Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
DESIGN

Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας

Ο φωτογράφος της LiFO Πάρις Ταβιτιάν επισκέπτεται το μουσείο που ιδρύθηκε το 1988 προς τιμήν του κορυφαίου Γεωργιανού σκηνοθέτη, ο οποίος ταλαιπωρήθηκε πολύ από το σοβιετικό καθεστώς αλλά επιβίωσε χάρη στο αναγνωρισμένο, ακόμα και από τους διώκτες του, ταλέντο του.

Υπήρξε δημιουργός ταινιών και εικόνων λυρικών, παραμυθένιων, γήινων και ταυτόχρονα υπερβατικών. Συνδύασε μοναδικά παράδοση και μοντερνισμό κάνοντας ένα πολύ ιδιαίτερο, εικαστικό και συνάμα ποιητικό σινεμά, απέσπασε βραβεία, κέρδισε εκτίμηση και αναγνώριση σε Ανατολή και Δύση.

 

Όμως η προσωπική του ζωή όπως και η καριέρα του υπήρξαν δύσκολες και περιπετειώδεις καθώς είχε πολλά τραβήγματα με τις σοβιετικές αρχές εξαιτίας του ανορθόδοξου για τα σοσιαλιστικά ιδεώδη κινηματογράφου του αφενός, της ομοφυλοφιλίας του αφετέρου, την οποία δεν έκρυβε ακόμα κι όταν παντρεύτηκε (έκανε δύο γάμους, απέκτησε μάλιστα και γιο με τη δεύτερη γυναίκα του, με την οποία γρήγορα χώρισε). Εξαιτίας αυτών έμεινε επανειλημμένα δίχως πόρους και υποστήριξη – ήταν το μεγάλο ταλέντο του που τον γλίτωνε κάθε φορά από τα χειρότερα και τον ξανάφερνε στο προσκήνιο.

 

Ο Σεργκέι Παρατζάνοφ συνελήφθη πρώτη φορά στη Μόσχα το 1948 και καταδικάστηκε για «ομοφυλόφιλες δραστηριότητες» σε πενταετή φυλάκιση για να απελευθερωθεί στο τρίμηνο χάρη σε γενική αμνηστία που έδωσε τότε ο Στάλιν. Ξαναβρέθηκε στη φυλακή με ανάλογη ποινή το 1973, κατηγορούμενος για βιασμό κομματικού στελέχους και διάδοση πορνογραφημάτων, η περιουσία του μάλιστα δημεύθηκε.

 

Βγήκε εντέλει το '75 χάρη στο διεθνές κίνημα συμπαράστασης που αναπτύχθηκε με τη συμμετοχή κορυφαίων προσωπικοτήτων της τέχνης και των γραμμάτων –ο Νομπελίστας Λουί Αραγκόν μάλιστα πήγε στη Μόσχα και μεσολάβησε προσωπικά στον Μπρέζνιεφ– και παρά το «στίγμα» στάθηκε πάλι στα πόδια του.

 

Περιλαμβάνει κάπου 1.400 εκθέματα, από εγκαταστάσεις, κολάζ και σχέδια μέχρι έπιπλα και άλλα αντικείμενα από το πατρικό του σκηνοθέτη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, κούκλες δικής του κατασκευής και καπέλα.

 

Το 1982 ο Γεωργιανός σκηνοθέτης οδηγείται ξανά στη φυλακή για ένα εννεάμηνο, με την κατηγορία της δωροδοκίας τη φορά αυτή. Καταφέρνει ωστόσο λίγο αργότερα να εξασφαλίσει εκ νέου επίσημη άδεια για να κάνει ταινίες. Την εποχή εκείνη γυρίζει τον Θρύλο του Κάστρου του Σουράμ (1984) και τον Ασίμπ Κερίμπ (1988) που μαζί με το εξαίσιο Χρώμα του Ροδιού (1968) είναι από τις γνωστότερες δουλειές του στη μεγάλη οθόνη.

 

Με την κατάρρευση της ΕΣΣΔ αρχίζει να ταξιδεύει στην Ευρώπη, σε κινηματογραφικά φεστιβάλ και γκαλερί όπου εκθέτει έργα τέχνης που έφτιαχνε όντας έγκλειστος, ο καρκίνος όμως που τον είχε ήδη προσβάλει δεν θα τον αφήσει να χαρεί για πολύ την ελευθερία μετακίνησης που πλέον απολάμβανε. Πεθαίνει στις 20/7/1990 στο Γιερεβάν της Αρμενίας, στα 66 του χρόνια.


Δυο χρόνια προτού αποδημήσει, είχε ιδρυθεί εκεί μουσείο αφιερωμένο σε εκείνον και το έργο του, ο ίδιος μάλιστα επέλεξε την τοποθεσία και επέβλεψε τις εργασίες καθώς ήταν πλέον εγκατεστημένος στην αρμενική πρωτεύουσα.

 

Πρόκειται για το Μουσείο Σεργκέι Παρατζάνοφ, από τα δημοφιλέστερα σήμερα αξιοθέατα του Γιερεβάν, το οποίο άνοιξε εντέλει το 1991 καθώς υπέστη ζημιές στον μεγάλο σεισμό του 1988. Χτισμένο σε ύψωμα πάνω από το φαράγγι Χραζντάν, στα όρια της πόλης, το δίπατο κτίριο που είναι παραδοσιακή κατασκευή λειτουργεί επίσης ως χώρος τέχνης και πολιτιστικό κέντρο, φιλοξενεί επιπλέον εκδηλώσεις του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ του Γιερεβάν.

 

Περιλαμβάνει κάπου 1.400 εκθέματα, από εγκαταστάσεις, κολάζ και σχέδια μέχρι έπιπλα και άλλα αντικείμενα από το πατρικό του σκηνοθέτη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, κούκλες δικής του κατασκευής και καπέλα. Εκτίθενται επίσης αδημοσίευτα σενάριά του, γραπτά, λιμπρέτα και έργα τέχνης, πρωτότυπες αφίσες, φεστιβαλικά βραβεία, επιστολές υπογεγραμμένες από τους Φεντερίκο Φελίνι, Λίλια Βιρκ, Αντρέι Ταρκόφσκι, Μιχαήλ Βαρτάνοφ και Γιούρι Νικουλίν, δώρα διάσημων επισκεπτών όπως του Τονίνο Γκερέρα, του Ρομάν Μπαλαγιάν, σκηνοθέτη της ταινίας «Μια νύχτα στο Μουσείο του Παρατζάνοφ» (1988) αλλά και του Ρώσου προέδρου Βλάντιμιρ Πούτιν, κάτι που ομολογώ δεν περίμενα.

 

Αν ποτέ βρεθείς στα μέρη του Καυκάσου, αξίζει να το αναζητήσεις.

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Μαθήτευσε στο Εργαστήρι Δημοσιογραφίας και το αθηναϊκό underground press. Ανήκει στην συντακτική ομάδα της Lifo. Έχει επίσης ασχοληθεί με επιμέλειες κειμένων και εκδόσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σαγιάτ Νόβα, Το χρώμα του ροδιού: το εκτυφλωτικό αίνιγμα μιας ταινίας
.
 Ένα resort στην Αρμενία: υψηλή αρχιτεκτονική μέσα στην ομορφιά της φύσης
Η επιτομή της διακριτικής κομψότητας έχει την υπογραφή του κορυφαίου αρχιτέκτονα Paul Kaloustian.
Αρμενία για αναγνώριση της γενοκτονίας: «Νίκη της δικαιοσύνης και της αλήθειας»
«Νίκη της δικαιοσύνης και της αλήθειας» η αναγνώριση από τις ΗΠΑ της γενοκτονίας των Αρμενίων
Το «Ευχαριστώ» της Αρμενίας στις ΗΠΑ: Θαρραλέο βήμα προς την αλήθεια η αναγνώριση της γενοκτονίας
Θαρραλέο βήμα προς την αλήθεια η αναγνώριση της γενοκτονίας, αναφέρει η Αρμενία

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η επιστροφή των μωσαϊκών στις πολυκατοικίες της Αθήνας
Πώς το μωσαϊκό, ένα στοιχείο που χαρακτήριζε την αθηναϊκή πολυκατοικία για δεκαετίες, πέρασε από την περίοδο της παρακμής και του ευτελισμού στην αναγέννηση.
Οι πανύψηλοι δίδυμοι ουρανοξύστες των Zaha Hadid Architects στη Σέντσεν της Κίνας
Σχεδιασμένο για το νέο οικονομικό κέντρο, το Tower C πρόκειται να γίνει ένα από τα ψηλότερα κτίρια της πόλης.
Ποιος είναι ο αληθινός Μπλεκ;
Ο χάρτινος ήρωας, πριν «εισβάλλει στο Καπιτώλιο», γνώρισε μέρες δόξας τις δεκαετίες του '70 και του '80, σημάδεψε μια ολόκληρη εποχή του κόμικ στην Ελλάδα.
Τα ταμπάκικα της Χάρμαινας: αρχιτεκτονική δίχως αρχιτέκτονες
Κοντά στους Δελφούς η παράδοση μιας παλιάς Ελλάδας υπάρχει ακόμη
Οι κρυμμένες Παράγκες της Βουλιαγμένης
Ανάμεσα στα ψηλά πεύκα, πάνω στα μεγάλα και πλατιά βράχια της αθηναϊκής Ριβιέρας, μια ανάσα από τον Αστέρα, βρίσκονται κρυμμένες οι Παράγκες της Βουλιαγμένης, παλιές παραθεριστικές κατοικίες που προσφέρονταν σε ένα είδος δημοπρασίας προς ενοικίαση κάθε καλοκαίρι.
Στο κατεχόμενο Βαρώσι, τα έργα ενός καλλιτέχνη για ένα night club αποκαλύπτονται 46 χρόνια μετά
Η φωτογράφος και δημοσιογράφος Ελένη Παπαδοπούλου και η ιστορικός τέχνης Μαρίνα Χριστοδουλίδου φέρνουν στο φως τις τσιμεντογραφίες του επιφανούς Κύπριου καλλιτέχνη Χριστόφορου Σάββα από το εσωτερικό του διάσημου κέντρου διασκέδασης «Perroquet» στο Βαρώσι.
5 απροσδόκητες συνεργασίες του 2020 από τον κόσμο του ντιζάιν
Ο David Adjaye με την Aston Martin, η BIG με τη NASA και ο Frank Gehry με το Hennessy ήταν μερικά μόνο από τα απροσδόκητα ντουέτα που συνεργάστηκαν το 2020.
To Smile στη Νέα Υόρκη είναι εμπνευσμένο από την ιστορία και τον πολιτισμό του Χάρλεμ
Το κτίριο, που πήρε το όνομά του από την καμπυλωτή του κάτοψη περιλαμβάνει έναν παιδικό σταθμό στο ισόγειο και 223 διαμερίσματα κατοικιών στους υπόλοιπους ορόφους.
Ένα μπαρ εμπνευσμένο από το «Mad Men»
Η τηλεοπτική σειρά «Mad Men» ενέπνευσε τη ρετρό αισθητική αυτού του μπαρ στην Γκουανγκτζού της Κίνας.
Ένα διαμέρισμα στο Μιλάνο φιλοξενεί αποκλειστικά ανερχόμενους influencers
Σύννεφα στο πάτωμα και φωτεινοί διάδρομοι είναι μερικά από τα διασκεδαστικά χαρακτηριστικά που έχει συμπεριλάβει ο art director John Pentassuglia στο Defhouse, ένα σπίτι που έχει σχεδιαστεί για νέους influencers των social media.
Ένα σπίτι πάνω σε ξυλοπόδαρα
Η Καναδή αρχιτέκτονας Natalie Dionne ολοκλήρωσε ένα καταφύγιο στο δάσος του νοτιοανατολικού Κεμπέκ, το οποίο υψώνεται σε ξυλοπόδαρα για να έχει καλύτερο φως και θέα.
Mια προκατασκευασμένη καλύβα μέσα στην καταπράσινη φύση του Ισημερινού
Οι αρχιτέκτονες Diana Salvador και Javier Mera έχτισαν μια αγροτική καμπίνα με σκοπό να ησυχάζουν και να επανασυνδέονται με τη φύση.
Ένα λευκό πυργόσπιτο στην Πούλια
Ο αρχιτέκτονας Lorenzo Grifantini έχτισε ένα σπίτι στην Απουλία της Ιταλίας για προσωπική χρήση.
Ένα μουσείο σε σχήμα βότσαλου από τo αρχιτεκτονικό γραφείο της Zaha Hadid
Το νέο Μουσείο Επιστήμης και Τεχνολογίας στη Σεντσέν της Κίνας που θα ολοκληρωθεί το 2023.
9 εξώφυλλα που θα θυμίζουν την εποχή του κορωνοϊού
Μερικά από τα πιο δυνατά πρόσφατα εξώφυλλα περιοδικών που περιέγραψαν με τον πιο εύγλωττο τρόπο στιγμές μιας ταραγμένης χρονιάς.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή