“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019

“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Από τα χάιλαϊτ της εκδήλωσης ήταν σαφώς το 12λεπτο στριπτίζ της Lady Gaga. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE
0

Το φετινό Met Gala είχε ως κεντρικό θεματικό άξονα την αισθητική του "camp", όρος που ακόμα δεν έχει οριστεί με σαφήνεια 55 χρόνια αφότου η Σούζαν Σόνταγκ έγραψε το σχετικό δοκίμιο της με τίτλο «Σημειώσεις για το camp». Η αείμνηστη Αμερικανίδα συγγραφέας και θεωρητικός είχε περιγράψει – εν μέρει – το camp ως μια ειδική ευαισθησία, πνευματώδη, ελαφρώς ειρωνική αλλά και υπερβατική και ενδεχομένως μακάβρια, ως έναν «ιδιωτικό κώδικα» προορισμένο να παραμείνει ανομολόγητος, γράφοντας χαρακτηριστικά ότι αν μιλήσεις γι' αυτό είναι σα να το προδίδεις. Η στιγμή που επιχειρείς να το τοποθετήσεις σε κάποιο πλαίσιο ή καλούπι, είναι η στιγμή που το camp αλλάζει μορφή και ξεγλιστρά.

Το γεγονός πάντως ότι μετά από τόσες δεκαετίες ακόμα πλανάται η απορία «Τι είναι τελικά το camp;» δεν εμπόδισε την Anna Wintour και τον επιμελητή του Ινστιτούτου Κοστουμιών του Metropolitan Museum of Art, Andrew Bolton, να επιλέξουν τον συγκεκριμένο «ασύλληπτο» όρο ως θέμα του φετινού Met Gala, αναθέτοντας έτσι στις διασημότητες που συμμετείχαν μια αποστολή που δεν ήξεραν ακριβώς από πού να την πιάσουν και πώς να την διαχειριστούν.

Κατά κάποιον τρόπο, το Met Gala, αποτελούσε πάντα μια άσκηση αποτυχημένης σοβαρότητας: για μια νύχτα κάθε χρόνο, μαζευόμαστε για να παρακολουθήσουμε celebrities να προσπαθούν – και συχνά να αποτυγχάνουν - να ολοκληρώσουν την «εργασία» που τους αναθέτει το Met.

Κατά κάποιον τρόπο, το Met Gala, αποτελούσε πάντα μια άσκηση αποτυχημένης σοβαρότητας: για μια νύχτα κάθε χρόνο, μαζευόμαστε για να παρακολουθήσουμε celebrities να προσπαθούν – και συχνά να αποτυγχάνουν - να ολοκληρώσουν την «εργασία» που τους αναθέτει το Met.

Αυτό το χάσμα όμως ανάμεσα στην απόπειρα και στο αποτέλεσμα, κάνει το θεσμό τόσο ένδοξα διασκεδαστικό και ίσως αποτελεί και τον πλησιέστερο ορισμό που μπορούμε να καταλήξουμε για το camp.

“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Cardi B. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE

Η κωμικός και συγγραφέας Lena Waite εμφανίστηκε στο κόκκινο (για την ακρίβεια ροζ) χαλί φορώντας ένα κουστούμι με τυπωμένο το σλόγκαν "Black Drag Queens Inventend Camp" (Οι μαύρες drag queens εφηύραν το camp). Το μήνυμα ήταν ξεκάθαρο: το camp αποτελούσε πάντα μια μέθοδο των περιθωριοποιημένων ομάδων για να ανακτήσουν από την κυρίαρχη τάξη την ιδέα του καλού γούστου.

Υπ' αυτή την έννοια, μοιάζει αστεία η απόπειρα των πλούσιων – και κυρίως ετεροφυλόφιλων – επίσημων προσκεκλημένων της εκδήλωσης να ενσαρκώσουν το επαναστατικό πνεύμα του camp. Κάποιες απόπειρες πάντως υπήρξαν εντυπωσιακά εύστοχες.

Όπως η τύπου «Κοιλάδα με τις κούκλες» εμφάνιση της Elle Fanning με ρούχο Miu Miu, ή το φόρεμα με κορσέ του Mugler που προτίμησε η Kim Kardashian (η φιγούρα της οποίας αποτελεί camp πεδίο από μόνης της). Επίσης, η Cardi B με την «αιματοβαμμένη» τουαλέτα Thom Browne, ο Billy Porter ως Κλεοπάτρα, η Zendaya ως Σταχτοπούτα, το 12λεπτο στριπτίζ της Lady Gaga με το ροζ πανωφόρι του σχεδιαστή Brandon Maxwell. Δεν είναι βέβαιο ότι αποτέλεσαν «επιτυχημένο camp» αυτές οι εμφανίσεις, είχαν όμως πολύ πλάκα και η παραστατική τους έλλειψη γούστου προσέφερε μια αίσθηση μεγαλειώδους έκπληξης στο κοινό.

“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Tracee Ellis Ross. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE

Συγχαρητήρια αρμόζουν επίσης στην έμπνευση του Jared Leto να εμφανιστεί με στολή Gucci / Sgt. Pepper κρατώντας ένα κέρινο ομοίωμα του κεφαλιού του. Αυτό ήταν σίγουρα camp. Στο άλλο άκρο του camp φάσματος, ο Frank Ocean εμφανίστηκε με ένα εμφατικά απλό μαύρο αντιανεμικό της Prada, σα να ήθελε να δηλώσει ότι κάπου αλλού στον κόσμο συμαβαίνουν εκδηλώσεις ριζοσπαστικής camp αντίληψης, αλλά σίγουρα όχι εδώ.

Εν τέλει, το πιο camp γεγονός της βραδιάς δεν συνέβη στο ροζ χαλί. H Cher, που είχε κληθεί να τραγουδήσει στην εκδήλωση, εμφανίστηκε αργά, και αφού οι περισσότεροι προσκεκλημένοι ήταν ήδη μεθυσμένοι. Φορώντας τζιν και φουσκωτό μπουφάν, τραγούδησε Abba αλλά και δικά της σουξέ όπως το "Believe" για το κοινό, την ίδια ώρα που η Katy Perry άλλαζε ρούχα για το πάρτι, για να μεταμορφωθεί από πολυέλαιος σε χάμπουργκερ.

H Cher δεν χρειάστηκε να εμφανιστεί με camp αμφίεση, διότι απλά το camp ζει εντός της. Δεν είχε τίποτα να αποδείξει. Όσο για τον σκηνοθέτη John Waters, τον οποίο πολλοί θεωρούν τον νονό μιας εκλεκτικής camp ιδιοσυγκρασίας, δεν παρευρέθηκε καν στην εκδήλωση. Σύμφωνα με αξιόπιστη πηγή, πέρασε τη βραδιά κάνοντας έναν μεγάλο περίπατο στο downtown της πόλης.

“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Billy Porter. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE
“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Elle Fanning. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE
“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Jared Leto. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE

Με στοιχεία από το New Yorker

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ