Ένα εξαιρετικά ευχάριστο ανάγνωσμα ανάμεσα στα τόσα άρθρα-ύμνους στον κύριο King. Ως Ζαγορίσιος, μεγάλωσα με την τοπική παραδοσιακή μουσική τόσο στο σπίτι όσο και στα τοπικά πανηγύρια. Γι΄αυτό και το βιβλίο και οι απόψεις του κυρίου King με εκνεύρισαν σε απίστευτο βαθμό. Ναι, το Ζαγόρι διατήρησε μία πιο αυθεντική μουσική παράδοση απ' ότι αλλού, τόσο λόγω της γεωγραφικής απομόνωσης και της "ξεχωριστής ταυτότητας" του μέρους όσο και λόγω του μουσικού γούστου των, εν πολλοίς μορφωμένων και ταξιδεμένων Ζαγορισίων (πολλά χωριά ήταν δασκαλοχώρια) που επιμένουν να παίζονται στα πανηγύρια κυρίως παραδοσιακά, τοπικά τραγούδια. Η ζαγορίσια μουσική βέβαια είναι πολυεπίπεδη και αντανακλά τόσο την τοπική μουσική παράδοση, όσο και επιρροές από π.χ. το αστικό γιαννιώτικο τραγούδι και αλλού. Μια μουσική παράδοση που μελετήθηκε, αγαπήθηκε και χορεύτηκε από πολλούς Έλληνες, πολύ πριν καταφτάσουν στην Ήπειρο ξένοι δημοσιογράφοι για να thn" ανακαλύψουν". Ο Christopher King φυσικά τα αγνοεί όλα αυτά, και φορώντας το καπέλο του εξερευνητή/Indiana Jones επιμένει να παινεύεται σε όλες τις συνεντεύξεις του ότι πίσω από τα άγρια βουνά ανακάλυψε μία φυλή ιθαγενών που κρατούν μία πανάρχαια, καθάρια και αμόλυντη μουσική παράδοση με μαγικές ιδιότητες. Αφού λοιπόν πάρει τα εύσημα, θεωρεί ότι ο τόπος αυτός και η μουσική του τού "ανήκει", ήτοι ότι μπορεί να τον ερμηνεύει κατά το δοκούν και να προβάλει πάνω του ό,τι θέλει (που σημαίνει ότι λέει απίστευτες αρλουμπολογίες). Ο King βεβαίως δεν είναι ο μόνος - στο πανηγύρι της Βίτσας καμαρώσαμε τη φίλη του δημοσιογράφο κα Amanda Petrusich, η οποία γρήγορα απογοητεύτηκε από την Ήπειρο και πήγε στην Αλβανία για πιο άγριες, βίαιες και άρα "αυθεντικές" εμπειρίες. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο οι κάθε King και Petrusich που, ως σύγχρονοι αποικιοκράτες εξερευνητές στα άγρια Βαλκάνια βλέπουν αυτό που θέλουν να δουν, αλλά και οι κάθε λογής προοδευτικοί Έλληνες, που χύνουν χολή για τη "βλαχιά" του ηπειρώτικου κλαρίνου, αλλά σαν γνήσια βλαχαδερά εκστασιάζονται όταν ασχολούνται με αυτήν οι ξένοι, και στη συνέχεια έχουν και άποψη για αυτή.
Σχολιάζει ο/η