Γυρίζοντας όλη την Ελλάδα με ένα ποδήλατο Facebook Twitter
Με το ποδήλατο έχω γυρίσει σχεδόν όλη την Πελοπόννησο και την ηπειρωτική Ελλάδα, από το Ταίναρο μέχρι την Αλεξανδρούπολη.

Γυρίζοντας όλη την Ελλάδα με ένα ποδήλατο

0

Στις περισσότερες χώρες του εξωτερικού γνωρίζουμε πως η ποδηλατική κουλτούρα είναι ιδιαίτερα δημοφιλής, με πολλούς δρόμους και πόλεις να είναι προσαρμοσμένες σε αυτή. Οι αστικές μετακινήσεις γίνονται κυρίως μέσω ποδηλάτων και οι κάτοικοι τα έχουν επανεντάξει πλήρως στην καθημερινότητά τους. Το ποδήλατο αποτελεί παράγοντα βελτίωσης της ποιότητας ζωής κι αυτό γιατί είναι ένα απλό, πρακτικό, οικονομικό και γρήγορο μέσο που σου δίνει την εύκολη λύση σε προβλήματα μετακίνησης. 

Υπάρχουν βέβαια και εκείνοι που δεν το χρησιμοποιούν απλά ως μέσο μετακίνησης αλλά έχει γίνει η ίδια τους η ζωή. Το ποδήλατο τους βοηθάει να διατηρούν μια υγιή πνευματική και σωματική κατάσταση. Είναι το πάθος τους και το μέσο τους να εξερευνήσουν τον κόσμο. 

Ο Γιάννης Τζιβιέρης είναι ένας από αυτούς τους ανθρώπους που αγαπάει τον αθλητισμό και η ποδηλασία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωή του. Ο ίδιος είναι ποδηλάτης μακρινών αποστάσεων και έχει συμμετάσχει πολλάκις σε μια από τις δυσκολότερες ποδηλατικές εμπειρίες, το μπρεβέ. 

Ο αθλητισμός είναι ένας από τους πιο βασικούς πυλώνες για να έχει ένας άνθρωπος καλή ζωή. Χρειάζεται εξάσκηση τόσο το μυαλό όσο και το σώμα.

Όπως μου παραδέχεται, έκανε από μικρό παιδί ποδήλατο και πάντα είχε την επιθυμία να ασχοληθεί πιο συστηματικά με το άθλημα. Το 2001 ξεκίνησε τις πρώτες βόλτες στον δρόμο με τον πατέρα του και με φίλους συμμετείχε για πρώτη φορά στον γύρο της Αθήνας στην Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος. Από μικρή ηλικία είχε μέσα του την ποδηλατική κουλτούρα. 

Στη συζήτηση που είχαμε μου μίλησε για τα ταξίδια και τις εμπειρίες καθώς και για την καθημερινότητά του ως ποδηλάτη. 

— Πότε ξεκίνησες να κάνεις συστηματικά ποδήλατο;
Έκανα πάντα ποδήλατο από παιδί κι από μικρός είχα την επιθυμία ν' ασχοληθώ πιο συστηματικά με το άθλημα. Το 2004 γράφτηκα σε ομάδα (Ολυμπιακός Περιστερίου-Χαϊδαρίου). Από τότε, σε ηλικία 12 ετών, ξεκίνησα να τρέχω τους πρώτους αγώνες. Πρώτα σε αγώνες δρόμου και mountain κι αργότερα σε πίστα στο ΟΑΚΑ.

Οι αγώνες συνεχίστηκαν μέχρι το 2011, όταν ξεκίνησα τα πρώτα brevet (μπρεβε). Είναι ποδηλατικές μη ανταγωνιστικές διοργανώσεις μεγάλων αποστάσεων με αυστηρά χρονικά όρια και συγκεκριμένους κανόνες που ακολουθούμε από τη Γαλλία. Ο ποδηλάτης χρειάζεται να είναι αυτόνομος, χωρίς αυτοκίνητο συνοδείας η οτιδήποτε άλλο, έχοντας όλα τα πράγματα που χρειάζεται μαζί του και βρίσκοντας μόνος του πού θα φάει και πού θα κοιμηθεί (αν αυτό χρειάζεται). Ο θεσμός των μπρεβέ είναι γαλλικής προέλευσης και υπάρχει σε περισσότερες από 50 χώρες σ' όλο τον κόσμο.

Οι μεγάλες αποστάσεις γρήγορα με κέρδισαν κι αποφάσισα να ασχοληθώ πιο εντατικά με αυτό το είδος της ποδηλασίας γιατί πρόσφερε το αθλητικό κομμάτι σε μεγάλο βαθμό, μια και χρειάζεσαι καλή φυσική κατάσταση για να κάνεις τέτοιες διαδρομές, που ταυτόχρονα προσφέρουν τη μαγεία του ταξιδιού. Τη μαγεία να γυρίζεις και να γνωρίζεις πολλά διαφορετικά μέρη σε όλη τη χώρα.

Γυρίζοντας όλη την Ελλάδα με ένα ποδήλατο Facebook Twitter
Τα μπρεβέ, τα ταξίδια ή οι αγώνες που μπορεί να κάνω είναι καθαρά χόμπι. Δεν υπάρχει καμία χορηγία για αυτά. Φωτ.: Σπύρος Γλυκής
Τα μπρεβέ, τα ταξίδια ή οι αγώνες που μπορεί να κάνω είναι καθαρά χόμπι. Δεν υπάρχει καμία χορηγία για αυτά. Φωτ.: Σπύρος Γλυκής

— Tι σημαίνει το ποδήλατο για σένα;
Το ποδήλατο είναι από μόνο του μία μικρογραφία της ζωής. Έχει τις όμορφες καταστάσεις, τις δύσκολες, τις πιο απλές και τις πιο επικίνδυνες. Σου μαθαίνει όσο προχωράς να βρίσκεις τρόπους κάθε φορά να ξεπερνάς τα εμπόδια και σου θυμίζει ότι πάντα υπάρχουν δρόμοι ακόμα και τις φορές που δεν μπορούμε να τους δούμε. Ο αθλητισμός είναι ένας από τους πιο βασικούς πυλώνες για να έχει ένας άνθρωπος καλή ζωή. Χρειάζεται εξάσκηση τόσο το μυαλό όσο και το σώμα.

— Σε πόσα μέρη έχεις πάει με το ποδήλατο;
Με το ποδήλατο έχω γυρίσει σχεδόν όλη την Πελοπόννησο και την ηπειρωτική Ελλάδα, από το Ταίναρο μέχρι την Αλεξανδρούπολη, με αρκετά κενά, κυρίως στη βόρεια Ελλάδα που δεν είναι τόσο εύκολη η πρόσβαση από την Αθήνα όπου μένω. Έχω γυρίσει επίσης πολλά νησιά: Χίο, Μυτιλήνη, Σάμο, Λευκάδα, Κω, Κάλυμνο, Κρήτη, Κύθηρα, Κεφαλονιά, και μένουν πολλά ακόμα που θα ήθελα να γνωρίσω.

Στην Ιταλία έχω κάνει το πιο μεγάλο μπρεβέ, το 1001 miglia. 1.600 χιλιόμετρα σε 4 μέρες το 2021. Εδώ, στην Ελλάδα έχω κάνει δυο μπρεβε σχεδόν συνεχόμενα, ένα 1.400 κι ένα 600 χιλιομέτρων, δηλαδή πάνω από 2.000 χιλιόμετρα σε μια βδομάδα ακριβώς, το 2017.

— Πέρα από αυτό, στην καθημερινότητα σου αθλείσαι;
Προσπαθώ να ασκούμαι σε καθημερινή βάση κυρίως με το ποδήλατο μόνο τα τελευταία χρόνια. Αυτό προκύπτει βέβαια από μία γενική αγάπη που έχω προς τη γυμναστική και τα υπόλοιπα αθλήματα. Τα μπρεβέ, τα ταξίδια ή οι αγώνες που μπορεί να κάνω είναι καθαρά χόμπι. Δεν υπάρχει καμία χορηγία για αυτά.

— Τι δουλειά κάνεις;
Επαγγελματικά κάνω διανομές φαγητού με το ποδήλατο στη Wolt τα 3 τελευταία χρόνια. Αυτή είναι η βασική μου εργασία κι έχω ως δεύτερη ασχολία ένα καθαριστήριο ρούχων που διατηρούμε με τους γονείς μου, το οποίο εξειδικεύεται και σε καθαρισμό και αδιαβροχοποίηση τεχνικών ρούχων ορειβασίας και άλλων δραστηριοτήτων. Στο καθαριστήριο βοηθούσα και βοηθάω πάντα, όποτε χρειάζεται.

Πώς είναι άραγε να γυρίζεις σχεδόν όλη την Ελλάδα ή διαφορετικά μέρη σε όλον τον κόσμο με όχημα μόνο ένα ποδήλατο; Facebook Twitter
Χαρά μου δίνει η φύση (βουνό, θάλασσα) και να γνωρίζω νέα μέρη παρέα με φίλους και με τους δικούς μου ανθρώπους.

— Τι budget έχεις όταν ταξιδεύεις;
Προσπαθώ να κρατάω το budget σχετικά χαμηλά χωρίς να στερούμαι τα απαραίτητα, αλλά και χωρίς πλεονασμούς. Μία μέρα που θα βρίσκομαι στον δρόμο απ' τα χαράματα θα ξεκινήσει σίγουρα με κάποιο φούρνο, χρειάζεται να φάω κάτι αλμυρό και να πιω έναν καφέ, αλλά και να έχω μερικά πράγματα πάντα μαζί μου για φαγητό. Το μεσημέρι σίγουρα θα ξαναγίνει στάση πάλι σε κάποιο φούρνο ή αντίστοιχο μαγαζί για πρόχειρο και πιο οικονομικό φαγητό. Και το βράδυ θα είναι η πιο καλή στάση, μπορώ να φάω μία μακαρονάδα η κάτι μαγειρευτό. Εάν προβλέπεται ολονυχτία, συνεχίζω με κάποια στάση για καφέ, κάποιο ενεργειακό ποτό και πρόχειρο φαγητό μαζί μου.

— Πόσο χρειάζεται να τρως για να αναπληρώσεις τις θερμίδες που καταναλώνεις ταξιδεύοντας;
Πολύ, με ένα πρόχειρο υπολογισμό σε μία ολόκληρη μέρα πάνω στο ποδήλατο καις 4.000 με 5.000 θερμίδες που πρέπει να τις αναπληρώσεις σχεδόν όλες για να συνεχίσεις την επόμενη μέρα αντίστοιχα. Αλλά πέρα από την ποσότητα, χρειάζεται να προσέχεις τι ακριβώς τρως ώστε να προλαβαίνει το σώμα ν' αναπληρώσει τα στοιχεία που χάνει. Σίγουρα το καλοκαίρι χρειάζεσαι πιο αλμυρά φαγητά και πολλά υγρά και χυμούς εκτός από νερό.

— Στην Αθήνα κυκλοφορείς με ποδήλατο;
Πάντα κυκλοφορούσα με ποδήλατο στην Αθήνα. Αρχικά για βόλτες, μετά για προπονήσεις και τώρα και για δουλειά. Σίγουρα έχω συνηθίσει τις δυσκολίες που υπάρχουν, αλλά θεωρώ πως είναι μία πολύ δύσκολη πόλη για ποδήλατο. Ειδικά για έναν νέο ποδηλάτη που δεν γνωρίζει πώς να κινηθεί είναι αρκετά αφιλόξενο το περιβάλλον.

Χρειάζεται προσοχή και ηρεμία καθώς δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι, υπάρχουν πολλές κακοτεχνίες και η συνύπαρξη με τα αυτοκίνητα και τους πεζούς δεν είναι και η πιο ιδανική. Όλοι έχουν τα δικά τους προβλήματα μέσα στους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας οπότε καλό είναι να προσέχουμε πρώτα εμείς για εμάς, χωρίς να έχουμε πολλές απαιτήσεις απ' τους άλλους.

— Πώς προέκυψε να ξεκινήσεις να ταξιδεύεις όλη την Ελλάδα με το ποδήλατο;
Πάντα μου άρεσε να ταξιδεύω, από μικρός έχω κάνει πολλά ταξίδια με αυτοκίνητο με τους γονείς μου. Μεγαλώνοντας αυτό ήρθε κι έδεσε με το ποδήλατο και ειδικά με τον θεσμό των μπρεβέ που έχει ένα πλούσιο πρόγραμμα σε διοργανώσεις πλέον κάθε χρόνο κι έχει καλύψει το μεγαλύτερο μέρος του ασφάλτινου δικτύου στη χώρα.

— Ποια ήταν η καλύτερη εμπειρία που έχεις ζήσει ως τώρα στα ταξίδια σου;
Αν μπορούσα να ξεχωρίσω κάτι απ' όλες τις εμπειρίες θα ήταν οι δύο τερματισμοί μου στο μπρεβέ Παρίσι-Βρέστη-Παρίσι. Είναι το πιο παλιό και ταυτόχρονα το πιο δημοφιλές μπρεβέ σ' όλο τον κόσμο και ήταν η αφορμή για να ξεκινήσει ο θεσμός των μπρεβε πριν άπό 100+ χρόνια.

Αυτή η διοργάνωση γίνεται κάθε 4 χρόνια. Εγώ το είχα κάνει το 2015 και το 2019. Είναι μια εντελώς ξεχωριστή εμπειρία σε σχέση με όλα τ' άλλα όταν βρίσκεσαι στο μέρος που ξεκίνησαν όλα, με πολλές χιλιάδες ποδηλάτες και πάρα πολλούς θεατές κατά μήκους της διαδρομής που βγαίνουν στους δρόμους για να εμψυχώσουν τους ποδηλάτες και να κεράσουν διάφορα φαγητά και ροφήματα στα πιο απίθανα μέρη και τις πιο απίθανες ώρες.

Πώς είναι άραγε να γυρίζεις σχεδόν όλη την Ελλάδα ή διαφορετικά μέρη σε όλον τον κόσμο με όχημα μόνο ένα ποδήλατο; Facebook Twitter
Στο πρώτο Brevet Αιγίου 200 km. Φωτ.: VasilisMan Photography

— Ποιο είναι το πιο ωραίο τοπίο που έχεις δει ποτέ;
Δύσκολο να διαλέξω ένα μέσα απ' όλα. Περισσότερο απ' όλα χαράχτηκαν στη μνήμη μου κάποια μεγάλα περάσματα στις Άλπεις που έχω κάνει σε Ιταλία, Γαλλία κι Ελβετία, με κορυφαίο το Stelvio. Η θέα από εκεί πάνω είναι μοναδική.

— Σου έχει τύχει κάτι πολύ δύσκολο κατά τη διάρκεια ταξιδιού με το ποδήλατο;
Συμμετείχα το 2016 σε μία 24ωρη διοργάνωση που ονομάζεται Fleche (βέλος) Οι ποδηλάτες χωρίζονται σε ομάδες 3-5 ατόμων και σχεδιάζουν τη δική τους διαδρομή (360+ χιλιόμετρα) με κοινό τερματισμό.

Εκείνη τη χρονιά ο τερματισμός ήταν στη Λάρισα. Είχαμε σχεδιάσει με άλλους δύο φίλους να κάνουμε ομάδα και να ξεκινήσουμε από το Ξυλόκαστρο για να φτάσουμε στη Λάρισα. Ενώ όλα ήταν καλά από άποψη καιρού, το απόγευμα είχαμε φτάσει στον δρόμο του παλιού εθνικού δικτύου που ενώνει την Άρτα με την Καρδίτσα. Το δύσκολο ήταν ότι είχαμε να διασχίσουμε το πέρασμα του Τύμπανου Αργιθέας στα 1.600 μέτρα υψόμετρο (λέγεται και η Κατάρα της Καρδίτσας) ενώ είχε ήδη νυχτώσει και ο καιρός ήταν άστατος. Κάναμε την τελευταία στάση μας στο χωριό και οι κάτοικοι μας είπαν πως σίγουρα στο βουνό θα βρέξει.

Μην έχοντας άλλη επιλογή, αφού θέλαμε να ολοκληρώσουμε τη διαδρομή, ξεκινήσαμε και λίγο πριν φτάσουμε στη βάση της ανάβασης ξεκίνησαν οι πρώτες ψιχάλες, είχε φτάσει 11:30 το βράδυ. Συμφωνήσαμε μεταξύ μας και οι τρεις πως ό,τι και να γίνει θα είμαστε σε κοντινή απόσταση όλοι για να μπορούμε να μιλήσουμε για ό,τι χρειαστεί και να μη μείνει κανείς μόνος του.

Μετά τα 700 μέτρα υψόμετρο περίπου ξεκίνησε να βρέχει καταρρακτωδώς και να φυσάει πολύ δυνατά με επικίνδυνες ριπές. Τα αδιάβροχά μας δεν ήταν σε θέση να μας κρατήσουν ιδιαίτερα στεγνούς και ζεστούς. Ο δρόμος είχε γίνει ποτάμι με ορμητικό νερό και με πολλές πέτρες από κατολισθήσεις απ' τις απότομες πλαγιές που υπήρχαν στην άκρη του δρόμου. Η επιλογή ήταν πλέον μόνο το να συνεχίσουμε αφού και το να πάμε προς τα πίσω θα ήταν εξίσου δύσκολο μέχρι να βρούμε τον πιο κοντινό οικισμό.

Μετά από δυόμισι ώρες περίπου και κάποιες στάσεις φτάσαμε επιτέλους στο πέρασμα, στο πιο ψηλό σημείο. Κραυγές χαράς μέσα στη νύχτα που τα καταφέραμε μέχρι εκεί, αλλά η σκέψη μας ήταν στο πιο δύσκολο κομμάτι που ήταν φυσικά η κατάβαση. Ο δυνατός αέρας τότε ήταν πίσω και μας έσπρωχνε, έτσι το φρενάρισμα στην απότομη κατηφόρα γινόταν ακόμα πιο δύσκολο. Υπήρχαν πέτρες παντού σκόρπιες μέσα στο νερό του δρόμου κι έπρεπε να κρατάμε όσο το δυνατόν πιο χαμηλή ταχύτητα ώστε να βλέπουμε μην πατήσουμε καμία πέτρα και πέσουμε ή σκίσουμε κανένα λάστιχο. Για περίπου ενάμισι χιλιόμετρο ο δρόμος γινόταν χωματόδρομος με απότομη κλίση – άλλη μία δυσκολία που είχαμε να περάσουμε με χαμηλές συνθήκες φωτισμού και με την κούραση να έχει φανεί σε όλους μας.

Ευτυχώς το ένστικτο της επιβίωσης μάς κράτησε σε εγρήγορση και μετά από 5 ώρες και 15 λεπτά περίπου είχαμε φτάσει στο πιο χαμηλό σημείο έχοντας αφήσει το βουνό, τη δυνατή βροχή και το αβάσταχτο κρύο πίσω μας. Τα είχαμε καταφέρει πλέον έχοντας περάσει την πιο δύσκολη ποδηλατική νύχτα της ζωής μας.

— Το φαντάζομαι και θα πρέπει να ήταν πολύ δύσκολο. Τι σου χαρά δίνει στη ζωή;
 Να χαίρομαι τη φύση (βουνό, θάλασσα) και να γνωρίζω νέα μέρη παρέα με φίλους και με τους δικούς μου ανθρώπους.

— Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;
Πάνω απ' όλα να έχω υγεία και να κρατιέμαι σε καλή φυσική κατάσταση ώστε να κάνω νέες διαδρομές εδώ στην Ελλάδα αλλά και μεγάλα μπρεβέ στο εξωτερικό.



 

Ταξίδια
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΟΔΗΛΑΤΙΣΣΕΣ

Η Ελλάδα πατάει πετάλι: Οι υποδομές, τα προβλήματα και οι συνήθειες των Ελλήνων ποδηλατών

Κάτι οι εθνικές στρατηγικές, τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και τα λοιπά σχέδια δράσης που εξαγγέλθηκαν, κάτι η πανδημία που το «πριμοδότησε» εκ νέου, το ποδήλατο έχει μπει για τα καλά στη ζωή της πόλης. Όμως τα προβλήματα δεν λείπουν: καθυστερήσεις έργων, κακοί ή ανύπαρκτοι σχεδιασμοί, έλλειψη χώρων πάρκινγκ αλλά και κυκλοφορικής αγωγής, έξαρση κλοπών και δρόμοι-«καρμανιόλες».
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Νησί της Ιάβας: Ένας μυστηριώδης προορισμός, όπου η βανίλια της ορχιδέας ανθίζει μόνο για μια μέρα

Νησί της Ιάβας: Ένας μυστηριώδης προορισμός, όπου η βανίλια της ορχιδέας ανθίζει μόνο για μια μέρα

Για τα Νuii Almond & Java Vanilla και Nuii White Chocolate & Java Vanilla το εξωτικό άρωμα βανίλιας Ιάβας αιχμαλωτίζεται σε μία στρώση σοκολάτας γάλακτος ή λευκής σοκολάτας, μαζί με μια γενναιόδωρη μερίδα τραγανού αμυγδάλου.
ΤΑΞΙΔΙΑ
Μύκονος- Μια μυθολογία

Μύκονος- Μια μυθολογία

Ένας βετεράνος dj του νησιού από τα 70s της απόλυτης ανεμελιάς και ελευθεριότητας (πριν το aids, το νεοσυντηρητισμό, την τρύπα του όζοντος και τη glamorous πόζα), περιγράφει το ατέλειωτο πάρτυ του στην Ναταλί Χατζηαντωνίου και προδημοσιεύει αποσπάσματα από το βιβλίο του.
LONG STORIES

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ