Τι σκότωσε η μόδα το 2016 (και τι άφησε να γεννηθεί)

Τι σκότωσε η μόδα το 2016 (και τι άφησε να γεννηθεί) Facebook Twitter
0
Τι σκότωσε η μόδα το 2016 (και τι άφησε να γεννηθεί) Facebook Twitter
Ο οίκος Gucci φτιάχνει ολόκληρο μποέμ παραμύθι στα ίχνη του Wes Anderson

Το 2016 ήταν η χρονιά που το ανθρώπινο είδος κατάφερε να αφήσει ντοκουμέντα και άπειρες φωτογραφίες, περισσότερες από κάθε άλλη φορά, απαθανατίζοντας κάθε στιγμή της μάταιης, σύντομης και επιπόλαιας ύπαρξής του.

Το «δες με», «πώς είμαι» και «τι φοράω» γίνονται διαβατήρια για την παράλληλη παρουσία μας στο Ίντερνετ, την απόλυτα τέλεια στιγμή που δείχνουμε πιο αδύνατοι, πιο ψηλοί, πιο μπλαζέ – ένα διαβατήριο αξιώσεων που για αρκετούς πια είναι επάγγελμα. Για κάθε «τέλεια» στιγμή υπάρχει και ένα «τέλειο» αντικείμενο μόδας που τη συνοδεύει επί πληρωμή. Αυτό είναι το τέλος του αυθορμητισμού.

Το 2016 ήταν η χρονιά που πολύ διάσημες γυναίκες αποφάσισαν να μην ξαναφορέσουν make-up, τη στιγμή που στο Διαδίκτυο υπάρχουν άπειρες εμμονές με διεστραμμένα δύσκολα μακιγιάζ που έχουν εξωγήινα ονόματα (contouring, strobing) και απαιτούν πάμπολλα προϊόντα για να σε κάνουν να δείχνεις διαστημικά όμορφη στις selfies.

Όσα γίνονται έξω από τις πασαρέλες έγιναν πιο σημαντικά απ’ όσα γίνονται κατά τη διάρκεια της επίδειξης, και με τον θάνατο του Bill Cunningham, εκείνου που πρώτος ξεκίνησε να φωτογραφίζει τον κόσμο που παρακολουθούσε τις επιδείξεις μόδας, η χρονιά αυτή σήμανε το τέλος της αθωότητας για τον εκκεντρικό θαμώνα. Αυτή είναι η εποχή που οι fashion bloggers κάθονται έξω από τις επιδείξεις, κάνοντας πως μιλάνε στο κινητό τους, για να τις φωτογραφίσουν περισσότερο.

Τα περιοδικά μόδας, βέβαια, συνεχίζουν να τις αντιπαθούν ίσα-ίσα για να δείξουν πως είναι ανώτερα, αν και προσπαθούν να μιμηθούν τους τρόπους τους. Τα αντικείμενα του πόθου αλλάζουν τόσο γρήγορα, που για εμάς, τις τσοκαρίες, η αλλαγή δεν είναι καν αισθητή. Όλοι προσπαθούν να μας πείσουν πως αυτό είναι το επόμενο #musthave, αλλά η αλήθεια είναι πως τις περισσότερες φορές είμαστε πολύ μουδιασμένες ή απλώς κουρασμένες έστω και για να το ποθήσουμε. Κάνουμε screenshot αυτά που μας αρέσουν στο Instagram και τα στέλνουμε στις φίλες μας. Η «Vogue Arabia» ξεκινά επισήμως να εκδίδεται, επιθυμώντας να «ντύσει» με υπογραφή σχεδιαστή τις hijab. Η Franca Sozzani, η διευθύντρια της ιταλικής «Vogue», πεθαίνει στα 66 της, αφήνοντας πίσω της το πλαίσιο εντός του οποίου η φωτογραφία μόδας έμαθε να αναπνέει μέσα από το διφορούμενο, το απαγορευμένο, το σκοτεινό, μέσα από μέρη όπου δεν έχει πάει ακόμα. Μια καλλιτέχνις, η Amalia Ulman, έφτιαξε την πρώτη περφόρμανς στο Instagram, αναπαράγοντας όλα τα στερεότυπα στα οποία μας αρέσει να κάνουμε like: τους δίσκους με brunch, τα αφρόλουτρα, το επικίνδυνο ύφος, τις τσάντες Chanel.

Τι σκότωσε η μόδα το 2016 (και τι άφησε να γεννηθεί) Facebook Twitter
Bill Cunningham

Είδαμε για πρώτη φορά τι μπορεί να συμβεί σε έναν άνθρωπο που υπερεκθέτει τη ζωή του στα social media – η οικογένεια Kardashian είναι το πρώτο μεγάλο πειραματόζωο της μεταβατικής εποχής στην οποία ζούμε.

To 2016 σκότωσε οριστικά αυτό που καταλαβαίναμε ως αυθορμητισμό.

Όμως, σταθείτε. Το 2016 ήταν η χρονιά που πολύ διάσημες γυναίκες αποφάσισαν να μην ξαναφορέσουν make-up, τη στιγμή που στο Διαδίκτυο υπάρχουν άπειρες εμμονές με διεστραμμένα δύσκολα μακιγιάζ που έχουν εξωγήινα ονόματα (contouring, strobing) και απαιτούν πάμπολλα προϊόντα για να σε κάνουν να δείχνεις διαστημικά όμορφη στις selfies. Βάλανε ξανά τα αθλητικά τους για να πάνε στη δουλειά, chubby μανούλια κάνουν διεθνή καριέρα ως μανεκέν, το ημερολόγιο της Pirelli βγήκε χωρίς photoshop και αφιερωμένο σε γυναίκες όλων των ηλικιών. Η Adele δεν έχασε ούτε γραμμάριο και συνεχίζει να κάνει θεαματική καριέρα, η Beyoncé αποθεώνει την υπέροχα ζουμερή σιλουέτα της Serena Williams σε βίντεό της. O όρος «plus size» αρχίζει να απαλείφεται σιγά-σιγά και η Barbie αποκτά 3 μεγέθη.

Δύο από τις πιο μοντέρνες παρουσίες στον χώρο της μόδας, η Kristen Stewart, το πρόσωπο της Chanel, και η Cara Delevingne, αγαπάνε ανοιχτά άλλα κορίτσια. Η Michelle Obama αποχαιρετά τον Λευκό Οίκο στο εξώφυλλο της «Vogue» Δεκεμβρίου, μαθαίνοντας στις Αμερικανίδες πώς μπορούν να είναι τα πάντα και ταυτόχρονα να ντύνονται έτσι, ώστε να γιορτάζουν κάθε στιγμή της ζωής τους. Η μόδα αποφασίζει πως δεν έχει πια κολεξιόν αλλά «εποχές» ‒ ο οίκος Burberry είναι ο πρώτος που αποφασίζει να μην παρουσιάζει πια ρούχα με τον συμβατικό τρόπο, μια σεζόν πριν δηλαδή, αφού τα ρούχα βγαίνουν αμέσως στο Ίντερνετ και όταν φτάνουν στις βιτρίνες φαίνονται ήδη «βαρετά». Από την άλλη, η Céline καταφέρνει να γίνει βαθιά επιθυμητή στις γυναίκες, χωρίς να έχει καν παρουσία στο Ίντερνετ, βαθιά άχρονη αλλά και συνεπής. Ο οίκος Gucci φτιάχνει ολόκληρο μποέμ παραμύθι στα ίχνη του Wes Anderson, ενώ η κολεκτίβα Vetements δημιουργεί ρούχα που ειρωνεύονται τη μόδα, κοστίζοντας ακριβώς το ίδιο με τα αντικείμενα που κοροϊδεύει, δηλαδή πανάκριβα.

To 2016 έγραψε το πρώτο, τόσο δα μικρό κεφάλαιο στο πεδίο της αυτοδιάθεσης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι καλή στιγμή για ένα κραγιόν να κοστίζει 160 δολάρια; Η Louis Vuitton έτσι νομίζει.

Μόδα & Στυλ / Είναι καλή στιγμή για ένα κραγιόν να κοστίζει 160 δολάρια; Η Louis Vuitton έτσι νομίζει

Το λανσάρισμα της πρώτης συλλογής μακιγιάζ του οίκου μόδας πυροδότησε μια ζωηρή συζήτηση για τις τιμές των εταιρειών και τα όριά τους. Θα μεταφραστεί αυτός ο θόρυβος σε πωλήσεις; Μήπως το μεγαλύτερο brand πολυτελείας έκανε λανθασμένους υπολογισμούς;  
THE LIFO TEAM
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ