Κατασκευάζοντας τον Μοντγκόμερι Κλιφτ Facebook Twitter
Ήταν αμφισεξουαλικός, αλλά και αμφίθυμος, διαχυτικός και πιστός φίλος, πλήρως δοσμένος στη δουλειά του, θέτοντας την επαγγελματική του αξιοπρέπεια στην κορυφή των προτεραιοτήτων του.

Κατασκευάζοντας τον Μοντγκόμερι Κλιφτ

1

Στο πάνθεον των αντρικών icons του σινεμά, ο Μοντγκόμερι Κλιφτ στριμώχνεται. Σχεδόν περισσεύει. Κυριαρχεί το δίπολο Μάρλον Μπράντο-Τζέιμς Ντιν. Ο πρώτος, θηριώδης, αρσενικός, μπρούτος, με καριέρα που μόνο με την περιπετειώδη ζωή του συγκρίνεται. Ο Ντιν, αντίθετα, αγιοποιήθηκε νωρίς – ευαίσθητος, μοιραίος, όμορφος σίγουρα, σαν να αποζητούσε φροντίδα και να μην την ήθελε ταυτόχρονα. Ταλέντο που κάηκε στην ταχύτητα, το πρώτο απαράλλαχτο νεανικό πόστερ της ποπ εποχής, ο Επαναστάτης χωρίς αιτία έγινε Γίγαντας ερήμην του.


Ό,τι κόμισαν στη μεγάλη οθόνη αυτοί οι δύο το εισήγαγε πρώτος ο Μοντγκόμερι Κλιφτ, πιο αθόρυβα και σταθερά, με πίστη στις δυνάμεις του και μεγάλη προσήλωση στην Τέχνη. Σε αντίθεση με τον Μπράντο, ποτέ δεν υποτίμησε την υποκριτική. Αντίθετα, είναι ενδεχομένως ο πρώτος ηθοποιός στην ιστορία του σινεμά που σκεφτόταν μπροστά στην κάμερα! Ο λογισμός δεν άσθμαινε πίσω από τις λέξεις που έπρεπε να πει, αλλά έδινε χρόνο στις λέξεις, τις ζύγιζε, και μας επέτρεπε να διακρίνουμε την επεξεργασία, τον προβληματισμό του.

Σε πείσμα του κλισέ του οσιομάρτυρα, ο Κλιφτ δεν έχαψε τον μύθο γύρω από το πρόσωπό του, κράτησε τη ζωή του για τους στενούς του φίλους και τον εαυτό του, δεν είχε ψυχολογικά θέματα με το σεξ, και αν πέθανε για κάτι, αυτό ήταν η Τέχνη του.


Όσο κι αν ακούγεται απίστευτο, από τα εφηβικά του χρόνια απέρριπτε τη μία μετά την άλλη τις προτάσεις των στούντιο για αποκλειστικά συμβόλαια, γιατί δεν ήθελε να δεσμευτεί πρόωρα και κυρίως επειδή δεν τα έβρισκε αντάξια των καλλιτεχνικών του φιλοδοξιών. Και ενώ ο Μπράντο «εξερράγη» με το Λεωφορείο ο Πόθος το 1951 και λίγα χρόνια αργότερα ο Ντιν δεν πρόλαβε να χαρεί τη διάτουσσα τριπλέτα του, καθώς τον πρόλαβε το δυστύχημα με την Πόρσε, ο Κλιφτ είχε δείξει τι σημαίνει μοντέρνα αντρική ερμηνεία ήδη από το 1948 με το Search του Φρεντ Ζίνεμαν, αποσπώντας την πρώτη από τις τέσσερις άκαρπες υποψηφιότητές του για Όσκαρ, χωρίς ατζέντηδες στην πλάτη του ή έναν γερό μέντορα, όπως ο Ίλια Καζάν, στο πλευρό του.

Μακριά από τη νουάρ εκζήτηση, την περιττή θεατρικότητα ή τον εξπρεσιονισμό του βωβού, ο Αμερικανός από την Όμαχα έμαθε να παίζει δίπλα στους μεγάλους (τον Άλφρεντ Λαντ, τη Λιν Φοντάν και την Ταλούλα Μπάνκχεντ) προτού μελετήσει στο Actors Studio πώς να κατακτήσει την περίφημη εσωτερικότητα που τον έκανε να ξεχωρίζει από τους φωνακλάδες, ρουτινιάρηδες συναδέλφους του.

Το ντεμπούτο του ήρθε με το Red River και ο πρωταγωνιστής του γουέστερν, Τζον Γουέιν, προφανώς οσμιζόταν μια απειλή, έναν μορφωμένο, καταρτισμένο «ξένο» στο βιωματικό του ιδίωμα και τον σνόμπαρε, όποτε δεν τον προσέβαλλε ανοιχτά στα γυρίσματα. Το Red River βγήκε στις αίθουσες την ίδια χρονιά με το Search και για να αποφύγει την τυποποίηση, ο Κλιφτ έπαιξε στην Κληρονόμο έναν πολύ δύσκολο, αμφίσημο ρόλο, αν και την παράσταση έκλεψε πανηγυρικά η Ολίβια ντε Χάβιλαντ σε μία από τις σπουδαιότερες και πιο περίπλοκες γυναικείες ερμηνείες όλων των εποχών.

Κατασκευάζοντας τον Μοντγκόμερι Κλιφτ Facebook Twitter
Το ντεμπούτο του ήρθε με το «Red River» και ο πρωταγωνιστής του γουέστερν, Τζον Γουέιν, προφανώς οσμιζόταν μια απειλή.
Κατασκευάζοντας τον Μοντγκόμερι Κλιφτ Facebook Twitter
O Κλιφτ έπαιξε στην «Κληρονόμο» έναν πολύ δύσκολο, αμφίσημο ρόλο, αν και την παράσταση έκλεψε πανηγυρικά η Ολίβια ντε Χάβιλαντ.


Το Μια Θέση στον ήλιο του Τζορτζ Στίβενς, το 1951, τον έχρισε σταρ και του χάρισε μια ισόβια φίλη, την Ελίζαμπεθ Τέιλορ. Εκείνη τον περιμάζεψε από τα συντρίμμια του αυτοκινήτου του όταν τράκαρε ένα βράδυ που τα έπιναν στο σπίτι της, στο περιθώριο των γυρισμάτων του Raintree County. Η περίοδος ανάκαμψης στάθηκε δύσκολη και το τέλειο πρόσωπό του δεν συνήλθε ποτέ από την εγχείρηση. Κυρίως, το πρωτεϊκό, καταγάλανο βλέμμα του σκοτείνιασε, κάτι που ο ίδιος δεν έβρισκε απαραίτητα ανασταλτικό για τη μετέπειτα πορεία του.

Η δεύτερη φάση της καριέρας του στιγματίστηκε από επαγγελματικές δυσκολίες που θα έκαμπταν και τον πιο φιλόδοξο ηθοποιό. Το Young Lions, που είναι η αγαπημένη του ταινία, ήταν η ευκαιρία του να αναμετρηθεί με τον συναγωνιστή του Μάρλον Μπράντο, αλλά δεν είχαν κοινές σκηνές. Στο Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι ο Τζόζεφ Μάνκιεβιτς του φερόταν τόσο άσχημα, λόγω των ηρεμιστικών που μπέρδευαν, μαζί με το αλκοόλ, τη μνήμη και τις ικανότητές του, που η Κάθριν Χέμπορν έφτυσε στα μούτρα τον σκηνοθέτη για συμπαράσταση.

Στο Freud ο σκηνοθέτης Τζον Χιούστον τον ταπείνωνε και στο τέλος τού έκανε μήνυση – οι δύο πλευρές τα βρήκαν εξωδικαστικά. Τέλος, στη Δίκη της Νυρεμβέργης, στην πιο ανατριχιαστική ερμηνεία της ζωής του, οι παραγωγοί δεν τον πίστευαν και μόνο ο Σπένσερ Τρέισι, για να τον διευκολύνει στη σκληρή σκηνή της μαρτυρίας του με τη φωτογραφία της μάνας του και το μυστικό του ευνουχισμού, του είπε να τον κοιτάξει στα μάτια και να αυτοσχεδιάσει.

Στην αυτοβιογραφία του ο σκηνοθέτης Στάνλεϊ Κρέιμερ κατέγραψε τη σκηνή και σημείωσε πως η συμβουλή κατεύνασε τον απογοητευμένο Κλιφτ, και η σύγχυσή του λειτούργησε εν τέλει ευεργετικά. Όπως αποκάλυψε σε συνομιλίες του ο ηθοποιός, αυτό το Όσκαρ, το «καταραμένο», το ήθελε πολύ, αλλά δεν το απέκτησε ούτε και κει.

Κατασκευάζοντας τον Μοντγκόμερι Κλιφτ Facebook Twitter
Ο Μοντγκόμερι Κλιφτ με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ στην Ιντιάνα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Raintree County», 1956. Φωτό: BIPS/Getty Images

Το ντοκιμαντέρ Making Montgomery Clift που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης δεν σκηνοθετήθηκε από τον ανιψιό του Ρόμπερτ Κλιφτ (με τη βοήθεια της συζύγου του Χίλαρι Ντέμον) από οικογενειακό καθήκον, αλλά κάτω από συγκεκριμένες, ασυνήθιστες συνθήκες: ο πατέρας του, και αδελφός του Μοντγκόμερι, Μπρουκς Κλιφτ, είχε μπει στον σχεδόν παρανοϊκό κόπο να κρατήσει ηχητικά αποσπάσματα από τηλεφωνικές συνομιλίες με τον ηθοποιό όσο ζούσαν, να διαφυλάξει τη μνήμη του με αποκόμματα και φωτογραφίες παιδικές, νεανικές και ενήλικες και να τον προστατέψει από τις μεταγενέστερες αναφορές σε άρθρα και βιογραφίες.

Ο Μπρουκς ήταν εκείνος που βοήθησε την Πατρίσια Μπόσγουορθ να γράψει την πιο πλήρη βιογραφία του σταρ, επισημαίνοντας τις καίριες παραλείψεις, στην προσπάθειά του να μπαλώσει λάθη ακόμα και λίγο μετά την πρώτη έκδοση. Κυρίως, είχε στον νου του να αποκαταστήσει την υστεροφημία και την αξιοπρέπεια του αδελφού του από τον κιτρινισμό.

Για τον κόσμο, το πρόβλημα με τον Μοντγκόμερι Κλιφτ ήταν η ομοφυλοφιλία του. Αυτή η συρραφή audio ντοκουμέντων και ανέκδοτου οπτικού και αρχειακού υλικού με συνεντεύξεις και voice over αποκαθιστά την πλάνη πως ο Κλιφτ ήταν ένας τραγικός ήρωας γιατί ζούσε με ένα μεγάλο μυστικό και δεν συμφιλιώθηκε ποτέ, ο ωραίος καημένος αστός με τη σεξουαλικότητά του στη σκιά μιας αυστηρής, αγέλαστης μητέρας, της Σάνι Κλιφτ.

Ωστόσο, τίποτε από αυτά δεν ίσχυε για τον Κλιφτ. Ήταν αμφισεξουαλικός, αλλά και αμφίθυμος, διαχυτικός και πιστός φίλος, πλήρως δοσμένος στη δουλειά του, θέτοντας την επαγγελματική του αξιοπρέπεια στην κορυφή των προτεραιοτήτων του. Σε πείσμα του κλισέ του οσιομάρτυρα, ο Κλιφτ δεν έχαψε τον μύθο γύρω από το πρόσωπό του, κράτησε τη ζωή του για τους στενούς του φίλους και τον εαυτό του, δεν είχε ψυχολογικά θέματα με το σεξ και αν πέθανε για κάτι, αυτό ήταν η Τέχνη του.

Τα γυρίσματα της τελευταίας του ταινίας στη Δυτική Γερμανία, του κατασκοπικού The Defector, ήταν τόσο απαιτητικά σωματικά που πέθανε αμέσως μετά την επιστροφή του στη Νέα Υόρκη από ανακοπή – τον βρήκε ο μπάτλερ του, ο οποίος μόνο ακούγεται στο ντοκιμαντέρ, αρνούμενος να εμφανιστεί. Δεν πρόλαβε να υποδυθεί τον ρόλο του ομοφυλόφιλου στρατιωτικού στο Ανταύγειες σε χρυσά μάτια. Ο ηθοποιός που τον θαύμαζε περισσότερο, αν και από εγωισμό δεν το είχε παραδεχτεί όσο ζούσε ο Κλιφτ, ο Μάρλον Μπράντο, τον αντικατέστησε την τελευταία στιγμή.

 

Making Montgomery Clift

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρόμαν Πολάνσκι: «Ο Γουάινστιν είχε ξεκινήσει την καμπάνια εναντίον μου κι από τότε τα media με παρουσιάζουν σαν τέρας»

Πολιτισμός / Ρόμαν Πολάνσκι: «Ο Γουάινστιν είχε ξεκινήσει την καμπάνια εναντίον μου κι από τότε τα media με παρουσιάζουν σαν τέρας»

Σε συνέντευξή που παραχώρησε στο Paris Match, ο σκηνοθέτης απαντά για πρώτη φορά στις πρόσφατες κατηγορίες εναντίον του, δηλώνοντας ότι ο μόνος λόγος που βγαίνει να υπερασπιστεί τον εαυτό του είναι για χάρη της γυναίκας του και των παιδιών του

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM
Ο τελευταίος μιας γενιάς βιτριολικών κριτικών κινηματογράφου

Οθόνες / Ρεξ Ριντ: Ο τελευταίος μιας γενιάς βιτριολικών σινεκριτικών

Έγινε πασίγνωστος από τα κουτσομπολιά που ξεφούρνιζε και τις κακίες που έγραφε για τα μεγαλύτερα ονόματα του Χόλιγουντ του ’60 και του ’70. Δεν έχει και την καλύτερη γνώμη για τους νέους συναδέλφους του, του καταλογίζουν ότι δεν βλέπει καν τις ταινίες που θάβει κι ότι γράφει απίστευτες ανακρίβειες - στο «Poor things» του Γιώργου Λάνθιμου έδωσε μόλις ένα αστεράκι. Υπάρχει όμως και ένα κοινό που ακόμα τον εμπιστεύεται.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια