Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

Ωδή στο εύπλαστο ερμηνευτικό μεγαλείο της Λόρα Ντερν

Σαράντα χρόνια καριέρας συμπληρώνει η σπουδαία ηθοποιός που εξακολουθεί να αποφεύγει τα στερεότυπα και να «αναζητά το χιούμορ στα πιο ραγισμένα μέρη».
«Μπορώ πλέον μετά τα 50 να υποδυθώ έναν έντονα σεξουαλικό χαρακτήρα, έναν ιδιαίτερα μητρικό χαρακτήρα, έναν ηρωικό χαρακτήρα ή μια σκύλα, χωρίς να παρέμβει κάποιος για να ορίσει τι μπορώ να παίξω 'σ' αυτήν την ηλικία'».

Υπάρχει πιο ελαστικό, πιο εύπλαστο πρόσωπο από αυτό της Λόρα Ντερν; Όλοι κατά καιρούς το έχουμε δει να χαλαρώνει και να γίνεται σαν μαστίχα στο "Jurassic Park" του Σπίλμπεργκ φερ' ειπείν ή να ανοίγει σαν απέραντο ουρλιαχτό από την κόλαση καθώς υποδύεται τρεις – ή μήπως τέσσερεις; - χαρακτήρες στο έπος ψυχικής αποσύνθεσης που ήταν το "Inland Empire" του Ντέιβιντ Λιντς.

 

Ας θυμηθούμε επίσης - όσοι αγαπήσαμε εκείνη την εξαίρετη και μάλλον υποτιμημένη σειρά – τη συγκλονιστική νευρική της κατάρρευση στην αρχή του πρώτου επεισοδίου του "Enlightened" πριν από οχτώ χρόνια. Η Λόρα Ντερν σηκώνει αργά το κεφάλι ενώ κλαίει στην τουαλέτα του γραφείου μετά την απόλυσή της, και το στόμα της κάνει αυτόν τον αποφασιστικό και οδυνηρό μορφασμό που μόνο το δικό της στόμα μπορεί να κάνει.

 

O Λιντς της έδωσε άδεια να είναι, για πρώτη φορά στην καριέρα της, τρελή, νυμφομανής, αποδιοργανωμένη κι όμως εν τέλει γλυκιά.

 

Η μάσκαρα στάζει κάτω από τα μάτια της, οι γραμμές στο μέτωπο της πετάγονται και η έκφρασή της γίνεται μια βασανιστική γκριμάτσα που μοιάζει να την καθοδηγεί καθώς καλπάζει αλλόφρων πίσω στο γραφείο. Το βλέμμα της φαίνεται να επιχειρεί γύρω στους εκατό αναλυτικούς υπολογισμούς ανά δευτερόλεπτο και το στόμα της γίνεται ένα τεράστιο χάσμα, ανοίγοντας πολύ περισσότερο απ' όσο είναι ανθρωπίνως δυνατό, ενώ ανοίγει με τα ίδια της τα χέρια τις πόρτες του ασανσέρ που ετοιμάζεται να εγκαταλείψει τον όροφο.

 

"Μπλε Βελούδο" (1986)
"Μπλε Βελούδο" (1986)

 

Η Λόρα Ντερν δεν ασχολείται με το hashtag #dernaissance [σύμπτυξη του επωνύμου της με τη λέξη "renaissance" (αναγέννηση)] που κυκλοφόρησε πέρσι με τις εμφανίσεις της σε νέες εκδοχές του "Star Wars" και του "Twin Peaks" αλλά και στον πρώτο κύκλο της τηλεοπτικής σειράς "Big Little Lies". Τι νόημα έχει ο όρος «αναγέννηση» για κάποια που ήταν πάντα εμφατικά «εδώ»;

 

Η Λόρα Ντερν εμφανίζεται ως ηθοποιός στην οθόνη εδώ και 40 περίπου χρόνια, από την πρώιμη εφηβεία. Δεν έχει αλλάξει, αλλά ίσως μόλις πρόσφατα ο υπόλοιπος κόσμος κατάφερε να την προλάβει.
«Μ΄ αρέσει να ανακαλύπτω το χιούμορ στα πιο ραγισμένα μέρη» είχε πει πρόσφατα η ίδια. «Αν αναζητήσουμε μια κάποια ουσία σ΄ αυτή τη δουλειά, αυτή θα μπορούσε να είναι το θόλωμα των διχαστικών γραμμών έτσι ώστε οι άνθρωποι να βρίσκουν διέξοδο από τις ενοχές και τις ντροπές τους και ίσως να φέρονται με μεγαλύτερη συμπόνια ο ένας στον άλλον».

 

"Ατίθεση Καρδιά" (1990)
"Ατίθεση Καρδιά" (1990)

 

Η Λόρα Ντερν είναι γνωστή για την ενσάρκωση «ακατάστατων» γυναικών, οι οποίες αναζητούν απεγνωσμένα τη «φωνή» τους ή αποκτούν ξαφνικά μια συνειδητοποίηση σχετικά με το ποιες πραγματικά είναι ή ποια είναι τα δικαιώματά τους. Άλλωστε, πολλοί από τους σημαντικότερους ερμηνευτικούς θριάμβους της έχουν να κάνουν με γυναίκες που αποδεσμεύονται από τους συμβατικούς κανόνες συμπεριφοράς και «ευπρέπειας».

 

Η Λόρα Ντερν είναι η κόρη δύο σπουδαίων ηθοποιών – του Μπρους Ντερν και της Νταϊάν Λαντ (το 2010 «κέρδισαν» και οι τρεις μαζί την ίδια μέρα το αστέρι τους στο πεζοδρόμιο της Hollywood Boulevard). Οι γονείς της χώρισαν όταν ήταν μόλις δύο ετών. Ο πατέρας της μετακόμισε στην παραλία, αφήνοντας την ανατροφή της Λόρα στη μητέρα της και τη γιαγιά της. Σε ηλικία επτά ετών, παρακολούθησε τον Μάρτιν Σκορσέζε να σκηνοθετεί τη μητέρα της στην ταινία του «Η Αλίκη δεν μένει πια εδώ» ενώ η ίδια, που συμμετείχε ως κομπάρσος στην ταινία, έφαγε 19 παγωτά χωνάκι μέχρι να ολοκληρωθεί το γύρισμα της σκηνής της. Έκτοτε, παραμένει βαθιά γοητευμένη από τον τρόπο που δουλεύουν οι μεγάλοι σκηνοθέτες:

 

Στο καστ του τηλεοπτικού "Big Little Lies" - προσεχώς ο δεύτερος κύκλος
Στο καστ του τηλεοπτικού "Big Little Lies" - προσεχώς ο δεύτερος κύκλος

 

«Πάνω απ' όλα θαυμάζω τον τρόπο που παίρνουν αυτό που θέλουν, τον τρόπο που επικοινωνούν με τους ηθοποιούς με παντομίμα ή σχεδόν τηλεπαθητικά. Πεθαίνω όταν ο Λιντς έρχεται κοντά μου μετά από μια λήψη και αναπνέει με έναν συγκεκριμένο τρόπο που είναι σα να μου δηλώνει ακριβώς τι πρέπει να κάνω μετά».

 

Στις πρώτες εμφανίσεις της στην οθόνη – παιδί ακόμη – είχε ήδη εκθέσει την ικανότητά της να «τηλεγραφεί» στο κοινό μια ιδιαίτερη ευαισθησία, μια αίσθηση περηφάνειας και μια ευάλωτη κοριτσίστικη σεξουαλικότητα, συγχρόνως αθώα και επικίνδυνη. Στο «Μπλε Βελούδο» του Ντέιβιντ Λιντς όμως απέδειξε ότι ήταν ικανή να εκφράσει κάτι ακόμα πιο παράξενο και σύνθετο, ειδικά στον περίφημο και γεμάτο από μια απόκοσμη προσμονή, μονόλογό της για τους κοκκινολαίμηδες και το «εκτυφλωτικό φως της αγάπης» - ένας μονόλογος που ήταν συγχρόνως παράλογος και τρυφερός, ειρωνικός και ειλικρινής.

 

Στις πρώτες εμφανίσεις της στην οθόνη – παιδί ακόμη – είχε ήδη εκθέσει την ικανότητά της να «τηλεγραφεί» στο κοινό μια ιδιαίτερη ευαισθησία, μια αίσθηση περηφάνειας και μια ευάλωτη κοριτσίστικη σεξουαλικότητα, συγχρόνως αθώα και επικίνδυνη.

 

Το απέδειξε ξανά μερικά χρόνια μετά στην «Ατίθαση καρδιά», όπου ο Λιντς της έδωσε άδεια να είναι, για πρώτη φορά στην καριέρα της, τρελή, νυμφομανής, αποδιοργανωμένη κι όμως εν τέλει γλυκιά. Αυτή η ευρύχωρη γκάμα είναι που την κάνει ιδανική για τον κόσμο του Λιντς – έχει τη δυνατότητα να απλώνεται σε μια οριοθετημένη ζώνη όπου μπορεί κατά βούληση να εμφανίζεται περίεργη, νορμάλ, ξύλινη, φυσική, λαμπερή και διαταραγμένη – χαρακτηρίζει όμως επίσης τις ερμηνείες σε όλη τη διάρκεια της καριέρας της

 

Η Λόρα Ντερν δεν φοβάται το πέρασμα του χρόνου. Δηλώνει μάλιστα ότι της αρέσει που έχει περάσει τα 50: «Μπορώ πλέον, την ίδια χρονιά, να υποδύομαι έναν έντονα σεξουαλικό χαρακτήρα, έναν ιδιαίτερα μητρικό χαρακτήρα, έναν ηρωικό χαρακτήρα ή μια σκύλα, χωρίς να παρέμβει κάποιος για να ορίσει τι μπορώ να παίξω "σ' αυτήν την ηλικία"».

 

Δηλώνει επίσης ότι αυτό που αναζητά σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής της είναι η αίσθηση «κοινότητας και οικειότητας» - πολιτικής, προσωπικής, καλλιτεχνικής. Και αυτό που την ελκύει πιο πολύ απ' όλα στην κινηματογραφική ερμηνεία είναι η εγγύτητα που προσφέρει η κάμερα, ο τρόπος που κατά παράδοξο τρόπο σε τοποθετεί πολύ πιο κοντά στον χαρακτήρα από ό,τι σε μια «ζωντανή» θεατρική παράσταση. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν έχει επιδιώξει μια συχνότερη παρουσία της στο σανίδι.

 

Πρωταγωνίστρια της τηλροπτικής σειράς "Enlightened" (2011)
Πρωταγωνίστρια της τηλροπτικής σειράς "Enlightened" (2011)

 

Οι γυναίκες ηθοποιοί που θαυμάζει περισσότερο είναι η μητέρα της, η Σέλεϊ Γουίντερς (η νονά της), η Μπάρμπαρα Στάνγουικ, η Μέριλ Στριπ και η Τζίνα Ρόουλαντς: «Αυτές οι γυναίκες είναι σα να ακυρώνουν οτιδήποτε μπορεί να παρεμβληθεί ανάμεσα στο 'πετσί' τους και τον θεατή. Και τα μάτια τους... Σου ανοίγουν μια τρύπα που καίει στην καρδιά και δεν μπορείς να δεις τίποτε άλλο...».

 

Η Λόρα Ντερν ψαχουλεύει το πρόσωπό της καθώς μιλά: «Είναι ακόμα κι αυτό..., δεν ξέρω, ακόμα κι αυτές οι σακούλες κάτω από τα μάτια ή η νωπή υφή του δέρματος, η χλωμάδα στα χείλη επειδή κάνει ψύχρα ξαφνικά ή οι κόρες των ματιών που διαστέλλονται επειδή μόλις ένιωσες ερωτική απογοήτευση ή φόβο. Γι' αυτό μου φαίνεται πάντα τόσο ενδιαφέρουσα η υποκριτική τέχνη στον κινηματογράφο. Επειδή κάποτε ερωτεύτηκα στην οθόνη χαρακτήρες που έμοιαζαν τόσο ωμοί και ακατέργαστοι...»

 

Με στοιχεία από τους New York Times

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Πόσο προβληματικός είναι εν τέλει ο τελευταίος κύκλος του Game of Thrones; Τι βαθμολογία τού δίνουν οι φαν.
Πολύ προβληματικός μάλλον, αν κρίνει κανείς από τις αξιολογήσεις των χρηστών του IMDb για τα φινάλε μερικών από τις πιο δημοφιλείς σειρές του 21ου αιώνα
Αποστολή Κάννες 2019: Είδαμε τις ταινίες των Πέδρο Αλμοδόβαρ και Κεν Λόουτς
Οι δύο μεγάλοι σκηνοθέτες επιστρέφουν στις Κάννες, επαναλαμβάνοντας μαεστρικά την αισθητική και την προβληματική τους.
Aποστολή Κάννες 2019: Είδαμε το Rocketman, την ταινία για τον Elton John
Φανταχτερή και διασκεδαστική, η «τζουκ μποξ» βιογραφία του Έλτον Τζον υπερέχει σε τραγούδια, υστερεί σε δράμα και εκπληρώνει τη fun αποστολή της.
Αποστολή Κάννες 2019: Σύγχρονοι άθλιοι
Καίριες και επίκαιρες, δύο ιστορίες από το Παρίσι και το Ντακάρ εξερευνούν τις διαφορετικές αιχμές του αφρικανικού προβλήματος.
Bacurau: Ένα ιδιόμορφο γουέστερν για τον ρατσισμό
Ο Βραζιλιάνος σκηνοθέτης Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιο παρουσίασε μόλις στις Κάννες μια ιδιαίτερη ταινία
Αποστολή στις Κάννες: Είδαμε τη νέα ταινία του Τζιμ Τζάρμους
Η ταινία «Οι νεκροί δεν πεθαίνουν» εγκαινιάζει το Φεστιβάλ Καννών, σατιρίζοντας τζαρμουσικά, ήπια και αναιμικά μια Αμερική που βουλιάζει στον μακάριο υλισμό.
To #MeToo αλλάζει τον τρόπο αναπαράστασης του σεξ στην μεγάλη οθόνη
Είναι πλέον ξεκάθαρο το αίτημα για πιο ηθικές πρακτικές σε ολόκληρη τη βιομηχανία ψυχαγωγίας
Κάννες 1969: Το φεστιβάλ έναν χρόνο μετά την επανάσταση
Πώς αντέδρασε το Φεστιβάλ Καννών, ακριβώς έναν χρόνο μετά τον περίφημο Μάη του '68 που ανάγκασε το μεγαλύτερο κινηματογραφικό event να κατεβάσει ρολά;
H Κέιτ Μπλάνσετ έκλεισε τα πενήντα: μικρή αναδρομή σε μια υπέροχη καριέρα
Βασίλισσα Ελισάβετ, Γκαλάντριελ, Κάθριν Χέμπορν, Μπομπ Ντίλαν, Θλιμμένη Τζάσμιν: όποιον ρόλο κι αν κληθεί να υποδυθεί, η Αυστραλή σταρ τον αποδίδει με μοναδική ακρίβεια
Ντόρις Ντέι: Η επιτομή της σινεμασκόπ ευζωίας
Για την συντηρητική πλην αναζωογονητικά δυναμική και αισιόδοξη εικόνα της Ντόρις Ντέι στην μεγάλη οθόνη.
Αξίζεις μια αγάπη
Το σκηνοθετικό ντεμπούτο στις Κάννες της αλγερινο-τυνήσιας ηθοποιού Hafsia Herzi
Peter de Rome: Ο Παππούς του Gay Πορνό μιλά στο Νοwness (NSFW)
Ένα ντοκυμαντέρ που ανιχνεύει την φιλοσοφία του δημιουργού που έφερε επανάσταση στη gay erotica
Μερικές ακόμη  τολμηρές φωτογραφίες από τη βιοτεχνία του ελληνικού soft-porn
Πάντα από το αρχείο Greek Erotica του Βάσου Γεώργα, σε υψηλή ανάλυση και υψηλή τριχοφυία
Η Βαλέρια Γκολίνο θέλει διακαώς να κάνει μια ταινία στην Ελλάδα
Η σταρ του ευρωπαϊκού σινεμά μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο με αφορμή τη δεύτερη ταινία που σκηνοθετεί, το «Euforia», ένα δράμα με φόντο τη Ρώμη και θέμα τη σωτηρία της ψυχής
40 παραστάσεις, συναυλίες, ταινίες, εκθέσεις και άλμπουμ που έρχονται στην Αθήνα αυτό τον μήνα
Η δημοσιογραφική ομάδα της LiFO καταγράφει όλα όσα θα σε κρατήσουν εκτός σπιτιού τις επόμενες μέρες
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή