Ζωή και κότα

Ζωή και κότα Facebook Twitter
0

Γιατί, άραγε, ενώ έχουμε κοτόπουλα όλο τον χρόνο, δεν τα μαγειρεύουμε με κανένα λαχανικό του χειμώνα; Γιατί μη μου πείτε ότι θεωρήσατε κοινή τροφή το κοτόπουλο με σέλινα, με πράσα, με λάχανα, με κουνουπίδια; Παρόλο που σήμερα η σαλάτα «εποχής» είναι ίδια όλο τον χρόνο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ακόμη και πριν από τριάντα-σαράντα χρόνια δεν υπήρχαν τον χειμώνα κολοκυθάκια, ντομάτες, φασολάκια, μελιτζάνες, μπάμιες.

Mια πρώτη ερμηνεία στο γιατί δεν μαγειρεύουμε το κοτόπουλο με τα λάχανα είναι ότι παλαιότερα η κότα ήταν πανάκριβο και δυσεύρετο έδεσμα. Τι σημαίνει το «ζωή και κότα»; Συγχρόνως, φαίνεται ότι δεν θεωρούσαμε τα λάχανα αξιόλογη τροφή. Τι σημαίνει το «σιγά τα λάχανα»; Ίσως ο μη συνδυασμός κότας και λάχανου να ήταν το μη χαράμισμα του ακριβού-τότε- κοτόπουλου με το άνευ αξίας λάχανο. Από την άλλη, γιατί μαγειρεύουμε το κοτόπουλο μόνο με καλοκαιρινά λαχανικά, όπως τα φασολάκια και οι μπάμιες;

Ας δώσουμε κάποιες «ημιαυθαίρετες» ερμηνείες. Παλαιότερα, μ’ εξαίρεση την άνοιξη, οι κότες και τα κοκόρια ήταν διαθέσιμα όλο τον χρόνο. Την άνοιξη, όμως, είναι η περίοδος που μεγαλώνει η μέρα, οπότε τους δίδεται η εντολή για την αναπαραγωγή. Oπως συμβαίνει με όλα τα πουλιά την άνοιξη, την αρχή της ευνοϊκής περιόδου. Μόλις έρθουν τα χελιδόνια, σε λίγο κάνουν αβγά! Το ότι στα πτηνοτροφεία έχουν φώτα τη νύχτα δεν είναι για να βλέπουν οι κότες και να τρώνε, αλλά για να μπερδεύονται, να νομίζουν ότι είναι άνοιξη και να κάνουν πολλά αβγά. Εδώ ταιριάζει και η νηστεία της Σαρακοστής, οπότε δεν τρώμε τ’ αβγά που μαζεύουμε για το Πάσχα, ούτε τις κότες. Φυσικά, κρατούσαμε και κάποια, μια και θ’ άρχιζε η κότα να κλωσάει, προκειμένου να κάνουμε την παραγωγή των νέων κοτόπουλων.

Νεαρά, λοιπόν, τα κοτόπουλά μας το καλοκαίρι (σήμερα αυτά που τρώμε έχουν ηλικία 40-45 ημερών), πράγμα που σημαίνει ότι ήταν τρυφερά και νόστιμα. Εδώ είναι λογικό να γίνονται συνδυασμοί με τα καλοκαιρινά ζαρζαβατικά, όπως οι μπάμιες και τα φασολάκια. Δεν χρειάζεται προφανώς να επιμείνω περισσότερο στη νοστιμιά του συνδυασμού του κοτόπουλου με μπάμιες ή φασολάκια. Είναι, επίσης, αναμενόμενο να μην κάνουμε το κοτόπουλο φρικασέ, γιατί τα μαρούλια είναι κυρίως ανοιξιάτικα, όταν δεν τρώγαμε τα κοτόπουλα.

Συμβαίνει, άραγε, κάτι το ιδιαίτερο, το οποίο δεν επιτρέπει την παρασκευή φαγητών του είδους χοιρινό με μπάμιες ή φασολάκια; Μήπως, τελικά, το γεγονός ότι δεν κάνουμε κοτόπουλο με λάχανο, χοιρινό με μπάμιες και αρνί με σέλινο είναι απλώς ένα «ταμπού» που προϋπήρξε, επειδή κάποια προϊόντα δεν συμβάδιζαν εποχικώς;

Όταν -ειδικά στα βαθείας καταψύξεως λαχανικά- βρίσκεις τα πάντα όλες τις εποχές και στα κρεατικά συμβαίνει το ίδιο, γιατί να μη δοκιμάσουμε νέες συνταγές και γεύσεις; Γιατί να μη μαγειρέψουμε το κοτόπουλο με πράσα και σέλινα, το χοιρινό με φασολάκια και το αρνί με λάχανα ή και με συνδυασμό περισσότερων του ενός λαχανικών; Συχνά θεωρούμε ότι μια γεύση είναι αδύνατον να ταιριάξει με κάποια άλλη. Για παράδειγμα, δύσκολα θα τρώγαμε φαγητό που έχει μέσα ψάρι με κοτόπουλο. Από την άλλη, όταν τρώμε παέγια, αντιλαμβανόμαστε ότι το σκεπτικό «αυτό δεν πάει με αυτό» ίσως να μην αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα. Και ότι τα πάντα μπορούν να ταιριάξουν!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιος μισεί τα μακαρόνια με κιμά;

Οι γαστρονομικές απογνώσεις του Ρεμί / Ποιος μισεί τα μακαρόνια με κιμά;

Ο κύριος Ρεμί πιστεύει πως όταν δοκιμάζεις κάτι που είχες καιρό στο μυαλό σου, συχνά απογοητεύεσαι. Εκτός κι αν πρόκειται για ένα ζυγούρι με χυλοπίτες που θα μπορούσε να τρώει και αποκλεισμένος με χιονοθύελλα σε βουνό, και να μην τον νοιάζει.
ΡΕΜΙ
Gimjang αλά ελληνικά

Γεύση / Έτσι γίνεται το κίμτσι. Η κορεάτικη κοινότητα μάς έμαθε τα μυστικά

Tο περασμένο Σάββατο, η Πρεσβεία της Κορέας προσκάλεσε 30 Έλληνες και Ελληνίδες να συμμετάσχουν σε ένα ιδιαίτερο πρότζεκτ αφιερωμένο στο κίμτσι, το οποίο διοργανώνεται κάθε χρόνο σε συνεργασία με την κορεάτικη κοινότητα της Ελλάδας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στο Άθος δεν παίζουν με την φωτιά. Ξέρουν

Γεύση / Στο Άθος δεν παίζουν με την φωτιά. Ξέρουν

Σε ένα αδιέξοδο δρομάκι στον Κολωνό βρίσκεται ένα εστιατόριο στημένο γύρω από τη φωτιά και τη μνήμη. Προσφέρει ένα μενού δεκαοκτώ πιάτων, πολύπλοκο, αλλά αυθεντικό. Δοκιμάστε το αρνί μαγειρεμένο σε νταβά, και θα καταλάβετε.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Τo γαλακτομπούρεκo της καρδιάς μου

Οι γαστρονομικές απογνώσεις του Ρεμί / Τo γαλακτομπούρεκo της καρδιάς μου

Ο κύριος Ρεμί πιστεύει πως όταν τα γλυκά φτιάχνονται με αγάπη, δεν χαλάνε ποτέ, όπως το γαλακτομπούρεκο της γιαγιάς του, που γι' αυτόν είναι το καλύτερο. Ωστόσο, δεν σταματά να δοκιμάζει καινούργια - ποτέ δεν ξέρεις!
ΡΕΜΙ
4 νέοι φούρνοι και το top pastry που φτιάχνουν

Γεύση / Πόσους νέους φούρνους αντέχουμε; Σίγουρα και αυτούς τους 4

Χειροποίητα γλυκά και ψωμιά, και παραγωγή σε μικρή κλίμακα: οι φούρνοι νέας γενιάς επαναφέρουν την αυθεντικότητα και αναβαθμίζουν τη ζύμη σε μια καθημερινή αλλά πολύτιμη εμπειρία. Πήγαμε, δοκιμάσαμε και διαλέξαμε το αγαπημένο μας από τον κάθε ένα.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δώδεκα Πιάτα: Νέα αθηναϊκή κουζίνα με υπογραφή

Γεύση / Δώδεκα Πιάτα: Τρώγοντας λαχανοντολμάδες και κεμπάπ σε λευκά τραπεζομάντιλα

Ο βραβευμένος με αστέρι Michelin σεφ Παύλος Κυριάκης, μετά το Κουκάκι, άνοιξε εστιατόριο στο κέντρο της πόλης, κρατώντας το όνομα και τον μικρό κατάλογο με κλασικά πιάτα, σαν αυτά που θα 'θελε να βλέπει κι ο ίδιος σε ένα μενού.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Είναι η Αίτνα η πιο «καυτή» περιοχή στον κόσμο του κρασιού τώρα;

Το κρασί με απλά λόγια / Είναι η Αίτνα η πιο «καυτή» περιοχή στον κόσμο του κρασιού τώρα;

Ο Παναγιώτης Ορφανίδης και η Υρώ Κολιακουδάκη «ταξιδεύουν» στη Σικελία και ανακαλύπτουν τα κρασιά της λάβας και του πάγου μέσα από τις ιστορίες και τα μυστικά τριών σπουδαίων παραγωγών: του Giuseppe Russo, του Angelo di Garcia (Tornatore) και του Federico Graziani.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ
Το αρμενοβίλ της Θεσσαλονίκης είναι σοκ!

Οι γαστρονομικές απογνώσεις του Κυρίου Ρεμί / Το αρμενοβίλ της Θεσσαλονίκης είναι σοκ!

Ο κύριος Ρεμί πιστεύει ότι τα τρίγωνα Πανοράματος είναι καλά μόνο για να βγάζεις φωτογραφίες. Σε κάθε περίπτωση, προτιμάει να δοκιμάζει φαγητά παρά να βλέπει ταινίες – εξαίρεση έκανε μόνο για την καινούργια ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΡΕΜΙ