Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΕΚΘΕΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

Η Σαντορίνη της δεκαετίας του ’70, εικόνες μιας άλλης εποχής

Μια έκθεση φωτογραφίας στην Image Gallery ρίχνει φως στην εικόνα που είχε το νησί της Σαντορίνης και το χωριό της Οίας τη δεκαετία του ’70 μέσα από το βλέμμα της φωτογράφου Πάμελα Μπράουν.

Η Σαντορίνη, προτού καταστεί ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς στον πλανήτη, ήταν ένα νησί με μακρά ιστορία, σημαντικά γεγονότα και ελάχιστους ντόπιους που διαμόρφωσαν την παράδοση και τον ιδιόμορφο κυκλαδίτικο χαρακτήρα της.

 

Τίποτα στο σημερινό τουριστικό μόρφωμα δεν θυμίζει την εικόνα του νησιού, το οποίο επισκέφθηκε, ύστερα από παρακίνηση του φίλου της Στέλιου, η Πάμελα Μπράουν, θαυμάζοντας τις αρχέγονες εικόνες με τα ρημαγμένα σπίτια, τα παλιά καφενεία της Οίας, τους φτωχούς ανθρώπους που έγνεθαν μαλλί και τα γεμάτα κότες και άλλα ζωντανά λεωφορεία.

 

Αυτά έσπευσε να απαθανατίσει με απαράμιλλο τρόπο στις φωτογραφίες της που σήμερα συνιστούν τα γοητευτικά απομεινάρια μιας αλλοτινής εποχής και της εικόνας ενός εμβληματικού χωριού και των κατοίκων του, εμπνέοντας την έκθεση «Οία - Πορτρέτο ενός χωριού, 1977-1979».

 

Η έκθεση, όπως τονίζουν οι επιμελητές Ηλίας Κοσίντας και Έμιλυ Μανδηλαρά, «παρουσιάζει μια εικόνα της ζωής του τότε χωρίς παρεμβάσεις, την εποχή της "αθωότητας" πριν από την τουριστική επέλαση, εστιάζοντας στην καθημερινότητα των κατοίκων που απέμειναν στη Σαντορίνη μετά τον σεισμό του 1956».

 

Ειδικά σήμερα, την εποχή της παγκοσμιοποίησης, αυτές οι τόσο όμορφες φωτογραφίες, με έντονο τον χαρακτήρα της εντοπιότητας, μπορούν να έχουν καθολική ανταπόκριση και να μείνουν ανεξίτηλες στον χρόνο.

 

Αυτούς είναι που εντόπισε με το φωτογραφικό της βλέμμα η Πάμελα Μπράουν μαζί με τη φίλη της Τζέιμι Ρόμπλς, η οποία υπογράφει το κείμενο που συνοδεύει την έκθεση που καταγράφει τη γοητευτική τους περιπέτεια, μιλώντας αναλυτικά για τους άγνωστους πρωταγωνιστές των φωτογραφιών: από την «κοπέλα που είχε πάει περίπατο στους μπαξέδες του νησιού και ξαφνικά έπιασε βροχή» έως τη «γριά που γνέθει μαλλί κατσίκας μ' ένα αδράχτι».

 

© Pamela Browne
© Pamela Browne

 

Παραλαμβάνοντας από εκείνες τη σκυτάλη με το στοχαστικό βλέμμα που δένει το τότε με το σήμερα, η επιμελήτρια Έμιλυ Μανδηλαρά ομολογεί πως νιώθει ότι «σαράντα χρόνια αργότερα ήρθε η ιδανική στιγμή για να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα ώστε οι φωτογραφίες αυτές να παραδοθούν στο ευρύτερο κοινό».

 

Όπως δηλώνει χαρακτηριστικά: «Ειδικά σήμερα, την εποχή της παγκοσμιοποίησης, αυτές οι τόσο όμορφες φωτογραφίες, με έντονο τον χαρακτήρα της εντοπιότητας, μπορούν να έχουν καθολική ανταπόκριση και να μείνουν ανεξίτηλες στον χρόνο. Γι' αυτό και είμαι πολύ ενθουσιασμένη που δουλέψαμε μαζί με τον αναγνωρισμένο φωτογράφο Ηλία Κοσίντα για τη διοργάνωση αυτής της έκθεσης».

 

Σε όλα αυτά υπάρχει πάντα έντονο το βιωματικό στοιχείο, καθώς η επιμελήτρια Έμιλυ Μανδηλαρά, καλλιτέχνις και η ίδια, έχει ζήσει από κοντά την Οία και τους ανθρώπους της, στη σημερινή, ωστόσο, συνθήκη:

 

«Καθώς μεγάλωνα, θυμάμαι τον πατέρα μου να μου μιλάει, σε πολλές περιπτώσεις, γι' αυτές τις φωτογραφίες, αλλά μέναμε μόνο στις συζητήσεις. Και κάπου εκεί, στη συγκεχυμένη κάπως μνήμη μου θυμάμαι κάποιες φωτογραφίες από το ορίντζιναλ πορτφόλιο να κρέμονται στην είσοδο του οικογενειακού εστιατορίου της Λόντζας, στην Οία.

 

Ως παιδί είναι λογικό να τις θεωρώ δεδομένες και τα πρόσωπα αυτά να μου προκαλούν τρόμο. Αλλά βαθιά στο ασυνείδητό μου ανέκαθεν συνιστούσαν αληθινή πηγή έμπνευσης. Πάντα μου άρεσαν οι άνθρωποι και οι ιστορίες τους. Και η μητέρα μου, αναγνωρίζοντας αυτήν τη δύναμη της κοινωνικής ιστορίας, αντιλαμβανόταν ότι αυτές οι φωτογραφίες συνιστούν πολύτιμα κειμήλια που έπρεπε να είναι ανοιχτά και προσβάσιμα σε όλους.

 

Ωστόσο έπρεπε να βρεθεί η σωστή συγκυρία ώστε να μπορέσουν να ανατυπωθούν και να αποτελέσουν μέρος ενός καταλόγου, καθώς, μέχρι τώρα, μου φαινόταν ότι δεν απηχούσαν αυτήν τη δύναμη που νιώθω ότι έχουν τώρα που ακούω τις ιστορίες των μεγαλύτερων, όπως του πατέρα μου, που μιλούν για τη φτώχεια της δεκαετίας του '50 και τι σήμαινε να μεγαλώνεις σε τέτοιες συνθήκες.

 

Όσο για την Πάμελα, η οποία τότε κατέφθανε στην Ελλάδα ως outsider, κατάλαβε αμέσως ότι οι φωτογραφίες αυτές αξίζουν να αρχειοθετηθούν και να διασωθούν ως κομμάτια της Ιστορίας».

 

© Pamela Browne
© Pamela Browne
© Pamela Browne
© Pamela Browne

 

Για να προσθέσει, ολοκληρώνοντας, πως είναι η δύναμη των προσώπων που της προξενεί εντύπωση: «Σήμερα τα πρόσωπα αυτά των ανδρών, των γυναικών και των μικρότερων σε ηλικία μοιάζουν σχεδόν ιερά. Υψώνονται πάνω από την καθημερινότητα και μεταμορφώνονται σε κάτι πνευματικό. Σάμπως οι φωτογραφίες να δοξάζουν αυτούς τους ανθρώπους, την απλότητα και τις αξίες τους, που σταδιακά εξαλείφονται.

 

Κλειδωμένα στον χρόνο, στην αιχμή μιας θυελλώδους μετάλλαξης της εικόνας της Σαντορίνης, τα πρόσωπά τους αποκαλύπτουν με τον πλέον απαράμιλλο τρόπο τι έχει χαθεί, τι χάνεται και τι μπορεί να διασωθεί.

 

Γι' αυτό ακριβώς η αντίθεση ανάμεσα σε αυτό που βλέπουμε σήμερα και σε αυτό που είδε τότε η Πάμελα προκαλεί τέτοια αίσθηση. Κανείς δεν μπορούσε να διαβλέψει αυτό που θα κατέληγε να είναι σήμερα η Σαντορίνη. Και αυτό είναι που μεταδίδουν αυτές οι φωτογραφίες με τον δικό τους, άρρητο τρόπο, σαν να προφητεύουν ή να προετοιμάζουν την επερχόμενη αλλαγή».

 

Ειδικά η μετάλλαξη της Οίας σε μια «τουριστική παγίδα», όπως χαρακτηριστικά την αποκαλεί, δεν έχει καμία σχέση με το χωριό των ουσιαστικών βλεμμάτων που δεσπόζουν στις φωτογραφίες. Και στον νου της φέρνει την Οία όπως την είχε ζήσει η γενιά της Πάμελα ή του πατέρα της τη δεκαετία του '70.

 

«Ενδεχομένως να είναι η απογοήτευση του πατέρα μου και της γενιάς του γι' αυτήν τη μετάλλαξη που με ώθησε να κάνω την επιμέλεια αυτής της έκθεσης, έχοντας κι εγώ στο μυαλό μου πόσο σημαντικό είναι να μη χαθούν οι ρίζες και η ιστορία μας.

 

Επιπλέον, αντιλήφθηκα πόσο σπουδαία είναι η ιστορική αρχειοθέτηση του παρελθόντος μέσω αυτών των φωτογραφιών αλλά και η επίγνωση ότι δεν υπάρχει μέλλον χωρίς παρελθόν. Ίσως αυτό να βοηθήσει ώστε να υπάρξει μια καλύτερη αντιστάθμιση στον τουρισμό και να διατηρηθεί ο χαρακτήρας του νησιού».

 

© Pamela Browne
© Pamela Browne

 

© Pamela Browne
© Pamela Browne
© Pamela Browne
© Pamela Browne

 

© Pamela Browne
© Pamela Browne

 

Info

Έκθεση φωτογραφίας: «Οία - Πορτρέτο ενός χωριού 1977-1979» της Pamela Browne

11-21 Απριλίου 2019

The Image Gallery, λεωφ. Βασ. Αμαλίας 36, Αθήνα, 210 3230534, www.theimage.gr

Επιμέλεια έκθεσης: Ηλίας Κοσίντας, Έμιλυ Μανδηλαρά

 

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε φιλολογία και φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στην Αισθητική (Essex) και στην Πολιτική Θεωρία (LSE). Μετάφρασε βιβλία αγαπημένων της συγγραφέων (όπως Ντελέζ και Χόμπσμπαουμ) και από το 2000 έχει την ευτυχία να δημοσιογραφεί σε περιοδικά κι εφημερίδες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Σαντορίνη όπως δεν την έχεις ξαναδεί
Μυθικές εικόνες του Κυκλαδίτικου νησιού έτσι όπως το είδαν οι αρχαιολόγοι της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών πριν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ακρόπολη, Κνωσός, Σαντορίνη: Η ασπρόμαυρη Ελλάδα των '50s στον φακό του Robert McCabe
Η Αρχαιολογική Εταιρεία γιορτάζει τα 180 χρόνια δράσης της με μια φωτογραφική έκθεση
Η καθημερινή ζωή στην Κέρκυρα τη δεκαετία του '80
20 φωτογραφίες από τις διακοπές του Paul Clarke στο νησί του Ιονίου
Ασπρόμαυρο ελληνικό καλοκαίρι
15 φωτογραφίες του Ιωάννη Λάμπρου από τα ελληνικά νησιά, γεμάτες «αγγελικό και μαύρο φως...»
Μια παλιά Ελλάδα, μια παλιά ζωή. Οι φωτογραφίες της  Ελένης Σιγαλού
«Αναζητώ σε αυτές ίχνη μιας αλλοτινής ζωής».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

30 χρόνια Rave!: Σκηνές από την πορεία μιας κουλτούρας που τα σπάει ακόμα
Ο Γιώργος Μουτάφης φωτογραφίζει την Καρόλα Ρακέτε για την Bild
Κάπου στις 'Αλπεις, σε ένα μυστικό σημείο.
Τα Ψαρά και οι Οινούσσες του Πάρι Ταβιτιάν
Νύχτες στο Fernando's
Αθήνα, 1991
Τα ορφανά του Δημοτικού Βρεφοκομείου Αθηνών
Oι συγκλονιστικές φωτογραφίες της Βούλας Παπαϊωάννου κυκλοφόρησαν σε ένα συλλεκτικό «Λεύκωμα ζωής» από το Κέντρο Ερευνών «Ρίζες» και το Μουσείο Μπενάκη
Καραγκιοζοπαίκτες (1). Μάνθος Αθηναίος.
Φωτογραφίες από παράσταση στο δικό του θέατρο σκιιών της πλατείας Λυσικράτους
Kirkpinar oil wrestling: 25 φωτογραφίες από τους σημαντικότερους αγώνες πάλης με λάδι στον κόσμο, στην Αδριανούπολη
2.381 παλαιστές από όλη την Τουρκία διαγωνίστηκαν και φέτος για τον τίτλο του αφέντη Πεχλιβάνη στο πλαίσιο των παραδοσιακών αγώνων πάλης που προστατεύονται από την Unesco.
Εικόνες του Robert McCabe από το καστρομονάστηρο των Στροφάδων πριν καταρρεύσει στον σεισμό της Ζακύνθου
Μία έκδοση - ιστορικό τεκμήριο από τον Αμερικανό φωτογράφο που αποτύπωσε το μνημείο πριν καταστεί μη επισκέψιμο από τον σεισμό της 26ης Οκτωβρίου 2018
Athens Riviera. Από τον Κώστα Καψιάνη.
"H παραλιακή ζώνη της Αθήνας, ένα μωσαικό κοινωνικών και ταξικών αντιθέσεων με σημείο αναφοράς τον Σαρωνικό κόλπο..."
Bettina Rheims - H Γαλλίδα που λάτρεψε και αποθέωσε τον γυναικείο ερωτισμό
Γυναίκες εύθραυστες, σκληρές και αισθησιακές στη ρετροσπεκτίβα μιας καριέρας 35 χρόνων στη φωτογραφία
Το πειραγμένο, ρομαντικό καλοκαίρι ενός Έλληνα φωτογράφου
Με γρατσουνιές, σκόνη και θόρυβο ο Αλέξης Βασιλικός προσπαθεί να αποδώσει τη μύχια ζάλη που σου προκαλεί το φως του ελληνικού καλοκαιριού, όταν σε χτυπάει στα μάτια...
Νύχτες με  swing στο  Bananas
Αθήνα, 1991
Μια Τουρκάλα φωτογράφος καταγράφει την κρυφή underground σκηνή της Κωνσταντινούπολης
Η Cansu Yildiran συμπάσχει με τους ανθρώπους που φωτογραφίζει και τους γνωρίζει όλους προσωπικά αποκαλώντας τους μάλιστα την "οικογένεια που επέλεξε" όταν μετακόμισε στην Κωνσταντινούπολη.
Αφήγηση και Φωτογραφία
Εργαστήριο στο Ρέθυμνο με τον Joel Sternfeld στα πλαίσια του MedPhoto Festival
#WeTheNipple: Λευτεριά στις γυναικείες θηλές
Μια γυμνή ανθρώπινη εγκατάσταση του καλλιτέχνη/φωτογράφου Σπένσερ Τούνικ αμφισβητεί τη λογοκρισία του καλλιτεχνικού γυμνού στο Facebook και το Instagram.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή