Django, Ο Τιμωρός (Django Unchained)

Django, Ο Τιμωρός (Django Unchained) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Κουέντιν Ταραντίνο

Πρωταγωνσιτούν: Τζέιμι Φοξ, Λιονάρντο ντι Κάπριο, Κριστόφ Βαλτζ

Βαθμολογία: 4/5

Δύο χρόνια πριν ξεσπάσει ο Αμερικανικός Εμφύλιος, ο Django, ένας μαύρος σκλάβος από τον Νότο (Τζέιμι Φοξ) συναντά τον Γερμανό κυνηγό επικηρυγμένων/οδοντίατρο Dr. King Schultz (Κριστόφ Βαλτζ), ο οποίος ακολουθεί τα ίχνη των φονικών αδελφών Brittles. Καθώς μόνο ο Django μπορεί να τον οδηγήσει σε αυτούς, ο ανορθόδοξος Schultz συνεργάζεται μαζί του με την υπόσχεση ότι θα τον ελευθερώσει με το πέρας της αποστολής. Αφού πετύχουν τον σκοπό τους, ο Schultz απελευθερώνει τον Django και οι δυο τους αποφασίζουν να συνεχίσουν την καταδίωξη των πιο γνωστών εγκληματιών του Νότου.

Εν τω μεταξύ, ο Django ακονίζει τα μαχαίρια του για τον δικό του σκοπό: τη σωτηρία της Broomhilda (Kέρι Ουάσινγκτον), της γυναίκας του που έχασε σε σκλαβοπάζαρο πριν από καιρό. Η έρευνα του Django και του Schultz τους οδηγεί στον Calvin Candie (Λιονάρντο ντι Κάπριο), τον ιδιοκτήτη της «Candyland», μιας κακόφημης φυτείας, όπου οι σκλάβοι παλεύουν μεταξύ τους μέχρι θανάτου. Η παρουσία των δύο πρωταγωνιστών τραβάει την προσοχή του Stephen (Σάμιουελ Λ. Τζάκσον), που είναι ο έμπιστος του Candie. Ο κλοιός αρχίζει να σφίγγει γύρω τους και οι δυο σύντροφοι θα πρέπει να διαλέξουν ανάμεσα στη θυσία και την επιβίωση.

Ο πρώτος και καλύτερος DJ σκηνοθέτης σαμπλάρει το σπαγκέτι γουέστερν, ακροπατώντας στο παλιό Django του Σέρτζιο Κορμπούτσι, διατηρώντας τον φορμαλισμό στο περίγραμμα της βίας και την ουσία της κινηματογράφησης, κάνοντας ωστόσο μια παιχνιδιάρικα «ηθική» ταινία για τη δουλεία, με την ψυχή ενός blaxploitation movie, σαν κι εκείνα που γυρίζονταν με περηφάνια και υπερβολή στις αρχές της δεκαετίας του ’70.

Η άπλετη χρήση του «nigger» προκάλεσε ήδη αδικαιολόγητες αντιδράσεις σε όσους διαφυλάσσουν κλινικά την κληρονομιά, δημιουργώντας έτσι ένα θεματικό γκέτο όπου οι μη μαύροι δεν έχουν δικαίωμα πρόσβασης. Ό,τι κι αν λένε, ωστόσο, ο Σπάικ Λι και άλλοι, ο Ταραντίνο καλύπτεται και δεν προσβάλλει. Περιττό να αναφέρουμε ότι πολλές ταινίες που εμπίπτουν στο ψευδο-ιταλικό και αφροαμερικανικό b-movie ιδίωμα (αντάμα με το ασιατικό στυλ της υπερτονισμένης βίας) συγκαταλέγονται ανάμεσα στις αγαπημένες του Ταραντίνο.

Αυτή η δημιουργική επεξεργασία είναι, άλλωστε, αναπόσπαστο κομμάτι της φήμης του, μαζί με το συνεχιζόμενο ταλέντο του να απελευθερώνει πολλούς ηθοποιούς από τα δεσμά του στυλ τους (όπως εδώ τον Ντι Κάπριο στον ρόλο του... φρενολόγου) και να δίνει σε άλλους την ευκαιρία να λάμψουν με ασυνήθιστους συνδυασμούς ξερού χιούμορ και βαθιάς ανθρωπιάς, όπως με την περίπτωση του Κριστόφ Βαλτζ. Με δεδομένη την πρόοδό του στην αφήγηση, το Django, ο Τιμωρός είναι άνετα μια από τις πιο ολοκληρωμένες, διασκεδαστικές κι εξωφρενικές ταινίες του, όπου το σοφιστικέ πνεύμα συναντά το καρτουνίστικο χιούμορ και οι απανωτές ατάκες ενισχύουν τη σπουδή χαρακτήρων, σε μια ερωτική ιστορία τριών πράξεων και πολλών ρόλων.

Το δίδυμο του Φοξ με τον Βαλτζ γίνεται αυτόματα κλασικό - ένα οξύμωρο αρμονικής αντίθεσης ανάμεσα στον λακωνικό σκλάβο και τον αμοραλιστή, αλλά ως Ευρωπαίο, αλλεργικό στη σκλαβιά, λαλίστατο κι εκφραστικό κυνηγό κεφαλών. Ο Κριστόφ Βαλτζ μετουσιώνει την ιερή αγάπη του Ταραντίνο στη σημασία των λέξεων (ραψωδός των περιθωριακών, εξου και pulp fiction) σε ένα κινηματογραφικό ευαγγέλιο για τη χρήση της γλώσσας, όπως έκανε και στους Άδοξους Μπάσταρδους. Κι όσο αν ο σκηνοθέτης έχει αποκτήσει μια συνείδηση της σπουδαιότητας του λόγου του (που μετριάζεται αισθητά με το φαινομενικά χαβαλεδιάρικο τρόπο που αντιμετωπίζει τους χαρακτήρες, και ειδικά στο θέμα του ξεπαστρέματός τους), η ικανότητά του να παντρεύει τη μεγάλη ιδέα της ταινίας και της Ιστορίας σε μια σειρά από γεγονότα που σχετίζονται με τους ανθρώπους και το σινεμά παραμένει μαγική.

Στις τελευταίες δύο ταινίες του, μάλιστα, όλη η κριτική που είχε δεχτεί, εν μέρει δικαιολογημένα, για τη δωρεάν υπερβολή του στο αίμα και τη χαρά που νιώθει ο θεατής από την εμπειρία αυτή φαίνεται να υποχωρεί, αφού οι Μπάσταρδοι και ο Τιμωρός διορθώνουν μέγιστες ιστορικές αδικίες σε έναν φανταστικό καμβά και οδηγούν στη λύτρωση. Πάντα με υψηλό τον δείκτη των θυμάτων, για να μην ξεχνιόμαστε... Η σκηνή/παρωδία με τους κουκουλοφόρους της Κου Κλουξ Κλαν, που παραπέμπει στη Γέννηση ενός  Έθνους του Γκρίφιθ, είναι ένα μόνο παράδειγμα αντιστροφής της εικόνας που αναπαρήγε το λευκό σινεμά για τους σκλάβους και που στην κάμερα του Ταραντίνο γίνεται αφορμή για σχόλιο πάνω στον διάλογο της ορθότητας με την πραγματικότητα.

Αλλά πόσα πράγματα από τη μυθοπλασία είναι το ίδιο μεγάλη κουβέντα με το αν η βία του σινεμά επηρεάζει καταλυτικά τα μυαλά των θεατών και οπλίζει τα χέρια τους; Ο Ταραντίνο της ωριμότητας, χωρίς να έχει χάσει τη διάθεσή του να γιορτάζει τα καταφρονεμένα είδη του παγκόσμιου σινεμά περασμένων δεκαετιών, απαντά με πανδαισία, έστω κι αν το τρίτο μέρος, από τη στιγμή που δύο από τους βασικούς πρωταγωνιστές εγκαταλείπουν την κούρσα με εντυπωσιακό τρόπο, τραβάει σε διάρκεια αποδυναμώνει αντί να απογειώνει.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ