Ασφαλιστικές, αλλά techy: Το επόμενο cool επάγγελμα μπορεί να είναι πιο κοντά απ’ όσο νομίζεις
Η Ελισάβετ Κοκκίνου, διευθύντρια Τομέα Ανθρώπινου Δυναμικού της ERGO Ασφαλιστική, μιλά για τη μεγάλη μεταμόρφωση του κλάδου.
Όταν σκέφτεσαι «ασφαλιστική», τι σου έρχεται στο μυαλό; Γραβάτες, συμβόλαια και ένα σφραγισμένο γραφείο γεμάτο έγγραφα; Κι όμως, η πραγματικότητα είναι πλέον πολύ διαφορετική. Οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν είναι πια αυτό που νομίζαμε, και αυτό αφορά κυρίως εσένα, τον digital native που ψάχνει δουλειά με προοπτική, ουσία και περιεχόμενο.
Η κ. Ελισάβετ Κοκκίνου, διευθύντρια Τομέα Ανθρώπινου Δυναμικού της ERGO Ασφαλιστική, μας μίλησε αποκλειστικά και η οπτική της είναι πολύ κρίσιμη: βλέπει από πρώτο χέρι τη μεγάλη μεταμόρφωση του κλάδου, μια μετάβαση που ξεπερνά την ψηφιοποίηση και αγγίζει την καρδιά της εργασιακής κουλτούρας, δηλαδή τους ανθρώπους. Πρώτη αλλαγή, η εδραίωση της εξ αποστάσεως εργασίας επ’ ωφελεία της αποτελεσματικότητας.
«Διαμορφώσαμε ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας που ισορροπεί τις ανάγκες του οργανισμού με την ευελιξία που αναζητούν οι εργαζόμενοι. Εργαζόμαστε εβδομαδιαία δύο ημέρες με τηλεργασία και τρεις ημέρες στο γραφείο. Όσον αφορά την παραγωγικότητα και τη συνοχή των ομάδων, δεν παρατηρήσαμε κάποια αρνητική επίδραση. Αντιθέτως, η δυνατότητα ευελιξίας λειτούργησε θετικά ως προς την εξισορρόπηση επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, ενισχύοντας τη δέσμευση και την ικανοποίηση των εργαζομένων. Οι ανθρώπινες σχέσεις και η συνεργατικότητα είναι ισχυρά στοιχεία της κουλτούρας μας και αποτέλεσαν βασικό παράγοντα για τη διατήρηση της ομαδικότητας και της εμπιστοσύνης», λέει.
Νέες ανάγκες, νέες ειδικότητες

Πίσω από κάθε σύγχρονη ασφαλιστική δεν βρίσκεται πια μόνο ο κλασικός πωλητής ή αναλογιστής. Οι σημερινές ανάγκες απαιτούν δεδομένα, τεχνολογία, καινοτομία και ευαισθησία απέναντι στον άνθρωπο. Και αυτό σημαίνει ότι οι ασφαλιστικές ανοίγουν πόρτες σε επαγγέλματα στα οποία μέχρι πρόσφατα δεν είχαν θέση.
Όπως υπογραμμίζει η κ. Κοκκίνου, η στροφή προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό δεν επηρέασε μόνο τα μοντέλα λειτουργίας των ασφαλιστικών αλλά και το προφίλ του ανθρώπινου δυναμικού τους, με νέες δεξιότητες και χαρακτηριστικά να αναδεικνύονται, όπως η ικανότητα κατανόησης των αναγκών των πελατών, ανταπόκρισης στις προσδοκίες τους και βελτίωσης της εμπειρίας τους. Αλλά χαρακτηριστικά είναι η εξοικείωση με την τεχνολογία και κυρίως η διάθεση για συνεχή ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων της χρήσης δεδομένων για την εξαγωγή συμπερασμάτων.
Από το νέο αυτό πλαίσιο δεν λείπουν ούτε τα πιο υποτιμημένα soft skills, όπως «η ανάγκη για θετική διάθεση και η ανθεκτικότητα απέναντι στην αλλαγή, η επιχειρηματική σκέψη και η δυνατότητα συνεργασίας σε ευέλικτες και πολυλειτουργικές ομάδες».
Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι ειδικότητες με… παρελθόν παύουν να υφίστανται. Τουναντίον, όπως επιβεβαιώνει η κ. Κοκκίνου: «Υπάρχουν πλέον νέοι ρόλοι και ειδικότητες, όπως οι customer experience experts, product owners, data analysts/engineers, digital marketing specialists, cybersecurity experts. Υπάρχουν όμως και ειδικότητες που υπήρχαν και πριν και συνεχίζουν να παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο, όπως οι αναλογιστές και οι underwriters που “ξαναγεννιούνται”, προσαρμόζοντας τον τρόπο που εργάζονται και συνεργάζονται λόγω των αλλαγών».
Ναι, customer experience experts σε ασφαλιστικές. Γιατί όταν προσφέρεις προϊόντα προστασίας, πρέπει να κατανοείς ότι ακόμα και μια λεπτομέρεια μπορεί να κάνει τη διαφορά στην εμπειρία του πελάτη σου. Και όταν ψηφιοποιείς τις υπηρεσίες σου, χρειάζεσαι ειδικούς να φροντίσουν να είναι προσβάσιμες και ευχάριστες. Το παιχνίδι άλλαξε.
Εργασία με νόημα, εξέλιξη και «ψυχολογική ασφάλεια»
Η νέα γενιά ζητά κάτι παραπάνω από έναν σταθερό μισθό. Θέλει νόημα, εξέλιξη, αναγνώριση και εργασία που σέβεται τον άνθρωπο. Η ERGO φαίνεται να το έχει καταλάβει καλά.
«Η ανάγκη για ασφάλεια είναι αυτή που για κάποιες προηγούμενες γενιές εκφραζόταν με την αναζήτηση της σταθερότητας μέσω μιας μακροχρόνιας σχέσης εργασίας. Η ίδια ανάγκη για τη νέα γενιά εκφράζεται μέσω της αναζήτησης της ψυχολογικής ασφάλειας που στόχο έχουμε να παρέχουμε με τα κατάλληλα εργαλεία για επιμόρφωση και προσωπική ανάπτυξη που προσφέρουμε. Έχει σημασία να καταλάβεις τις ανάγκες ώστε να μπορέσεις να βρεις ίσως και εναλλακτικούς τρόπους να ανταποκριθείς σε αυτές», λέει η κ. Κοκκίνου.
«4 στις 10 ανοιχτές θέσεις εργασίας καλύπτονται εσωτερικά»
Πόσες φορές έχεις νιώσει ότι ο ρόλος σου σε μια εταιρεία δεν σε… χωράει πια; Αλλά και πόσες από αυτές τις φορές έχεις καταφέρει να βρεις τελικά την πολυπόθητη αλλαγή μέσα στον ίδιο τον οργανισμό; Αυτό είναι που επιχειρεί να εδραιώσει η ERGO, όπως μας μεταφέρει η κ. Κοκκίνου, ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι λίγο λιγότερες από τις μισές θέσεις εργασίας που προκηρύσσονται βρίσκουν κάλυψη εντός εταιρείας.
«Στην ERGO υπάρχει ιεραρχία χωρίς πολλά επίπεδα, αλλά υπάρχει. Σημασία έχει η δυνατότητα που παρέχουμε για συμμετοχή και αμφίδρομη επικοινωνία ώστε ο καθένας από εμάς να νιώθει ότι η συμβολή του έχει αξία. Ακόμα και ο τρόπος συνεργασίας που εφαρμόζεται σε πολλές περιπτώσεις στηρίζεται σε ευέλικτες ομάδες που δημιουργούνται ανάλογα με το έργο και την ανάγκη. Το περιβάλλον εργασίας μας χαρακτηρίζεται από συνεργατικότητα, σεβασμό και συμπερίληψη. Βασικός επίσης στόχος είναι οι άνθρωποι να μαθαίνουν και να εξελίσσονται. Κάθε χρόνο περίπου το 40% των ανοιχτών θέσεων εργασίας καλύπτεται με εσωτερικούς υποψηφίους».
Είναι, μάλιστα, αυτές οι περιπτώσεις κατά τις οποίες ένας εργαζόμενος εξελίσσεται εντός εταιρείας, αναλαμβάνοντας πρόσθετα ή διαφορετικά καθήκοντα εξίσου επιτυχημένα, που κάνουν την κ. Κοκκίνου να νιώθει ακόμα πιο περήφανη.
«Ίσως τελικά οι περιπτώσεις οι οποίες με ενθουσιάζουν και με κάνουν να αισθάνομαι περήφανη που ανήκω στην ομάδα της ERGO είναι αυτές που δώσαμε τη δυνατότητα σε μία ή έναν συνάδελφό μας να αναλάβει έναν ρόλο εντελώς διαφορετικό από αυτόν που είχε προηγουμένως, αναδεικνύοντας την αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ των δύο πλευρών – από τη μία ο οργανισμός στις δυνατότητες του ατόμου και από την άλλη το άτομο στην υποστήριξη που θα παρέχουμε ως ομάδα για να μπορέσει να δώσει τον καλύτερό του εαυτό».
Καινοτομία = Ομάδα
Όλοι στην τελική αποζητούν την καινοτομία ως μέσο επίτευξης στόχων ή και ως στόχο ενταγμένο στη στρατηγική τους. Αλλά λίγοι έχουν την υπομονή να την επιβάλουν όταν η «μπάλα καίει», όταν η καθημερινότητα στη δουλειά σημαίνει ότι πρέπει να επιτευχθούν βραχυχρόνιοι στόχοι με τις υπάρχουσες συνθήκες. Πώς επιτυγχάνεται στην ERGO αυτό το πάντρεμα;
«Το σημαντικό, νομίζω, είναι ότι προσπαθούμε. Όσο απλό κι αν ακούγεται, δεν είναι – θα μπορούσαμε να μην το κάνουμε. Έχουμε βάλει την καινοτομία στη ζωή μας ως στοιχείο που δεν θα πρέπει να μας φοβίζει αλλά να μας συνοδεύει ως τρόπος σκέψης και δράσης. Στόχος μας είναι οι άνθρωποί μας να νιώθουν ότι μπορούν να προτείνουν βελτιώσεις και ότι έχουν την υποστήριξη για να τις εφαρμόσουν», σημειώνει η κ. Κοκκίνου.
Αυτό είναι ίσως το μεγαλύτερο άνοιγμα για όσους αναζητούν δουλειά με δημιουργικότητα, εξέλιξη και impact – γιατί ποιος είπε ότι μόνο οι start-ups έχουν culture; Στην ERGO υλοποιούνται και συγκεκριμένες δράσεις που προωθούν εν τέλει τη συνεργατικότητα, στοιχείο άρρηκτα συνδεδεμένο με την υλοποίηση και εφαρμογή καινοτόμων λύσεων.
«Υλοποιούμε διάφορες δράσεις γύρω από αυτό, όπως είναι οι διαγωνισμοί καινοτομίας και τα Innovation Sparks (διαδικτυακά events που μας φέρνουν πιο κοντά με τις τελευταίες τάσεις στην τεχνολογία, τις νέες ψηφιακές δεξιότητες και την επιχειρηματική νοοτροπία), και εφαρμόζουμε νέες μεθοδολογίες διαχείρισης έργων και συνεργασίας. Ενθαρρύνουμε, επίσης, τη συνεργασία ατόμων με διαφορετικές εμπειρίες, γνώσεις και οπτικές καθώς και τη διατμηματική συνεργασία, καθώς, φέρνοντας κοντά ομάδες με διαφορετικές εμπειρίες, διευκολύνουμε τη γέννηση ιδεών».
Οπότε, την επόμενη φορά που θα σκεφτείς σε ποιον κλάδο θέλεις να μπεις, μην ξεγράψεις τις ασφαλιστικές επειδή σου φαίνονται «παλιές σχολές». Απόρριψέ τες αν θες, όμως για άλλους λόγους. Όπως όλα δείχνουν, ετοιμάζονται να μπουν στις πιο σύγχρονες απ’ όλες.