H Eλληνοκαναδή σκηνοθέτις Κατερίνα-Μάρθα Κλαρκ γύρισε το πρώτο ντοκιμαντέρ με θέμα τους Αρβανίτες

H Eλληνοκαναδή σκηνοθέτις Κατερίνα-Μάρθα Κλαρκ γύρισε το πρώτο ντοκιμαντέρ με θέμα τους Αρβανίτες Facebook Twitter
Η Κατερίνα-Μάρθα Κλαρκ αποφάσισε να κάνει την πρώτη κινηματογραφική έρευνα και καταγραφή που έχει γίνει μέχρι σήμερα για τους Αρβανίτες.
0

Πες μου λίγα πράγματα για σένα.

Είμαι Eλληνοκαναδή, Αρβανιτοκαναδή δηλαδή. Γεννήθηκα στον Καναδά, στις πεδιάδες του Saskatchewan, και μεγάλωσα μεταξύ της φάρμας εκεί και της Αθήνας.

— Πώς ξεκίνησες να ασχολείσαι με το ντοκιμαντέρ ως είδος;

Η πρώτη μου επαφή με το ντοκιμαντέρ ήταν στο πλαίσιο της σχολής μου (Επικοινωνία και ΜΜΕ), όπου πειραματίστηκα με διάφορα είδη τέχνης και τεχνολογίας.

Με μια συμφοιτήτρια από την Ιαπωνία γυρίσαμε το πρώτο μου μικρού μήκους ντοκιμαντέρ, το Αθήνα – Τόκιο, και στη συνέχεια με την Καρολίνα Πορτίγιο από την Αργεντινή το Καφενείον, που προβλήθηκε τότε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και εν συνεχεία στην ΕΡΤ.

Πέραν της γλώσσας, το ντοκιμαντέρ αυτό εξερευνά την ιδιαίτερη κουλτούρα των Αρβανιτών, με τα shoking ανέκδοτα, το σκληρό χιούμορ, τις δυναμικές γυναίκες, την ιστορία τους και τον σημαντικό ρόλο που έπαιξαν στη νεοελληνική ιστορία, ειδικά στην Επανάσταση του '21.

—Τι είναι το ντοκιμαντέρ «Στα αρβανίτικα»;

Είμαι μισή Aρβανίτισσα, από την πλευρά της μητέρας μου. Από μικρή μού είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον η παράξενη γλώσσα των παππούδων μου και, εδώ και πολλά χρόνια, έχω αρχίσει να την καταγράφω με την κάμερά μου.

Όταν πέθανε ο παππούς μου υποσχέθηκα στη μητέρα μου να ολοκληρώσω το ντοκιμαντέρ που είναι αφιερωμένο στην ιδιαίτερη αυτή γλώσσα και κουλτούρα. 

Είναι γυρισμένο κυρίως στα Βίλια Αττικής, όπου κρατιέται ακόμα η γλώσσα, στο Κριεκόυκι και στη περιοχή των Θηβών.

Πέραν της γλώσσας, το ντοκιμαντέρ αυτό εξερευνά την ιδιαίτερη κουλτούρα των Αρβανιτών, με τα shoking ανέκδοτα, το σκληρό χιούμορ, τις δυναμικές γυναίκες, την ιστορία τους και τον σημαντικό ρόλο που έπαιξαν στη νεοελληνική ιστορία, ειδικά στην Επανάσταση του '21.

—Τι είναι τα αρβανίτικα, πώς προέκυψαν;

Είναι μία από τις γλώσσες που μιλιούνται στον ελλαδικό χώρο από την εποχή του Βυζαντίου, όπως και τα βλάχικα και πολλές άλλες. Στη βυζαντινή αυτοκρατορία υπήρχαν πολλές διαφορετικές γλώσσες πέραν των ελληνικών, που ήταν η επίσημη, και συνυπήρχαν αρμονικά.

Αυτήν τη στιγμή τα αρβανίτικα κινδυνεύουν να χαθούν και μαζί με αυτά το αψύ πνεύμα και το σκωπτικό χιούμορ των Αρβανιτών.

—Τι σου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων;

Το χιούμορ. Υπήρξε, μάλιστα, μια συνέντευξη ενός ηλικιωμένου στο Κριεκούκι που δεν μπορέσαμε να συμπεριλάβουμε στην ταινία, διότι θα κρινόταν ακατάλληλη για ανηλίκους από τα ανέκδοτα που μας διηγήθηκε στα αρβανίτικα!

—Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου;

Έχω διάφορες ιδέες για Ελλάδα, Καναδά και Βερολίνο ‒ να δούμε ποια θα είναι υλοποιήσιμη, διότι έχω δεσμευτεί να μην ξαναμπώ στην περιπέτεια της αυτοχρηματοδότησης, όσο κι αν με παρασύρει κάποια ιδέα.

Παρ' όλα αυτά, θέλω να ευχαριστήσω πολλούς Αρβανίτες που με στήριξαν μέχρι να ολοκληρωθεί το ντοκιμαντέρ.

 

«Στα αρβανίτικα» - trailer 

Info

Το ντοκιμαντέρ «Στα αρβανίτικα» θα προβληθεί στις 3 Μαρτίου, στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (Αίθουσα Σταύρος Τορνές, Αποθήκη 1, Λιμάνι).

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ