O πατέρας του Steampunk

O πατέρας του Steampunk Facebook Twitter
0
O πατέρας του Steampunk Facebook Twitter

 

Θυμάσαι τίποτα από εκείνη τη συναυλίαστο Ρόδον, το 1987;

Φυσικά και θυμάμαι! Θυμάμαι που αναρωτιόμουν γιατί σε κάποιους ανθρώπους στην Ελλάδα αρέσει η μουσική μου, αφού οι στίχοι μου μάλλον ακούγονται απαρχαιωμένοι, παλιομοδίτικοι και ίσως λίγο παραπάνω «φορτωμένοι»απ’ όσο πρέπει, επηρεασμένοι πάντα από Άγγλους συγγραφείς, όπως ο M.R. James και ο H.G. Wells. Θυμάμαι τα παρασκήνια του Ρόδον, που είχαν ένα μικρό παράθυρο (σ.σ. ιστορικό το παράθυρο, για όσους έζησαν τις μέρες του Ρόδον club), απ’ όπου μπορούσες να δεις τον κόσμο να μπαίνει και να συγκεντρώνεται μπροστά στη σκηνή. Την πρώτη φορά που κοίταξα είχε γύρω στα 50 άτομα. Λέω από μέσα μου: «Είναι η πρώτη φορά που παίζω εδώ, δεν θα μπορούσα να περιμένω και παραπάνω». Μετά από λίγο ξανακοιτάζω, 100 άτομα. «Θα είναι ωραίο βράδυ!». Κάθε 15 λεπτά κοιτούσα από το παραθυράκι και έμπαινε συνέχεια κόσμος, μέχρι που ήρθαν 700 άνθρωποι, χωρίς καν να έχω δώσει συνέντευξη πριν από το live... Όταν τέλειωσε η συναυλία, το κοινό φώναζε «We want Paul, we want Paul» και αυτό σφράγισε την ιδιαίτερη θέση που έχει η Ελλάδα μέσα μου.

 

Αν ήσουν ένας νέος μουσικός που ξεκινούσε τώρα, πιστεύεις ότι θα ήταν πιο εύκολα τα πράγματα για σένα;

Πιστεύω πως ναι. Τώρα μπορείς πολύ άνετα να ηχογραφήσεις ένα άλμπουμ στο σπίτι σου, να του κάνεις τη μείξη, το editing, να παίξεις όλα τα όργανα μόνος σου, να το κυκλοφορήσεις μόνος σου, είτε σε φυσική μορφή, είτε σε mp3... Όταν ξεκινούσα, έπρεπε να βρω τους μουσικούς, στούντιο ηχογραφήσεων και να τυπώσω τουλάχιστον 1.000 αντίτυπα για να τα δώσω μετά στους διανομείς ή στα δισκάδικα. Ήταν, όμως, το αποκορύφωμα της DIY indie label era και αν ήσουν τυχερός, μπορεί να κυκλοφορούσες και δεύτερο δίσκο!

Ένα καινούργιο indie group δήλωσε πρόσφατα: «Προτιμάμε να δίνουμε τη μουσική μας δωρεάν στο ίντερνετ και να μας μάθει ο κόσμος, παρά να την πουλάμε και να μη μας ξέρει κανείς». Συμφωνείς;

Κι εγώ δίνω κάποια από τα τραγούδια μου δωρεάν στο ίντερνετ, αλλά ένα άλμπουμ κοστίζει και πρέπει να πάρω πίσω τουλάχιστον κάποια χρήματα. Είναι ωραίο να είσαι ιδεολόγος, αλλά αν το κοινό αρνείται συστηματικά να στηρίξει τους καλλιτέχνες, τότε το συγκρότημα ή ο καλλιτέχνης δεν θα μπορεί να κυκλοφορήσει επόμενο άλμπουμ.

 

Όλα αυτά τα χρόνια έχεις γράψει και πολλά βιβλία, που έχουν να κάνουν με τον μυστικισμό, το occult και τα φαντάσματα. Υπάρχουν, τελικά, φαντάσματα; Μπορείς να μου περιγράψεις κάποια μεταφυσική εμπειρία που ίσως είχες;

Φυσικά και υπάρχουν φαντάσματα! Αλλά υπάρχουν διαφορετικοί τύποι αυτού του φαινόμενου. Για παράδειγμα, υπάρχουν τα γήινα πνεύματα των νεκρών με τα οποία μπορούμε να επικοινωνήσουμε , υπάρχει κάτι σαν ηχώ που είναι απλώς σαν αποτυπώματα στον αέρα, σαν στρατός από φαντάσματα που αναπαριστούν ξανά τις μάχες στις οποίες πέθαναν. Και υπάρχουν και τα crisis apparitions των ζωντανών, που στην πραγματικότητα είναι προβολές αστρικής διάστασης ενός ατόμου που είναι πολύ κοντά στον θάνατο. Δεν έχω δει ποτέ μου φαντάσματα, αλλά νιώθω την παρουσία τους πολύ συχνά όταν γράφω. Θα με αγγίξουν απαλά στο μάγουλο ή στα μαλλιά για να μου πουν πως είναι δίπλα μου. Για να σου δώσω να καταλάβεις, έχεις την αίσθηση ενός ιστού αράχνης, επειδή τα φαντάσματα είναι φτιαγμένα από υλικό πολύ λεπτό. Μερικές φορές θα με σκουντήξουν για να με πειράξουν ή για να μου δείξουν πως εγκρίνουν αυτό που γράφω.

 

Έντγκαρ Άλαν Πόε ή H.P. Lovecraft;

Αυτό είναι δύσκολο. Πάντα θεωρούσα τον Πόε τον καλύτερο συγγραφέα, αλλά είχε γράψει και μερικές πολύ ανάλαφρες ιστορίες που δεν μου έλεγαν κάτι. Από την άλλη, ό,τι έχει γράψει ο Lovecraft αξίζει να το διαβάσεις, είναι ατμοσφαιρικός και με φοβερό ενδιαφέρον. Ταυτόχρονα, μπορεί να γίνει πολυλογάς και δεν μου αρέσει έτσι, είναι όμως κατανοητό γιατί έγραφε σε ορισμένα περιοδικά και πληρωνόταν με τη λέξη. Χα χα!

 

Πέρσι κυκλοφόρησες το άλμπουμ σου «Grimm», που είναι επηρεασμένο από τις σκοτεινές ιστορίες των αδελφών Γκριμ. Τι άλλο σε εμπνέει πια σήμερα;

Το «Grimm» ήταν το πρώτο άλμπουμ στο οποίο έπαιξα όλα τα όργανα. Μόνο ένα guest είχα στα φωνητικά, για να μου προσθέσει μια «στοιχειωμένη» αίσθηση. Προσπάθησα να δώσω τις ιστορίες, έτσι ώστε να έχουν σχέση με την ανθρώπινη φύση, παρά να ξαναπώ την ιστορία απλώς με μουσική. Μου πήρε έναν ολόκληρο χρόνο να το τελειώσω και όταν είδα κάποιες αρνητικές κριτικές από φαν μου που θα προτιμούσαν έναν σκληρό, gothic rock δίσκο, πληγώθηκα και σοκαρίστηκα, για να είμαι ειλικρινής. Λίγο καιρό μετά, όμως, το «Grimm» ήταν υποψήφιο για Αlbum of the Year σε διάφορα sites και μπλογκ και συνειδητοποίησα ξανά πως δεν μπορείς να τους ευχαριστήσεις όλους.

 

O Marc Bolan έπαιξε μεγάλο ρόλο στη ζωή σου όταν ήσουν teenager. Πέρα από το μουσικό κομμάτι, ποιο άλλο στοιχείο της περσόνας του σε ενέπνευσε;

Ήταν η απίστευτη, εξαιρετική φωνή του, οι πρώιμοι στίχοι του και η μουσική του. Τίποτε άλλο. Δεν ξέρω καν αν θα τον συμπαθούσα ως άτομο. Μπορεί να ακούγεται σκληρό, αλλά, αφού διάβασα ένα βιβλίο για τον Bolan, κατάλαβα πως μάλλον ήμασταν πολύ διαφορετικοί. Φυσικά, μακάρι να μπορούσα να έχω ηχογραφήσει μαζί του κάτι ή να έκανε την παραγωγή σε κάποιον δίσκο μου, αλλά η ζωή, δυστυχώς, έφερε τα πράγματα αλλιώς.

 

Αν κοιτάξεις τώρα έξω από το παράθυρό σου, τι βλέπεις;

Βλέπω το γκαζόν που φτάνει μέχρι τη λίμνη και πιο πέρα, το μέρος όπου πηγαίνω και διευθύνω κουαρτέτα εγχόρδων του ανέμου που φτιάχνω στο μυαλό μου. Με ηρεμεί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ