Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney

Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney Facebook Twitter
Portrait of an Artist (Pool With Two Figures) - Έργο του 1972... Φωτό: Jenni Carter / Art Gallery of New South Wales
0

Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney Facebook Twitter
O νεαρός Hockney στο Λονδίνο του 1966... Φωτό: Jane Bown

 

Μία από τις μεγαλύτερες αναδρομικές εκθέσεις που έχουν οργανωθεί ποτέ για καλλιτέχνη ετοιμάζει το Μουσείο Tate προς τιμήν ενός από τους πιο επιδραστικούς και δημοφιλείς της σύγχρονης τέχνης, του David Hockney.

Λεπτομέρειες για τη συγκεκριμένη έκθεση, που θα καλύπτει 6 δεκαετίες από τη δουλειά του Hockney αναμένονται να ανακοινωθούν εντός της ημέρας, ωστόσο είναι δεδομένο ότι το γεγονός θα λάβει χώρα στο Λονδίνο μέσα στο 2017 και αφού πρώτα ταξιδέψει στο Pompidou στο Παρίσι και στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.

Του χρόνου, ο Hockney γίνεται 80 ετών και αυτή η αναδρομική θα είναι σαν μία μεγάλη καλλιτεχνική γιορτή για όσα έχει προσφέρει στην τέχνη. Όπως εξήγησε, ο επιμελητής της έκθεσης Chris Stephens, τα έργα τα οποία θα εκτεθούν, οι υπεύθυνοι της Tate τα έχουν συναποφασίσει με τον καλλιτέχνη, ενώ αναμένονται και εκπλήξεις για δημιουργήματα του, για τα οποία ζήτησε χρόνο να αποφασίσει, αν θα περιληφθούν σε αυτή τη γιορτή.

«Πολλά από αυτά τα έργα μου φαίνονται τώρα πια σαν παλιοί φίλοι», είπε ο Hockney, ο οποίος, λόγω της έκθεσης, ήρθε ξανά σε επαφή με έργα που είχε δημιουργήσει χρόνια πίσω. «Με αυτή την έκθεση, νομίζω, ρίχνουμε μια καλή ματιά σε μια ολόκληρη ζωή και ελπίζω το κοινό να την απολαύσει, να δει πως οι ρίζες παλιάς, αλλά και νέας μου δουλειάς αναπτύχθηκαν και διαμορφώθηκαν μέσα στα χρόνια», είπε ο 79χρονος καλλιτέχνης.

Στην έκθεση, που πλέον αναμένεται με αγωνία από τους λάτρεις της δουλειάς του Hockney, θα δοθεί έμφαση και στα περίφημα ομοφυλόφιλα σχέδια, που το «χρυσό αγόρι» της σύγχρονης τέχνης δημιούργησε την περίοδο 1960 – 1961. Επίσης, θα εκτεθούν προσωπογραφίες της οικογένειας, στενών φίλων και του ίδιου του Hockney, αλλά και η καταγραφή της ερωτικής σχέσης του καλλιτέχνη με τη θεματογραφία της πισίνας και νεαρών που κολυμπούν σε αυτή.

Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney Facebook Twitter
"Woldgate Woods", τοπιογραφία του Hockney του 2006.... Φωτό: Richard Schmidt

Βέβαια, πέρα από το προφανές, δηλαδή έναν φόρο τιμής στον καλλιτέχνη, υπάρχει λόγος που η Tate διοργανώνει και επωμίζεται την ευθύνη αυτής της τεράστιας αναδρομικής. Πέρα από το ότι υπήρξε ο χώρος για μία δραστική αλλαγή στη ζωή ενός καλλιτέχνη και πέρα από το ότι στην Tate ανήκουν δύο από τα πιο διάσημα έργα του Hockney – το Bigger Splash και το Mr and Mrs Clark and Percy – το Μουσείο με τη συγκεκριμένη έκθεση, ενδεχομένως «λιαίνει» και μια παλιά διαφορά.

Γιατί, οι σχέσεις της Tate με τον Hockney δεν ήταν πάντα ρόδινες. Δοκιμάστηκαν σκληρά στα τέλη της δεκαετίας του 70', όταν το Μουσείο – και ο διευθυντής του Norman Reid – αρνήθηκε να αγοράσει, ακόμη και σε τιμή ευκαιρίας, ένα πορτρέτο του Gregory Evans να βουτά στην πισίνα. Τη δουλειά αυτή, που απέρριψε η Tate, τελικά την απέκτησε η συλλογή Bradford, θεωρώντας την πραγματικό κόσμημα.

Σύμφωνα με τον βιογράφο του ζωγράφου, χαράκτη και σκηνογράφου, η αντίδραση του Μουσείου εκείνη την εποχή είχε αναγκάσει τον Hockney να ερευνήσει πολύ προσεκτικά την πολιτική εξαγορών του Tate και με λύπη του να ανακαλύψει μία σοβαρή προκατάληψη εναντίον της αφηρημένης τέχνης.

«Πήγα να τον συναντήσω», θυμάται ο Hockney, «και του είπα ότι είναι ένα παθητικό σκατό. Του το είπα κατάμουτρα και το ευχαριστήθηκα απίστευτα».

Αυτά, όμως, ανήκουν στο παρελθόν. Η Tate ετοιμάζεται για τη μεγαλύτερη έκθεση του Hockney, η οποία θα περιλαμβάνει περισσότερα από 160 έργα του, από εκείνους τις πελώριες ζωγραφικές απεικονίσεις των 5 μέτρων, μέχρι τα μικρά πειράματα που ο καλλιτέχνης έχει κάνει μέσω του iPad του.

Και αν μη τι άλλο, αυτός είναι και ο καλύτερος τρόπος για να ζητήσει – έστω και αναδρομικά – συγνώμη σε έναν καλλιτέχνη, το έργο του οποίου κάποτε δεν εκτίμησε σωστά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ