Μάικ Νίκολς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο

Μάικ Νίκολς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Mike Nichols
0

Μάικ Νίκολς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Ekaine May και Mike Nichols

 

Ο Μάϊκ Νίκολς των πολλών βραβείων και των μεγάλων επιτυχιών ξεχώρισε για τον διακριτικό και οξυδερκή χειρισμό των χαρακτήρων σε θέματα που αφορούσαν την κοινωνία, πάντα με τη ματιά ενός προοδευτικού ανθρωπιστή. Ανάμεσα σε αρκετούς επίγονους του Ηλία Καζάν, του μετρ του έντονα ψυχολογικού δράματος, ο Νίκολς ενδεχομένως και να ήταν ο πιό άξιος κληρονόμος του, για τη γενιά του 60, έχοντας προσθέσει τους μηχανισμούς του χιούμορ που δούλεψε στην εντέλεια μαζί με το έτερο ήμισυ του στα χρόνια του stand up, την παραγνωρισμένη Ιλέϊν Μέϊ -εκεί που ο  Καζάν δεν άφηνε κανέναν από τους ήρωες του να σκάσει χαμόγελο.

 

Κλασσικός ων, πίστευε στο σενάριο και λάτρευε τους ηθοποιούς, τους οποίους και αποθέωνε συστηματικά, αποσπώντας ερμηνείες θηριώδεις, από την Τέϊλορ, τον Μπέρτον και την Αν Μπάνκροφτ, μέχρι την Έμα Τόμπσον στο Wit, τον Αλ Πατσίνο στο Άγγελοι στην Αμερική, τη Σερ στο Σίλκγουντ, την Αν Μάργκρετ στο Carnal Knowledge, τη Μέλανι Γκρίφιθ στο Εργαζόμενο Κορίτσι, τη Νάταλι Πόρτμαν στο Closer, και τη Μέριλ Στριπ σε πολλές κινηματογραφικές περιπτώσεις και μεταμορφώσεις της.

 

Ποιός το περίμενε, πως ο ρωσικής καταγωγής μετανάστης από τη Γερμανία, που ψάχθηκε στις περιοχές της κωμωδίας και του θεάτρου, θα γινόταν σημαιοφόρος του νέου αμερικανικού σινεμά; Η ιστορία του ήταν τραγική, αν και η ζωή του δεν χαρακτηρίζεται από φτώχεια και ανέχεια. Τον είχα συναντήσει στην Αμερική για μια συνέντευξη, και πολύ ψύχραιμα διηγείτο οτι αμέσως μετά τον αναγκαστικό αποχωρισμό από τους γονείς του πριν από τον πόλεμο και τα βερολινέζικα πογκρόμ, έχασε όλες τις τρίχες από το σώμα του, με αποτέλεσμα να φοράει περούκες και να ζωγραφίζει ταφρύδια και τα τσίνορα του από την ηλικία των 10 ετών. Ψυχολόγος δεν είμαι, αλλά δεν είναι και τόσο δύσκολο να φανταστεί κανείς, πως μετά από αυτή την εμπειρία, ένας ευαίσθητος άνθρωπος αναπτύσσει την παρατήρηση για τον πόνο και τη δυστυχία, σε οποιαδήποτε συνθήκη.

 

Μάικ Νίκολς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Art Carney, Veruschka, Walter Matthau, and Mike Nichols, 1960

 

Όταν στην απονομή των Όσκαρ του 1968, ο Μάϊκ Νίκολς απέσπασε το Όσκαρ σκηνοθεσίας σε μια βραδιά όπου αντιμαχόταν το παλιό με το φρέσκο, το καρναβαλικά βαρετό Dr. Dolittle και το ακαδημαϊκά βαρετό Μάντεψε Ποιός Θα Έρθει το Βράδυ, απέναντι στο βίαια νεωτερικό Μπόνι και Κλάϊντ του Άρθουρ Πεν, τη σκληρά αντιρατσιστική Ιστορία Ενός Εγκλήματος του Νόρμαν Τζούϊσον και φυσικά τον Πρωτάρη. Η ταινία του Μάϊκ Νίκολς αγκάλιασε εμβληματικά τους κολλεγιόπαιδες που στο πρόσωπο του Ντάστιν Χόφμαν, της δυσφορίας και της μετεφηβικής σύγχυσής του, είδαν μια σύγκρουση που μέχρι τότε, το Χόλιγουντ αρνιόταν να παραδεχθεί. Η ταινία έκανε τεράστια επιτυχία, καθώς από τα τραγούδια μέχρι τη δομή του σεναρίου, οσφράνθηκε την αλλαγή φρουράς χωρίς να αποξενώσει με το στιλ και το λόγο του. Είχε προηγηθεί το Ποιός Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ, το ντεμπούτο του Νίκολς, εκεί που έφερε το θέατρο που γνώριζε στους σταρ που τους σκηνοθέτησε αλλιώς. Ήταν σα να έλεγε: δεν είμαι εχθρός του συστήματος, αλλά σας ενημερώνω πως το σύστημα δεν είναι πιά το ίδιο.

 

 

Ο Νίκολς δεν υπήρξε ποτέ ρηξικέλευθος. Είναι από εκείνους τους σκηνοθέτες, σαν τον Γουίλιαμ Γουάϊλερ για παράδειγμα, που δεν θα βλέπατε ψηλά στις λίστες των ειδικών. Ταινία-ταινία έχτισε τη φήμη του, χωρίς να φαίνεται η σκηνοθεσία του. Κλασσικός ων, πίστευε στο σενάριο και λάτρευε τους ηθοποιούς, τους οποίους και αποθέωνε συστηματικά, αποσπώντας ερμηνείες θηριώδεις, από την Τέϊλορ, τον Μπέρτον και την Αν Μπάνκροφτ, μέχρι την Έμα Τόμπσον στο Wit, τον Αλ Πατσίνο στο Άγγελοι στην Αμερική, τη Σερ στο Σίλκγουντ, την Αν Μάργκρετ στο Carnal Knowledge, τη Μέλανι Γκρίφιθ στο Εργαζόμενο Κορίτσι, τη Νάταλι Πόρτμαν στο Closer, και τη Μέριλ Στριπ σε πολλές κινηματογραφικές περιπτώσεις και μεταμορφώσεις της. Το σινεμά ήταν η αφορμή του για να απλώσει τηνdemocrat ατζέντα του, αλλά νομίζω πως η ψυχή του βρισκόταν αμετάκλητα στο θέατρο, όπου έσπασε ρεκόρTony για σκηνοθέτη και έκανε ασταμάτητο σλάλομ σε είδη και ύφος, πάντα στα πλαίσια του Broadway. Για άνθρωπο που έπαιξε μέσα στους κανόνες, ανέβασε τον πήχυ, με γούστο και αισθητική σχεδόν αλάνθαστη. Ο Μάϊκ Νίκολς έδωσε καλό όνομα στην παρεξηγήσιμη έννοια του "επαγγελματία".

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 + 1 καλύτερες ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου

Η λίστα / Οι 10 + 1 καλύτερες ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου

Ζητήσαμε από τέσσερις επαγγελματίες του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης αλλά και από έναν ακαδημαϊκό να ψηφίσουν τις καλύτερες ταινίες της εποχής της ελληνικής αθωότητας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ