LIVE!

Το τελευταίο ταξίδι του Λόρδου Βύρωνα.

Facebook Twitter
3

Ο Λόρδος Βύρων στο νεκροκρεβατό του (c. 1826), έργο του ολλανδού ζωγράφου Joseph-Denis Odevaere. Βλ. Rev. Patrick Comerford.

"(...) Τον επικήδειο, που η κυβέρνηση είχε τη ρητή εντολή να δημοσιεύσει, έγραψε ο Σπυρίδων Τρικούπης. Οι αρχές, όπως και ο λαός, εξέφρασαν τον πλήρη σεβασμό τους όπως ορίζουν τα έθιμα, η ευλάβεια, ή η θρησκεία. Ο Λόρδος Βύρων είχε παραλείψει να δώσει οδηγίες σχετικά με τη διάθεση της σορού του, γι' αυτό και προέκυψαν κάποιες δυσκολίες ως προς τον τόπο ταφής του. Μετά την ταρίχευση, η σορός του στάλθηκε στις 2 Μαίου στη Ζάκυνθο για να την παραλάβει ο Λόρδος Sidney Osborne, ο γραμματέας της Συγκλήτου της Κέρκυρας, πρόσωπο γνωστό στο Λόρδο Βύρωνα από το γάμο του.

 Η επιθυμία του Λόρδου Sidney Osborne, όπως και άλλων, ήταν να γίνει η ταφή στη Ζάκυνθο, αλλά η αγγλική κυβέρνηση απέρριψε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο αυτό. Στη συνέχεια, έγινε πρόταση να μεταφερθεί η σορός στην Αθήνα και να ταφεί στο ναό του Θησέα ή στον Παρθενώνα. Ο κυβερνήτης της Αθήνας είχε απευθύνει ένα κατεπείγον αίτημα στο Μεσολόγγι για να υποδεχτεί η πόλη του τα λείψανα του ποιητή, αλλά αυτά είχαν ήδη φτάσει στη Ζάκυνθο, όπου τα περίμενε ένα πλοίο για να τα μεταφέρει στο Λονδίνο, με την προσδοκία να τα δεχτεί το Αββαείο του Ουέστμινστερ ή ο καθεθρικός ναός του Αγίου Παύλου.

Στις 25 Μαίου, το Florida απέπλευσε από τη Ζάκυνθο με τη σορό, την οποία  συνόδευε ο Συνταγματάρχης Stanhope, και στις 29 Ιουνίου έφτασε στο λιμάνι των Downs.  Μόλις έληξε η καραντίνα του πλοίου, ο κ.  Hobhouse παρέλαβε τη σορό μαζί με τον δικηγόρο του από τον Συνταγματάρχη Stanhope, και ακολουθώντας τις οδηγίες του τελευταίου την πήγε στην οικία του Sir E. Knatchbull στο Ουέστμινστερ, όπου και παρέμεινε για μερικές μέρες.

Οι διοικούντες το Αββαείο, όπως και την εκκλησία του Αγίου Παύλου, αρνήθηκαν, όπως ειπώθηκε, να δώσουν άδεια ταφής μέσα σ' αυτά τα μεγάλα μνημεία των επιφανών νεκρών, με αποτέλεσμα να υιοθετηθεί η λύση του οικογενειακού τάφου των Byrons. Η κηδεία, αντί να είναι δημόσια, έγινε κατά συνέπεια ιδιωτική, με την προσέλευση μόνο μερικών επιστήθιων φίλων στο Hucknell, ένα μικρό χωριό σε απόσταση δύο μιλίων από το Αββαείο του Newstead που στεγάζει τον οικογενειακό τάφο.  Εκεί τοποθετήθηκε το φέρετρο, τηρώντας μια παλιά επιθυμία του ποιητή που ήθελε να ανακατευτούν οι στάχτες της μητέρας του με τις δικές του. Ωστόσο, ένα γεγονός απλό και απρόσμενο, όπως ταιριάζει σε τέτοιου είδους επισημότητες, προσέδωσε στην τελετή ένα ξεχωριστό ενδιαφέρον. Καθώς η νεκρώσιμη πομπή περνούσε μέσα από τους δρόμους του Λονδίνου,  ένας ναύτης που περπατούσε ακάλυπτος δίπλα στο φέρετρο ρωτήθηκε γιατί το έκανε, κι αυτός απάντησε πως έχοντας υπηρετήσει τον Λόρδο Βύρωνα στις χώρες της Ανατολής είχε έρθει να αποτίσει φόρο τιμής στη σορό του. Μία απλή, αλλά εμφατική μαρτυρία των ειληκρινών αισθημάτων που ενέπνεε ο Λόρδος. Το φέρετρο φέρει την ακόλουθη επιγραφή:

LORD BYRON, OF ROCHDALE,
BORN IN LONDON, JANUARY 22, 1788;
DIED AT MISSOLONGHI,
IN WESTERN GREECE,
APRIL 19, 1824.


Δίπλα στο φέρετρο τοποθετήθηκε η τεφροδόχος με την ακόλουθη σημείωση : Mέσα σ' αυτήν την τεφροδόχο βρίσκεται η καρδιά, ο εγκέφαλος, κλπ. του εκλιπόντος Λόρδου Βύρωνα."

(Πρόχειρη μετάφραση από το κεφάλαιο XLVIII  The funeral Preparations and final Obsequies του βιβλίου του John Galt (1779-1839) The Life of Lord Byron. Βλ. Classic Literature.  

3

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Βλέπουμε επίσης την εμμονική αρχαιόπληκτη αντιμετώπιση του τόπου από την -αστική- Ευρώπη, γεγονός που έχει, νομίζω, συμβάλει στη γνωστή "εθνική" μας σύγχυση και τη διαστρέβλωση της τοπικής ταυτότητας.