Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

Άννα Καρίνα: Η Άννα και ο βασιλιάς

Αν θεωρήσουμε πως ο Γκοντάρ ήταν ο αρχιτέκτονας της nouvelle vague, η σέξι και ατίθαση Άννα Καρίνα ήταν το πρόσωπό της
H Άννα Καρίνα και ο σκηνοθέτης της, Ζαν -Λικ Γκοντάρ.

Ο Γκοντάρ αποθέωσε το πρόσωπο της Άννα Καρίνα, και αυτή ανταποκρίθηκε με μεταδοτική φυσικότητα στην αγάπη και την προσμονή του φακού του, χωρίς περιττούς ακκισμούς, συνείδηση της ομορφιάς της, ή φόβο για υπερβολές στην έκθεση του συναισθήματος.

 


 

 

Η Γκρέτα Γκάρμπο απεξαρτήθηκε γρήγορα από τον Σουηδό της δάσκαλο και μέντορα, τον Μάουριτς Στίλερ, υποκύπτοντας πανηγυρικά στη μεγαλοπρεπή μοναξιά της. Η Μάρλεν Ντίτριχ και ο Γιόζεφ φον Στένμπεργκ στραφτάλιζαν ποζάροντας στα κελεύσματα της studio αμερικανικής τους περιόδου. Ο ελπιδοφόρος Ζυλ Ντασέν έγινε ο Τζούλης με το που γνώρισε τη Μελίνα του και την υπηρέτησε ευπειθώς, με ύστερη αναλαμπή το Uptight. Τη μοναδική φορά που ο Όρσον Γουέλς μαγεύτηκε από γυναίκα, και όχι από το υπέροχο εγώ του, ήταν στην Κυρία από τη Σανγκάη: η Ρίτα Χέϊγουορθ ήθελε να γίνει ηθοποιός θυσιάζοντας την ερυθρά χαίτη, κι εκείνος βάσισε τη μοναδική του ταινία σε μια μοιραία σταρ, αλλά ήταν κάπως αργά για τη χειρονομία, και η σχέση τους είχε ήδη τελειώσει. 

  

Η προσωπική και κινηματογραφική σχέση ανάμεσα στον Ζαν Λυκ Γκοντάρ και την Άνα Καρίνα είναι γεμάτη από αξιοσημείωτες και αξιοθαύμαστες παραδοξότητες. Η Δανή ηθοποιός, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 79 ετών, απέρριψε έναν μικρό ρόλο (όχι τον πρωταγωνιστικό, της Τζιν Σλιμπεργκ, όπως συχνά αναγράφεται από λάθος) στο Με Κομμένη την Ανάσα, γιατί αρνήθηκε να εμφανιστεί χωρίς τα ρούχα της σε μια σύντομη σκηνή. Τι είχε συμβεί;

Ο Ελβετός σκηνοθέτης την είχε δει, και μάλλον ακαριαία ερωτευθεί, σε ένα διαφημιστικό της Palmolive, και παρότι εκείνη τον διαβεβαίωσε πως ήταν καλυμμένη με σαπουνάδες μέχρι τον λαιμό, εκείνος επέμενε πως ήταν εντελώς γυμνή, προφανώς γιατί έτσι την φαντάστηκε! Από το Le Petit Soldat μέχρι το Alphaville γύρισαν μαζί 6 εξαιρετικές ταινίες, ίσως τις καλύτερες του σκηνοθέτη, συν το Made in USA αμέσως μετά το διαζύγιό τους, μετά από μόλις 5 χρόνια γάμου. Όπως δήλωσε αργότερα η Καρίνα, ήταν πολύ νέα, μόλις 21 και 10 χρόνια νεότερή του, όταν τον γνώρισε, και από ένα σημείο κι έπειτα βαρέθηκε να περιμένει πότε θα επέστρεφε στην εστία τους, μετά από απροειδοποίητες απουσίες που διαρκούσαν επί εβδομάδες. 

 

 

Η θρυλική σκηνή του χορού στο Bande à Part του Γκοντάρ (1964)


Δεν κατάντησε ποτέ υπήκοος του βασιλιά της, ούτε ακριβώς η μούσα του- θα είναι άδικος ο χαρακτηρισμός για έναν τόσο οργανωμένο δημιουργό



Υποδυόμενη την Ανζελά στο Une Femme est une Femme, δικαιολογεί τον τίτλο της ταινίας, με την πεισματάρικη επιθυμία της να αποκτήσει παιδί, είτε με τον σύντροφο που δεν είναι έτοιμος για το επόμενο βήμα, είτε από πίκα, με τον υποψήφιο μνηστήρα, τον Ζαν Πολ Μπελμοντό, που την καταδιώκει καραδοκώντας διακριτικά. Στην παρατήρηση του πρώτου, του Ζαν Κλοντ Μπιαλί, πως είναι φριχτή, εκείνη του απαντά, όχι, είμαι γυναίκα, βάζοντας νωρίς τον Γκοντάρ στη θέση του κατηγορούμενου-αυτουργού.

 

Αφού έκαναν μια κοινή εμφάνιση στο κλασικό Cleo de 5 a 7 της Ανιές Βαρντά, γύρισαν το Vivre sa Vie, το πορτρέτο μιας ελεύθερης γυναίκας, νέας και αδέσμευτης, τραγικής στις επιλογές της. Στο πεντανόστιμο αδέσποτο Bande a Part, μια ωδή στην παραβατική ανεμελιά, η συγκρατημένη Οντίλ παρακινείται από τον Σάμι Φρέϊ και βλέπει τη ζωή με άλλα μάτια.

 

 

ΔΥΟ ΣΠΑΝΙΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ: Η Άννα Καρίνα καταφθάνει στο αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ, στο Ισραήλ, το 1971
ΔΥΟ ΣΠΑΝΙΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ: Η Άννα Καρίνα καταφθάνει στο αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ, στο Ισραήλ, το 1971
 

 

Η πρώτη περίοδος του Γκοντάρ αποδόμησε το στιλ, υμνώντας τη θεματική, του καθαρού αμερικανικού σινεμά, όπως ο σκηνοθέτης το αντιλαμβανόταν και το θαύμαζε. Η εγκεφαλικότητα των κατασκευών του εξανθρωπιζόταν θεαματικά μέσα από τον καταλυτικό, άλλοτε αινιγματικό, ενίοτε συγκινητικό, πάντα μαγνητικό ρόλο της Καρίνα σε αυτές.

 

Στον Τρελό Πιερό, την καλύτερη ταινία του, οι ανορθόδοξες, συχνά σπαρταριστές λεκτικές ανταλλαγές μεταξύ του Μπελμοντό και της Καρίνα καταλήγουν στην αγανάκτησή της, όταν πλέον δεν αντέχει τη ζωή που της επιβάλλει και παίρνει τις αποφάσεις στα χέρια της, χωρίς πάντα να χρειάζεται να απολογείται.

 

Αν θεωρήσουμε πως ο Γκοντάρ ήταν ο αρχιτέκτονας της nouvelle vague, η σέξι και ατίθαση Άννα Καρίνα ήταν το πρόσωπό της, όχι ακριβώς ένα φυτίλι φεμινισμού στα 60ς, αλλά η συνισταμένη της γυναικείας ψυχοσύνθεσης της νέας δεκαετίας, στο περιθώριο της εκρηκτικής περσόνα της Μπριζίτ Μπαρντό, πολύ πριν από την Darling της Τζούλι Κρίστι και το «κουνιστό» Λονδίνο.

 

STYLE ICON Η Άννα θεωρείται μια από τις πιο κομψές και επιδραστικές εικόνες τα χρόνια της νουβέλ βαγκ
STYLE ICON Η Άννα θεωρείται μια από τις πιο κομψές και επιδραστικές εικόνες τα χρόνια της νουβέλ βαγκ


Όπως ο Φρεντ Αστέρ έδινε class στην Τζίντζερ Ρότζερς κι εκείνη του ανταπέδιδε το «σεξ» που του έλειπε, ο Γκοντάρ αποθέωσε το πρόσωπο της Άννα Καρίνα, και αυτή ανταποκρίθηκε με μεταδοτική φυσικότητα στην αγάπη και την προσμονή του φακού του, χωρίς περιττούς ακκισμούς, συνείδηση της ομορφιάς της, ή φόβο για υπερβολές στην έκθεση του συναισθήματος. Όμως, δεν κατάντησε ποτέ υπήκοος του βασιλιά της, ούτε ακριβώς η μούσα του- θα είναι άδικος ο χαρακτηρισμός για έναν τόσο οργανωμένο δημιουργό. 

 

Λίγο μετά τον χωρισμό τους, ο Γκοντάρ ανακάλυψε και ερωτεύθηκε, όπως ξαναθυμηθήκαμε στο Redoutable του Μισέλ Χαζαναβίσιους, την Chinoise του, την Άν Βιαζεμσκί, και η Καρίνα ακολούθησε την δική της πορεία, στο σινεμά, το τραγούδι και τη λογοτεχνία, ιδρύοντας μάλιστα τη δική της εταιρεία παραγωγής, χωρίς ωστόσο μεγάλη σημασία…

 

Η ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΚΜΗΣ Με τον Ζαν-Πολ Μπελμοντό στον «Τρελό Πιερό» (1965) που από πολλούς θεωρείται η κορυφαία ταινία του Γκοντάρ
Η ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΚΜΗΣ Με τον Ζαν-Πολ Μπελμοντό στον «Τρελό Πιερό» (1965) που από πολλούς θεωρείται η κορυφαία ταινία του Γκοντάρ

 

 

 

Γεννήθηκα στην Αθήνα και μεγάλωσα στην Καλλίπολη του Πειραιά. Σπούδασα Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και Επιστήμες Τύπου και Πληροφόρησης, με κατεύθυνση στον κινηματογράφο, στη Σορβόνη. Ξεκίνησα να δουλεύω ως κριτικός κινηματογράφου στο περιοδικό Σινεμά και τον ΑΝΤΕΝΝΑ και συνεργάστηκα με εφημερίδες και περιοδικά σε μόνιμη βάση. Εδώ και μια δεκαετία, κάνω κριτικές σε ταινίες, συνεντεύξεις, ανταποκρίσεις από τα μεγάλα φεστιβάλ και ρεπορτάζ για τη LIFO και τον ALPHA TV.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θάνατος - Αννούλες: 2-0
{πάει κι η Αννούλα η Καρίνα} αντίο μ' ένα τραγουδάκι από τη μπάντα The death of Anna Karina
Το θαύμα που ήταν η Άννα Καρίνα σε 5 λεπτά
Ένας σινεφίλ φόρος τιμής στην όντως εμβληματική ηθοποιό του γαλλικού νέου κύματος που πέθανε σήμερα.
Η Άννα Καρίνα στον «Τρελό Πιερό» είναι η πληρέστερη γυναικεία απεικόνιση στην ιστορία του σινεμά
Η ταινία του 1965 αποτελεί το αριστούργημα τόσο του Γκοντάρ όσο και της «μούσας» του που έφυγε από τη ζωή στα 79 της
Άννα Καρίνα: Πέθανε η μούσα και πρώην σύντροφος του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ
Σε ηλικία 79 χρόνων άφησε την τελευταία της πνοή η ηθοποιός Άννα Καρίνα, πρωταγωνίστρια σε επτά ταινίες του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Palmer»: Η συγκινητική σχέση ενός πρώην φυλακισμένου με ένα οκτάχρονο αγόρι που δεν μοιάζει με τ’ άλλα
Ο Τζάστιν Τίμπερλεϊκ πρωταγωνιστεί στην ταινία του Φίσερ Στίβενς που παρουσιάζει ένα παλιό, οικουμενικό θέμα με εκσυγχρονισμένους όρους,
«The dig»: Βρετανικό δράμα ταξικής διαστρωμάτωσης, με φόντο μια σημαντική ανασκαφή
Οι Κάρι Μάλιγκαν και Ρέιφ Φάινς πρωταγωνιστούν στη νέα ταινία του Netflix που κάνει πρεμιέρα στις 29/1.
Ο Βασίλης Κεκάτος για το «Παρίσι, Τέξας»
Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος θυμάται την πρώτη φορά που είδε το αριστούργημα του Βιμ Βέντερς και εξηγεί στον Αλέξανδρο Διακοσάββα πώς αυτή η ταινία τον καθόρισε καλλιτεχνικά και προσωπικά.
H Μαρία Ναυπλιώτου μιλά για τους ρόλους της καριέρας της
Η Μαρία Ναυπλιωτου συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τις υπέροχες γυναίκες που έχει υποδυθεί συνδέοντάς τις με τις κινηματογραφικές τους ενσαρκώσεις.
Η χαμένη πόλη του Σέσιλ ντε Μιλ
Ο επιτυχημένος σκηνοθέτης του παλιού Χόλιγουντ, που πέθανε σαν σήμερα, έθαψε για χρόνια το τεράστιο σκηνικό μιας αιγυπτιακής πόλης κάτω από μια έρημο της Καλιφόρνια
Αφιέρωμα στον Νέο Ελβετικό Κινηματογράφο από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης
10 ελβετικές ταινίες θα προβληθούν στην ψηφιακή πλατφόρμα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, από τις 27 Ιανουαρίου έως και τις 3 Φεβρουαρίου.
Το σινεμά στην τηλεόραση: Δέκα ταινίες που θα δούμε προσεχώς σε streaming
Η πανδημία μεταφέρει το σινεμά στο σπίτι μας.
Τζιμ Κάρεϊ: Ο άνθρωπος με τα χίλια πρόσωπα έγινε 59 ετών
Μια σύντομη αναδρομή στην καριέρα του δημοφιλέστερου κωμικού των '90s, ο οποίος επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο έπειτα από μια δύσκολη περίοδο για τον ίδιο.
8 κινηματογραφικές σκηνές με ζυμαρικά που μας ανοίγουν την όρεξη
Με αφορμή την αυριανή Διεθνή Μέρα Ιταλικής Κουζίνας συγκεντρώσαμε κινηματογραφικές σκηνές όπου πρωταγωνιστεί η βασική πρώτη ύλη της ιταλικής κουζίνας, τα ζυμαρικά.
«Μία Νύχτα στο Μαϊάμι»: Tο σκηνοθετικό ντεμπούτο της βραβευμένης ηθοποιού Ρετζίνα Κινγκ
Τέσσερις φίλοι, θρύλοι στον χώρο τους, επιχειρηματολογούν προφητικά για το μέλλον της μαύρης κουλτούρας στις ΗΠΑ.
 «Promising young woman»: Μια πρωτότυπη παραβολή της φεμινιστικής εκδίκησης
Το πρόθυμο θύμα μετατρέπεται σε αυτόκλητο τιμωρό στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της Βρετανίδας ηθοποιού Έμεραλντ Φένελ, που αναποδογυρίζει το κλισέ του θρίλερ εκδίκησης, με την εξαιρετική Κάρι Μάλιγκαν στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Οι ταινίες που περιμένουμε το 2021
Οι κριτικοί κινηματογράφου Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Ζουμπουλάκης συζητούν για τις πιο σημαντικές ταινίες που θα δούμε μέσα στο 2021, ξεκινώντας με κριτική αποτίμηση αυτών που προβάλλονται τον Ιανουάριο σε streaming πλατφόρμες.
Up: To σπουδαιότερο κοινωνικό τηλεοπτικό πείραμα που έγινε ποτέ
Ο θάνατος του Βρετανού σκηνοθέτη Μάικλ Άπτεντ κλείνει τον κύκλο της μοναδικής σειράς που κατάφερε να καταγράψει με τόση ειλικρίνεια την πραγματική ζωή.
Για τον Δημήτρη Εϊπίδη που έφυγε σήμερα
Με τις κινηματογραφικές επιλογές του άνοιξε τους ορίζοντες μιας συντηρητικής πόλης με καταλυτικό τρόπο και σε καθοριστικό βαθμό, καλλιεργώντας τις νέες γενιές σκεπτόμενων και τολμηρών νέων κινηματογραφιστών και κινηματογραφόφιλων, που σύντομα θα έφερναν έναν νέο αέρα.
Σινεμά σε έναν φάρο: Ζητείται σινεφίλ για να περάσει 7 μέρες μόνο με ταινίες και κύματα
Το Φεστιβάλ του Γκέτεμποργκ ψάχνει έναν τολμηρό σινεφίλ για το φετινό του πρότζεκτ με θέμα το social distancing.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή