Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Η Ειρήνη Βουρλούμη φωτογραφίζει τα μαυσωλεία της ελληνικής γραφειοκρατίας

Η Ελληνο-ινδονήσια φωτογράφος που έχει συνεργαστεί με μερικά από τα μεγαλύτερα ΜΜΕ του κόσμου παρουσιάζει στο Μουσείο Μπενάκη το φωτογραφικό πρότζεκτ «Εν Αναμονή»

 «Αυτή η φωτογραφία είναι η αγαπημένη μου» λέει η Ειρήνη, ενώ χαϊδεύει αργά με την παλάμη της το σκληρό εξώφυλλο του βιβλίου με το πιο πρόσφατο φωτογραφικό της πρότζεκτ που έχει τίτλο In Waiting.

 

«Την τράβηξα στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της Ελληνικής Αστυνομίας. Η γάτα παρακολουθεί το ψάρι μέσα στη γυάλα και μοιάζει να ψάχνει τρόπο για να το πιάσει, ακριβώς όπως οι αστυνομικοί καραδοκούν για να συλλάβουν τους εγκληματίες».


Η Ειρήνη Βουρλούμη γεννήθηκε στην Αθήνα από πατέρα Έλληνα και μητέρα Ινδονήσια. Ανακάλυψε την αγάπη της για τη φωτογραφία χάρη σε μια παλιά φωτογραφική μηχανή του πατέρα της, ενώ ζούσε και σπούδαζε στη Νέα Υόρκη. Αποφοίτησε από το Parsons School of Design και στη συνέχεια σπούδασε δημοσιογραφία στο φημισμένο Columbia.

 

Το 2011 επέστρεψε στην Αθήνα γιατί ήθελε να καταγράψει από κοντά την κρίση ως ανταποκρίτρια διεθνών ειδησεογραφικών ΜΜΕ. «Ως Ελληνίδα ήθελα να βρίσκομαι κοντά στη χώρα μου» εξομολογείται.

 

 
Άρχισα να ψάχνω έναν διαφορετικό τρόπο μέσω του οποίου θα μπορούσα να προσεγγίσω την οικονομική κρίση και τον βρήκα. Αυτά τα κτίρια μαρτυρούν πολλά για την ψυχοσύνθεση και τον χαρακτήρα μας. Μοιάζουν με σκηνικά βγαλμένα από ταινίες του Ντέιβιντ Λιντς. Είναι λίγο σουρεαλιστικά, αλλά θυμίζουν και λίγο Βαλκάνια.


Χάρη στις αναθέσεις και στις συνεργασίες με έντυπα όπως οι «New York Times», το «New Yorker», η «Wall Street Journal», το «Time», η «Guardian» και η «Monde», μπήκε σε δεκάδες δημόσια κτίρια και περίπου τότε ήταν που αποφάσισε να δημιουργήσει ένα δικό της φωτογραφικό πρότζεκτ με θέμα τον δημόσιο χώρο και αυτά τα μαυσωλεία της κρατικής γραφειοκρατίας.


«Είχα βαρεθεί λίγο με τις αναθέσεις. Όλα τα ΜΜΕ ήθελαν το ίδιο πράγμα: φωτογραφίες από την πλατεία Συντάγματος, πορτρέτα φτωχών οικογενειών, κλειστά μαγαζιά. Άρχισα να ψάχνω έναν διαφορετικό τρόπο μέσω του οποίου θα μπορούσα να προσεγγίσω την οικονομική κρίση και τον βρήκα. Αυτά τα κτίρια μαρτυρούν πολλά για την ψυχοσύνθεση και τον χαρακτήρα μας. Μοιάζουν με σκηνικά βγαλμένα από ταινίες του Ντέιβιντ Λιντς. Είναι λίγο σουρεαλιστικά, αλλά θυμίζουν και λίγο Βαλκάνια.

 

Χώροι που μοιάζουν να έχουν κολλήσει στο παρελθόν. Ταυτόχρονα, όμως, είναι και τα περιβάλλοντα όπου γίνεται η διαπραγμάτευση της ελληνικής μας ταυτότητας. Σαν θέατρο, δηλαδή, με πρωταγωνιστές εμάς τους ίδιους, την ελληνική κοινωνία». Πέρα από την ταυτότητά μας, τα κτίρια αυτά αντιπροσωπεύουν και μία από τις βασικότερες αιτίες εμφάνισης της οικονομικής κρίσης, αυτό τον ογκώδη, ζημιογόνο και αντιπαραγωγικό δημόσιο τομέα των ράθυμων υπαλλήλων και των ρουσφετιών.

 

Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.
Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.


Με τον φακό της εξερεύνησε τους χώρους υπουργείων, δημόσιων και κρατικών υπηρεσιών, σχολεία, δικαστήρια, ακόμα και τη Βουλή. «Στο πρότζεκτ υπάρχουν και μερικοί χώροι που φαινομενικά είναι άσχετοι, όπως μια ταβέρνα που είχε κολλημένο στον τοίχο ένα πόστερ με όλους τους πρωθυπουργούς που πέρασαν απο την Ελλάδα ή μια καφετέρια στο Σύνταγμα. Ακόμη, όμως, και αυτά αποτυπώνουν το περιβάλλον μέσα στο οποίο βρίσκονται όλα τα υπόλοιπα».


Για να φωτογραφίσει πολλά από αυτά τα κτίρια χρειάστηκε να κάνει αλλεπάλληλες αιτήσεις, κάτι που της πήρε πολύ χρόνο. Στη Βουλή, για παράδειγμα, έκανε αίτηση τρεις φορές, γιατί μόλις της απαντούσαν θετικά, άλλαζε η κυβέρνηση. Υπήρχαν, όμως, και υπουργεία που δεν της επέτρεψαν να τραβήξει φωτογραφίες, τα υπουργεία Παιδείας και Τουρισμού.


Η ίδια επιμένει πως δεν είχε σκοπό να εστιάσει σε κάτι τελείως αρνητικό, γι' αυτό και έβγαλε από το βιβλίο πολλές από τις φωτογραφίες που αποτύπωναν την άσχημη πλευρά του δημόσιου τομέα, όλη αυτή την αποδιοργάνωση που τον διέπει.

 

Το θέμα ήταν οι φωτογραφίες να αντανακλούν τη μοντέρνα κουλτούρα της Αθήνας. «Ήθελα να δείξω ότι το Δημόσιο είναι ένας από τους σπόρους που οδήγησαν στην ανάπτυξη της οικονομικής κρίσης. Ήθελα να εξερευνήσω αυτόν ακριβώς τον σπόρο. Επίσης, ήθελα να κάνω τον κόσμο να γελάσει γιατί κάποιες φωτογραφίες έχουν χιούμορ».

 

Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.
Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.


Από τις σαράντα φωτογραφίες της που θα εκτεθούν σε μερικές μέρες στο Μουσείο Μπενάκη απουσιάζουν σχεδόν εξ ολοκλήρου οι άνθρωποι.

 

Τα μόνα ίχνη ανθρώπινης παρουσίας είναι τα καφέ, τα λουστραρισμένα, μυτερά παπούτσια ενός εφοριακού και το χέρι ενός άλλου ανθρώπου στο Α' Νεκροταφείο της Αθήνας.

 

«Νομίζω πως τα ίχνη που αφήνουν πίσω τους μερικές φορές οι άνθρωποι αποκαλύπτουν πολύ περισσότερα από ένα κλασικό τους πορτρέτο» εξηγεί η Ειρήνη γι' αυτήν της την επιλογή.


Όσον αφορά το στοιχείο που της έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση, αυτό είναι η ελευθερία που απολαμβάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι στην Ελλάδα.

 

«Ναι, είναι λίγο κράτος εν κράτει» συμπληρώνω. «Μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν με τον προσωπικό τους χώρο. Ας πούμε, ένας είχε κρεμάσει μια φωτογραφία του Τσε Γκεβάρα. Και μιλάμε για την εποχή που ήταν κυβέρνηση η Νέα Δημοκρατία».


Το βιβλίο In Waiting της Ειρήνης Βουρλούμη κυκλοφορεί από τον γερμανικό εκδοτικό οίκο Hatje Cantz.

 

Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.
Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.

 

Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.
Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.

 

Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.
Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.

 

Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.
Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.

 

Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.
Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.

 

Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.
Φωτο: Ειρήνη Βουρλούμη, In Waiting/ Hatje Cantz.

 

Η φωτογράφος Ειρήνη Βουρλούμη.
Η φωτογράφος Ειρήνη Βουρλούμη.

 

Το λέυκωμα In Waiting της Ειρήνης Βουρλούμη κυκλοφορεί από τον γερμανικό εκδοτικό οίκο Hatje Cantz.
Το λέυκωμα In Waiting της Ειρήνης Βουρλούμη κυκλοφορεί από τον γερμανικό εκδοτικό οίκο Hatje Cantz.


Info:

Μουσείο Μπενάκη-Κτίριο Οδού Πειραιώς, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, Γκάζι, 210 3543111, Πέμ. & Κυρ. 10:00-18:00, Παρ. & Σάβ. 10:00-22:00. Εγκαίνια 2/5, διάρκεια 3/5-27/5, www.benaki.gr

 

Γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Γράφει στη LiFO από το 2011.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

"Τουρίστες"
Αλμανάκ

"Τουρίστες"

Η κολεκτίβα Depression Era στο φεστιβάλ Culturescapes της Βασιλείας
H Ειρήνη Βουρλούμη μιλά στο LIFO.gr για την Ελλάδα της
Η φωτογράφος που έκανε διάσημο το Ελληνικό Δημόσιο μέσα από το New Yorker μιλάει στην Άλκηστη Γεωργίου

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νταλίκες
Αθηνών - Λαμία
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν
Ένα νέο φωτογραφικό βιβλίο παρουσιάζει τις συγκλονιστικές ανέκδοτες εικόνες ενός ένστολου φωτογράφου του αμερικανικού στρατού
H Βρετανία της δεκαετίας του '60 μέσα από τα μάτια του Bruce Davidson
Η τελευταία έκθεση του Αμερικανικού φωτογράφου καταγράφει τη Βρετανία στο χείλος της αλλαγής.
Η Ισλανδία του Κωνσταντίνου Σοφικίτη μέσα από 35 εντυπωσιακές εικόνες
Ο βραβευμένος με Sony Award φωτογράφος Κωνσταντίνος Σοφικίτης απαθανάτισε τις μαγευτικές αντιθέσεις της καλοκαιρινής Ισλανδίας.
Η ποπ, ινσταγκραμική αισθητική της Tabea Mathern
«Still Life«: Η Γερμανίδα φωτογράφος και visual artist παίρνει έμπνευση από την καθημερινότητα και δημιουργεί πολύχρωμα έργα τέχνης
Madame d’Ora: Μια πρωτοπόρος φωτογράφος
Μια μεγάλη έκθεση προς τιμήν της μεγάλης φωτογράφου που ήταν πάντα μπροστά από την εποχή της.
Οι μυστηριώδεις φωτογραφίες του Νικόλα Βεντουράκη για ένα μόνο βράδυ στο Void
Μια κουβέντα με τον εικαστικό που συμμετέχει απόψε με τα έργα του στη βραδιά αυτοσχεδιασμού «Unlikely Outcomes».
Ταξίδι στην Κεντρική Ευρώπη το 1971
Οι διακοπές με αυτοκίνητο μιας ελληνικής οικογένειας
Η μετεμψύχωση της χαμένης γάτας του Μασαχίσα Φουκάσε
Το Afterword του μεγάλου Ιάπωνα φωτογράφου που έγινε διάσημος φωτογραφίζοντας κοράκια, είναι μια ωδή σε ένα αδέσποτο γατάκι που αγαπήθηκε κατά λάθος
Nightmode Challenge: Ο φωτογραφικός διαγωνισμός της Apple που θα αναδείξει τις πιο καλαίσθητες σκοτεινές λήψεις με iPhone
Μια φωτογραφική πρόκληση για τους λάτρεις της φωτογραφίας με ελάχιστο φως
Φωτογραφίζοντας τις ροζ αποχρώσεις της Βολιβίας
Ο Ιταλός φωτογράφος Paolo Pettigiani αποτυπώνει την ομορφιά των τοπίων της φύσης μ' ένα εντελώς εξιδανικευμένο ύφος.
 Όμορφοι θόλοι: Κοιτώντας ψηλά, μέσα στα ωραιότερα τεμένη του Ιράν που ο Τραμπ απειλεί να καταστρέψει
Ο Ιρανός Mohammad Reza Domiri Ganji, φωτογραφίζει τα πιο εντυπωσιακά τεμένη της χώρας του έχοντας τον φακό στραμμένο μόνο προς τα πάνω...
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν
Ένα σπάνιας ομορφιάς οδοιπορικό στο εμβληματικό μνημείο της ιρανικής ερήμου κατ' αποκλειστικότητα στο LIFO.gr
Ξημερώνει και βραδιάζει δίχως ήλιο: Οι πολικές νύχτες του Μούρμανσκ ― σε εικόνες
Η πόλη της Ρωσίας που ζει περισσότερο από ένα μήνα το χρόνο δίχως ήλιο σε μια σειρά εντυπωσιακών φωτογραφιών.
Το ταξίδι ενός Έλληνα ορειβάτη από το Νεπάλ στο Κάλα Πατχάρ
Ο Γιώργος Σπυράκης, αρχηγός της ορειβατικής αποστολής του Ελληνικού Ορειβατικού Συλλόγου Αχαρνών, μιλάει στο LiFO.gr για την εμπειρία του στο βασίλειο των αιθέρων, με φόντο την πιο ψηλή οροσειρά του πλανήτη
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή