Αν ξεπεράσουμε την κρίση με θετικό τρόπο, όλα αυτά θα ξεχαστούν. Αν όχι, πολύ φοβάμαι πως θα στοιχειώσουν τη ζοφερή μας, πλέον, πραγματικότητα.

Αν ξεπεράσουμε την κρίση με θετικό τρόπο, όλα αυτά θα ξεχαστούν. Αν όχι, πολύ φοβάμαι πως θα στοιχειώσουν τη ζοφερή μας, πλέον, πραγματικότητα. Facebook Twitter
0

— Ποιες είναι, πιστεύετε, οι αιτίες του διχασμού που συχνά-πυκνά μας συντροφεύει από τη δημιουργία του νεοελληνικού κράτους;

Κοιτάξτε, παντού στον κόσμο υπάρχουν διαιρέσεις, διχασμοί και εμφύλιοι πόλεμοι, πρόκειται μάλιστα για αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας σχηματισμού των σύγχρονων εθνικών κρατών. Σίγουρα η Ελλάδα δεν έχει περισσότερους διχασμούς ή διχόνοιες από άλλες χώρες. Η αντίληψη πως είμαστε ιδιαίτερα επιρρεπείς στον διχασμό είναι ένας μύθος που τελικά μας εμποδίζει να αντιμετωπίσουμε νηφάλια, ψύχραιμα και αυτοκριτικά τις πιο σκοτεινές και δύσκολες πλευρές του παρελθόντος μας.

Η αντίληψη πως είμαστε ιδιαίτερα επιρρεπείς στον διχασμό είναι ένας μύθος που τελικά μας εμποδίζει να αντιμετωπίσουμε νηφάλια, ψύχραιμα και αυτοκριτικά τις πιο σκοτεινές και δύσκολες πλευρές του παρελθόντος μας.


— Έχετε ασχοληθεί συγγραφικά με τον Εμφύλιο του 1944-49 και την κρίση. Θα μπορούσαν αμφότερα να είχαν αποφευχθεί; Τι έφταιξε κυρίως;

Αυτό είναι μεγάλη συζήτηση. Πολύ συνοπτικά, έτσι όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα, ο Εμφύλιος ήταν δύσκολο να αποφευχθεί, καθώς ήδη από την Κατοχή είχαν σχηματιστεί δύο αντίπαλα ένοπλα στρατόπεδα που επιδίωκαν την κατάκτηση της εξουσίας. Για να έρθουμε στην τωρινή κρίση, η πόλωση και ο διχασμός είναι φαινόμενα που συναντά κανείς συνήθως σε καταστάσεις βαθιάς οικονομικής ύφεσης. Στην Ελλάδα, όμως, βιώνουμε μια πιο ακραία πόλωση από αυτήν που υπάρχει σε άλλες αντίστοιχες χώρες (π.χ. Ισπανία, Ιρλανδία, Πορτογαλία) για τρεις κυρίως λόγους: α) Δεν διαθέτουμε μια πολιτική παράδοση συναίνεσης. Η μεταπολιτευτική δημοκρατία μας, παρότι λειτούργησε υποδειγματικά σε πολλούς τομείς, βασίστηκε κυρίως σε μονοκομματικές κυβερνήσεις, δεν αναπτύχθηκε δηλαδή μια κουλτούρα διακομματικής συνεργασίας. Σε τρεις πρόσφατες καμπές, για παράδειγμα το '09, το '11 και τον περασμένο Δεκέμβριο με την προεδρική εκλογή, μια λογική συναίνεσης και συνεργασίας θα μπορούσε να μας είχε οδηγήσει στο να αποφύγουμε τρεις πρόωρες εκλογές που προξένησαν τεράστια ζημιά. Επικράτησε, όμως, αντίθετα μια λογική πλειοδοσίας που διέλυσε κυριολεκτικά τα πάντα. β) Η συνεχής αυτή πολιτική αστάθεια επόμενο ήταν να συμβάλει και αυτή στη διάλυση της οικονομίας, υπονομεύοντας την οποιαδήποτε ανάκαμψη και οδηγώντας σε φαινόμενα κοινωνικής αναταραχής που ενίσχυσαν την πόλωση. γ) Η κρίση υπήρξε βαθύτερη στην Ελλάδα από κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα και, βέβαια, αντίστοιχα ήταν και τα πολύ επώδυνα μέτρα που αναγκάστηκε να πάρει. Η εμπιστοσύνη στους θεσμούς και στο πολιτικό κατεστημένο δοκιμάστηκε και στις άλλες χώρες που βρέθηκαν στη δίνη της ύφεσης, πουθενά όμως στον ίδιο βαθμό με την Ελλάδα για λόγους που σχετίζονται με την ιδιότυπη εμπειρία της Μεταπολίτευσης, και ιδιαίτερα τον λαϊκισμό. Αν υπάρχει μια μεγάλη διαφορά ανάμεσα στον Εμφύλιο και τη σημερινή κρίση (πέραν του προφανούς γεγονότος πως τότε είχαμε πραγματικό πόλεμο), είναι πως την εποχή του Εμφυλίου υπήρχαν δύο διεθνείς πόλοι, η Δύση και η Ανατολή, και η Ελλάδα έπρεπε να επιλέξει. Σήμερα η επιλογή είναι αν θα είμαστε με την Ευρώπη ή αν θα πορευτούμε μόνοι μας, κάτι εξαιρετικά επικίνδυνο δεδομένης της γεωγραφικής μας θέσης. Βεβαίως, μπορούμε να συζητάμε επί ώρες για προβλήματα του καπιταλισμού, της Ευρώπης ή της Ε.Ε., αλλά ας μην κοροϊδευόμαστε, η ωμή πραγματικότητα είναι πως δεν υπάρχει εναλλακτική.


— «Το αυτιστικό πολιτικό σύστημα, η βαθμιαία απίσχνανση και η άκρατη κομματικοποίηση των θεσμών, η εκτεταμένη διαφθορά, η ανομία και η ατιμωρησία, η στρέβλωση κινήτρων και η εθνική εσωστρέφεια συνιστούν εδώ και αρκετά χρόνια υπόγειες διεργασίες που οδήγησαν τη χώρα στο χείλος του γκρεμού» γράφετε στην «Ανατομία της Κρίσης». Αλλά φταίει, άραγε, μόνο το... σαμάρι, δηλαδή εμείς;

Προφανώς, όχι. Κρίσεις τέτοιου μεγέθους είναι πολυσύνθετες διαδικασίες. Έγιναν πολλά σφάλματα από πολλές πλευρές και οι ευθύνες δεν μπορούν να αποδοθούν μονομερώς. Τόσο (και μάλιστα, κυρίως, θα έλεγα) το εγχώριο πολιτικο-οικονομικό κατεστημένο όσο και η Ευρώπη φέρουν τεράστιες ευθύνες. Ευθύνες, βέβαια, φέρουμε κι εμείς ως πολίτες, που είτε ανεχθήκαμε είτε υποστηρίξαμε επιλογές που μας οδηγούσαν στην οικονομική καταστροφή. Θα σας θυμίσω μόνο τις αντιδράσεις που ξεσηκώθηκαν στην απόπειρα που έγινε το 2001 να μεταρρυθμιστεί το ασφαλιστικό μας σύστημα και που συνέβαλαν στο σημερινό αδιέξοδο.

Αν ξεπεράσουμε την κρίση με θετικό τρόπο, όλα αυτά θα ξεχαστούν. Αν όχι, πολύ φοβάμαι πως θα στοιχειώσουν τη ζοφερή μας, πλέον, πραγματικότητα. Facebook Twitter
Βεβαίως, μπορούμε να συζητάμε επί ώρες για προβλήματα του καπιταλισμού, της Ευρώπης ή της Ε.Ε., αλλά ας μην κοροϊδευόμαστε, η ωμή πραγματικότητα είναι πως δεν υπάρχει εναλλακτική...Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


— Ακούμε ακόμα και σήμερα καταγγελίες για δωσίλογους, προδότες, Γερμανοτσολιάδες κ.λπ. Συμβαίνει, άραγε, αυτό σε κάποια άλλη χώρα; Γιατί, λέτε, έχουν χαραχτεί τόσο βαθιά στο συλλογικό μας υποσυνείδητο τα Δεκεμβριανά και ο Εμφύλιος;

Η εμφυλιοπολεμική αυτή φρασεολογία απαντά κυρίως στις πρώην ανατολικές χώρες. Την είδαμε π.χ. στην πρώην Γιουγκοσλαβία και στην Ουκρανία. Στην Ελλάδα αναβίωσε τα χρόνια της κρίσης ως εργαλειακή επιλογή συγκεκριμένων πολιτικών ομάδων με στόχο τη δημιουργία πόλωσης. Ακόμα και τώρα, όμως, δεν πιστεύω ότι συνιστούν γενικότερη άποψη και διάθεση. Πού το βασίζω αυτό; Πρώτον, σε μια μεγάλη δημοσκόπηση που έγινε πριν από λίγα χρόνια κι έδειξε πως η μεγάλη πλειονότητα αντιμετώπιζε τα γεγονότα του Εμφυλίου με ανοχή και μετριοπάθεια, όχι με φανατισμό και εκδικητικότητα. Δεύτερον, στη δική μου επιτόπια έρευνα, στην οποία διαπίστωσα πως οι περισσότεροι άνθρωποι που μου μίλησαν, έχοντας περάσει από το καμίνι του Εμφυλίου (όπου μάλιστα απέκτησαν τραυματικές εμπειρίες), είχαν έναν λόγο πολύ πιο ήπιο, γενναιόδωρο και συχνά αυτοκριτικό. Αντιμετώπιζαν τον Εμφύλιο ως την τεράστια τραγωδία που ήταν και σίγουρα καθόλου με τον ρεβανσιστικό και οπαδικό τρόπο που μετέρχονται όσοι τον χρησιμοποιούν για να κερδίσουν πολιτικά. Έχουμε πολλά να μάθουμε για τη γενιά αυτή και είναι πραγματικά κρίμα που δεν το έχουμε κάνει.


— Μήπως, όμως, η ίδια η έννοια της εθνικής ομόνοιας και ενότητας είναι ψευδεπίγραφη, με δεδομένες τις πολλές και ποικίλες εισοδηματικές, κοινωνικές, ταξικές κ.λπ. διαφορές μεταξύ των πολιτών ενός κράτους;

Παντού υπάρχουν διαφορές και η ύπαρξή τους είναι, βέβαια, απόλυτα φυσιολογική. Η δημοκρατία, όμως, επιτρέπει την ειρηνική έκφραση και την εποικοδομητική τους σύνθεση. Το σύστημα είναι ατελές, αλλά όλες οι σχετικές έρευνες δείχνουν πως είναι πολύ πιο αποτελεσματικό και εν τέλει δίκαιο σε σχέση με τα εναλλακτικά, δηλαδή τα αυταρχικά καθεστώτα και την ανοιχτή σύγκρουση.

— Τον σύγχρονο διχασμό (μνημόνιο/αντιμνημόνιο, ευρωπαϊστές/αντιΕΕ) πώς τον κρίνετε και πώς θα μπορούσε, λέτε, να ξεπεραστεί;

Είναι κατανοητός μεν, όπως εξήγησα, όχι όμως απαραίτητα παραγωγικός, γιατί μας οδηγεί κυρίως σε αδιέξοδα, όχι σε λύσεις. Βρισκόμαστε στην κρισιμότερη ίσως καμπή, όπου διακυβεύεται το μέλλον της χώρας για τις επόμενες γενιές. Αν ξεπεράσουμε την κρίση με θετικό τρόπο, όλα αυτά θα ξεχαστούν. Αν όχι, πολύ φοβάμαι πως θα στοιχειώσουν τη ζοφερή μας, πλέον, πραγματικότητα.

Ο Στάθης Καλύβας είναι καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Yale.

Συνεντεύξεις
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ