H εμβληματική αυτή κατοικία βρίσκεται στην άγριας ομορφιάς ενδοχώρα της Τήνου. Μια άλλη γνωστή ονομασία για αυτά τα κτίσματα είναι «κελλιά». Τα κελλιά βρίσκονται διάσπαρτα στις πλαγιές του νησιού, ένα με το τοπίο, δίνοντας ένα άριστο μάθημα ενσωμάτωσης τους σε αυτό. Κατά την οικοδόμηση τους συμμετείχε όλο το χωριό ενώ με την ολοκλήρωση του γινόταν γιορτή.

 

Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου


Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου


Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου

 

Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου

 

Η εξ' ολοκλήρου λίθινη κατασκευή είναι κτισμένη με το εκφορικό σύστημα, γι αυτό και παρουσιάζει αυτήν την εσωτερική κύρτωση στους τοίχους. Λόγω απουσίας ξύλου η επιστέγαση γινόταν με μεγάλες πέτρινες πλάκες, τα «στεγάδια» οι οποίες γεφύρωναν το κενό μεταξύ των τοίχων.

 

Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου


Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου


Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου

 

Το πρότζεκτ από τον αρχιτέκτονα Γιάννη Εξάρχου

Η ιδέα της κατοίκισης ενός ελάχιστου χώρου κατά την θερινή περίοδο έχει να κάνει με την συρρίκνωση των λειτουργικών αναγκών και ανέσεων προς όφελος της χωρικής εμπειρίας και ξεκούρασης. Το ζητούμενο εδώ είναι ένα λιτό αλλά ταυτόχρονα «λυτρωτικό» κατάλυμα για δύο, χωρίς να δίνεται έμφαση στις ανέσεις ή την υπερβολή παρά μόνο στα απαραίτητα.

 

Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου


Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου


Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου

 

Η πρόταση προήλθε από τον πελάτη ο οποίος επιθυμούσε την διαμόρφωση ενός εγκαταλελειμμένου κελύφους προοριζόμενο αρχικά για την στέγαση ζώων, σε χώρο περιοδικής κατοίκησης. Ταυτόχρονα όφειλε να είναι μία χαμηλού κόστους κατασκευή. Βασική αρχή ήταν να μην διαταραχτεί καθόλου η περίτεχνη λίθινη κατασκευή όσο και η μορφή της. Η πλαστικότητα του σπηλαιώδους εσωτερικού και η κατάνυξη που προκαλούσε ο χώρος όφειλαν να διαφυλαχτούν στο ακέραιο. Έτσι προς αυτήν την κατεύθυνση ακολουθήθηκε μία ενδιαφέρουσα διαδικασία συγχώνευσης και αποδόμησης λειτουργικών τμημάτων που θα απάρτιζαν την μελλοντική κατοικία.

 

Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου


Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου


Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου

 

Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου

 

Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου

 

Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου
Φωτο: Σύλβια Διαμαντοπούλου

 

Η σχεδιαστική φιλοσοφία του αρχιτεκτονικού γραφείου 


Το γραφείο δεν κάνει διακρίσεις στο είδος των έργων που αναλαμβάνει. Κοιτά με το ίδιο ενδιαφέρον τα μικρά όσο και τα μεγάλα σχεδιαστικά θέματα. Η θεματολογία των έργων επίσης ποικίλει χωρίς να εξειδικεύεται. Ηθελημένα. Αυτό το οποίο παραμένει κοινό στην επεξεργασία των θεμάτων είναι η γραφή του, ανεξαρτήτως κλίμακας και είδους, η οποία παραμένει λιτή και αφαιρετική.

 

Κατά την διαδικασία σχεδιασμού δίδεται ιδιαίτερη σημασία στην συμμετοχή και συνεργασία με τον μελλοντικό κάτοικο, πελάτη. Ο ρόλος του Αρχιτέκτονα έτσι όπως τον αντιλαμβανόμαστε ιδανικά είναι διαμεσολαβητικός. Αντλεί ικανοποίηση βελτιώνοντας ουσιαστικά τις ζωές αυτών που τον εμπιστεύονται αλλά όχι μόνο.

 

O αρχιτέκτονας Γιάννης Εξάρχου
O αρχιτέκτονας Γιάννης Εξάρχου

 

Για την παραδοσιακή ανώνυμη Αρχιτεκτονική.
Υπάρχει μία παρανόηση σχετικά με την παραδοσιακή ανώνυμη αρχιτεκτονική. Οι μεν αρχιτέκτονες την θεωρούν το αντίθετο της σύγχρονης εκδοχής κατοίκησης και του νεωτερισμού, ταυτίζοντας την συχνά με την γραφικότητα και τον αναχρονισμό και ως εκ τούτου την αποστρέφονται.


Από την άλλη η εφαρμοσμένη «ερμηνεία της» αναπαράγει ατυχώς τις μορφές της και λευκό της χρώμα, παραλείποντας όμως βασικά συστατικά της.


Το σημαντικότερο ίσως στοιχείο της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής είναι το ανθρώπινο μέτρο. Οι ανθρωπομετρικές αναλογίες και διαστάσεις, η διάρθρωση τους, η μάζα, η υλικότητα τους και η ενσωμάτωση που πετυχαίνουν στο περιβάλλον που βρίσκονται.


Στον αντίποδα λοιπόν υποστηρίζουμε ότι η αρχιτεκτονική μας κληρονομιά είναι βαθιά νεωτερική. Η κυκλαδική αρχιτεκτονική αποτέλεσε άλλοτε πηγή έμπνευσης για την πρωτοπορία της μοντέρνας αρχιτεκτονικής. Η ανώνυμη παραδοσιακή αρχιτεκτονική είναι επί της ουσίας μοντέρνα. Διαθέτει το βάθος ώστε να τροφοδοτήσει και σήμερα την πρωτοπορία. Ερευνητικά εξακολουθεί να είναι τόπος ανεξερεύνητος και ανεξάντλητος.

 

Η καλή Αρχιτεκτονική δικαιώνεται όταν την ακολουθεί και μία επιτυχημένη διαβίωση. Κάθε νέο κτίριο ξεκινά τον βίο του αφού παραδοθεί πλέον στα χέρια των νέων κατοίκων. Οι χώροι τα σπίτια που ζούμε έχουν μία μοναδική ικανότητα να μας διαπλάθουν και να μας διαπαιδαγωγούν...

 

Κατοικία σε χωριό στην Τήνο

Φωτο: Τζούλια Κλήμη
Φωτο: Τζούλια Κλήμη

Πρόκειται για ένα παλιό οίκημα το οποίο βρίσκεται εντός οικισμού στην Τήνο. Εδώ όλες οι χρήσεις οι οποίες συνδέονται με το νερό και την καθαριότητα συγκεντρώθηκαν σε έναν ενιαίο χώρο. Οι κατακερματισμένες λειτουργίες είναι προσπελάσιμες μέσω διαδρόμου, ενώ ανάμεσα στους χώρους αυτούς παρεμβάλλεται μικρό αίθριο το οποίο βάζει φως και αέρα ενδυναμώνοντας τον ημιυπαίθριο χαρακτήρα του χώρου.

 

Φωτο: Τζούλια Κλήμη
Φωτο: Τζούλια Κλήμη

 

Φωτο: Τζούλια Κλήμη
Φωτο: Τζούλια Κλήμη

 

Φωτο: Τζούλια Κλήμη
Φωτο: Τζούλια Κλήμη

 

Φωτο: Τζούλια Κλήμη
Φωτο: Τζούλια Κλήμη

 

 

www.ex-arch.gr/projects