Χρυσές Σφαίρες 2020: Ο «Ιρλανδός» προχωρά χωρίς τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο

Χρυσές Σφαίρες 2020: Ο «Ιρλανδός» προχωρά χωρίς τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο Facebook Twitter
Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο είναι ο μεγάλος απών από τις φετινές υποψηφιότητες για τις Χρυσές Σφαίρες.
1

Η Ιστορία Γάμου προηγείται στις υποψηφιότητες της Ένωσης Ξένων Ανταποκριτών του Χόλιγουντ με 6 και ακολουθούν ο Ιρλανδός και το Κάποτε στο Χόλιγουντ με 5, ενώ οι Δυο Πάπες του Φερνάντο Μεϊρέγιες και ο Joker του Τοντ Φίλιπς απέσπασαν 4. Στην ουρά των πολλαπλών υποψηφιοτήτων, το πρεστιζάτο πολεμικό δράμα του Σαμ Μέντες 1917, που δεν αποκλείεται καθόλου να ξανασυναντήσουμε αργότερα στα Όσκαρ, και μάλιστα να το δούμε να κερδίζει σε τεχνικές κατηγορίες, και τα Παράσιτα.

Η κατάσταση είναι συγκεχυμένη για τις δυο προπορευόμενες ταινίες γιατί ναι μεν το οικογενειακό δράμα του Νόα Μπάουμπακ τοποθέτησε αναμενόμενα τους τρεις ηθοποιούς που ξεχώρισαν, δηλαδή τον Άνταμ Ντράιβερ, τη Σκάρλετ Τζοχάνσον και τη Λόρα Ντερν, στις κατηγορίες τους, αλλά ο ίδιος απέτυχε να πλασαριστεί στη σκηνοθεσία, κάτι που ελαχιστοποιεί τις πιθανότητές της ταινίας για νίκη. Από την άλλη, όλα καλά με τον Ιρλανδό, εκτός από ένα βασικό στοιχείο: ο Ρόμπερτ ντε Νίρο, παραδόξως, δεν βρίσκεται στην πεντάδα των ηθοποιών για δράμα, παραχωρώντας τη θέση του μάλλον στον Κρίστιαν Μπέιλ ή τον Τζόναθαν Πράις, αν σκεφτούμε πως ο Άνταμ Σάντλερ και η ταινία του Uncut Gems απουσιάζουν εντελώς από τις Χρυσές Σφαίρες. Αντίθετα, στους δευτεραγωνιστές γίνεται πανδαιμόνιο διασημότητας. Για τη Σφαίρα ανταγωνίζονται ο Τζο Πέσι, που είναι φαβορί, ο συμπρωταγωνιστής του, Αλ Πατσίνο, ο Τομ Χανκς ως Φρεντ Ρότζερς, ο Μπραντ Πιτ για το Κάποτε στο Χόλιγουντ και ο Άντονι Χόπκινς για τους Δύο Πάπες, ενώ πουθενά δεν απαντάται ο Γουίλεμ Νταφόου για τον άφαντο, αν και υπέροχο, Φάρο.

Στις ανδρικές ερμηνείες, η σταθερά στις μέχρι τούδε βραβεύσεις, δεν είναι ο Χοακίν Φίνιξ, όπως όλοι είχαν στοιχηματίσει πριν από μερικές εβδομάδες, αλλά ο Αντόνιο Μπαντέρας, για το «Πόνος και Δόξα» του Πέδρο Αλμοδόβαρ.

Στις ανδρικές ερμηνείες, η σταθερά στις μέχρι τούδε βραβεύσεις, δεν είναι ο Χοακίν Φίνιξ, όπως όλοι είχαν στοιχηματίσει πριν από μερικές εβδομάδες, αλλά ο Αντόνιο Μπαντέρας, για το Πόνος και Δόξα του Πέδρο Αλμοδόβαρ. Ο Ισπανός κατάφερε να γοητεύσει τους κριτικούς και από τις δυο όχθες μέσα σε διάστημα λίγων ημερών και να γίνει ο μοναδικός που θα αμφισβητήσει την βραβειο-φιλική δεξιοτεχνία του Φίνιξ, ο οποίος είναι φυσικά κι αυτός υποψήφιος. Με τον Σάντλερ, που είχε προτιμηθεί από το National Board of Review, εκτός, μόνο ο Άνταμ Ντράιβερ μπορεί να ανατρέψει τα δεδομένα, ενώ στην κατηγορία της κωμωδίας ή μιούζικαλ, μάλλον ο Έντι Μέρφι, στην πολύ διασκεδαστική του επιστροφή ως Dolemite, ξεχωρίζει αισθητά.

Χρυσές Σφαίρες 2020: Ο «Ιρλανδός» προχωρά χωρίς τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο Facebook Twitter
Ιστορία Γάμου

Στη γυναικεία κατηγορία του πρώτου ρόλου για δράμα, η έκβαση της μονομαχίας ανάμεσα στη Ρενέ Ζελβέγκερ και τη Σαρλίζ Θερόν θα προβλέψει το Όσκαρ, ενώ από την «ελαφρότερη» κατηγορία της κωμωδίας, μόνο η Ακουαφίνα μπορεί να κάνει την έκπληξη και να εκτοπίσει μια εκ των Σέρσα Ρόναν, Σίνθια Ερίβο και Τζοχάνσον για την αντίστοιχη πεντάδα των Όσκαρ. (Υπάρχει και η Λιουπίτα Νιόνγκο, που βραβεύτηκε από τη Νέα Υόρκη, είναι υποψήφια σε άλλες ενώσεις κριτικών για το Us, αλλά οι Σφαίρες την αγνόησαν).

Ένα μεγάλο ερωτηματικό είναι η Μέρι Κέι Πλέις. Οι κριτικοί του Λος Άντζελες, που τη βράβευσαν στον πρώτο ρόλο, ανακάλυψαν μια ξεχασμένη ταινία, το Diane, που είχε κάνει πρεμιέρα στο φεστιβάλ της Τραϊμπέκα το 2018, πήρε καλές κριτικές που αποθέωναν ιδιαιτέρως την πρωταγωνίστρια από τα τηλεοπτικά '70s σε έναν ζουμερό, ανθρώπινο ρόλο, κι έκτοτε, εξαφανίστηκε από το προσκήνιο. Πριν από 25 χρόνια, το ίδιο σώμα κριτικών είχε επισημάνει την Τζέσικα Λανγκ για το Blue Sky, μια πολύπαθη δραματική ταινία, την τελευταία στην καριέρα του Τόνι Ρίτσαρντσον, που είχε μείνει εκτός διανομής για δύο χρόνια, και με το πουσάρισμα της βράβευσης της, έβαλαν την ηθοποιό για τα καλά στην κούρσα, οδηγώντας την στην αναπάντεχη κατάκτηση της Χρυσής Σφαίρας και του δεύτερού της Όσκαρ, μετά το Τούτσι. Προφανώς θεωρώντας πως η αποστολή ενός κριτικού δεν είναι να τιμήσει το προφανές αλλά να φωτίσει το κρυφό διαμάντι, η ένωση του Λος Άντζελες έκανε το καθήκον της, αλλά οι Χρυσές Σφαίρες δεν τσίμπησαν, ίσως γιατί δεν πρόλαβαν, έχοντας ήδη αποστείλει τις ψήφους τους. Μένει να δούμε αν η περίπτωση της Πλέις θα εισακουστεί στην ένωση των ηθοποιών και τα Όσκαρ, για μια ταινία που δεν έχει ελπίδες για περαιτέρω υποψηφιότητες ή διακρίσεις, όπως ακριβώς συνέβη πρόσφατα με την ερμηνειάρα της Τζουλιάν Μουρ στο κατά τα άλλα απόν Still Alice.

Χρυσές Σφαίρες 2020: Ο «Ιρλανδός» προχωρά χωρίς τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο Facebook Twitter
Παράσιτα

Διαφοροποιώντας το περιεχόμενό τους από τους κριτικούς της Νέας Υόρκης, οι οποίοι βράβευσαν τον Ιρλανδό ως καλύτερη ταινία και προτίμησαν τους νεαρούς αδελφούς Σάφντι, που γνωρίσαμε από το Good Time, για το Uncut Gems στη σκηνοθεσία, οι Λοσαντζελίτες στράφηκαν στα Παράσιτα του Μπονγκ Τζουν Χο, και στην ταινία και στη σκηνοθεσία, τιμώντας επίσης τον πρωταγωνιστή της ταινίας, καθώς και το φιλμ, ως ξενόγλωσσο. Οι Σφαίρες επίσης δεν ξέχασαν την ταινία, πλασάροντας τον Κορεάτη δημιουργό στις κατηγορίες του σεναρίου, της σκηνοθεσίας και της ξενόγλωσσης ταινίας – είναι γνωστό πως το καταστατικό τους δεν επιτρέπει σε μη αγγλόφωνη ταινία να φιγουράρει στις δυο κύριες πεντάδες των ταινιών που επιλέγουν ετησίως. Αυτό σημαίνει πως η αποδοχή των Παρασίτων είναι καθολική, και η απουσία του αριστουργήματος από πολλαπλές υποψηφιότητες στα Όσκαρ, πέρα από την αναμενόμενη στο «διεθνές» Όσκαρ, θα είναι μεγάλη έκπληξη. Να ένας μη αγγλόφωνος Χρυσός Φοίνικας που έχει κάνει crossover, μετά το Amour του Μίκαελ Χάνεκε.

Μια ακόμη κοινή βράβευση στους major Αμερικανούς κριτικούς αφορά στο θεσπέσιο κινούμενο σχέδιο του Ζερεμί Κλαπέν, το I Lost my Body. Το πιο πρωτότυπο και ποιητικό animation της δεκαετίας, και αυτό παραγωγή του Netflix, απουσιάζει επιδεικτικά από τις Χρυσές Σφαίρες, αλλά είναι το μόνο που μπορεί να χαλάσει τα σχέδια της Disney/Pixar για άλλη μια άνετη επικράτηση στα Όσκαρ – και μακάρι να το πετύχει.

Το συμπέρασμα είναι πως η θερμή συζήτηση γύρω από το Netflix έχει γυρίσει προς όφελός του για μια ακόμη χρονιά μετά το Ρόμα, και αυτή τη φορά ενισχυμένη με περισσότερες παρουσίες, και με τις απουσίες να συζητιούνται εξίσου. Ως συνήθως, το πού θα πάνε οι Σφαίρες δεν είναι προαποφασισμένο γεγονός, και, παρά την απουσία του Ντε Νίρο, ο Ιρλανδός φαίνεται πιο κοντά στη νίκη στις κύριες κατηγορίες.

Δείτε αναλυτικά όλες τις φετινές υποψηφιότητες για τις Χρυσές Σφαίρες >>>

Οθόνες
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ