Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ

Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman

Ο STILLMAN ΗΤΑΝ ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΛΙΓΟΥΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥΣ ΠΟΥ ΤΟΛΜΗΣΕ ΝΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙ ΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΜΕ ΜΙΑ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΜΑΤΙΑ, ΝΑ ΝΙΩΣΕΙ ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΚΑΙ ΝΑ ΤΑΥΤΙΣΤΕΙ ΜΕ ΑΥΤΟΝ.

Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman

Την πιο σημαντική συμβολή του ερασιτέχνη φωτογράφου και διπλωμάτη W. J. Stillman (Γουίλιαμ Τζέιμς Στίλμαν) στην ιστορία της φωτογραφίας αποτελούν οι φωτογραφίες του από τις αθηναϊκές αρχαιότητες. Τραβήχτηκαν το 1869, όταν εγκατέλειψε την Κρήτη και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Το 1870 δημοσιεύτηκαν υπό τη μορφή λευκώματος με τον τίτλο The Acropolis of Athens Illustrated Picturesquely and Architecturally in Photography. To λεύκωμα, το οποίο εκδόθηκε στο Λονδίνο, ήταν αφιερωμένο στη δεύτερη γυναίκα του, την Ελληνίδα Μαρία Σπάρταλη. Τα έσοδα από την πώληση του άλμπουμ διατέθηκαν για τα θύματα της Κρητικής Επανάστασης.

 

Το λεύκωμα περιλαμβάνει 26 ανθρακοτυπίες μεγάλου σχήματος που εικονίζουν τα μνημεία της Ακρόπολης. Στις εικόνες αυτές ο Ιερός Βράχος παρουσιάζεται επιβλητικός σε μια πόλη αρμονικά χτισμένη. Τα μνημεία του έχουν φωτογραφηθεί με απόλυτη ακρίβεια και λεπτομέρεια αναδεικνύοντας το μεγαλείο τους και τη μοναδική αρχιτεκτονική τους δομή. Σκοπός τους Stillman ήταν να πλησιάσει τη φωτογραφική εικόνα των θεμάτων του όσο πιο κοντά μπορούσε στην πραγματική τους όψη. Αυτό το πετυχαίνει φωτογραφίζοντας σε απόσταση και ψηλά από το θέμα του, έτσι ώστε να μην παρουσιάζεται παραμόρφωση στη παραλληλότητα των κιόνων των κτισμάτων της Κλασικής Εποχής.

 

Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman

 

Για την αποφυγή της παραμορφωτικής προοπτικής χρησιμοποίησε μια ειδική μηχανή κατασκευασμένη από τον ίδιο, η οποία είχε τη δυνατότητα να κινεί την πλάτη με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργείται μια κατάσταση παραλληλότητας μεταξύ του θέματος και του ειδώλου της γυάλινης πλάκας. Στις άψογες τεχνικά λήψεις έρχεται να προστεθεί και μια ατμοσφαιρική, μυστηριώδης αίσθηση. Σε αυτή συμβάλλουν και τα έντονα σύννεφα που αγκαλιάζουν τις αρχαιότητες. Ο Stillman κατάφερε να φτάσει σε αυτό το αποτέλεσμα χάρη στη γνώση του γύρω από τα τεχνικά θέματα της φωτογραφίας. Εκθέτοντας τον ουρανό μερικά δευτερόλεπτα λιγότερο απέφυγε το «κάψιμό» του, που συνήθως συναντάται στις φωτογραφίες των ελληνικών αρχαιοτήτων του 19ου αιώνα. Παράλληλα φωτογράφιζε το ίδιο σημείο σε διάφορες χρονικές στιγμές της ημέρας, επιλέγοντας τελικά τη φωτογραφία στην οποία η σκιά που δημιουργούνταν αναδείκνυε καλύτερα την πλαστικότητα των γλυπτών.

 

Ο Stillman ήταν ένας από τους λίγους φωτογράφους που τόλμησε να προσεγγίσει την Ακρόπολη με μια μοναδική ματιά, να νιώσει το χώρο της και να ταυτιστεί με αυτόν. Δεν δίστασε ν' ανέβει στην οροφή του Παρθενώνα για να καταγράψει τη μοναδικότητα της μετόπης του. Δεν αρκέστηκε σε ένα απλό φωτογραφικό ταξίδι, αλλά διείσδυσε και φωτογράφισε μέχρι και το εσωτερικό των ναών. Το 1882 φωτογράφισε ξανά τον Ιερό Βράχο και έστησε τη μηχανή του στα ίδια ακριβώς σημεία που την είχε στήσει πριν από δεκατρία χρόνια.

 

Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman

 

Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman

 

Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman

 

Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman

 

Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman

 

Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman

 

Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman
Φωτο: W. J. Stillman

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κάποτε υπήρχε ένας φραγκικός πύργος στην Ακρόπολη, ως αποθήκη αλατιού αλλά και ως φυλακή
Έμεινε για αιώνες εκεί, αντικαθιστώντας οπτικά το προϋπάρχον άγαλμα της Αθηνάς και κατεδαφίστηκε το 1874

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φως του ελληνικού καλοκαιριού σε 20 φωτογραφίες από το αρχείο του Μουσείου Μπενάκη
Όλα μπορει να έχουν αλλάξει, όμως το ελληνικό καλοκαίρι έχει ακόμη το ίδιο «αγγελικό και μαύρο φως»
Οι νεαροί επαναστάτες χωρίς αιτία των '50s
Ένας παραγνωρισμένος, πρωτοπόρος φωτογράφος ρίχνει φως στη προ Stonewall, μεταπολεμική κουλτούρα
Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε γατάκια πολύ πριν ανακαλυφθεί το ίντερνετ
Η μόδα έχει τον Χέλμουτ Νιούτον, η αρχιτεκτονική τον Τζούλιους Σούλμαν και οι γάτες τον Ουόλτερ Τσάντοχα.
Καλοκαιρινές μέρες στη Ρωσία
20 φωτογραφίες από το instagram του Dmitry Markov
Κοσμικό Κέντρο "Στέργιος" (1988)
Φωτογραφίες του Περικλή Αλκίδη
Ιμπρεσιονιστική αρχαία Ολυμπία
Φωτ. Σπ. Στάβερης
14 ζώα ποζάρουν με επισημότητα στον φακό του Randal Ford
Η σειρά "The Animal Kingdom" είναι η κορυφαία συλλογή του Αμερικανού φωτογράφου
Φεγγαρόλουστη Ακρόπολη
Φωτ. Σπ. Στάβερης
Τρεις γάτες φωτογραφίζονται φορώντας καπέλα από το δικό τους τρίχωμα
Ένα ζευγάρι Ιαπώνων κατασκευάζει τα πιο περίτεχνα καπέλα για γάτες!
Οι cholitas από τη Βολιβία κάνουν πάλη με τις πιο χορευτικές κινήσεις
Μπορεί η πυγμαχία να συνδυαστεί με τις πολύχρωμες φούστες και τα δαντελωτά μεσοφόρια;
Τήνος,1989: Η Παναγία!  Η Παναγία!
Ένα φωτογραφικό ντοκουμέντο του Σπύρου Στάβερη
"Αόρατη" εργατική τάξη. Στο κλωστήριο Μιχαηλίδη -μία "προβληματική" του 1990.
Τελευταίες μέρες στο εργοστάσιο της Θήβας πριν το κλείσει ο Οργανισμός Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων.
Θάλασσα ταραγμένη μέχρι κυματώδης
Στην 'Ανδρο (για την Τέχνη) με το Πηνελόπη
Η πανέμορφη Πάτμος του Robert McCabe
O φιλέλληνας Αμερικανός φωτογράφος που φωτογραφίζει τα ελληνικά νησιά εδώ και πάνω από 60 χρόνια, έχει αποδώσει μοναδικά την ουσία της Πάτμου
Το Θέατρο Τέχνης στην Επίδαυρο μέσα από τις φωτογραφίες του Κωστή Καπελώνη
«Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, Επίδαυρος 1985-1998»: Ένα λεύκωμα με ανέκδοτες φωτογραφίες από τις παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης στην Επίδαυρο, τραβηγμένες από τον ηθοποιό και σκηνοθέτη του, Κωστή Καπελώνη, πρόκειται να κυκλοφορήσει με την ευκαιρία της Έκθεσης Βιβλίου στο Ζάππειο.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή