Απεργία την Πρωτομαγιά

Λαϊκο-έντεχνα ζαμπετιζέ ύφους

Λαϊκο-έντεχνα ζαμπετιζέ ύφους Facebook Twitter
1

Θα είμαι αρκετά αυστηρός με το CD αυτό που εδώ και μήνες πλασάρεται ως η ''πιο πολυαναμενόμενη σύμπραξη της χρονιάς'' κλπ. Αναλόγως δηλαδή των προσδοκιών που κατασκευάζονται, καλό είναι να λέγονται και κάποια πράγματα με το όνομα τους.

Η αρχική σκέψη, ενδεχομένως και το αρχικό ενδιαφέρον, να πηγάζει λοιπόν από το γεγονός πως τέσσερις δημιουργοί συνεργάζονται, προερχόμενοι, ανά δυάδες από διαφορετικά είδη τραγουδιού. Μα για ποια ''είδη'' μιλάμε όμως; Τον underground Μάλαμα και την mainstream Μποφίλιου, λόγου χάριν; Καμία σχέση! Ως φαίνεται, η Μποφίλιου συνεχίζει να κάνει αυτό που ξέρει καλά και ο Μάλαμας του 2014 δεν έχει πολλά κοινά με τον Μάλαμα των ''Ασπρόμαυρων Ιστοριών'' και του ''Λαβύρινθου''.

 ''Από μουσικής άποψης, η ανορεξία του συνθέτη Θέμη Καραμουρατίδη χτυπάει κόκκινο: Αλλού θυμίζει Ζαμπέτα, αλλού Παπαδημητρίου, αλλού Μάλαμα κι αλλού Πάριο. Ελαφρά λαϊκο-έντεχνα, μπαλάντες, έως και balkan ζαμπετιζέ ύφους. Παλιομοδίτικοι αντίλαλοι ενός ήχου χωρίς ανατροπές και εκπλήξεις, κεκτημένου εδώ και πενήντα χρόνια στο ελληνικό τραγούδι''

Άκουσα αρκετές φορές και τα δέκα τραγούδια από το link της εταιρείας (οι ''Πρώτες λέξεις'' κυκλοφορούν επίσημα αυτή την εβδομάδα), άρα, ελλείψει του ένθετου με τους στίχους, έδωσα μεγάλη προσοχή στη δουλειά του Ιωάννου. Απορώ τώρα γιατί ο εν λόγω στιχουργός θεωρείται ''πολιτικός''. Επειδή πρόσφατα έβγαλε ακόμη έναν δίσκο με τον Θάνο Μικρούτσικο; Δεν τον έχω ακούσει ολόκληρο, δεν μου εστάλη, μα από τα δείγματα στο youtube έχω την εντύπωση πως ερωτικά τραγούδια έφτιαξε κομμένα και ραμμένα στη φωνή του Γιάννη Κότσιρα. Αν τον ακούσω το δίσκο και αναθεωρήσω, δεσμεύομαι να επανέλθω.

Εδώ, όμως, έχουμε κατά κόρον όλα τα γνώριμα χαρακτηριστικά του στιχουργού: το ημιτελές ψηφιδωτό της νεοελληνικής υπόστασης, το ριζικό, τον έρωτα, την πατρότητα, το flash back στο παρελθόν, μέχρι κι ένα κλείσιμο του ματιού στο καβαφικό ποίημα ''Η Πόλις'': Το CD κλείνει με ''Τα μεγάλα πλοία'' και τη σημαδιακή φράση από τον Μάλαμα ''Μ' αυτή την πόλη δεν τελειώσαμε...'' Πολιτικός στιχουργός, όμως, δεν είναι, ούτε και ξέρω αν κάτι τέτοιο ήταν και στις προθέσεις του τού ανθρώπου.

Οικείοι ποιητικοί δρόμοι του Ιωάννου που μάλλον πήρε πιο σοβαρά απ' όλους το ρόλο του στο συγκεκριμένο δισκογραφικό εγχείρημα. Διότι, από μουσικής άποψης, η ανορεξία του συνθέτη Θέμη Καραμουρατίδη χτυπάει κόκκινο: Αλλού θυμίζει Ζαμπέτα, αλλού Παπαδημητρίου, αλλού Μάλαμα κι αλλού Πάριο. Ελαφρά, λαϊκο-έντεχνα, μπαλάντες, έως και balkan ζαμπετιζέ ύφους. Παλιομοδίτικοι αντίλαλοι ενός ήχου χωρίς ανατροπές και εκπλήξεις, κεκτημένου εδώ και πενήντα χρόνια στο ελληνικό τραγούδι. Να το πω αλλιώς; Είσαι μάγκας συνθέτης; Βάζεις κάτω τους στίχους του Ιωάννου, καθοδηγείς τους δύο ερμηνευτές να αφήσουν την εντονότατη περσόνα τους και να υπηρετήσουν ένα ''καινούργιο'' είδος τραγουδιού που εσύ θα σκαρφιστείς. Το πώς δεν το γνωρίζω, δεν είμαι μουσικός, ακροατής είμαι.

Ακροατής που δυστυχώς εισπράττει τα εξής: Μία Νατάσσα Μποφίλιου να δικαιώνει τον παλιότερο στίχο του Γεράσιμου Ευαγγελάτου ''το πρόβλημα μου η υπερβολή μου'' - έναν σκόπελο που είχε καταφέρει να ξεπεράσει ειδικά με τις ''Μέρες του φωτός'' - και έναν Σωκράτη Μάλαμα που δε φαίνεται να βουτάει στη γόνιμη λάσπη του παρελθόντος ''βρώμικος'' και ξυπόλητος, αλλά κοστουμαρισμένος.

Ξεχώρισα ''Το όνομα μου'' με την παρλάτα της Μποφίλιου κατά το ήμισυ του τραγουδιού και τη ''Μνήμη'', όπου εκεί έδεσαν άρτια η μουσική, οι στίχοι και η ερμηνεία του Μάλαμα.

Υψηλό επίπεδο παραγωγής, επαγγελματίες οι εκτελεστές, τα τεχνικά ζητήματα λυμένα επομένως, αλλά ως προς τι; Γιατί κοινοποιείται μία εισήγηση που έπαιξε κι έχασε το στοίχημα μιας φαινομενικά ''ανορθόδοξης'' συμμαχίας; Ίσως γιατί κανείς δε θέλησε να ποντάρει, άρα και να ρισκάρει. Κρίμα...

1

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Εμπορικό ως αηδίας. Αλλά το χειρότερο για μένα είναι ότι δεν είχε ούτε ένα (1) καλό κομμάτι. Ένα κομμάτι να το ακούσεις και να σου μείνει... μια πριγκιπέσα, ένα "φίλα με τωρα" ένα "γράμμα"... καλά που πήγε τόσο ταλέντο ρε παιδιά ; σαν από εργοστάσιο κατασκευής τραγουδιών για να γεμίσει ένας δίσκος μου φάνηκε το "πόνημα"... τι να την κάνεις την καλή φωνή της Μποφίλιου, τι να την κάνεις την ιστορία του Μάλαμα, αν ακούς έναν δίσκο και αφού γυρίσεις τα μισά τραγούδια πολύ πριν το τέλος (τα περισσότερα μετά το πρώτο λεπτό) και στο τέλος τον αφήνεις οριστικά για να το ακούσουν τα παιδιά σου ΑΝ το βρουν ύστερα από χρόνια σκονισμένο στο πατάρι....