Οι δύο σημαντικότεροι λόγοι στις Χρυσές Σφαίρες ήρθαν από δύο κυρίες εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους

Οι δύο σημαντικότεροι λόγοι στις Χρυσές Σφαίρες ήρθαν από δύο κυρίες εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους Facebook Twitter
Στις Χρυσές Σφαίρες φέτος πρωταγωνίστησαν οι μαυροφορεμένες κυρίες.
0

Οι δύο σημαντικότεροι λόγοι στην 75η και επετειακή τελετή που διοργάνωσαν οι ανταποκριτές ξένου τύπου στο Λος Άντζελες προφέρθηκαν από δύο γυναίκες με εξίσου δυνατή προσωπικότητα, διαφορετικές μεταξύ τους όσο δεν πάει και, συμπτωματικά, όχι ακριβώς καθαρόαιμα μέλη της κινηματογραφικής βιομηχανίας, την Όπρα Γουίνφρι, που παρέλαβε το βραβείο Σέσιλ Ντε Μίλ για την καριέρα της, και την Φράνσις Μακντόρμαντ, που κέρδισε δίκαια στην κατηγορία πρώτου γυναικείου ρόλου για δραματική ταινία, τις Τρεις Πινακίδες έξω από το Έμπινγκ του Μισούρι.

Φυσικά, και οι δύο έχουν κάνει σινεμά, ειδικά η Μακντόρμαντ, με ένα Όσκαρ στο ενεργητικό της για το Φάργκο — και με μια υποψηφιότητα για το Πορφυρό Χρώμα, για την υπερδιάσημη παρουσιάστρια. Ωστόσο, η σύζυγος του «αδελφού Κοέν» δεν θορυβεί, δεν διασκεδάζει, δεν φαίνεται ιδιαίτερα, δεν δίνει καν συνεντεύξεις, πέρα από τις απολύτως απαραίτητες συνεντεύξεις τύπου, αποκλείοντας συνειδητά τον εαυτό της από τον ανταγωνισμό και τις καμπάνιες για τα βραβεία.

Όσο για την Όπρα, αναμφισβήτητα τη γνωστότερη και επιδραστικότερη Αμερικανιδα, παρά τις παραγωγές που έχει υπογράψει, τις εμφανίσεις της σε ταινίες και την αυξανόμενη εμπλοκή της στο σινεμά μετά το πέρας των καθημερινών της υποχρεώσεων με την εκπομπή της, τα επιτεύγματα της εκπορεύονται από την τηλεόραση. Από την τηλεόραση ξεκίνησε φουριόζα, εκεί «ανδρώθηκε», και από τη μικρή οθόνη εξελίχθηκε σε εξουσία, μεταμορφώνοντας τις αφανείς τηλεθεάτριες σε ηρωίδες της καθημερινότητας τους, πείθοντάς τις πως αξίζουν κάτι καλύτερο σε αυτή την παλιοζωή, αφού πρώτα εκμυστηρεύθηκε με περισσή πειθώ όλα τα δικά της βάσανα.

Τι κι αν έχει δισεκατομμύρια, επαύλεις και γη ικανή να χωρέσει όλους τους άστεγους του ντουνιά: εξακολουθεί να είναι ένα, περιποιημένο πια, underdog, η βασίλισσα του λαού που, όπως είπε και ο παρουσιαστής Σεθ Μέγιερς, μπορεί να βάλει για Πρόεδρος των ΗΠΑ και να βγει. Με αντιπρόεδρο τον Τομ Χανκς...

Αυτό ακριβώς το σπάνιο εργαλείο, της αμεσότητας και της μεταδοτικότητας, που καλλιέργησε στην τριβή της με σταρ και ανώνυμους πρωταγωνιστές, χρησιμοποίησε στο μάξιμουμ στις Χρυσές Σφαίρες, ανακαλώντας την παιδική της ανάμνηση από την πρώτη, περίλαμπρη «μαύρη» βράβευση, του Σίντνεϊ Πουατιέ, για να περάσει σε ένα περιστατικό βιασμού στα '40s που ανακίνησε και ερεύνησε η εμβληματική Ρόζα Παρκς και να κηρύξει στεντόρια το ευαγγέλιο της «ορθής» ορθότητας, και όχι απλώς της ήπιας πολιτικής γραμμής θεωρητικής, χαμογελαστής συμπόρευσης με το ρεύμα, που είναι το δικής της επινόησης, αρμονικό ανακάτεμα του συναισθήματος με τη δράση, της ελπίδας με τον ακτιβισμό, του ονείρου για ένα καλύτερο αύριο με την ανάγκη να σπάσει η κουλτούρα της σιωπής και της απόκρυψης.

Και κάπου εκεί, κέρδισε τους συνδαιτυμόνες του σινεμά, του διπλανού, όχι και τόσο μακρινού χώρου, μια και όλοι οι διάσημοι νιώθουν οικεία μεταξύ τους, ειδικά σε τέτοιο επίπεδο φήμης.

Οι δύο σημαντικότεροι λόγοι στις Χρυσές Σφαίρες ήρθαν από δύο κυρίες εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους Facebook Twitter
Από την τηλεόραση ξεκίνησε φουριόζα, εκεί «ανδρώθηκε», και από τη μικρή οθόνη εξελίχθηκε σε εξουσία, μεταμορφώνοντας τις αφανείς τηλεθεάτριες σε ηρωίδες της καθημερινότητας τους, πείθοντάς τις πως αξίζουν κάτι καλύτερο σε αυτή την παλιοζωή. Φωτο: Getty Images

Η Όπρα είναι κάτι παραπάνω από τους υπόλοιπους: μια celebrity με απευθείας έρεισμα στη μάζα, που δεν χρειάστηκε ρόλους για να κάνει το πλατύ κοινό να ταυτιστεί μαζί της, αλλά πάσαρε τη γήινη φιλοδοξία της ως παράδειγμα προς μίμηση και κάλεσε τους πάντες να τη μοιραστούν μαζί της.

Τι κι αν έχει δισεκατομμύρια, επαύλεις και γη ικανή να χωρέσει όλους τους άστεγους του ντουνιά: εξακολουθεί να είναι ένα, περιποιημένο πια, underdog, η βασίλισσα του λαού που, όπως είπε και ο παρουσιαστής Σεθ Μέγιερς, μπορεί να βάλει για Πρόεδρος των ΗΠΑ και να βγει. Με αντιπρόεδρο τον Τομ Χανκς...

Η Φράνσις Μακντόρμαντ, από την άλλη, παραμένει μια σεβάσμια outsider, σαν τις αλλοδαπές που αγαπά το Χόλιγουντ, αν και γέννημα θρέμμα του Σικάγο, και σταθερή αξία στα πλατό και τις απονομές, εδώ και 30 και πλέον χρόνια. Ο τρόπος της είναι αξιαγάπητος — μοιάζει πάντα σα να είναι έτοιμη να εξαφανιστεί από την πίσω πόρτα, λες και προσκλήθηκε κατά λάθος, και βραβεύτηκε γιατί οι υπόλοιπες απουσίαζαν.

Η αυθεντική της στάση απέναντι στην κοινότητα, αυτό το λίγο «εγώ είμαι από χωριό, δεν ξέρω απ' αυτά», λειτούργησε ευεργετικά όταν ακούστηκε το όνομα της, ανέβηκε, και δεν παρέλειψε να χαιρετήσει δια χειραψίας, θερμής και ειλικρινούς, ακόμη και την κοπέλα-γλάστρα, εν προκειμένω, την κόρη του Ντουέιν Τζόνσον, που συνοδεύει τους παρουσιαστές των βραβείων.

Σημείωσε πως οι ανταποκριτές ξένου τύπου έχουν εκλέξει γυναίκα για πρόεδρο (αν και τα Όσκαρ έχουν επίσης γυναίκα στο τιμόνι, και μάλιστα μαύρη), ευχαρίστησε φυσικά τον Μάρτιν Μακντόνα και τους δύο σπουδαίους, στους ρόλους τους, συμπρωταγωνιστές της, τον Γούντι Χάρελσον και τον Σαμ Ρόκγουελ —ο οποίος τιμήθηκε στην κατηγορία του— και, κάνοντας μια εξαίρεση στην πάγια τακτική της να μην γυρίζει την κουβέντα στα πολιτικά, έκλεισε λέγοντας πως οι γυναίκες που βρίσκονται στην αίθουσα δεν ήλθαν να φάνε και να πιούνε τσάμπα, αλλά λόγω της δουλειάς τους.

Με αυτήν την ατάκα, υπονόησε πως the time is up για την δευτεραγωνιστική τοποθέτηση των γυναικών στα μάτια του Χόλιγουντ, που είναι η αιχμή του δόρατος για την εξομοίωση των μισθών και το κλειδί για την εξίσωση των ευκαιριών, πέρα από το μείζον, και κυρίαρχο στη βραδιά, θέμα της σεξουαλικής κακοποίησης. Κι όλα αυτά, φορώντας μια σκούρα, αλλά όχι μαύρη τουαλέτα, που ήταν το ενδυματολογικό πρόσταγμα για την τελετή.

Οι δύο σημαντικότεροι λόγοι στις Χρυσές Σφαίρες ήρθαν από δύο κυρίες εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους Facebook Twitter
Η Φράνσις Μακντόρμαντ έκλεισε λέγοντας πως οι γυναίκες που βρίσκονται στην αίθουσα δεν ήλθαν να φάνε και να πιούνε τσάμπα, αλλά λόγω της δουλειάς τους. Φωτο: Getty Images


Εκτός από τις γυναίκες, όλοι οι άνδρες αισθάνθηκαν την υποχρέωση να πουν κάτι καλό για εκείνες, με ένα μισο-απολογητικό ύφος συμπαράστασης σε ένα δοκιμαζόμενο είδος που αγαπάνε, και μπορεί, ο καθένας με τον τρόπο του, να έχει αδικήσει στο παρελθόν.

Ο μόνος που παρεξέκλινε και μίλησε καθαρά κινηματογραφικά και εντελώς προσωπικά ήταν ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, ο οποίος βραβεύτηκε για τη σκηνοθεσία του στη Μορφή του Νερού και μακάρισε τα αγαπημένα του τέρατα, αυτά που του έσωσαν τη ζωή και την καριέρα, τον έφεραν στη θέση που είναι τώρα, και τα εμπιστεύτηκε τυφλά για να βρει τον δρόμο και τη φωνή του. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης υπενθύμισε πως, πάνω απ' όλα, είναι ένας καλλιτέχνης και βρέθηκε ανάμεσα σε ομοίους επειδή το έργο του μιλάει από μόνο του.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ