Καλοκαίρι με τη Μόνικα

Καλοκαίρι με τη Μόνικα Facebook Twitter
AN ARTIST OF THE FLOATING WORD Η ποπ σταρ του momentum μετεωρίζεται πρόθυμα στην μπανιέρα του Μ.Hulot!
0

Έχουν περάσει δυο χρόνια. Ακριβώς. Τον Απρίλιο του 2006 μια φίλη μού φέρνει στο γραφείο ένα CD σε ροζ χειροποίητο φάκελο με ένα σπιτάκι σχεδιασμένο στο εξώφυλλο και από πάνω του ένα όνομα: Monika. Άκουγα κι ακούω κάθε μέρα ένα σωρό ντέμο, ηχογραφημένες δοκιμές σε στούντιο και απόπειρες συγκροτημάτων να δώσουν σχήμα στη μουσική που έχουν στο μυαλό τους, ωραία, μέτρια, κακή. Αυτό το CD χωρίς τίτλο δεν είχε καμία σχέση με τα υπόλοιπα. Ήταν φτιαγμένο σε μια κρεβατοκάμαρα με ελάχιστα μέσα, κυρίως με κιθάρα, πιάνο και φωνή, εντελώς γυμνά, με λάθη και «φυσήματα», αλλά με τόσο δυνατές συνθέσεις που κυριολεκτικά δεν είχαν σχέση με τίποτα άλλο απ' όσα ακούγονταν τριγύρω σου. Σκοτεινά τραγούδια που μπορούσες να τα εντάξεις στο κύμα της φολκ που είχε αναβιώσει αναπάντεχα τα δυο τρία προηγούμενα χρόνια και τότε είχε αρχίζει να ξεφτίζει, αλλά και κάτι κατά δικό τους, που δεν μπορούσες να το προσδιορίσεις. Η Μόνικα τραγουδούσε με μπάσα φωνή βγάζοντας μια μελαγχολία αταίριαστη, που δεν δικαιολογούσε το νεαρό της ηλικίας της και ήταν αδύνατο να μη σε ενθουσιάσει. Το όνομα της Μόνικας κυκλοφορούσε αρκετό καιρό πριν γιατί τραγουδούσε στο συγκρότημα του αδερφού της, τους Serpentine, μπορεί να μην ήταν ουρανοκατέβατο, το συγκεκριμένο «ντέμο» όμως δημιούργησε τέτοιο θόρυβο, που ξεπέρασε τον στενό κύκλο που τη γνώριζε και άρχισε να ακούγεται πολύ και από ανθρώπους εκτός χώρου. Τα σχόλια -καλά ή κακά- φούντωναν και κυκλοφορούσαν από στόμα σε στόμα, σε blog, σε site, μιλούσαν για πρώτη φορά για hype, κάτι που δύσκολα συναντούσες μέχρι τότε στα ελληνικά μουσικά πράγματα. Σημασία έχει ότι συζητιόταν και έγινε δημοφιλής πριν ακόμα κυκλοφορήσει οτιδήποτε στα δισκάδικα, και δυο χρόνια μετά είναι έτοιμη να ορίσει το νέο mainstream.

Η πρώτη φορά που εμφανίστηκε ζωντανά ήταν στη σκηνή του Μικρού Μουσικού Θεάτρου -στο πρώτο Burnt Festival-, σε μια εκπληκτική βραδιά, που δύσκολα ξεχνούν όσοι την έχουν ζήσει. Το κοριτσάκι με το μαύρο φόρεμα που τραγουδούσε με το πάθος ώριμης γυναίκας δεν ήταν απλή έκπληξη, ήταν ένα ευχάριστο ξάφνιασμα. Η Μόνικα δεν ήταν απλά η τραγουδίστρια που συνόδευε ένα γκρουπ, ήταν μια μουσικός, τραγουδίστρια, δημιουργός, που ό,τι κι αν προσπαθούσες να εντοπίσεις σαν ψεγάδι πάνω της, το μόνο που δεν μπορούσες να της προσάψεις ήταν η έλλειψη ταλέντου. Μεγάλου ταλέντου. Την επόμενη εβδομάδα έγινε η πρώτη άγνωστη Αθηναία της LifO, μια φοιτήτρια που έγραφε λαμπερή ποπ και είχε σαστίσει από το ενδιαφέρον για το πρόσωπό της. Από τότε τίποτα δεν είναι το ίδιο. Το καλοκαίρι του 2008 τη βρίσκει με ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ στα δισκάδικα (Avatar), ένα single («Over the hill»), με όνειρα για δικαίωμα στην επιτυχία. Τέλος Μαΐου. Ακριβώς δύο χρόνια μετά την πρώτη γνωριμία μας, κάνει το δικό της απολογισμό:

«Ο μύθος του 1900 στ' αυτιά μου. Τέλη Μαΐου του 2006 στο μυαλό μου. Η ίδια και απαράμιλλη νοσταλγία στην καρδιά μου. Διοργανώνεται ένα μικρό φεστιβάλ για τραγουδοποιούς. Εκείνη η βράδια στο Μικρό Μουσικό Θέατρο ήταν μία από τις πιο ευτυχισμένες της ζωής μου. Θυμάμαι μου ζήτησες να μιλήσουμε, απάντησα στις ερωτήσεις σου, μετά από δύο μέρες έγινε και μία φωτογράφιση. Έτσι είναι αυτά άραγε; Μιλάς σ' έναν άγνωστο άνθρωπο, του ανοίγεις τα σωθικά σου και μετά βλέπεις όλες αυτές τις "μεταξύ σας" κουβέντες να γίνονται άρθρο. Και σου αρέσει. Ήταν η πρώτη μου συνέντευξη. "Πρώτο παζάρι, καλό παζάρι", που λένε. Ακολούθησαν κι άλλες. Προτάσεις για συναυλίες. Προτάσεις για συνεντεύξεις. Προτάσεις για δίσκο.

- Γιατί θέλεις να σου δώσω συνέντευξη;
- Μα, γιατί «συζητιέσαι».
- Και τι λένε;
- Ότι είσαι μια ενδιαφέρουσα μουσικός.
- Και λοιπόν;
- Ε...

Κάπου εκεί στο «ε...» κόλλησα. Αποφάσισα να τα κάνω ένα-ένα.

- Ν' ανοίξεις σελίδα στο MySpace. Θα σου κάνει καλό.

Ένιωσα σαν να είχα πυρετό εκείνη τη μέρα. Άνοιξα τη σελίδα. Προτάσεις. Κι άλλες προτάσεις. Ανησυχητικό... Μου είχαν λείψει οι συναυλίες. Έδινα συναυλίες. Σε αραιά διαστήματα έτσι ώστε να μπορώ να τις προετοιμάζω σωστά. Βρήκα καλούς μουσικούς. Δέσαμε. Γίναμε παρέα και πέρναγα τόσο ωραία... Μου ζητούσαν συνεντεύξεις. Έπρεπε να τις είχα σταματήσει. Μιλούσα για το πού έμαθα κιθάρα και ποιες ήταν οι επιρροές μου. Ακόμα γι' αυτά μιλάω δηλαδή, αλλά σε κάποιο σημείο μετά από αυτά τα τυπικά με ρωτάνε γιατί στο τάδε κομμάτι έχεις γράψει αυτούς τους στίχους ή προτιμώ το δεύτερο κομμάτι απ' ό,τι το άλλο, οπότε έρχεται η εξιλέωση... Τώρα ναι, έχω κάτι επίσημο, τότε τι είχα; Μια σελίδα σ' εκείνο τον ψεύτικο κόσμο του διαδικτύου. Οι φίλοι μου χαίρονταν. Κι εγώ μαζί τους. Γνώριζα πολύ κόσμο και η παρέα μεγάλωνε. Ήμουν ανεβασμένη σ' ένα μεγάλο δέντρο απ' όπου κρατούσα με σχοινιά γνωστούς και φίλους και προσπαθούσα να ισορροπήσω. Μερικοί από αυτούς μου έπεσαν και τους έχασα. Μου λείπουν. Η σχολή δυσκόλευε με το χρόνο. Συναυλίες τέλος. Κάπου στα τέλη του 2006 αποφασίζω να περάσω στη φάση νούμερο δύο, ονόματι "δίσκος". Τι δίσκο; Κάποιες από αυτές τις προτάσεις φαίνονται δελεαστικές... Λες; Κάποιος φίλος που ξέρει μου είπε "Μόνικα, αυτή τη στιγμή είσαι στη κορυφή του underground και με τον δίσκο θα βρεθείς στον πάτο του mainstream". Τρόμαξα. Εάν ικανοποιηθώ με το "Over the hill" σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσω εδώ. Πού εδώ; Μα μόλις ξεκίνησα. Να μη συνεχίσω λίγο ακόμα, μιας και βλέπω ότι τα πάω καλά μέχρι στιγμής; Να κάνω κάτι πιο πρωτότυπο μήπως απ' το βγάλω δίσκο;

- Ας έχεις ως βάση έναν καλό δίσκο και μετά άλλαξέ του τα φώτα.
- ΟΚ.

Βαρέθηκα πια την προσομοίωση μουσικών οργάνων με φωνές. Ηχογραφώ για τη συλλογή του Παπασπυρόπουλου για να πάρω μία ιδέα από ηχογράφηση με ορχήστρα. Κυκλοφορώ ένα σπλιτ σινγκλ με τη θεσσαλονικιώτικη Gracetone για να πάρω μια γεύση και από δισκογραφικές. Τώρα λοιπόν θα ζητήσω ό,τι χρειαστεί για να ηχογραφήσω ένα άλμπουμ, έτσι όπως το είχα σκεφτεί από τη πρώτη στιγμή! Ας με εμπιστευτεί κάποιος. Για περίπου τρεις μήνες είχα μετατρέψει τον εαυτό μου σε μπαλάκι του πινγκ-πονγκ και πήγαινα από ραντεβού σε ραντεβού με εταιρείες και δικηγόρους. Εντάξει, όλα δείχνουν ότι θα κάνω εκείνον το δίσκο που λέγαμε...

Φάση τρίτη. Πηγαίνω στη σχολή. Τέλη Μαΐου 2007. Βλέπω τους φίλους μου και χαζολογάμε με κάτι παλιές ασκήσεις. Συζητάμε για τις σχέσεις μας, τα παιδικά μας χρόνια, γελάμε με τις γκάφες του καθενός, φλερτάρουμε, είμαστε ξέγνοιαστοι.

- Τι κάνουμε τώρα, πάμε για καφέ στο Θησείο τώρα που άνοιξε ο καιρός;
- Μμμ... Εγώ πρέπει να πάω στο στούντιο. Το είχα ξεχάσει. Ήδη έχω αργήσει.

Ένας περαστικός φοιτητής άκουσε την απάντησή μου και με ειρωνικό βλέμμα είπε γελώντας:

- Στούντιο; Τι, θα πας να ηχογραφήσεις τον πρώτο σου δίσκο;
- Ναι...

Στο κεφάλι μου έχω τον Απειροστικό Λογισμό, παράτησα τους φίλους μου, έστησα το αγόρι μου, τσακώθηκα με τον αδερφό μου. Καθισμένη στο πιάνο ενός στούντιο σκέφτομαι: "Τι δουλειά έχω εδώ;" Ξεκινάω να παίζω το "Bloody sth" και κατάλαβα. Ταυτόχρονα αγχώθηκα. Η όλη διαδικασία κράτησε έξι μήνες περίπου.

Φάση τέταρτη. Ανεβασμένη πάνω σ' εκείνο το δέντρο απ' όπου ξεκίνησα, έχανα όλο και περισσότερα φύλλα ενώ διαφορετικού είδους άνθη έμπλεκαν με την ανισόρροπη ιδιοσυγκρασία μου.

Κάτι κερδίζεις, κάτι χάνεις. Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι πέρασαν δύο χρόνια μέχρι ν' ανοιγοκλείσω τα μάτια. Αυτά που έχασα δεν θα τα ξεχάσω ποτέ, ενώ αυτά που κερδίζω με βοηθούν στο να ξεφύγω από τον πάτο στον οποίο βρίσκομαι.

Φάση πέμπτη. Πρόσωπο με πρόσωπο σε κάποια συναυλία ίσως.

Δύο χρόνια μετά, ίσως σας γράψω τη φάση έκτη. Μέχρι τότε θα προσπαθήσω να μην πέσω...»

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ