Στις άγνωστες τάξεις της μάσκας

Στις άγνωστες τάξεις της μάσκας Facebook Twitter
Κάθε μέρα κάποια παιδιά «κρύβονται» πίσω από τη μάσκα, κρύβουν εκεί το ίδιο το συναίσθημα συνολικά. Η εξατομίκευση της διδασκαλίας επιμένει, αλλά χάνει τη μάχη. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0



ΑΣ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ, ΛΟΙΠΟΝ, για εκπαίδευση τον καιρό του Covid-19. Σχολεία σε συμπληγάδες, ανάμεσα σε ανορθολογικές δοξασίες, θεωρίες συνωμοσίας και εφηβικούς ψευτοτσαμπουκάδες: η μισοφορεμένη μάσκα, γκάτζετ μαγκιάς και πρόκλησης. Η αιώνια λιακάδα της εφηβείας δεν κωλώνει αλλού, θα κώλωνε στη μάσκα; Πρέπει να κρατήσουν οι δάσκαλοι, κόντρα στην «ψεκασμένη» ανοησία, την άγνοια και την κουτοπονηριά. Πρέπει να πείσουν τα παιδιά, με λόγο και με πίεση. Πρέπει να απομονώσουν συναδέλφους με αντίστοιχες απόψεις. Εδώ δεν χωράει επαγγελματική ή συντεχνιακή αλληλεγγύη.


Η μάσκα δεν είναι αρκετή υγειονομική προστασία. Οι εκπαιδευτικοί παλεύουν με σχολικό υπερπληθυσμό, ελλείψεις υποδομών, μια καθαρίστρια για μιάμιση σχολική μονάδα, κενά δασκάλων, προγράμματα με τρύπες, παιδιά που περιφέρονται ασκόπως ή σχολάνε κάποτε από τις 11.


Η μάσκα είναι μονόδρομος, αναγκαίο κακό. Αλλά είναι ανηφορικός, κακοτράχαλος μονόδρομος. Άγνωστος τόπος φέτος οι τάξεις. Πώς μπαίνει κανείς στην αίθουσα μια Δευτέρα πρωί, στέκεται μπροστά σε άγνωστους ανθρώπους, οικοδομεί σχέση εμπιστοσύνης χωρίς να βλέπει τα δύο τρίτα του προσώπου τους; Τι εχέγγυο δίνει το δικό του κρυμμένο πρόσωπο;


«Κοιτάξτε εμένα, δείτε τα χείλη μου»: συνηθισμένες φράσεις στη διδασκαλία νηπίων ή μαθητών με γλωσσικές διαταραχές τώρα μένουν μετέωρες. Γενικότερα απρόβλεπτες οι αλλαγές. Εξαερώθηκε η μη λεκτική επικοινωνία που κανονικά μεταφέρει ως και 55% του συναισθηματικού περιεχομένου των μηνυμάτων. Χάνονται πληροφορίες, χάνεται το δοκιμασμένο πλαίσιο, η διαμόρφωση περιβάλλοντος εμπιστοσύνης και μάθησης.

Η μάσκα είναι μονόδρομος, αναγκαίο κακό. Αλλά είναι ανηφορικός, κακοτράχαλος μονόδρομος. Άγνωστος τόπος φέτος οι τάξεις. Πώς μπαίνει κανείς στην αίθουσα μια Δευτέρα πρωί, στέκεται μπροστά σε άγνωστους ανθρώπους, οικοδομεί σχέση εμπιστοσύνης χωρίς να βλέπει τα δύο τρίτα του προσώπου τους;


Η «μασκοφόρος διδασκαλία» γίνεται βιωμένη πραγματικότητα. Προτού γράψω αυτές τις σκέψεις, μίλησα με φίλους και φίλες που διδάσκουν στο δημοτικό και στη μέση εκπαίδευση. Έμπειροι εκπαιδευτικοί με καλές σπουδές, με καινοτομίες, με ισχυρό κώδικα επικοινωνίας με τα παιδιά, άνθρωποι σε διαρκή ανησυχία, μακριά από επανάπαυση και εφησυχασμό. Ήθελα να διασταυρώσω την εμπειρία μου με τις δικές τους.


«Δεν ακούω τα παιδιά όταν μιλάνε, είναι το πιο σοβαρό» μου είπε μια φίλη. Ο κίνδυνος είναι απλώς να σταματήσουν να προσπαθούν. Όταν χαθεί η επαφή με τα συναισθήματα των άλλων, όταν η δυνατότητα εμπλοκής και ενθάρρυνσης από τον δάσκαλο κοπεί, τα πράγματα γίνονται ζόρικα. Για αδύναμους και εσωστρεφείς μαθητές, ακόμα πιο ζόρικα. Πριν, ο δάσκαλος τους «έπαιρνε από το χέρι», τώρα μοιάζει άθλος.

Κάθε μέρα κάποια παιδιά «κρύβονται» πίσω από τη μάσκα, κρύβουν εκεί το ίδιο το συναίσθημα συνολικά. Η εξατομίκευση της διδασκαλίας επιμένει, αλλά χάνει τη μάχη. Προϋποθέτει να ξέρουμε τα παιδιά. Ποια εξατομίκευση, όταν βλέπεις μόνο μάτια και μαλλιά; Δεν ξέρουν οι καθηγητές τους μισούς μαθητές φέτος, κακά τα ψέματα. Δεν μαθαίνουν τους καινούργιους, μπερδεύουν τους παλιούς. Αυτή είναι η αλήθεια. Και ο χρόνος μετράει αντίστροφα. 


Μάθηση είναι η πολιορκία του αγνώστου. Θέλει δουλειά, θέλει και παιχνίδι, γέλιο, πείραγμα. Είναι άσκηση γοητείας, είναι αναζήτηση περασμάτων ανάμεσα στις αντιστάσεις. Αυτά λείπουν. Ψάχνει ο δάσκαλος τη χαρά της κοινής ανακάλυψης, τη δραματοποίηση, τον έρωτα της διδασκαλίας. «Εάν κάποιος κάτι μαθαίνει μέσα στο σχολείο είναι διότι, διαδοχικά, έναν καθηγητή σε κάποια τάξη –και στο πανεπιστήμιο ακόμη– τον ερωτεύεται και τον ερωτεύεται διότι βλέπει ότι αυτός ο ίδιος ο καθηγητής είναι ερωτευμένος με αυτό που διδάσκει». Θα το έλεγε ο Καστοριάδης φέτος;


Φέτος απειλεί τον καθηγητή η διαχείριση του άγνωστου φόβου. Πιέζεται να ακούσει, φωνάζει να ακουστεί, μιλάει διαρκώς για να καλύψει το κενό που αφήνει ο χαμένος διάλογος. Κάνει βεβιασμένο χιούμορ, χωρίς ανταπόκριση. Μέρα τη μέρα η φωνή πέφτει, η ανάσα πίσω από τη μάσκα μειώνεται. Οι αντοχές λιγοστεύουν. Είδαμε κόπωση από την πρώτη βδομάδα.

Στις άγνωστες τάξεις της μάσκας Facebook Twitter
Η αιώνια λιακάδα της εφηβείας δεν κωλώνει αλλού, θα κώλωνε στη μάσκα; Φωτ.: Εurokinissi


Και τα παιδιά; Προχτές, στη Γ' Λυκείου έλεγαν ότι φοβούνται πως θα τελειώσουν το σχολείο και δεν θα τους θυμόμαστε, δεν θα αφήσουν αποτύπωμα. «Κύριε, ούτε πενθήμερη, ούτε γιορτή Πολυτεχνείου, ούτε συναυλία; Τι μένει;» Μένει η στεγνή ύλη. Ολική επαναφορά, ιδίως στο λύκειο, όπου η πολιτική ιδεοληψία σάρωσε φέτος από το πρόγραμμα όσες δράσεις και μαθήματα άνοιγαν ανάσες δημιουργικότητας.


Το υπουργείο μια ευθύνη είχε: να διασφαλίσει στοιχειώδεις όρους υγιεινής με αραίωση στις τάξεις. Αρνήθηκε πεισματικά. Ούτε μάσκες ήθελε να δώσει. Όταν η κυβέρνηση πιέστηκε, διένειμε «μεγκα-μάσκες», υπονομεύοντας την ελάχιστη σοβαρότητα και εμπιστοσύνη. Οι μάσκες αυτές έγιναν η χαρά των «ψεκασμένων». Πέραν τούτου δεν έπραξε ουδέν.


Το εν πολλοίς γερασμένο μόνιμο εκπαιδευτικό δυναμικό της χώρας φοβάται για την υγεία του. Νέοι υπάρχουν, αλλά ως αναπληρωτές τριγυρίζουν σαν τρελοί σε δύο και τρία σχολεία μέσα στην εβδομάδα. Σχολεία εκτεθειμένα στον ιό και σε γονείς (όχι πολλούς) σε αντιμασκική παράκρουση. Και στα ΜΜΕ οι γνωστές ομιλούσες κεφαλές κάνουν ασκήσεις κοινωνικού αυτοματισμού, έτοιμοι να μιλήσουν πάλι για «λουφαδόρους εκπαιδευτικούς με μεγάλες διακοπές».


Οι καιροί είναι κόντρα. Τα σχολεία δίνουν μάχη οπισθοφυλακής. Πρέπει να αντέξουν. Το μάθημα σε αυτές τις συνθήκες είναι διπλή καταξίωση της γνώσης και της παιδείας. Πρέπει οι δάσκαλοι να υπερβούν τη συνωμοσιολογία των μασκομάχων και την απαξίωση της πολιτείας. Να βγάλουν φωνή, παρά την εξάντληση. Να ανοίξουν άλλους δρόμους επαφής. Να βγάλουν πέρα τη χρονιά, να σταθούν πυλώνες κοινωνικής αντοχής.


Αν τα σχολεία φέτος τα καταφέρουν, αυτό θα γίνει μόνο χάρη σε δασκάλους, παιδιά και γονείς που εξακολουθούν να πιστεύουν στο σχολείο. Κόντρα στους καιρούς. Μόνο κόντρα στους καιρούς.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Στήλες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ακόμα κι αν λήξει αύριο η πανδημία, οι συνέπειές της θα κρατήσουν χρόνια»

Φίλιππος Φιλιππίδης / «Ακόμα κι αν λήξει αύριο η πανδημία, οι συνέπειές της θα κρατήσουν χρόνια»

Οι τρέχουσες εξελίξεις αναφορικά με την πανδημία καθώς επίσης τα πολλά υγειονομικά, πολιτικοκοινωνικά, οικονομικά και φιλοσοφικά της παρελκόμενα με τον συμπατριώτη μας λέκτορα Δημόσιας Υγείας στο Imperial College, Φίλιππο Φιλιππίδη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ