ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Τι σημαίνει Ντίβα τελικά;

Τι σημαίνει Ντίβα τελικά; Facebook Twitter
H Σερ, o Έλτον Τζον και η Νταϊάνα Ρος στα Rock Awards Santa Monica Civic Auditorium, 1975. Φωτ.: Mark Sullivan
0

Τραγουδίστρια όπερας. Σύμβολο υψηλού στυλ. Γυναίκα που δεν μασά τα λόγια της. Θεϊκό ον. Κακομαθημένος εφιάλτης… Μια «ντίβα» θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε από αυτά, ανάλογα με το ποιος/-α το λέει και σε ποιον/-α αναφέρεται.

«Είναι μια λέξη γνωστή σε όλο τον κόσμο, χωρίς να χρειάζεται μετάφραση», λέει η Κέιτ Μπέιλι, επιμελήτρια μιας έκθεσης που επιχειρεί να εξερευνήσει τον όρο και μόλις εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Victoria and Albert του Λονδίνου (η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τον Απρίλιο του 2024). «Ο καθένας όμως την αντιλαμβάνεται διαφορετικά», προσθέτει.

Σε δύο ορόφους του μουσείου, αντικείμενα όπως το πορτρέτο που είχε φιλοτεχνήσει ο Franz Winterhalter για την τραγουδίστριας της όπερας Adelina Patti ή το φόρεμα-φλόγα του Bob Mackie που φόρεσαν η Tina Turner, η Cher και η Diana Ross, καταγράφουν την εξέλιξη της ντίβας ως πηγή έμπνευσης.

Ο όρος προέρχεται από την λατινική λέξη για τη «θεά» και η Μπέιλι θέλησε να την διεκδικήσει, όπως λέει, αφότου εργάστηκε το 2017 σε μια έκθεση για την όπερα στο ίδιο μουσείο και άρχισε να την απασχολεί το συγκεκριμένο αρχέτυπο. «Ήθελα να ξετυλίξω τον όρο, να εντοπίσω την προέλευσή του και να εξετάσω γιατί έχει καταστεί αρνητικός», λέει.

«Η ντίβα είναι η γυναικεία εκδοχή του hustler» τραγουδούσε η Beyoncé στο άλμπουμ της του 2008 "I am... Sasha Fierce" του 2008, δεν υπάρχει όμως πραγματική ανδρική εκδοχή της ντίβας.

Εκτός μουσείου όμως, ο όρος είναι πιο περίπλοκος. Τι είναι αυτό που χαρακτηρίζει μια ντίβα, είτε για καλό είτε για κακό;

Ο Θεόφιλος Γκωτιέ, ο διάσημος Γάλλος συγγραφέας και κριτικός του 19ου αιώνα ήταν εκείνος που υιοθέτησε για πρώτη φορά τη λέξη για να περιγράψει μια ταλαντούχο σολίστ της όπερας. «Τραγούδι, πάθος και ομορφιά, τα έχει όλα», είχε γράψει για την Ιταλίδα τραγουδίστρια Τζούλια Γκρίζι. Με τα χρόνια, η ντίβα της όπερας έδωσε τη θέση της στην ντίβα του Χόλιγουντ (Μάρλεν Ντίτριχ, Μπέτι Ντέιβις), στην ντίβα της soul μουσικής (Aretha Franklin, Nina Simone), στην ντίβα της ποπ (Rihanna, Lady Gaga) και σε πολλές άλλες εκδοχές.

Τη δεκαετία του 1930, οι κουτσομπολίστικες στήλες άρχισαν να δημοσιεύουν σχόλια για τις ντίβες του Χόλιγουντ, οι οποίες ήταν εξαιρετικά απαιτητικές στη δουλειά τους. Στην εφημερίδα Daily Herald του Λονδίνου, το 1936, ένας αρθρογράφος περιέγραφε σκωπτικά μια ερμηνεύτρια που «πριν βγει στη σκηνή απαιτούσε να της παίξουν μουσικοί βιολί και κιθάρα στο καμαρίνι για να μπει στο σωστό mood».

Τι σημαίνει Ντίβα τελικά; Facebook Twitter
Σχέδιο για το «φόρεμα-φωτιά» του Bob Mackie που είχε φορέσει η Tina Turner. © Bob Mackie

Έκτοτε, η λέξη δεν έχασε ποτέ εντελώς την έννοια της κακής συμπεριφοράς και της αλαζονείας. Η Κίρστι Φέρκλαφ, επιμελήτρια ενός νέου βιβλίου με τίτλο "Diva: Feminism and Fierceness from Pop to Hip-Hop", επισημαίνει μεταξύ άλλων τα επιτιμητικά σχόλια εις βάρος της Mariah Carey, η οποία υποτίθεται ότι ανάμεσα σε άλλες εκκεντρικές απαιτήσεις είχε και έναν ειδικό βοηθό για να μαζεύει τις χρησιμοποιημένες τσίχλες της. «Είναι κι αυτός μέρος της κριτικής που ασκείται σε μια γυναίκα που αποκτά υπερβολική αυτοπεποίθηση», αναφέρει.

«Η ντίβα είναι η γυναικεία εκδοχή του hustler» τραγουδούσε η Beyoncé στο άλμπουμ της του 2008 "I am... Sasha Fierce" του 2008, δεν υπάρχει όμως πραγματική ανδρική εκδοχή της ντίβας. Οι άνδρες που χαρακτηρίζονται έτσι είναι συχνά γκέι άνδρες που εκφράζονται μέσω φανταχτερών ενδυμασιών, όπως ο Έλτον Τζον, η στολή των 50ών γενεθλίων του οποίου γενεθλίων που ήταν εμπνευσμένη από τον Λουδοβίκο ΙΔ', κρέμεται στον επάνω όροφο της έκθεσης.

Το να είσαι ντίβα δεν έχει να κάνει όμως μόνο με το πληθωρικό ντύσιμο, σύμφωνα με την Μπέιλι. Έχει να κάνει κυρίως με το να «χρησιμοποιείς τη φωνή σου για να κάνεις κάτι χρήσιμο». Η ντίβα και ο ακτιβισμός συμβαδίζουν εδώ και πολλές δεκαετίες: Η Αρίθα Φράνκλιν προσφέρθηκε να πληρώσει την εγγύηση για την Άντζελα Ντέιβις το 1970, όταν η διάσημη ακτιβίστρια και θεωρητικός είχε συλληφθεί με την κατηγορία της εγκληματικής συνωμοσίας, ενώ η Lady Gaga είχε επικρίνει συχνά τις διακρίσεις εις βάρος των γκέι στον στρατό, πριν καταργηθούν επίσημα το 2011.

Τι σημαίνει Ντίβα τελικά; Facebook Twitter
H Billie Holiday στο Λονδίνο, 1954. Φωτ.: Harry Hammond © Victoria and Albert Museum, Λονδίνο

Μια τέτοια στάση είναι μέρος της γοητείας της ντίβας, σύμφωνα με την Φέρκλαφ:  «Οι ντίβες υπάρχουν ως φιγούρες προς θαυμασμό, λόγω των τρόπων με τους οποίους ενισχύουν την αυτο-αποδοχή, την ενδυνάμωση και την ατομικότητα».

Παρά τις προσπάθειες πάντως όπως αυτή του Μουσείου Victoria and Albert να αποκαταστήσει την ιδέα της ντίβας, φαίνεται πιθανό ότι θα παραμείνει ένας αμφιλεγόμενος όρος. «Αποτελεί έκφραση της αμφιθυμίας και του μισογυνισμού που βρίσκεται στον πυρήνα μιας "σκηνικής" [stage] κουλτούρας», λέει ο Μάικλ Ρέιναρντ, λέκτορας στις σπουδές μέσων ενημέρωσης στο Πανεπιστήμιο Rutgers, «με αποτέλεσμα πολλοί άνθρωποι να εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τον όρο με αρνητικούς συνειρμούς».

Με όλες τις αντιφάσεις της όμως –σύμβολο προνομίων αλλά και κοινωνικής δέσμευσης, διάσημη αλλά και υποταγμένη στις ιδιοτροπίες της βιομηχανίας του θεάματος–, η ντίβα παραμένει μια αγαπημένη φιγούρα που προκαλεί θαυμασμό και δέος.

Με στοιχεία από The New York Times

Μόδα & Στυλ
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ