Ο Elio Fiorucci που ήταν συνώνυμος με την κουλτούρα των 80's, απεβίωσε

Ο Elio Fiorucci που ήταν συνώνυμος με την κουλτούρα των 80's, απεβίωσε Facebook Twitter
2

 

Ο Elio Fiorucci που ήταν συνώνυμος με την κουλτούρα των 80's, απεβίωσε Facebook Twitter

Δεν επρόκειτο ούτε για pret-a-porter de lux ούτε φτηνό ρούχο όπως των Zara. Ούτε κόστιζε όσο τα designer  clothes αλλά ούτε vintage ήταν. Αποτέλεσε όμως την πιο διάσημη γραμμή μόδας μιας ολόκληρης εποχής. Έκφραση πρωτοποριακή και μαζική που πάντρεψε τα swinging ‘60s  του Λονδίνου με την ιταλιάνικη τρέλα, τη σεξουαλική απελευθέρωση και τη κοινωνική απενοχοποίηση, το κιτς με το γκλαμ, την έκρηξη της γενιάς της Disco με τη χαρά της ζωής. Όλα αυτά ήταν η Fiorucci, η μάρκα ρούχων που κυριάρχησε στις δεκαετίες του ’70 και του ’80 στην Ιταλία καταρχήν κι αργότερα σε ολόκληρο τον κόσμο. Με σήμα κατατεθέν τα δίδυμα αγγελάκια του Ραφαήλ και προπύργιο το ανεπανάληπτο μαγαζί του Μιλάνου, ένα μετεφηβικό λούνα παρκ που αργότερα μετεφυτεύτηκε στο Λονδίνο, στην Νέα Υόρκη και στις μητροπόλεις όλου του πλανήτη. Όραμα και δημιουργία του Έλιο Φιορούτσι ο οποίος έφυγε την περασμένη Δευτέρα 20 Ιουλίου στην ηλικία των 80 ετών αλλά που στην πραγματικότητα υπήρξε ένας αιώνιος έφηβος μέχρι το τέλος, και κυρίως ορκισμένος vegan και ακτιβιστής των δικαιωμάτων των ζώων.

Όλα αυτά ήταν η Fiorucci, η μάρκα ρούχων που κυριάρχησε στις δεκαετίες του '70 και του '80 στην Ιταλία καταρχήν κι αργότερα σε ολόκληρο τον κόσμο. Με σήμα κατατεθέν τα δίδυμα αγγελάκια του Ραφαήλ και προπύργιο το ανεπανάληπτο μαγαζί του Μιλάνου, ένα μετεφηβικό λούνα παρκ που αργότερα μετεφυτεύτηκε στο Λονδίνο, στην Νέα Υόρκη και στις μητροπόλεις όλου του πλανήτη.

Γεννημένος στις 10 Ιουνίου του 1935, ξεκίνησε να δουλεύει στα 17 του στο κατάστημα παπουτσιών του πατέρα του συμμετέχοντας κι αυτός στην πρώτη μεταπολεμική γενιά τ στην αναγέννηση της πατρίδας του από τα συντρίμμια του ολέθρου που μόλις είχε τελειώσει.  Παπουτσάς δεν έγινε ποτέ του, αν και οι πρώτες του ιδέες έκαναν θραύση στο οικογενειακό μαγαζί, ούτε όμως σχεδιαστής ρούχων ή μόδιστρος. Αυτό που έμελε να γίνει και να αναδειχθεί ως τέτοιος, ήταν ένας πανέξυπνος έμπορος, ένας παγκόσμιος γκουρού του στυλ και της μόδας. Το πρώτο του μαγαζί το άνοιξε το 1968 φέρνοντας πρώτος στην Ιταλία τις φίρμες της  Carnaby Street και μέσα σε λίγα χρόνια εξελίχτηκε σε αυτό που ο ίδιος αποκαλούσε «ένα πάρκο ψυχαγωγίας των νεωτερισμών». Πράγματι, εκεί στα μέσα, των απίστευτα μακρινών πια ‘70s, ήταν το απόλυτο ξεφάντωμα στυλ και απόδρασης από την πραγματικότητα. Ένα κατάστημα όπου το εναλλακτικό ανακατευόταν με το κιτς και το λαμπερό, το vintage με το έθνικ, τα στρας με τα casual. Κυκλοφορούσες μέσα σε αυτό, ανέβαινες κατέβαινες σκάλες ανάμεσα σε σιντριβάνια και υπό τους δυνατούς ήχους μουσικής που επέλεγε στα deck του ο dj κάτι που δεν συνέβαινε ακόμα πουθενά αλλού εφόσον ήταν μια από τις πρωτοποριακές ιδέες του ίδιου. Δεκάδες εικοσάχρονα  καθόντουσαν έξω στα πεζούλια και φλερτάρανε επί της Vittorio Emmanuele  παραδίπλα από όλα τα καθωσπρέπει καταστήματα της ιταλικής alta moda. Ένα καταφύγιο της νέας γενιάς Ιταλών και Ιταλίδων όπου προμηθευόντουσαν να πιο απίθανα t-shirts, σάκους μεταφοράς ρυζιού μεταποιημένα σε μπλούζες, παλτά από το Αφγανιστάν, τζην σε όλα τα χρώματα εμπνεύσεως επίσης του δαιμόνιου Μιλανέζου, αξεσουάρ σε φλούο χρώματα, ανταύγειες μαλλιών, καουμπόικες μπότες Lurex στα πιο αδιανόητα χρώματα, τα ρούχα της ΒΙΒΑ του Λονδίνου, παρεμφερής μάρκα με ανάλογα πρότυπα σημείο αναφοράς της αγγλικής μόδας, μικροέπιπλα, καλλυντικά, δίσκους βινυλίου και πολύχρωμα κιλίμια.

Όταν άνοιξε υποκατάστημα  στο Λονδίνο  εκτοξεύτηκε αμέσως στη διεθνή σκηνή σαν κοινωνικό φαινόμενο, κάτι σαν τουριστικό αξιοθέατο ενώ το αντίστοιχο του Μανχάτταν το 1975 σε μια εποχή που μεσουρανούσε το  Studio 54, στην East 59th Str. γινόταν λαϊκό προσκύνημα χαρακτηρίζοντας το daytime Studio 54. Εισάγοντας ρούχα που ο Φιορούτσι είχε εμπνευστεί από τους δρόμους της ίδιας της Νέας Υόρκης  ενώ ήταν ο πρώτος που λάνσαρε το ΄82 τα streched jeans και τα leopard prints. Τις πύλες του πέρασαν όλες οι μεγάλες διασημότητες της εποχής, από την Τζάκι Ωνάση μέχρι τον βασιλιά της Ισπανίας, κι από την Λωρήν Μπακόλ μέχρι τη νεαρή ακόμα Μαντόνα της οποίας ο αδελφός δούλευε μάλιστα εκεί. Ο Άντυ Γουόρχολ βρήκε το ιδανικό του μαγαζί να μπαινοβγαίνει, ο Κιθ Χέρινγκ έκανε τις πρώτες του εικαστικές επεμβάσεις, κι ο Κένυ Σαρφ άνοιξε μέσα στους χώρους του μεγάλη έκθεση την οποία εγκαινίασε με περφόρμανς ο Κλάους Νόμι. Και τον Σεπτέμβρη του 1981 ο Φιορούτσι οργανώνει τη μεγάλη συναυλία επανένωσης των Σάιμον και Γκαρφάνκελ στο Σέντραλ Παρκ. Εντωμεταξύ έστελνε τους κατασκόπους του έξω στους δρόμους, τα καφέ και τις ντίσκο να ανακαλύπτουν νέες τάσεις και νέες ιδέες, φέρνοντας τις αμέσως μέσα στα μαγαζιά του ή εισάγοντας τις και αναπαράγοντας τις σε κολεξιόν με την υπογραφή της διάσημης φίρμας που έφτανε μέχρι τα πανέρια των πρώτων νεανικών μαγαζιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αλλά και ολόκληρης της υφηλίου. Το απόλυτο νεανικό οικουμενικό τρεντ μιας  εποχής πριν το lifestyle ανεβάσει τον πήχη και τις τιμές στα ύψη.

 

Ο Elio Fiorucci που ήταν συνώνυμος με την κουλτούρα των 80's, απεβίωσε Facebook Twitter

Μέχρι που οι ντισκομπάλες σταμάτησαν να περιστρέφονται και να αντανακλούν την νεανική ορμή εκείνης της γενιάς του ’70 κι αφού αντικαταστήθηκαν από άλλες δίνες και άλλους ήχους. Στο μεταξύ ο Φιορούτσι ξεκίνησε συνεργασία με την Benetton και έναν Ιρανό μεγαλοεπιχειρηματία, επιλογές που τον έφεραν σε αδιέξοδο και το 1986 αναγκάζεται να κλείσει την αλυσίδα μαγαζιών Fiorucci κρατώντας το label. Το οποίο αργότερα πούλησε στη γιαπωνέζικη Edwin Co. πιστεύοντας ότι θα έδινε νέα ώθηση στην εταιρία του κάτι που δεν συνέβη αφήνοντας του μια γεύση απογοήτευσης. Πριν 11 χρόνια έκανε την τελευταία του απόπειρα με την Love Thearapy αφού σαν μότο του είχε πάντοτε ότι «Η μεγαλύτερη ανάγκη του ανθρώπου είναι να τον αγαπούν». Ούτε αυτή η ετικέτα έφτασε ποτέ την επιτυχία των αυθεντικών Fiorucci. Ίσως να τον είχε ξεπεράσει πια η εποχή, αν και η διάθεση του για επιχειρηματικές πρωτοβουλίες δεν έπαψε ποτέ μέχρι τέλους. Είχε παρόλ’αυτά πετύχει να ντύσει εκατομμύρια νέων και να αποδώσει την εικόνα της πιο απελευθερωμένης και πιο δημοκρατικής περιόδου της Δύσης. 

Μόδα & Στυλ
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεμνά και ταπεινά

Μόδα & Στυλ / Κάννες: Σεμνά και ταπεινά στο κόκκινο χαλί

Ένα φεστιβάλ που χρωστά τη φήμη του στις σκανδαλιστικές εμφανίσεις υπό τον ήλιο σχεδόν όσο και στην καλλιτεχνική τόλμη του, βιώνει φέτος μια κρίση αισθητικής ταυτότητας με την τελευταίας στιγμής απαγόρευση «γυμνών και υπερβολικών σε όγκο εμφανίσεων».
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Μόδα & Στυλ / Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Λεμόνια, κεράσια και ζαχαρωτά μεταμορφώνονται από την υψηλή μόδα σε ρούχα και αξεσουάρ, εδώδιμες ύλες πρωταγωνιστούν σε καμπάνιες και επίσημα δείπνα των luxury brands, ενώ χυμοί και πίκλες αναβαθμίζονται σε σύμβολα κοινωνικής υπεροχής. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

Μόδα & Στυλ / Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

H πιο ισχυρή παρέλαση διασημοτήτων και brands στον κόσμο ή, για άλλους, η άποψη της «Vogue» για τον κόσμο, τιμά σήμερα τους Μαύρους Δανδήδες της ιστορίας με ένα show που υπόσχεται άψογο tailoring, διαμάντια και φρου φρου. Λίγο πριν συντονιστείτε στο livestreaming της βραδιάς, δείτε μαζί μας τι σημαίνει το φετινό θέμα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Μόδα & Στυλ / «Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Η Μιρκέτα Βιδάλη, δημιουργός των brands «No Thinkin» και «Tanpire», μιλά για την εμπειρία της από τον κόσμο της επιχειρηματικότητας και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε. Πώς διαχειρίστηκε τα hate comments στα social media και τι συμβουλεύει άλλες γυναίκες που θέλουν να ακολουθήσουν τον δρόμο της;
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Retro vs Approach – Νέο δίλημμα στην αγορά sneakers

Μόδα & Στυλ / Τα νέα sneakers είναι για ορειβασία στις «πλαγιές» της πόλης

Μετά την κυριαρχία των retro sneakers, τα approach shoes, μια νέα γενιά ορειβατικών αθλητικών παπουτσιών, κερδίζει συνεχώς έδαφος στα αστικά πεζοδρόμια, εκφράζοντας την καθημερινή άνεση που όλοι αποζητούμε.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Μόδα & Στυλ / Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Η Μάιλι Σάιρους, η Κένταλ Τζένερ, η Dua Lipa και πολλές ακόμα σταρ έχουν φορέσει τα πλεκτά του ανερχόμενου σχεδιαστή μόδας από τη Βέροια, που στα 23 του έχει ήδη κατακτήσει το Λονδίνο. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior; / Ποιος θα βρεθεί τελικά στο τιμόνι του Dior; / Όργιο φημών και παρασκήνιο στον οίκο Dior

Μόδα & Στυλ / Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior;

Με τμηματικές ανακοινώσεις και μισές αλήθειες που εμπλέκουν τον Jonathan Anderson και τη Maria Grazia Chiuri, ο ιστορικός γαλλικός οίκος πλήττει την αξιοπιστία της μόδας και εκθέτει τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Φρέντυ, τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Ψυχή & Σώμα / Τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Τι είναι αυτό που κάνει τα κορεατικά προϊόντα ομορφιάς τόσο δημοφιλή; Σε ποιο βαθμό διαμορφώνουν την αισθητική μας τα social media; Ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν στο μακιγιάζ σήμερα; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον make up artist Φρέντυ Καλομπράτσο.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

σχόλια

2 σχόλια
Τελος εποχης λοιπον και παλι...καποτε ντυνομουν απ την κορφη μεχρι τα νυχια φιορουτσι...μου αρεσαν τα αγγελακια πριν να γινουν διαβολοι.Καλοταξιδος Ελιο ομορφυνες τη νιοτη μας.υ.γ. ο ξαδελφος σου ο Γιωργος ειναι καλα?