες εποχές
Το νέο φωτογραφικό λεύκωμα «A Photographic History of Men in Love» απεικονίζει ιστορίες αγάπης μεταξύ ανδρών σε τρυφερές φωτογραφίες που τραβήχτηκαν μεταξύ του 1850 και του 1950.
Το πέταγμα της χρυσαλλίδας. Φωτογραφίες του Γιώργου Γιατρομανωλάκη
The Splitting of the Chrysalis & the Slow Unfolding of the Wings
Ορισμένοι άνθρωποι είναι σωσίες κάποιου γάτου
Όλοι ξέρουμε πως οι σκύλοι συνήθως μοιάζουν με τα αφεντικά τους. Κάτι ανάλογο συμβαίνει με τις γάτες, αλλά πιο υπόγεια...
Η φωτογραφική ομάδα «Διαδρομές» στεγάζει στο κέντρο της Αθήνας το πάθος για τις στιγμές
Μια ομάδα που ορίζει ως μέσο τη φωτογραφία και ως προορισμό την προσωπική έκφραση του καθενός.
Γνωρίστε τον σπουδαίο Έλληνα φωτορεπόρτερ Σωκράτη Μπαλταγιάννη
Οι κοινωνικά ευαίσθητες φωτογραφίες του διαθέτουν ισορροπία, δυναμισμό και αναδίδουν έναν βαθύ ανθρωπισμό, που αποφεύγει την γλυκερή καλλιέπεια.
Jindrich Streit, ένας σπάνιος, υπέροχος φωτογράφος της τσέχικης επαρχίας
τα ανθρώπινα πλάσματα ανασαίνουν και φωτίζονται από μια αξιοπρέπεια παράξενη, που δεν ξέρεις από πού έρχεται, μέσα σε τόση λάσπη.
1 σχόλιο
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
avatar moli8 27.1.2020 | 14:41
Γιατί βλέπω το πάνω μέρος ενός φούξια μπικίνι;
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή