Writer or blogger?

Διάφοροι συγγραφείς (Νίκος Δήμου, Δημήτρης Μαμαλούκας, Αλέξης Σταμάτης, Γιώργος Γλυκοφρύδης, Εύη Λαμπροπούλου, Άρης Μαραγκόπουλος, Χρήστος Φασούλας, Λεία Βιτάλη κ.ά.), φτιάχνοντας και λειτουργώνταςμπλογκ, απέκτησαν άμεση επαφή με τους αναγνώστες τους, δίνοντας καθημερινά νέα δείγματα γραφής τους, συχνά δε σχολιάζοντας την πολιτική/πολιτισμική επικαιρότητα.

Japanese power prose

Η έκδοση και εκδοτική επιτυχία των έργων του Χαρούκι Μουρακάμι. Στα μέσα του 1990 είχαν εκδοθεί από τον Καστανιώτη δύο έργα του, αλλά δεν τους δόθηκε μάλλον η προσοχή που τους άξιζε. Τα δύο μυθιστορήματά του που εκδόθηκαν πρόσφατα από την Ωκεανίδα (Το Κουρδιστό Πουλί,Νορβηγικό Δάσος) βρήκαν το δρόμο τους προς το ευρύ κοινό, στρέφοντας ξανά το ενδιαφέρον μας προς την ιαπωνική λογοτεχνία. Καιρός να ξαναδιαβαστούν λοιπόν τα πρώτα του βιβλία που εκδόθηκαν (Σκληρή χώρα των θαυμάτων και το τέλος του κόσμου, Το κυνήγι του αγριοπροβάτου) αλλά και να δούμε το έργο άλλων ομοεθνών του με την ανάλογη προσοχή και σοβαρότητα: της Yôko Ogawa, της Μπανάνα Γιοσιμότο κ.ά.). Στον Μουρακάμι πάντως θα επανέλθουμε...

www.diavazo.blogspot.com και ΣΙΑ

Διάφοροι άνθρωποι με την ιδιότητα του αναγνώστη, είτε αποκαλύπτοντας την ταυτότητά τους είτε εν κρυπτώ, αρχής γενομένης από τον περιβόητο Reader, αλλά και τους librofilo, nuwanda,moha, alef κ.ά., άνοιξαν έναν ενδιαφέροντα διάλογο για τη βιβλιοπαραγωγή, συχνά ξεπερνώντας άφοβα την «ηθική της αμοιβαίας σιωπής» των καθιερωμένων εντύπων, ασκώντας επί το πλείστον αξιόπιστη και γόνιμη κριτική.

Taschen Comes to Town

Φυσικά, τα βιβλία του ιδιοφυούς Benedikt Taschen θα μπορούσαν να μείνουν και αμετάφραστα, ούτως ή άλλως τα κείμενα που περιέχουν επί το πλείστον γίνονται εύκολα κατανοητά από ένα έθνος αγγλομαθές σαν το δικό μας. Ωστόσο, η μετάφραση και ελληνική τους (πετυχημένη) έκδοση αποτέλεσε μια σημαντική εκδοτική καινοτομία: Έλληνες εκδότες αποφάσισαν να τυπώσουν έγχρωμα και σε καλή ποιότητα λευκώματα στο εξωτερικό, και να τα διαθέσουν στην αγορά σε χαμηλή τιμή, μία πρωτοβουλία που ίσως κινητοποιήσει την ελληνική εκδοτική βιομηχανία (βιοτεχνία...) προς μία κατεύθυνση ευκταία από όλους εμάς τους αναγνώστες: να πέσουν οι τιμές των βιβλίων.

County Bookshop Blues

Οι μεγάλες αλυσίδες βιβλιοπωλείων επεκτείνονται σταθερά στην επαρχία. Η βόρεια Ελλάδα έχει την τιμητική της, δεδομένου ότι βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίουάνοιξαν τα τελευταία χρόνια στη Αλεξανδρούπολη, την Κομοτηνή και την Ξάνθη, ενώ βιβλιοπωλείο Ελευθερουδάκηςέχει ανοίξει στην Αλεξανδρούπολη και στη Μύκονο (!). Αυτές οι εξελίξεις, ό,τι κι αν λένε οι κακές γλώσσες, μας δημιουργούν διάθεση θετική. Η λογική του καπιταλισμού είναι πως επέκταση των σημείων πώλησης σημαίνει και αύξηση των πωλήσεων και, σε ό,τι μας αφορά, προτιμούμε ο κόσμος να αγοράζει βιβλία (ακόμα κι αν έστω απλώς τα ξεφυλλίσει) από το να τα σπάει στα μπουζούκια. Θέλουμε λοιπόν να πιστεύουμε πως τα νέα βιβλιοπωλεία δεν θα «κλέψουν» κοινό από τα ήδη υπάρχοντα, αλλά θα δημιουργήσουν καινούριο: στο κάτω κάτω, είναι κοινή αντίληψη πως υπάρχει τεράστιο περιθώριο στη χώρα μας για την αύξηση της αναγνωσιμότητας.

To Know Us Better

Όταν το βιβλιοπωλείο-καφέ Ιανός στην οδό Σταδίου εγκαινιάστηκε τον προηγούμενο Δεκέμβρη, κανείς δεν προέβλεπε πως η λειτουργία του θα επηρέαζε τόσο τα πνευματικά δρώμενα. Οι εκδηλώσεις που άρχισαν να γίνονται στο καφέ τράβηξαν πολύ κόσμο από τις βραδινές ειδήσεις σε λογοτεχνικές βραδιές. Σήμερα, το καλαίσθητο καφέ έχει γίνει meeting point για τους συγγραφείς, που τιμούν με την παρουσία τους την προσπάθεια ομοτέχνων τους να απευθυνθούν στο αναγνωστικό κοινό. Έκτοτε, δε, κι άλλοι χώροι πήραν τη σκυτάλη και ακολούθησαν το παράδειγμα του Ιανού, με αποτέλεσμα η πνευματική ζωή της πόλης να ενταχθεί στην ατζέντα του night life. Εύγε.

Athens Downtown

Περπατάς στο κέντρο της Αθήνας και δεν ξέρεις πλέον ποιο βιβλιοπωλείο να διαλέξεις! Θα κάνεις οπωσδήποτε μια βόλτα στηνΠρωτοπορεία, στην Πολιτεία, αλλά δεν θα μπεις και στην Εστία; Θα περάσεις από τον «cult» Ναυτίλο, αλλά δεν θα κάνεις μια στάση και στηΒαβέλ να δεις τι παίζει με τα κόμικ; Κατεβαίνοντας προς το κέντρο, τώρα, θα κατηφορίσεις προς τον κεντρικόΠαπασωτηρίου, αλλά θα κάνεις μια βόλτα κι από τον κεντρικό Ελευθερουδάκη. Θα περιπλανηθείς στον απαστράπτοντα Ιανό, κι αν σε φέρει ο δρόμος σου τελικά στο Σύνταγμα, θα χρειαστεί να κάνεις λίγη ακόμη υπομονή, μέχρι να ανοίξει το καινούριο και πολλά υποσχόμενο Public. Μια βόλτα στα βιβλιοπωλεία του κέντρου θα σου πάρει μία μέρα. Και μην ξεχνάτε, αναφέραμε μόνο τα πιο «βασικά»!

 

Τεχνο-λογία vs Λογο-τεχνία

Τεχνολογία ή λογοτεχνία; Κινητά ή βιβλία; I-podή μυθιστορήματα; Ίσως η απάντηση να είναι «και τα δύο». Οι αλυσίδες καταστημάτων Public, Fnac και Παπασωτηρίου (πρωτοπόρος στον τομέα) θέλουν να μας πείσουν πως το δίλημμα είναι ψευδές. Έχουμε δει την κοσμοσυρροή σε καταστήματα που πουλούν κινητά: άνθρωποι που θέλουν να ενημερωθούν για τα νέα μοντέλα. Τώρα, οι ίδιοι άνθρωποι, θέλοντας και μη, θα αναγκαστούν να μπουν σε βιβλιοπωλείο για να εξυπηρετηθούν. Αν μη τι άλλο, θα χορτάσει το μάτι τους βιβλία. Θα διαλυθεί βαθμηδόν η προκατάληψή τους πως όσοι γράφουν/διαβάζουν βιβλία είναι πιθανότατα 1. Κομμουνιστές 2. Άπλυτοι 3. Αντικοινωνικοί 4. Επικίνδυνοι 5. κ.ά. Ίσως λοιπόν κι αυτά τα πολυκαταστήματανα έχουν σημαντικό ρόλο να παίξουν στο μέλλον. Σίγουρα διαφορετικό από ό,τι οι πολυχώροι που αναλαμβάνουν πολιτισμικό ρόλο, όπως ο Ιανός, ή τα κλασικά και αμετακίνητα στέκια των βιβλιόφιλων, όπως η Πρωτοπορεία, πιθανώς όμως εξυπηρετώντας τον κοινό στόχο: τη διεύρυνση του αναγνωστικού κοινού.

Reader Clubs

Η πρωτοβουλία του Εθνικού Κέντρου Βιβλίουτην περασμένη χρονιά να ιδρύσει τιςλέσχες ανάγνωσης μάς γεμίζει με μεγάλη αισιοδοξία. Σήμερα λειτουργούν λέσχες ανάγνωσης από την Κηφισιά μέχρι την Καστοριά, κι από την Κέρκυρα μέχρι την Κομοτηνή. Μάλιστα, έχουν ιδρυθεί και εξειδικευμένες λέσχες, π.χ. αστυνομικής λογοτεχνίας στον πολυχώρο των εκδόσεωνΜεταίχμιο, μαθηματικών στα βιβλιοπωλεία Ιανός, Ελευθερουδάκης και Fnac κ.ά. Είναι ιδέα μας ή μήπως ο κόσμος έχει αρχίσει να το ρίχνει σοβαρά στο διάβασμα;

Ρωσική Πρωτοπορία

Το έργο του Βίκτορ Πελέβιν, του σημαντικότερου σύγχρονου Ρώσου συγγραφέα εκδόθηκε τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, και μάλιστα με επιτυχία. Ο Πελέβιν κουβαλάει στη γραφή του την πνοή της νέας γενιάς που φλερτάρει με διάθεση παλπ με το science fiction, τα κόμικ, κ.λπ., τη βαριά ρωσική λογοτεχνική κληρονομιά και, σαν να μην έφτασαν αυτά, τη σφραγίδα στη λογοτεχνία του 20ού αιώνα που αποτελεί το έργο του Φραντς Κάφκα. Τα καταφέρνει να αντεπεξέλθει γόνιμα στις επιρροές του και μας παραδίδει μυθιστορήματα απαιτητικά αλλά και συναρπαστικά, που πέραν της πολιτικής τους αξίας (ως «λογοτεχνικά εγχειρίδια post soviet studies») θυμίζουν τι είναι λογοτεχνία.