Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter

Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας

0

Υπήρξε δημιουργός ταινιών και εικόνων λυρικών, παραμυθένιων, γήινων και ταυτόχρονα υπερβατικών. Συνδύασε μοναδικά παράδοση και μοντερνισμό κάνοντας ένα πολύ ιδιαίτερο, εικαστικό και συνάμα ποιητικό σινεμά, απέσπασε βραβεία, κέρδισε εκτίμηση και αναγνώριση σε Ανατολή και Δύση.

Όμως η προσωπική του ζωή όπως και η καριέρα του υπήρξαν δύσκολες και περιπετειώδεις καθώς είχε πολλά τραβήγματα με τις σοβιετικές αρχές εξαιτίας του ανορθόδοξου για τα σοσιαλιστικά ιδεώδη κινηματογράφου του αφενός, της ομοφυλοφιλίας του αφετέρου, την οποία δεν έκρυβε ακόμα κι όταν παντρεύτηκε (έκανε δύο γάμους, απέκτησε μάλιστα και γιο με τη δεύτερη γυναίκα του, με την οποία γρήγορα χώρισε). Εξαιτίας αυτών έμεινε επανειλημμένα δίχως πόρους και υποστήριξη – ήταν το μεγάλο ταλέντο του που τον γλίτωνε κάθε φορά από τα χειρότερα και τον ξανάφερνε στο προσκήνιο.

Ο Σεργκέι Παρατζάνοφ συνελήφθη πρώτη φορά στη Μόσχα το 1948 και καταδικάστηκε για «ομοφυλόφιλες δραστηριότητες» σε πενταετή φυλάκιση για να απελευθερωθεί στο τρίμηνο χάρη σε γενική αμνηστία που έδωσε τότε ο Στάλιν. Ξαναβρέθηκε στη φυλακή με ανάλογη ποινή το 1973, κατηγορούμενος για βιασμό κομματικού στελέχους και διάδοση πορνογραφημάτων, η περιουσία του μάλιστα δημεύθηκε.

Βγήκε εντέλει το '75 χάρη στο διεθνές κίνημα συμπαράστασης που αναπτύχθηκε με τη συμμετοχή κορυφαίων προσωπικοτήτων της τέχνης και των γραμμάτων –ο Νομπελίστας Λουί Αραγκόν μάλιστα πήγε στη Μόσχα και μεσολάβησε προσωπικά στον Μπρέζνιεφ– και παρά το «στίγμα» στάθηκε πάλι στα πόδια του.

Περιλαμβάνει κάπου 1.400 εκθέματα, από εγκαταστάσεις, κολάζ και σχέδια μέχρι έπιπλα και άλλα αντικείμενα από το πατρικό του σκηνοθέτη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, κούκλες δικής του κατασκευής και καπέλα.

Το 1982 ο Γεωργιανός σκηνοθέτης οδηγείται ξανά στη φυλακή για ένα εννεάμηνο, με την κατηγορία της δωροδοκίας τη φορά αυτή. Καταφέρνει ωστόσο λίγο αργότερα να εξασφαλίσει εκ νέου επίσημη άδεια για να κάνει ταινίες. Την εποχή εκείνη γυρίζει τον Θρύλο του Κάστρου του Σουράμ (1984) και τον Ασίμπ Κερίμπ (1988) που μαζί με το εξαίσιο Χρώμα του Ροδιού (1968) είναι από τις γνωστότερες δουλειές του στη μεγάλη οθόνη.

Με την κατάρρευση της ΕΣΣΔ αρχίζει να ταξιδεύει στην Ευρώπη, σε κινηματογραφικά φεστιβάλ και γκαλερί όπου εκθέτει έργα τέχνης που έφτιαχνε όντας έγκλειστος, ο καρκίνος όμως που τον είχε ήδη προσβάλει δεν θα τον αφήσει να χαρεί για πολύ την ελευθερία μετακίνησης που πλέον απολάμβανε. Πεθαίνει στις 20/7/1990 στο Γιερεβάν της Αρμενίας, στα 66 του χρόνια.


Δυο χρόνια προτού αποδημήσει, είχε ιδρυθεί εκεί μουσείο αφιερωμένο σε εκείνον και το έργο του, ο ίδιος μάλιστα επέλεξε την τοποθεσία και επέβλεψε τις εργασίες καθώς ήταν πλέον εγκατεστημένος στην αρμενική πρωτεύουσα.

Πρόκειται για το Μουσείο Σεργκέι Παρατζάνοφ, από τα δημοφιλέστερα σήμερα αξιοθέατα του Γιερεβάν, το οποίο άνοιξε εντέλει το 1991 καθώς υπέστη ζημιές στον μεγάλο σεισμό του 1988. Χτισμένο σε ύψωμα πάνω από το φαράγγι Χραζντάν, στα όρια της πόλης, το δίπατο κτίριο που είναι παραδοσιακή κατασκευή λειτουργεί επίσης ως χώρος τέχνης και πολιτιστικό κέντρο, φιλοξενεί επιπλέον εκδηλώσεις του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ του Γιερεβάν.

Περιλαμβάνει κάπου 1.400 εκθέματα, από εγκαταστάσεις, κολάζ και σχέδια μέχρι έπιπλα και άλλα αντικείμενα από το πατρικό του σκηνοθέτη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, κούκλες δικής του κατασκευής και καπέλα. Εκτίθενται επίσης αδημοσίευτα σενάριά του, γραπτά, λιμπρέτα και έργα τέχνης, πρωτότυπες αφίσες, φεστιβαλικά βραβεία, επιστολές υπογεγραμμένες από τους Φεντερίκο Φελίνι, Λίλια Βιρκ, Αντρέι Ταρκόφσκι, Μιχαήλ Βαρτάνοφ και Γιούρι Νικουλίν, δώρα διάσημων επισκεπτών όπως του Τονίνο Γκερέρα, του Ρομάν Μπαλαγιάν, σκηνοθέτη της ταινίας «Μια νύχτα στο Μουσείο του Παρατζάνοφ» (1988) αλλά και του Ρώσου προέδρου Βλάντιμιρ Πούτιν, κάτι που ομολογώ δεν περίμενα.

Αν ποτέ βρεθείς στα μέρη του Καυκάσου, αξίζει να το αναζητήσεις.

Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Design
0

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ

Μαθήτευσε στο Εργαστήρι Δημοσιογραφίας και το αθηναϊκό underground press. Ανήκει στην συντακτική ομάδα της Lifo. Έχει επίσης ασχοληθεί με επιμέλειες κειμένων και εκδόσεων.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Design / Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Από τις συναυλίες της Μπιγιονσέ, του Weeknd, της Αντέλ της Μάιλι Σάιρους και των U2, το σετ του Super Bowl, τις επιδείξεις του Yves Saint Laurent και της Louis Vuitton, μέχρι τα σκηνικά της όπερας και των σύγχρονων θεατρικών παραστάσεων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα. Γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τech & Science / Αφού οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα, γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ίσως σταθούν η αφορμή για να διορθωθεί αυτό το λάθος: όσα αποκαλύπτονται για την εμμονή στον ανδρικό σχεδιασμό απο τα Οργανισμό Οικονομικού Συντονισμού και Ανάπτυξης
NEWSROOM
Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου

Design / Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου για το Αρχείο Καβάφη

H Εύα Μανιδάκη και ο Θανάσης Δεμίρης, που ανέλαβαν την ανακαίνιση, την αρχιτεκτονική μελέτη και την επιμέλεια του χώρου όπου φιλοξενείται το Αρχείο, καθώς και της Οικίας Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, μας ξεναγούν στην οδό Φρυνίχου και μας περιγράφουν τη διαδικασία πίσω από το δύσκολο εγχείρημα της δημιουργίας ενός χώρου που θα φιλοξενεί το καβαφικό σύμπαν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Design / Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Το σπίτι της Κατερίνας Τερζοπούλου είναι σαν να το βρέχει το κύμα. Η Κατερίνα έχει καθρέφτη πάνω στην τζαμαρία γιατί θεωρεί ότι αν κοιτάς πρώτα τη θάλασσα και μετά τον εαυτό σου δείχνεις καλύτερη.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Το υποθετικό σπίτι της Κατριν Ντενέβ

Design / Ένα αθηναϊκό σπίτι που θα μπορούσε να ανήκει στην Κατρίν Ντενέβ

Το σπίτι της εικαστικού Κατερίνας Ζαχαρόπουλου θυμίζει θεατρικό σκηνικό. Δεν μοιάζει καθόλου με διαμέρισμα. Εδώ είναι όλα ανοιχτά, χωρίς προσδιορισμένους χώρους σε ένα κτίριο που δεν θυμίζει σε τίποτα αθηναϊκή πολυκατοικία.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ