Το τελευταίο γράμμα

Το τελευταίο γράμμα Facebook Twitter
0

1979 - ξεκινάω τησυνεργασία μου με το περιοδικό «Επίκαιρα».Δεν είχα δημοσιεύσει πάνω από τρειςστήλες, ώσπου έρχεται η πρώτη επιστολήαναγνώστη από την κυρία Νταίζη Σούση.

Ακολούθησε βροχήεπιστολών. Χωρίς να με γνωρίσει απόκοντά, (αυτό έγινε μετά από πολύ καιρό- ήμουν τότε πολύ ερωτευμένος) η Νταίζηέγραφε ένα είδος ημερολογίου σε επιστολικήμορφή. Τα γράμματα ήταν ζωντανά καικαλογραμμένα. Τόσο που της έγραψα να ταεκδώσει. Πράγμα που έκανε τον επόμενοχρόνο. Το βιβλίο: Οι τύψεις κάνανε φτερά(1980) αποτελείται από 253 σελίδες με γράμματαστον «Ανδρόνικο», δηλαδή εμένα.

Ακολούθησανάλλα τέσσερα βιβλία Άγχος και Ελπίδα(1981,1987), Η γυμνή αλήθεια (1982,1987), Το γράμμα(1986), Η τυραννία της σκέψης (1987). Αφιερώνοντάςμου ένα από αυτά, μου έγραφε: «στον Ν. Δ.που πρώτος έριξε το σπόρο και φύτρωσανπέντε βιβλία». Ήταν καλά βιβλία, ζωντανάκαι άμεσα.

Όμως η (μονόπλευρη)αλληλογραφία (εγώ είναι ζήτημα αν τηςέγραψα δέκα φορές σε τριάντα χρόνια)δεν σταμάτησε εκεί. Η Νταίζη συνέχισενα μου γράφει, πιο αραιά αλλά σταθερά.Τα γράμματά της ήταν πραγματικό περιβόλι,κι όχι μόνο λεκτικά. Εικόνες, παστίς,κολλάζ, γιρλάντες, μικροδωράκια,φωτογραφίες ολόκληρες ή ξεγυρισμένες,ένα πανηγύρι από χρώματα και λέξεις.Στο Μουσείο Μπενάκη, όπου έχω δωρίσειτα αρχεία μου, υπάρχει ένα ντουλάπι μεντοσιέ «Νταίζη Σούση».

Κι όμως ήτανπολύ βασανισμένος άνθρωπος. Χρόνιαυπέφερε από ψυχική νόσο. Όταν ήταν σταπάνω της έγραφε και ζωγράφιζε (έχω καιδύο πίνακές της). Μετά έπεφτε στο βαθύσκοτεινό πηγάδι της σιωπής.

Την τελευταίαφορά, με δική της θέληση και απόφαση,δεν βγήκε από το πηγάδι. Την αποχαιρέτησαμαζί με πολλούς συγγενείς και φίλουςστο Τρίτο Νεκροταφείο.

Και προχθές,ενάμιση μήνα μετά το θάνατό της, ήρθετο τελευταίο της γράμμα. Ο τεράστιοςφάκελος έγραφε: Αποστολεύς: «ΝταίζηΣούση, Τρίτο». Μέσα, το γνωστό πανηγύρι- κείμενα, φωτογραφίες, γιρλάντες, σχέδιααπό διάφορες εποχές, ένα είδος περίληψηζωής. Από τον άλλο, πια, κόσμο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ