Μάικ Νίκολς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο

Μάικ Νίκολς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Mike Nichols
0

Μάικ Νίκολς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Ekaine May και Mike Nichols

 

Ο Μάϊκ Νίκολς των πολλών βραβείων και των μεγάλων επιτυχιών ξεχώρισε για τον διακριτικό και οξυδερκή χειρισμό των χαρακτήρων σε θέματα που αφορούσαν την κοινωνία, πάντα με τη ματιά ενός προοδευτικού ανθρωπιστή. Ανάμεσα σε αρκετούς επίγονους του Ηλία Καζάν, του μετρ του έντονα ψυχολογικού δράματος, ο Νίκολς ενδεχομένως και να ήταν ο πιό άξιος κληρονόμος του, για τη γενιά του 60, έχοντας προσθέσει τους μηχανισμούς του χιούμορ που δούλεψε στην εντέλεια μαζί με το έτερο ήμισυ του στα χρόνια του stand up, την παραγνωρισμένη Ιλέϊν Μέϊ -εκεί που ο  Καζάν δεν άφηνε κανέναν από τους ήρωες του να σκάσει χαμόγελο.

 

Κλασσικός ων, πίστευε στο σενάριο και λάτρευε τους ηθοποιούς, τους οποίους και αποθέωνε συστηματικά, αποσπώντας ερμηνείες θηριώδεις, από την Τέϊλορ, τον Μπέρτον και την Αν Μπάνκροφτ, μέχρι την Έμα Τόμπσον στο Wit, τον Αλ Πατσίνο στο Άγγελοι στην Αμερική, τη Σερ στο Σίλκγουντ, την Αν Μάργκρετ στο Carnal Knowledge, τη Μέλανι Γκρίφιθ στο Εργαζόμενο Κορίτσι, τη Νάταλι Πόρτμαν στο Closer, και τη Μέριλ Στριπ σε πολλές κινηματογραφικές περιπτώσεις και μεταμορφώσεις της.

 

Ποιός το περίμενε, πως ο ρωσικής καταγωγής μετανάστης από τη Γερμανία, που ψάχθηκε στις περιοχές της κωμωδίας και του θεάτρου, θα γινόταν σημαιοφόρος του νέου αμερικανικού σινεμά; Η ιστορία του ήταν τραγική, αν και η ζωή του δεν χαρακτηρίζεται από φτώχεια και ανέχεια. Τον είχα συναντήσει στην Αμερική για μια συνέντευξη, και πολύ ψύχραιμα διηγείτο οτι αμέσως μετά τον αναγκαστικό αποχωρισμό από τους γονείς του πριν από τον πόλεμο και τα βερολινέζικα πογκρόμ, έχασε όλες τις τρίχες από το σώμα του, με αποτέλεσμα να φοράει περούκες και να ζωγραφίζει ταφρύδια και τα τσίνορα του από την ηλικία των 10 ετών. Ψυχολόγος δεν είμαι, αλλά δεν είναι και τόσο δύσκολο να φανταστεί κανείς, πως μετά από αυτή την εμπειρία, ένας ευαίσθητος άνθρωπος αναπτύσσει την παρατήρηση για τον πόνο και τη δυστυχία, σε οποιαδήποτε συνθήκη.

 

Μάικ Νίκολς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Art Carney, Veruschka, Walter Matthau, and Mike Nichols, 1960

 

Όταν στην απονομή των Όσκαρ του 1968, ο Μάϊκ Νίκολς απέσπασε το Όσκαρ σκηνοθεσίας σε μια βραδιά όπου αντιμαχόταν το παλιό με το φρέσκο, το καρναβαλικά βαρετό Dr. Dolittle και το ακαδημαϊκά βαρετό Μάντεψε Ποιός Θα Έρθει το Βράδυ, απέναντι στο βίαια νεωτερικό Μπόνι και Κλάϊντ του Άρθουρ Πεν, τη σκληρά αντιρατσιστική Ιστορία Ενός Εγκλήματος του Νόρμαν Τζούϊσον και φυσικά τον Πρωτάρη. Η ταινία του Μάϊκ Νίκολς αγκάλιασε εμβληματικά τους κολλεγιόπαιδες που στο πρόσωπο του Ντάστιν Χόφμαν, της δυσφορίας και της μετεφηβικής σύγχυσής του, είδαν μια σύγκρουση που μέχρι τότε, το Χόλιγουντ αρνιόταν να παραδεχθεί. Η ταινία έκανε τεράστια επιτυχία, καθώς από τα τραγούδια μέχρι τη δομή του σεναρίου, οσφράνθηκε την αλλαγή φρουράς χωρίς να αποξενώσει με το στιλ και το λόγο του. Είχε προηγηθεί το Ποιός Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ, το ντεμπούτο του Νίκολς, εκεί που έφερε το θέατρο που γνώριζε στους σταρ που τους σκηνοθέτησε αλλιώς. Ήταν σα να έλεγε: δεν είμαι εχθρός του συστήματος, αλλά σας ενημερώνω πως το σύστημα δεν είναι πιά το ίδιο.

 

 

Ο Νίκολς δεν υπήρξε ποτέ ρηξικέλευθος. Είναι από εκείνους τους σκηνοθέτες, σαν τον Γουίλιαμ Γουάϊλερ για παράδειγμα, που δεν θα βλέπατε ψηλά στις λίστες των ειδικών. Ταινία-ταινία έχτισε τη φήμη του, χωρίς να φαίνεται η σκηνοθεσία του. Κλασσικός ων, πίστευε στο σενάριο και λάτρευε τους ηθοποιούς, τους οποίους και αποθέωνε συστηματικά, αποσπώντας ερμηνείες θηριώδεις, από την Τέϊλορ, τον Μπέρτον και την Αν Μπάνκροφτ, μέχρι την Έμα Τόμπσον στο Wit, τον Αλ Πατσίνο στο Άγγελοι στην Αμερική, τη Σερ στο Σίλκγουντ, την Αν Μάργκρετ στο Carnal Knowledge, τη Μέλανι Γκρίφιθ στο Εργαζόμενο Κορίτσι, τη Νάταλι Πόρτμαν στο Closer, και τη Μέριλ Στριπ σε πολλές κινηματογραφικές περιπτώσεις και μεταμορφώσεις της. Το σινεμά ήταν η αφορμή του για να απλώσει τηνdemocrat ατζέντα του, αλλά νομίζω πως η ψυχή του βρισκόταν αμετάκλητα στο θέατρο, όπου έσπασε ρεκόρTony για σκηνοθέτη και έκανε ασταμάτητο σλάλομ σε είδη και ύφος, πάντα στα πλαίσια του Broadway. Για άνθρωπο που έπαιξε μέσα στους κανόνες, ανέβασε τον πήχυ, με γούστο και αισθητική σχεδόν αλάνθαστη. Ο Μάϊκ Νίκολς έδωσε καλό όνομα στην παρεξηγήσιμη έννοια του "επαγγελματία".

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: 14 highlights

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ