Ο σκληρός καθρέφτης του Facebook

Facebook Twitter
1

Από τη Μαρία Παπαπαναγιώτου

Μπορεί  τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, η διαφήμιση , και οι πασαρέλες, να χρειάστηκαν τριάντα χρόνια  για να παραδεχθούν  επίσημα ότι ευθύνονται για χιλιάδες κρούσματα  ανορεξίας, βουλιμίας  και  διατροφικών διαταραχών, στη περίπτωση του facebook  όμως  κάτι τέτοιο καταγράφηκε  και  αποδείχθηκε  αυτόματα. 

Αρκούν  τα online ερωτηματολόγια, τα  profil  των χρηστών (των φίλων και των ιδίων) και τα comments, για να εντοπίσουν  οι επιστήμονες  στην κοινωνική δικτύωση τα σύνδρομα όπως αποτυπώνονται  και στον "αληθινό" κόσμο.

To facebook , αν και φτιάχτηκε για να κάνει τον κόσμο να νιώθει καλύτερα, σχολιάζουν οι ειδικοί  κοινωνικοί αναλυτές , ενεργοποιεί  φαινόμενα σκληρού κοινωνικού ανταγωνισμού και  καταποντίζει την προσωπική αυτοεκτίμηση,  γιατί  ηλεκτρονικά οι εικόνες όλων εκτίθενται  στα  μάτια όλων, και κυρίως οι προσωπικές τους εικόνες  στα μάτια του καθενός.


Οι χρήστες του facebook  συγκρίνουν  διαρκώς  την  εικόνα του εαυτού τους. Με των φίλων τους  αλλά και τις δικές τους , για το πώς δείχνουν τώρα και πως έδειχναν επίσης ένα, και δύο, και  περισσότερα χρόνια πριν.  Ερευνητές  του  Κέντρου  Διατροφικών  Διαταραχών του πανεπιστημίου του Μέριλαντ εξέτασαν χρήστες του facebook  ηλικίας 16-40 ετών.

Περισσότεροι από τους μισούς δήλωσαν  ότι  δεν  εγκρίνουν την  σιλουέτα  και το βάρος τους  και  έπρεπε  οπωσδήποτε  να χάσουν κιλά . Οι άνδρες  μάλιστα, της ομάδας που εξετάστηκε, πρόσθεσαν ότι είχαν ανεβάσει οι ίδιοι αρνητικά σχόλια για την εμφάνισή τους στο προφίλ τους στο facebook , σε ποσοστό 45% , ενώ οι γυναίκες , αν και σε συχνότητα  78%  δήλωσαν αποφασισμένες να αρχίσουν δίαιτα επειγόντως,  απέφευγαν να σχολιάζουν αρνητικά τον εαυτό τους σε ποσοστό μεγαλύτερο του 75%.

     
Το facebook  όπως  αποδεικνύεται , καλλιεργεί σε άσημους και διάσημους ένα υπερβολικό, σχεδόν  ξιπασμένο  σύνδρομο του « ψευδοστάρ».  Άτομα  που  νιώθουν άσχημα  συγκεκριμένες ημέρες, απέδειξαν οι έρευνες, ότι δεν είναι  και πολύ «στις ομορφιές τους»  για να  βγούνε με τους φίλους τους για να πάνε σε ένα απλό μπαρ. Δεν το κάνουν, μην τυχόν και  τους τραβήξουν φωτογραφία οι φίλοι τους και εμφανιστούν  όπως δεν θα ήθελαν  στο facebook, και με αυτό το τρόπο εκτεθούν.  Σύνδρομο που μέχρι πρόσφατα αφορούσε περισσότερο άνθρωπους του θεάματος.


Το  facebook  διεισδύει στην ψυχολογία των χρηστών του αναγκαστικά, παρατηρεί ο καθηγητής  Στήβεν  Κρόφοντ  που ηγήθηκε της μελέτης. Καλλιεργεί την φιλοσοφία της «ετοιμότητας  για  κάμερα», το camera-ready mentality, όπως οι ειδικοί το αποκαλούν ακόμα και  στις  πιο απλές  προσωπικότητες  και  ζωές .


Στην  αληθινή ζωή, μπορεί κανείς να αποφύγει τους καθρέφτες αν δεν αισθάνεται καλά. Δεν γλυτώνει όμως  από  το facebook,  οι ίδιοι επιστήμονες επισημαίνουν  και προειδοποιούν: Σε ποσοστό  80% οι χρήστες του facebook συνδέονται τουλάχιστον  μία φορά την ημέρα, και άρα θυμούνται  τις  ανασφάλειές  τους για την εικόνα και το image τους.

Αν δεν αντέχετε, αποσυνδεθείτε  για  λίγο, έως  ότου νιώσετε σωματικά και νοητικά κάπως καλύτερα.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το 70% όσων διαβάζουμε στο ίντερνετ για τη διατροφή μας είναι fake news»

Ψυχή & Σώμα / «Το 70% όσων διαβάζουμε στο ίντερνετ για τη διατροφή μας είναι fake»

Όλοι έχουν άποψη για τη διατροφή, από τους influencers μέχρι τους TikTokers και τους αυτοαποκαλούμενους «nutrition experts». Όμως, ποια είναι πραγματικά η αλήθεια μέσα σε αυτόν τον καταιγισμό πληροφοριών; Και τι σημαίνει τελικά «να ξέρεις να τρως σωστά»; H επίκουρη καθηγήτρια Διατροφής, Διατροφικής Συμπεριφοράς και Συμβουλευτικής, Ευαγγελία Φάππα μας εξηγεί.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ναρκισσισμός: Ένας απλός εγωισμός ή διαταραχή;

Ψυχή & Σώμα / Ναρκισσισμός: Ένας απλός εγωισμός ή διαταραχή;

Η λέξη «νάρκισσος» έχει γίνει της μόδας: τη χρησιμοποιούμε για πρώην, φίλους, συναδέλφους, σχεδόν για όλους. Όμως, τι σημαίνει πραγματικά να είσαι ναρκισσιστής; Και πώς μπορούμε να ξεχωρίσουμε έναν άνθρωπο με ναρκισσιστική διαταραχή από κάποιον που απλώς αγαπά λίγο παραπάνω τον εαυτό του;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άρης Θεοδωρόπουλος: «Η αναρρίχηση είναι ο απόλυτος διαλογισμός»

Ψυχή & Σώμα / Άρης Θεοδωρόπουλος: «Η αναρρίχηση είναι ο απόλυτος διαλογισμός»

Ο Άρης Θεοδωρόπουλος, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες αναρριχητές, μιλά στη Μερόπη Κοκκίνη για τη φιλοσοφία της αναρρίχησης, τη διαχείριση του φόβου και τη γαλήνη που γεννιέται όταν το σώμα, η αναπνοή και ο βράχος γίνονται ένα.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Γονείς στην εξέδρα: Στηρίζουν ή γίνονται βάρος;

Ψυχή & Σώμα / Γονείς στην εξέδρα: Στηρίζουν ή γίνονται βάρος;

Ο αθλητισμός παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών. Όμως, συχνά οι γονείς αναλαμβάνουν ρόλο… προπονητή, επηρεάζοντας όχι μόνο την αθλητική πορεία αλλά και την ψυχολογία τους. Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με τον αθλητικό ψυχολόγο Ορέστη Πανούλα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Η νεύρωση της ευτυχίας

Ψυχή & Σώμα / Η νεύρωση της ευτυχίας

Γιατί όσο περισσότερο κυνηγάμε την ευτυχία, τόσο πιο συχνά γεμίζουμε άγχος; Τι ρόλο παίζουν οι προσωπικοί στόχοι και η εξέλιξη μας σε αυτήν τη διαδρομή; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τη διδάκτορα ψυχολογίας Ιάνθη Σταυροπούλου για τα παράδοξα της ευτυχίας και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να τη διατηρήσουμε πιο συνειδητά στη ζωή μας.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Δεν είναι χανγκόβερ, είναι «κοινωνική άπνοια»

Υγεία & Σώμα / Δεν είναι χανγκόβερ, είναι «κοινωνική άπνοια»

Μια πρόσφατη μελέτη ανέλυσε τα μοτίβα του ύπνου σε δεκάδες χιλιάδες άτομα, με στόχο να μάθουμε περισσότερα σχετικά με μια συνθήκη που μας πνίγει και μας εξαντλεί κυρίως τα Σαββατοκύριακα: την κοινωνική άπνοια.
THE LIFO TEAM
10+1 τρόποι να αυξήσετε την καλή χοληστερίνη

Υγεία & Σώμα / 11 τρόποι να αυξήσετε την καλή χοληστερίνη

Μέχρι στιγμής δεν έχει κυκλοφορήσει κάποιο ασφαλές φάρμακο το οποίο να ανεβάζει αξιόλογα την HDL, γι’ αυτό καλό είναι να φροντίζουμε η διατροφή μας να περιέχει τροφές που κάνουν αυτήν τη δουλειά.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ, MD & ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιατί όλοι νομίζουμε ότι έχουμε ΔΕΠΥ;

Ψυχή & Σώμα / Γιατί όλοι νομίζουμε ότι έχουμε ΔΕΠΥ;

Από το TikTok μέχρι τις παρέες μας, όλο και περισσότεροι πιστεύουν ότι έχουν ΔΕΠΥ. Η Μερόπη Κοκκίνη συζητά με την κλινική ψυχολόγο Νιόβη Μιχαλοπούλου για την αίσθηση ότι η διάσπαση προσοχής μάς αφορά πλέον όλους.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Χρειαζόμαστε πραγματικά όλα αυτά τα συμπληρώματα διατροφής;

Ψυχή & Σώμα / Χρειαζόμαστε πραγματικά όλα αυτά τα συμπληρώματα διατροφής;

Τα συμπληρώματα διατροφής είναι παντού – βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και μέταλλα σε χάπια, κάψουλες, και σκόνες «μαγικές» που υπόσχονται ευεξία και μακροζωία. Είναι όμως πραγματικά απαραίτητα ή απλώς ένα ακόμη προϊόν μάρκετινγκ; Η διαιτολόγος Μελίνα Καρυπίδου ξεδιαλύνει μύθους και αλήθειες γύρω από τη μανία με τα συμπληρώματα.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Λιγούρες: Γιατί μας πιάνουν ξαφνικά;

Ψυχή & Σώμα / Λιγούρες: Γιατί μας πιάνουν ξαφνικά;

Γιατί έχουμε λιγούρες και πώς μπορούμε να τις διαχειριστούμε χωρίς ενοχές; Η διαιτολόγος Μελίνα Καρυπίδου αποδομεί τους πιο συχνούς μύθους και δίνει μικρά tips και πρακτικές λύσεις που μας βοηθούν να χτίσουμε μια πιο υγιή σχέση με το φαγητό.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Μικροβίωμα, gut-brain axis, προβιοτικά: Tι σημαίνουν όλα αυτά για το έντερό σου;

Ζωή στα καλύτερά της / Μικροβίωμα, gut-brain axis, προβιοτικά: Tι σημαίνουν όλα αυτά για το έντερό σου;

Μία συζήτηση με την κλινική διαιτολόγο, βιολόγο και τεχνολόγο τροφίμων Άννα Αρτεμίου για την εντερική υγεία και τη σημασία της, στο πλαίσιο της σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο μόνος τρόπος για να ξεκολλήσουν τα παιδιά από τα κινητά είναι να τα αφήσουμε να βγουν έξω

Υγεία & Σώμα / Ο μόνος τρόπος για να ξεκολλήσουν τα παιδιά από τα κινητά είναι να τα αφήσουμε να βγουν έξω

Τα παιδιά θέλουν να συναντιούνται από κοντά, χωρίς οθόνες ή επίβλεψη, αντί να περιορίζονται στο πίσω κάθισμα της ίδιας της ζωής τους. Καθώς η ανεξαρτησία τους έχει μειωθεί, το άγχος και η κατάθλιψή τους έχουν αυξηθεί.
THE LIFO TEAM
Αρκετά με τις μητρικές ενοχές και με την κουλτούρα της διαρκούς ψυχοθεραπείας

Υγεία & Σώμα / Αρκετά με τις μητρικές ενοχές και με την κουλτούρα της διαρκούς ψυχοθεραπείας

Μια κοινή αντίληψη στην εποχή μας είναι ότι αν οι μητέρες «δουλέψουν» οι ίδιες αρκετά με τον εαυτό τους θα διασφαλίσουν την ψυχική υγεία των παιδιών τους. Αυτό είναι μια ψευδαίσθηση.
THE LIFO TEAM
Η ευτυχία ενός πιο ήσυχου Εγώ 

Υγεία & Σώμα / Το «ήσυχο Εγώ» είναι η λύση στον ναρκισσισμό των social media

Πρόκειται για έναν όρο που επινοήθηκε από τους ψυχολόγους, ως αντίδραση στη διαρκή αυτοπροβολή της εποχής μας, προτείνοντας μια ισορροπημένη ταυτότητα που συνδυάζει την αυτογνωσία με το ενδιαφέρον για τους άλλους.
THE LIFO TEAM
Μερικές αλήθειες για την κυτταρίτιδα

Ψυχή & Σώμα / Μερικές αλήθειες για την κυτταρίτιδα

Δεν είναι ντροπή, δεν είναι ασθένεια, δεν είναι «πρόβλημα». H κυτταρίτιδα είναι απλώς κάτι που έχουν οι περισσότερες γυναίκες, αλλά λίγες ξέρουν τι πραγματικά είναι. Η Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τη δερματολόγο Γιώτα Ρήγα για όλα όσα πρέπει να ξέρουμε, χωρίς υπερβολές και χωρίς ενοχές.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Πότε μπήκε το άγχος στη ζωή μας;

Άκου την επιστήμη / Πότε μπήκε το άγχος στη ζωή μας;

Πώς ο εγκέφαλός μας καθορίζει την ευτυχία, την προσωπικότητα και την υγεία μας; Και γιατί πολλοί άνθρωποι σήμερα νιώθουν συνεχώς κουρασμένοι; Η νευροψυχολόγος Ελισσάβετ Κάλμπαρη μιλάει στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γυμναστική στο νερό: Όλα όσα χρειάζεται να ξέρεις πριν βουτήξεις

Ψυχή & Σώμα / Γυμναστική στο νερό: Όλα όσα χρειάζεται να ξέρεις πριν βουτήξεις

Η διεθνής πολίστρια Έλενα Ξενάκη εξηγεί στη Λασκαρίνα Λιακάκου γιατί τα σπορ στο νερό είναι ιδανικά για το καλοκαίρι, πώς ξεκινά ένας αρχάριος και τι κάνουμε όταν μπλοκάρουμε στη σκέψη του μαγιό.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Αντηλιακά: Είναι όντως αμφιλεγόμενη η δράση τους;

Ψυχή & Σώμα / Αντηλιακά: Είναι όντως αμφιλεγόμενη η δράση τους;

H καθημερινή χρήση αντηλιακού, ακόμα και στην πόλη, μοιάζει αυτονόητη, αν θέλεις να προφυλαχθείς από τα εγκαύματα, τη φωτογήρανση και τον καρκίνο του δέρματος. Ή μήπως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τη δερματολόγο Παναγιώτα Ρήγα.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Πολύ σύντομα θα κορεστεί και αυτό. Καλά κρατάει, όμως, προς το παρόν, γιατί καταφέρνει να είναι θελκτικό και υπό συνεχή εκσυγχρονισμό, προσανατολισμένο στις ανάγκες του ''πελάτη'' του.