Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

Άννα Καρίνα: Η Άννα και ο βασιλιάς

Αν θεωρήσουμε πως ο Γκοντάρ ήταν ο αρχιτέκτονας της nouvelle vague, η σέξι και ατίθαση Άννα Καρίνα ήταν το πρόσωπό της
H Άννα Καρίνα και ο σκηνοθέτης της, Ζαν -Λικ Γκοντάρ.

Ο Γκοντάρ αποθέωσε το πρόσωπο της Άννα Καρίνα, και αυτή ανταποκρίθηκε με μεταδοτική φυσικότητα στην αγάπη και την προσμονή του φακού του, χωρίς περιττούς ακκισμούς, συνείδηση της ομορφιάς της, ή φόβο για υπερβολές στην έκθεση του συναισθήματος.

 


 

 

Η Γκρέτα Γκάρμπο απεξαρτήθηκε γρήγορα από τον Σουηδό της δάσκαλο και μέντορα, τον Μάουριτς Στίλερ, υποκύπτοντας πανηγυρικά στη μεγαλοπρεπή μοναξιά της. Η Μάρλεν Ντίτριχ και ο Γιόζεφ φον Στένμπεργκ στραφτάλιζαν ποζάροντας στα κελεύσματα της studio αμερικανικής τους περιόδου. Ο ελπιδοφόρος Ζυλ Ντασέν έγινε ο Τζούλης με το που γνώρισε τη Μελίνα του και την υπηρέτησε ευπειθώς, με ύστερη αναλαμπή το Uptight. Τη μοναδική φορά που ο Όρσον Γουέλς μαγεύτηκε από γυναίκα, και όχι από το υπέροχο εγώ του, ήταν στην Κυρία από τη Σανγκάη: η Ρίτα Χέϊγουορθ ήθελε να γίνει ηθοποιός θυσιάζοντας την ερυθρά χαίτη, κι εκείνος βάσισε τη μοναδική του ταινία σε μια μοιραία σταρ, αλλά ήταν κάπως αργά για τη χειρονομία, και η σχέση τους είχε ήδη τελειώσει. 

  

Η προσωπική και κινηματογραφική σχέση ανάμεσα στον Ζαν Λυκ Γκοντάρ και την Άνα Καρίνα είναι γεμάτη από αξιοσημείωτες και αξιοθαύμαστες παραδοξότητες. Η Δανή ηθοποιός, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 79 ετών, απέρριψε έναν μικρό ρόλο (όχι τον πρωταγωνιστικό, της Τζιν Σλιμπεργκ, όπως συχνά αναγράφεται από λάθος) στο Με Κομμένη την Ανάσα, γιατί αρνήθηκε να εμφανιστεί χωρίς τα ρούχα της σε μια σύντομη σκηνή. Τι είχε συμβεί;

Ο Ελβετός σκηνοθέτης την είχε δει, και μάλλον ακαριαία ερωτευθεί, σε ένα διαφημιστικό της Palmolive, και παρότι εκείνη τον διαβεβαίωσε πως ήταν καλυμμένη με σαπουνάδες μέχρι τον λαιμό, εκείνος επέμενε πως ήταν εντελώς γυμνή, προφανώς γιατί έτσι την φαντάστηκε! Από το Le Petit Soldat μέχρι το Alphaville γύρισαν μαζί 6 εξαιρετικές ταινίες, ίσως τις καλύτερες του σκηνοθέτη, συν το Made in USA αμέσως μετά το διαζύγιό τους, μετά από μόλις 5 χρόνια γάμου. Όπως δήλωσε αργότερα η Καρίνα, ήταν πολύ νέα, μόλις 21 και 10 χρόνια νεότερή του, όταν τον γνώρισε, και από ένα σημείο κι έπειτα βαρέθηκε να περιμένει πότε θα επέστρεφε στην εστία τους, μετά από απροειδοποίητες απουσίες που διαρκούσαν επί εβδομάδες. 

 

 

Η θρυλική σκηνή του χορού στο Bande à Part του Γκοντάρ (1964)


Δεν κατάντησε ποτέ υπήκοος του βασιλιά της, ούτε ακριβώς η μούσα του- θα είναι άδικος ο χαρακτηρισμός για έναν τόσο οργανωμένο δημιουργό



Υποδυόμενη την Ανζελά στο Une Femme est une Femme, δικαιολογεί τον τίτλο της ταινίας, με την πεισματάρικη επιθυμία της να αποκτήσει παιδί, είτε με τον σύντροφο που δεν είναι έτοιμος για το επόμενο βήμα, είτε από πίκα, με τον υποψήφιο μνηστήρα, τον Ζαν Πολ Μπελμοντό, που την καταδιώκει καραδοκώντας διακριτικά. Στην παρατήρηση του πρώτου, του Ζαν Κλοντ Μπιαλί, πως είναι φριχτή, εκείνη του απαντά, όχι, είμαι γυναίκα, βάζοντας νωρίς τον Γκοντάρ στη θέση του κατηγορούμενου-αυτουργού.

 

Αφού έκαναν μια κοινή εμφάνιση στο κλασικό Cleo de 5 a 7 της Ανιές Βαρντά, γύρισαν το Vivre sa Vie, το πορτρέτο μιας ελεύθερης γυναίκας, νέας και αδέσμευτης, τραγικής στις επιλογές της. Στο πεντανόστιμο αδέσποτο Bande a Part, μια ωδή στην παραβατική ανεμελιά, η συγκρατημένη Οντίλ παρακινείται από τον Σάμι Φρέϊ και βλέπει τη ζωή με άλλα μάτια.

 

 

ΔΥΟ ΣΠΑΝΙΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ: Η Άννα Καρίνα καταφθάνει στο αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ, στο Ισραήλ, το 1971
ΔΥΟ ΣΠΑΝΙΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ: Η Άννα Καρίνα καταφθάνει στο αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ, στο Ισραήλ, το 1971
 

 

Η πρώτη περίοδος του Γκοντάρ αποδόμησε το στιλ, υμνώντας τη θεματική, του καθαρού αμερικανικού σινεμά, όπως ο σκηνοθέτης το αντιλαμβανόταν και το θαύμαζε. Η εγκεφαλικότητα των κατασκευών του εξανθρωπιζόταν θεαματικά μέσα από τον καταλυτικό, άλλοτε αινιγματικό, ενίοτε συγκινητικό, πάντα μαγνητικό ρόλο της Καρίνα σε αυτές.

 

Στον Τρελό Πιερό, την καλύτερη ταινία του, οι ανορθόδοξες, συχνά σπαρταριστές λεκτικές ανταλλαγές μεταξύ του Μπελμοντό και της Καρίνα καταλήγουν στην αγανάκτησή της, όταν πλέον δεν αντέχει τη ζωή που της επιβάλλει και παίρνει τις αποφάσεις στα χέρια της, χωρίς πάντα να χρειάζεται να απολογείται.

 

Αν θεωρήσουμε πως ο Γκοντάρ ήταν ο αρχιτέκτονας της nouvelle vague, η σέξι και ατίθαση Άννα Καρίνα ήταν το πρόσωπό της, όχι ακριβώς ένα φυτίλι φεμινισμού στα 60ς, αλλά η συνισταμένη της γυναικείας ψυχοσύνθεσης της νέας δεκαετίας, στο περιθώριο της εκρηκτικής περσόνα της Μπριζίτ Μπαρντό, πολύ πριν από την Darling της Τζούλι Κρίστι και το «κουνιστό» Λονδίνο.

 

STYLE ICON Η Άννα θεωρείται μια από τις πιο κομψές και επιδραστικές εικόνες τα χρόνια της νουβέλ βαγκ
STYLE ICON Η Άννα θεωρείται μια από τις πιο κομψές και επιδραστικές εικόνες τα χρόνια της νουβέλ βαγκ


Όπως ο Φρεντ Αστέρ έδινε class στην Τζίντζερ Ρότζερς κι εκείνη του ανταπέδιδε το «σεξ» που του έλειπε, ο Γκοντάρ αποθέωσε το πρόσωπο της Άννα Καρίνα, και αυτή ανταποκρίθηκε με μεταδοτική φυσικότητα στην αγάπη και την προσμονή του φακού του, χωρίς περιττούς ακκισμούς, συνείδηση της ομορφιάς της, ή φόβο για υπερβολές στην έκθεση του συναισθήματος. Όμως, δεν κατάντησε ποτέ υπήκοος του βασιλιά της, ούτε ακριβώς η μούσα του- θα είναι άδικος ο χαρακτηρισμός για έναν τόσο οργανωμένο δημιουργό. 

 

Λίγο μετά τον χωρισμό τους, ο Γκοντάρ ανακάλυψε και ερωτεύθηκε, όπως ξαναθυμηθήκαμε στο Redoutable του Μισέλ Χαζαναβίσιους, την Chinoise του, την Άν Βιαζεμσκί, και η Καρίνα ακολούθησε την δική της πορεία, στο σινεμά, το τραγούδι και τη λογοτεχνία, ιδρύοντας μάλιστα τη δική της εταιρεία παραγωγής, χωρίς ωστόσο μεγάλη σημασία…

 

Η ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΚΜΗΣ Με τον Ζαν-Πολ Μπελμοντό στον «Τρελό Πιερό» (1965) που από πολλούς θεωρείται η κορυφαία ταινία του Γκοντάρ
Η ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΚΜΗΣ Με τον Ζαν-Πολ Μπελμοντό στον «Τρελό Πιερό» (1965) που από πολλούς θεωρείται η κορυφαία ταινία του Γκοντάρ

 

 

 

Γεννήθηκα στην Αθήνα και μεγάλωσα στην Καλλίπολη του Πειραιά. Σπούδασα Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και Επιστήμες Τύπου και Πληροφόρησης, με κατεύθυνση στον κινηματογράφο, στη Σορβόνη. Ξεκίνησα να δουλεύω ως κριτικός κινηματογράφου στο περιοδικό Σινεμά και τον ΑΝΤΕΝΝΑ και συνεργάστηκα με εφημερίδες και περιοδικά σε μόνιμη βάση. Εδώ και μια δεκαετία, κάνω κριτικές σε ταινίες, συνεντεύξεις, ανταποκρίσεις από τα μεγάλα φεστιβάλ και ρεπορτάζ για τη LIFO και τον ALPHA TV.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θάνατος - Αννούλες: 2-0
{πάει κι η Αννούλα η Καρίνα} αντίο μ' ένα τραγουδάκι από τη μπάντα The death of Anna Karina
Το θαύμα που ήταν η Άννα Καρίνα σε 5 λεπτά
Ένας σινεφίλ φόρος τιμής στην όντως εμβληματική ηθοποιό του γαλλικού νέου κύματος που πέθανε σήμερα.
Η Άννα Καρίνα στον «Τρελό Πιερό» είναι η πληρέστερη γυναικεία απεικόνιση στην ιστορία του σινεμά
Η ταινία του 1965 αποτελεί το αριστούργημα τόσο του Γκοντάρ όσο και της «μούσας» του που έφυγε από τη ζωή στα 79 της
Άννα Καρίνα: Πέθανε η μούσα και πρώην σύντροφος του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ
Σε ηλικία 79 χρόνων άφησε την τελευταία της πνοή η ηθοποιός Άννα Καρίνα, πρωταγωνίστρια σε επτά ταινίες του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάρλον Μπράντο: Ο αξεπέραστος ψεύτης του σινεμά
Σαν σήμερα γεννήθηκε ένας από τους μεγαλύτερους σταρ του παγκόσμιου κινηματογράφου, που με τις ερμηνείες του έφερε νέα διάσταση στην έβδομη τέχνη
Το «Deep End» του Γιέρζι Σκολιμόφσκι, ένα ξεχασμένο κινηματογραφικό διαμάντι των '70s
Μια ιστορία βεβιασμένης ενηλικίωσης και ερωτικής εμμονής με φόντο το μετα-swinging London, που αψηφά τα αποκαρδιωτικά στερεότυπα ενός πολυφορεμένου είδους.
Δείτε ολόκληρο το ντοκιμαντέρ με τον Μίλο Μανάρα να μιλάει για τη συνεργασία του με τον Φελίνι
Οι δύο διάσημοι καλλιτέχνες συνεργάστηκαν σε ένα κόμικ για τη μετά θάνατον ζωή.
Ζιλ Ντασέν: Η ζωή και οι ταινίες του σκηνοθέτη του Ριφιφί και του Ποτέ την Κυριακή
Σαν σήμερα πεθαίνει το 2008 ο σημαντικός δημιουργός που αγάπησε την Ελλάδα όσο λίγοι
Μαρκίζες σινεφιλίας και ελπίδας: 20 μηνύματα από κλειστά σινεμά
Ανεξάρτητα σινεμά, κυρίως από τις ΗΠΑ, μας χαιρετούν και ελπίζουν πως δεν μας αποχαιρετούν, μετατρέποντας την αγωνία τους για το μέλλον σε μια λιτή ατάκα.
Το τέλος της Άνοιξης: ολόκληρο το αριστούργημα του Γιασουτζίρο Όζου
Ένα θαύμα λεπτότητας, ισορροπιών και ρυθμού― ίσως ό,τι πιο κοντά στην ποίηση έφτασε ποτέ ο κινηματογράφος
Οι 25 καλύτερες κωμωδίες του 21ου αιώνα
Οδηγός επιβίωσης παρέα με τις 25 κωμωδίες που ξεχώρισαν την τελευταία 20ετία.
11 ντοκιμαντέρ για την αρχιτεκτονική και το design
Το Dezeen επέλεξε μερικά από τα καλύτερα ντοκιμαντέρ των τελευταίων ετών για την αρχιτεκτονική και το ντιζάιν.
Λουτσία Μποζέ (1931 - 2020): Η διακριτική Ιταλίδα ντίβα
Η διακριτική Ιταλίδα ντίβα
Τρεις Έλληνες κινηματογραφιστές «ξεκλειδώνουν» τις υπέροχες ταινίες τους, που αξίζει να παρακολουθήσουμε
Μια εξαιρετική κίνηση γενναιοδωρίας για τις ατελείωτες ώρες της καραντίνας μέσα στα σπίτια μας.
Κλεοπάτρα: Η ιστορία πίσω από την ακριβότερη ταινία που γυρίστηκε ποτέ
Μια ταινία περισσότερο γνωστή για τα ευτράπελα των γυρισμάτων της παρά για την καλλιτεχνική της αξία.
 To 1910 γεννιέται στο Τόκιο ο Ακίρα Κουροσάβα
Κατηγορήθηκε για δυτικοκεντρισμό, όμως, τόλμησε να μεταφέρει στην οθόνη – και την ιαπωνική πραγματικότητα – Γκόρκι, Ντοστογιέφσκι, Σαίξπηρ
Tokyo Story: Δείτε το αριστούργημα του Όζου σε υψηλή ευκρίνεια (1953)
Ένα από τα μεγαλύτερα κατορθώματα στην ιστορία του κινηματογράφου
Δυό σκηνές και ένας διάλογος από την «Έβδομη Σφραγίδα»
Καταιγισμός συνειρμών ξαναβλέποντας αυτό το αριστούργημα.
10 ντοκιμαντέρ για τη μόδα, τώρα που έχεις άπλετο χρόνο
Τα ντοκιμαντέρ που διαλέξαμε σήμερα, σού δίνουν πρόσβαση στα άδυτα μερικών από τους μεγαλύτερους δημιουργούς της μόδας.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή