Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
DESIGN

Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας

Ο φωτογράφος της LiFO Πάρις Ταβιτιάν επισκέπτεται το μουσείο που ιδρύθηκε το 1988 προς τιμήν του κορυφαίου Γεωργιανού σκηνοθέτη, ο οποίος ταλαιπωρήθηκε πολύ από το σοβιετικό καθεστώς αλλά επιβίωσε χάρη στο αναγνωρισμένο, ακόμα και από τους διώκτες του, ταλέντο του.

Υπήρξε δημιουργός ταινιών και εικόνων λυρικών, παραμυθένιων, γήινων και ταυτόχρονα υπερβατικών. Συνδύασε μοναδικά παράδοση και μοντερνισμό κάνοντας ένα πολύ ιδιαίτερο, εικαστικό και συνάμα ποιητικό σινεμά, απέσπασε βραβεία, κέρδισε εκτίμηση και αναγνώριση σε Ανατολή και Δύση.

 

Όμως η προσωπική του ζωή όπως και η καριέρα του υπήρξαν δύσκολες και περιπετειώδεις καθώς είχε πολλά τραβήγματα με τις σοβιετικές αρχές εξαιτίας του ανορθόδοξου για τα σοσιαλιστικά ιδεώδη κινηματογράφου του αφενός, της ομοφυλοφιλίας του αφετέρου, την οποία δεν έκρυβε ακόμα κι όταν παντρεύτηκε (έκανε δύο γάμους, απέκτησε μάλιστα και γιο με τη δεύτερη γυναίκα του, με την οποία γρήγορα χώρισε). Εξαιτίας αυτών έμεινε επανειλημμένα δίχως πόρους και υποστήριξη – ήταν το μεγάλο ταλέντο του που τον γλίτωνε κάθε φορά από τα χειρότερα και τον ξανάφερνε στο προσκήνιο.

 

Ο Σεργκέι Παρατζάνοφ συνελήφθη πρώτη φορά στη Μόσχα το 1948 και καταδικάστηκε για «ομοφυλόφιλες δραστηριότητες» σε πενταετή φυλάκιση για να απελευθερωθεί στο τρίμηνο χάρη σε γενική αμνηστία που έδωσε τότε ο Στάλιν. Ξαναβρέθηκε στη φυλακή με ανάλογη ποινή το 1973, κατηγορούμενος για βιασμό κομματικού στελέχους και διάδοση πορνογραφημάτων, η περιουσία του μάλιστα δημεύθηκε.

 

Βγήκε εντέλει το '75 χάρη στο διεθνές κίνημα συμπαράστασης που αναπτύχθηκε με τη συμμετοχή κορυφαίων προσωπικοτήτων της τέχνης και των γραμμάτων –ο Νομπελίστας Λουί Αραγκόν μάλιστα πήγε στη Μόσχα και μεσολάβησε προσωπικά στον Μπρέζνιεφ– και παρά το «στίγμα» στάθηκε πάλι στα πόδια του.

 

Περιλαμβάνει κάπου 1.400 εκθέματα, από εγκαταστάσεις, κολάζ και σχέδια μέχρι έπιπλα και άλλα αντικείμενα από το πατρικό του σκηνοθέτη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, κούκλες δικής του κατασκευής και καπέλα.

 

Το 1982 ο Γεωργιανός σκηνοθέτης οδηγείται ξανά στη φυλακή για ένα εννεάμηνο, με την κατηγορία της δωροδοκίας τη φορά αυτή. Καταφέρνει ωστόσο λίγο αργότερα να εξασφαλίσει εκ νέου επίσημη άδεια για να κάνει ταινίες. Την εποχή εκείνη γυρίζει τον Θρύλο του Κάστρου του Σουράμ (1984) και τον Ασίμπ Κερίμπ (1988) που μαζί με το εξαίσιο Χρώμα του Ροδιού (1968) είναι από τις γνωστότερες δουλειές του στη μεγάλη οθόνη.

 

Με την κατάρρευση της ΕΣΣΔ αρχίζει να ταξιδεύει στην Ευρώπη, σε κινηματογραφικά φεστιβάλ και γκαλερί όπου εκθέτει έργα τέχνης που έφτιαχνε όντας έγκλειστος, ο καρκίνος όμως που τον είχε ήδη προσβάλει δεν θα τον αφήσει να χαρεί για πολύ την ελευθερία μετακίνησης που πλέον απολάμβανε. Πεθαίνει στις 20/7/1990 στο Γιερεβάν της Αρμενίας, στα 66 του χρόνια.


Δυο χρόνια προτού αποδημήσει, είχε ιδρυθεί εκεί μουσείο αφιερωμένο σε εκείνον και το έργο του, ο ίδιος μάλιστα επέλεξε την τοποθεσία και επέβλεψε τις εργασίες καθώς ήταν πλέον εγκατεστημένος στην αρμενική πρωτεύουσα.

 

Πρόκειται για το Μουσείο Σεργκέι Παρατζάνοφ, από τα δημοφιλέστερα σήμερα αξιοθέατα του Γιερεβάν, το οποίο άνοιξε εντέλει το 1991 καθώς υπέστη ζημιές στον μεγάλο σεισμό του 1988. Χτισμένο σε ύψωμα πάνω από το φαράγγι Χραζντάν, στα όρια της πόλης, το δίπατο κτίριο που είναι παραδοσιακή κατασκευή λειτουργεί επίσης ως χώρος τέχνης και πολιτιστικό κέντρο, φιλοξενεί επιπλέον εκδηλώσεις του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ του Γιερεβάν.

 

Περιλαμβάνει κάπου 1.400 εκθέματα, από εγκαταστάσεις, κολάζ και σχέδια μέχρι έπιπλα και άλλα αντικείμενα από το πατρικό του σκηνοθέτη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, κούκλες δικής του κατασκευής και καπέλα. Εκτίθενται επίσης αδημοσίευτα σενάριά του, γραπτά, λιμπρέτα και έργα τέχνης, πρωτότυπες αφίσες, φεστιβαλικά βραβεία, επιστολές υπογεγραμμένες από τους Φεντερίκο Φελίνι, Λίλια Βιρκ, Αντρέι Ταρκόφσκι, Μιχαήλ Βαρτάνοφ και Γιούρι Νικουλίν, δώρα διάσημων επισκεπτών όπως του Τονίνο Γκερέρα, του Ρομάν Μπαλαγιάν, σκηνοθέτη της ταινίας «Μια νύχτα στο Μουσείο του Παρατζάνοφ» (1988) αλλά και του Ρώσου προέδρου Βλάντιμιρ Πούτιν, κάτι που ομολογώ δεν περίμενα.

 

Αν ποτέ βρεθείς στα μέρη του Καυκάσου, αξίζει να το αναζητήσεις.

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Μαθήτευσε στο Εργαστήρι Δημοσιογραφίας και το αθηναϊκό underground press. Ως επαγγελματίας γραφιάς συνεργάστηκε μεταξύ άλλων με τις εκδόσεις Τερζόπουλος, τον ΔΟΛ, την Ελευθεροτυπία, το free press Metropolis, τα περιοδικά 01, 10% και Υποβρύχιο. Ανήκει στην συντακτική ομάδα της Lifo. Έχει επίσης ασχοληθεί με επιμέλειες κειμένων και εκδόσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σαγιάτ Νόβα, Το χρώμα του ροδιού: το εκτυφλωτικό αίνιγμα μιας ταινίας
.
 Ένα resort στην Αρμενία: υψηλή αρχιτεκτονική μέσα στην ομορφιά της φύσης
Η επιτομή της διακριτικής κομψότητας έχει την υπογραφή του κορυφαίου αρχιτέκτονα Paul Kaloustian.
Αρμενία για αναγνώριση της γενοκτονίας: «Νίκη της δικαιοσύνης και της αλήθειας»
«Νίκη της δικαιοσύνης και της αλήθειας» η αναγνώριση από τις ΗΠΑ της γενοκτονίας των Αρμενίων
Το «Ευχαριστώ» της Αρμενίας στις ΗΠΑ: Θαρραλέο βήμα προς την αλήθεια η αναγνώριση της γενοκτονίας
Θαρραλέο βήμα προς την αλήθεια η αναγνώριση της γενοκτονίας, αναφέρει η Αρμενία

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στην εξοχική κατοικία Ευταξία στον Λουτρόπυργο Αττικής: το πρώτο αρχιτεκτονικό έργο του Άρη Κωνσταντινίδη
Ο χώρος του κτήματος Ευταξία, παρά την απουσία συστηματικής χρήσης στην εποχή μας, δεν θα μπορούσε να μην αποτελεί έναν σημαντικό τόπο αναφοράς της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ελευσίνας για το 2021.
Οι αληθινά μοναδικές πόρτες της Αθήνας
Δυο φωτογραφικά πρότζεκτ που τρέχουν διαφορετικοί καλλιτέχνες καταγράφουν τις πολλές και διαφορετικής αισθητικής πόρτες της Αθήνας.
Minas Kosmidis [Architecture in Concept] - Το γραφείο που από την Θεσσαλονίκη ταξίδεψε την αρχιτεκτονική σε όλο τον κόσμο
Με έδρα τη Θεσσαλονίκη και έργα καλαίσθητα και πρωτοποριακά, το αρχιτεκτονικό γραφείο του Μηνά Κοσμίδη κατάφερε να περάσει τα σύνορα
Στο πιο μίνιμαλ σπίτι της Μαδρίτης το κρεβάτι κρέμεται από το ταβάνι
Μια παλιά αποθήκη μετατράπηκε στο πιο ντιζαϊνάτο στούντιο για να φιλοξενήσει την καλλιτέχνιδα Clara Cebrian.
Η εντυπωσιακή κατοικία του Κωνσταντίνου Παρθένη ακριβώς κάτω από την Ακρόπολη
Στη συμβολή των οδών Ροβέρτου Γκάλι και Αρεοπαγίτου είχε χτίσει την οικία του και έζησε για 40 χρόνια ο σπουδαίος νεωτεριστής ζωγράφος Κωνσταντίνος Παρθένης.
Μέσα στο σπίτι της Κιμ Καρντάσιαν και του Κάνιε Γουέστ στην Καλιφόρνια
Η μίνιμαλ αισθητική είναι το στοιχείο-κλειδί που χαρακτηρίζει το σπίτι της τηλεπερσόνας και του γνωστού ράπερ
Η μεγαλύτερη πισίνα στον κόσμο βρίσκεται στη Χιλή και είναι 77.000 τ.μ.
Μέσα σε ένα ειδυλλιακό τοπίο που συνδυάζει φοίνικες, Ειρηνικό Ωκεανό και άφθονους τόνους νερού.
Ένα στάδιο στην πόλη Χανγκτσόου της Κίνας ανοίγει τα «πέταλά» του για να υποδεχτεί κορυφαία αθλητικά γεγονότα
Η βιωσιμότητα του περιβάλλοντος και η εύκολη πρόσβαση του κοινού σε αυτό είναι τα στοιχεία-κλειδιά αυτού του σταδίου
50 γραφεία στα οποία όλοι θα θέλαμε να δουλεύουμε
Η Google, το Facebook, το Instagram και η Apple είναι μερικές μόνο από τις εταιρείες στις οποίες θα θέλαμε να δουλεύουμε και από αρχιτεκτονικής άποψης
Αυτό το σπίτι με τα δύο εκατομμύρια κομμάτια Lego είναι το όνειρο κάθε παιδιού
Η Γαλλίδα designer Camille Walala δημιούργησε ένα σπίτι κανονικού μεγέθους με τουβλάκια Lego.
H τέχνη των κτιρίων: Οι καλύτερες φωτογραφίες του διαγωνισμού Art of Building για το 2019
Ο διεθνής καλλιτεχνικός διαγωνισμός Art of Building αναδεικνύει κάθε χρόνο την καλύτερη ψηφιακή φωτογραφία κτιρίου.
Μια ξύλινη καμπίνα σε σχήμα διαμαντιού καλυμμένη από βρύα στη μέση του δάσους
Η αρχιτεκτονική συναντά τη γοητεία του δάσους μέσα από τα βρύα που σκαρφαλώνουν σε κάθε γωνιά της καμπίνας.
Αυτό το εναλλακτικό μπάνιο με τους γυάλινους τοίχους γίνεται ένα με το καταπράσινο δάσος
Η ομορφιά της πυκνής βλάστησης της Kangaroo Valley αντανακλάται πάνω σε έναν γυάλινο κύβο-καθρέφτη μέσα στο δάσος.
 Ένα μαγικό ξενοδοχείο που επιπλέει πάνω στον πάγο και το χιόνι του Αρκτικού Κύκλου
Μια χιονισμένη, ξύλινη «φωλιά» υπόσχεται στιγμές απόλυτης χαλάρωσης στο παγωμένο τοπίο της Σουηδίας
Μέσα στην έπαυλη-αριστούργημα του Frank Lloyd Wright που πωλείται σε αστρονομική τιμή
Το Marden House αποτελεί μέρος της ιδιοκτησίας The Falls και ανήκε στον συνιδρυτή της America Online, James V Kimsey
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή