Η τέχνη του Azzedine Alaïa

Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter
0

Από το Γιώργο Γέρου

 

Ο Azzedine Alaïa είναι ένας από τους λίγους σχεδιαστές που είναι σε θέση να φέρει ο ίδιος σε πέρας όλα τα στάδια της δημιουργίας ενός φορέματος - από την ιδέα, στο σχεδιασμό, στην υλοποίηση. Το ιστορικό μουσείο μόδας Palais Galliera στο Παρίσι ανοίγει το Σάββατο -μετά από τέσσερα χρόνια ανακαίνισης- με μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Alaïa. Ο μόδιστρος είναι ένας πραγματικός αλχημιστής: Όλα τα υφάσματα μπορούν στα χέρια του να γίνουν πολύτιμα έργα τέχνης.

Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter


Στην έκθεση που ανοίγει τις πόρτες τις στις 28 Σεπτεμβρίου και θα κρατήσει μέχρι τις 26 Ιανουαρίου θα παρουσιαστούν 70 από τα πιο εντυπωσιακά ενδύματα του, από το 1979 όταν παρουσίασε την πρώτη του συλλογή, μέχρι και σήμερα. Πίσω τους θα βρίσκεται ο «Χορός» του Henri Matisse.

Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter


Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter


Η ιστορία του είναι τόσο φανταστική όσο και τα ρούχα του. Το ταξίδι του ξεκινά στην Τυνησία. Οι γονείς του ήταν αγρότες, ενώ ανατράφηκε από τους παππούδες του. Στα 15 του εγγράφεται στο τοπικό Ινστιτούτο Καλών Τεχνών. Για να χρηματοδοτήσει τις σπουδές του εργάζεται σε μια μοδίστρα και μέσω των πελατών που συναντά εκεί, κερδίζει μια θέση στον Dior και μετακομίζει στο Παρίσι στα 18. Πέντε ημέρες μετά, απολύεται. Γίνεται οικονόμος της Comtesse de Blégiers και οι  φίλοι της, μέλη της υψηλής κοινωνίας, γίνονται οι πρώτοι του πελάτες.

Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter


Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter


Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter


Ο Alaïa δημιουργεί ρούχα όταν αυτός αισθάνεται ότι μπορεί, ενώ στο κατάστημά του στο Marais έχει ενδύματα από κάθε δεκαετία της καριέρας του. «Αν δεν έχω ένα συγκεκριμένο μήκος υφάσματος στα χέρια μου και μια κοπέλα μπροστά μου, πραγματικά δεν μπορώ να έχω και πολλές ιδέες », εξηγεί. Ούτως η άλλως δεν φαίνεται να συμβαδίζει με τα «πρέπει» της μόδας: Απέρριψε τη θέση του δημιουργικού διευθυντή του Οίκου Dior μετά την απόλυση του John Galliano και έκανε κάτι που ίσως κανείς άλλος δεν έχει τολμήσει ποτέ δημόσια: Επέκρινε την Anna Wintour. «Ποιος θα τη θυμάται στην ιστορία της μόδας ;» είπε το 2011. «Κανείς ».

Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter


Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter


Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter

Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter
Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter

Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter


Ο σχεδιαστής υπήρξε ιδιάιτερα δημοφιλής κατά τη δεκαετία του ογδόντα, όπου έντυσε -μεταξύ πολλών άλλων σταρ- την Tina Turner στο εξώφυλλο του Private Dancer, την Grace Jones στο A View to a Kill και αμέτρητα τοπ μόντελ, όπως η Naomi Campbell η οποία συνάντησε για πρώτη φορά τον σχεδιαστή όταν ήταν έφηβη και έζησε μαζί του για έναν χρόνο. Εξακολουθεί να τον φωνάζει  «μπαμπά».

Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter
Νaomi Campbell - Alaia


Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter
Grace Jones


Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter
Madonna - Alaia

Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter
Alaia - Tina Turner
Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter
Alaia - Stephanie Seymour

 
Τα φορέματα του εφαρμόζουν σαν δεύτερο δέρμα χωρίς να φυλακίζουν ή να εμποδίζουν τη φόρμα του σώματος και την κίνηση μιας γυναίκας. Διδάχθηκε αυτή την ικανότητα από μια απίθανη πηγή: Φτιάχνοντας κοστούμια για τις χορεύτριες στο καμπαρέ Crazy Horse στα τέλη της δεκαετίας του '70. Η αντίληψη του Alaia για το γυναικείο σώμα είναι εμφανής: Tα ρούχα του -ενώ είναι έργα τέχνης- πάντα συμπληρώνουν, ποτέ δεν καταπνίγουν τον ερωτισμό.

 

Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter
Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter


Η τέχνη του Azzedine Alaïa Facebook Twitter
Alaia - Farida






Μόδα & Στυλ
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT
Σεμνά και ταπεινά

Μόδα & Στυλ / Κάννες: Σεμνά και ταπεινά στο κόκκινο χαλί

Ένα φεστιβάλ που χρωστά τη φήμη του στις σκανδαλιστικές εμφανίσεις υπό τον ήλιο σχεδόν όσο και στην καλλιτεχνική τόλμη του, βιώνει φέτος μια κρίση αισθητικής ταυτότητας με την τελευταίας στιγμής απαγόρευση «γυμνών και υπερβολικών σε όγκο εμφανίσεων».
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Μόδα & Στυλ / Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Λεμόνια, κεράσια και ζαχαρωτά μεταμορφώνονται από την υψηλή μόδα σε ρούχα και αξεσουάρ, εδώδιμες ύλες πρωταγωνιστούν σε καμπάνιες και επίσημα δείπνα των luxury brands, ενώ χυμοί και πίκλες αναβαθμίζονται σε σύμβολα κοινωνικής υπεροχής. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ