Αντικείμενο εξάρτησης

Facebook Twitter
0

ΕΧΟΥΜΕ ΕΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ συλλογικό μπλογκ στο lifo.gr που λέγεται «Γνώμες». Κάθε μέρα κάποιος (ειδικός στον τομέα του) γράφει τη γνώμη του για όσα συμβαίνουν γύρω μας. Ο δημοσιογράφος Δημήτρης Κυριαζής έγραψε για τις απίθανες ελληνοποιήσεις αθλητών, η Βένα Γεωργακοπούλου για το σνομπάρισμα των Άλπεων του Λάνθιμου απ’ την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, ο διδάκτωρ κοινωνιολογίας Γιώργος Σιακαντάρης για τον μαρασμό της μικροϊδιοκτησίας, ο συγγραφέας Βαγγέλης Ραπτόπουλος για το αν είναι θεμιτό να «δημοσιογραφούν» οι λογοτέχνες, ο αντιεισαγγελέας Εφετών Γιώργος Κτιστάκης για το αυγό του (ναζιστικού) φιδιού. Ένα απ’ τα πιο ενδιαφέροντα άρθρα ήταν της ψυχιάτρου Αντωνίας Κατιδένιου. Να μερικά αποσπάσματα απ’ το «Εθισμενοι στο ίντερνετ»:

«Κάθε αντικείμενο εξάρτησης έχει τον ίδιο σκοπό. Να καταστήσει τον νέο ανίκανο να σκεφτεί μ’ έναν δημιουργικό και συναισθηματικό τρόπο, ώστε ν’ αποφύγει τα δυσάρεστα συναισθήματα. Στην περίπτωση της εξάρτησης από το διαδίκτυο, ο νέος επιδίδεται σε επαναλαμβανόμενες στερεότυπες πράξεις που έχουν το πρόσχημα της σκέψης (όπως τα παιχνίδια πολέμου, φάρμες κ.λπ.), στην ουσία όμως τον παρασύρουν σ’ έναν καταναγκασμό. Έτσι ο νέος «ξεχνιέται», αποφεύγοντας εχθρούς, πηδώντας τοίχους, φυτεύοντας φασόλια, όχι όμως με τη συμμετοχή του σώματος και του μυαλού του, αλλά πατώντας με μηχανικό τρόπο κουμπιά, ζώντας μηχανικά χωρίς σκέψη και φαντασία.

Όμως, αλήθεια, είναι πολύ πιο εύκολο να μιλάς σ’ ένα πληκτρολόγιο, παρά σ’ έναν άλλο άνθρωπο. Δεν είναι μόνο η φυσική ντροπή που μπορεί να νιώθουν πολλοί. Είναι ο έλεγχος των συναισθημάτων που νομίζει ότι έχει ο νέος χωρίς την άμεση επαφή. Είναι η παρουσίαση ενός ψεύτικου εαυτού πιο αποδεκτού. Είναι η ρεαλιστική και συμβολική αυτοερωτική διαδικασία που πραγματοποιείται με την κατάχρηση του διαδικτύου.

“Βλέπουν”, χωρίς να κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν ηδονοβλεψίες. Εκτίθενται, χωρίς να κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν επιδειξίες. Ζουν τη ζωή τους σαν να παρακολουθούν μια ταινία, χωρίς το πραγματικό ρίσκο της συμμετοχής. Βάζουν την ελάχιστη προσπάθεια ν’ αλλάξει κάτι μέσα τους, στο μυαλό τους, στη συμπεριφορά τους.

Ο νέος εθίζεται στο διαδίκτυο από την ψευδαίσθηση που αποκτά ότι μπορεί να κάνει τα πάντα. Να σκοτώσει, να πεθάνει και ν’ αναστηθεί, να γίνει ήρωας, μοντέλο, αγρότης, πυρηνικός επιστήμονας και να τον χειροκροτεί το εικονικό κοινό του. Παίζει παιχνίδια μεταμορφώσεων. Οδηγεί το άβατάρ του σε κόσμους μαγικούς όπου θα ήθελε να ζήσει, κατρακυλώντας σε μια ψεύτικη παντοδυναμία που τον παρασύρει στη σύγχυση της εικονικής με τη φυσική πραγματικότητα.

Η εξάρτηση από το διαδίκτυο είναι συνδεδεμένη με την κατάθλιψη και την ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή - επιφέρει όμως και μορφολογικές αλλαγές στη δομή του εγκεφάλου, που αντανακλούν στην αλλοίωση της πρόσφατης μνήμης και του κέντρου των αποφάσεων.

Κάποιος που περνάει τον περισσότερο χρόνο της ζωής του online ζει μ’ έναν φαντασιωσικό τρόπο, ώστε να μην αισθάνεται δυσάρεστα ή καθόλου συναισθήματα. Έχει όμως δυο ακόμα λόγους για να το κάνει. Την παντοδυναμία και τον αυτοερωτισμό.

Και οι δύο είναι ψυχικά φαινόμενα που τα συναντούμε κυρίως στα παιδιά και στους εφήβους, είναι φυσιολογικά σ’ έναν βαθμό κι εγκαταλείπονται σταδιακά, όσο ο νέος ωριμάζει κι εμπλέκεται σε μία κοινωνική ζωή. Η εξάρτηση, όμως, από το διαδίκτυο επιτείνει και παρατείνει τους δύο αυτούς ψυχικούς μηχανισμούς. Από τη μία δίνει την ψευδαίσθηση στον νέο ότι μπορεί να τα κάνει όλα, μπορεί να τα νιώσει όλα, μπορεί να τα ζήσει όλα χωρίς καμιά συνέπεια και ουσιαστικά χωρίς καμιά προσπάθεια».

RETWEETS

«Η συντριβή των μεγαλοκάναλων με κάνει πιο χαρούμενο κι από τη διάλυση ΝΔ και ΠΑΣΟΚ».

@AnemosNaftilos

«Όλες οι επαναστάσεις καταλήγουν στη δημιουργία ενός νέου κατεστημένου, γιατί προφανώς η ματαιοδοξία κι η απληστία είναι ισχυρότερες από τις ιδέες».@cocobilly

«Τόσες ταινίες, τόσες γιορτές και μαθήματα στο σχολείο κατά του ναζισμού, ακόμα είναι ακαταμάχητος σε διάφορους - με την πρώτη κακουχία». @antoniskalog

«Φαντάσου τη Μεγάλη Παρασκευή ν’ απεργήσουν και τα Goody’s στην Κόρινθο». @anipsios

«Θα βγει, λέει, το “Ιησούς από τη Ναζαρέτ” σε 3D όπου, εκτός απ’ τον Χριστό, θα εμφανίζεται και ο Πατήρ και το Άγιο Πνεύμα». @kurosawa7

«Η ίδια γελοία μεταφορά κάθε χρόνο για μια τόσο ωραία “μεταφορά” όπως είναι το άγιο φως. Τι τραβάνε κι αυτοί οι συμβολισμοί». @EiriniGiannaki

«Nα σας πω ότι η δύναμη του Σαίξπηρ έγκειται στο γεγονός ότι εκθείασε την ομορφιά εξίσου με την ασχήμια - πράγμα που π.χ. δεν έκανε ο Σοφοκλής».  @pascal_

«Την επιτυχία της Πάολας την εξηγώ μόνο αν είναι σαϊεντολόγoς». @ggsuss

«Μεταπολίτευση, Αλλαγή, Λιτότητα, Κάθαρση, Εκσυγχρονισμός, Σεμνότης και Ταπεινότης, Λεφτά Υπάρχουν, Λεφτά Δεν Υπάρχουν». @kakia_analiti

TV & Media
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«What Jennifer Did»: Πού βρίσκεται σήμερα η Τζένιφερ Παν- Το ντοκιμεντέρ στο Netflix και η νέα ζωή του πατέρα της

TV & Media / «What Jennifer Did»: Πού βρίσκεται σήμερα η Τζένιφερ Παν- Το ντοκιμαντέρ στο Netflix και η νέα ζωή του πατέρα της

Τον Νοέμβριο του 2010, μια παρέα  ανδρών μπήκε στο σπίτι των Παν στο Μάρκχαμ του Οντάριο. Σκότωσαν τη μητέρα της Τζένιφερ και πυροβόλησαν τον πατέρα της στο κεφάλι και στον ώμο
NEWSROOM
Οι New York Times και οι αξίες της παραδοσιακής δημοσιογραφίας στο επίκεντρο

TV & Media / New York Times - Gate: Εσωτερική έρευνα για τη διαρροή πληροφοριών από ρεπορτάζ για τον πόλεμο στη Γάζα

Η ιστορική εφημερίδα με τους δέκα εκατομμύρια συνδρομητές διεξάγει εσωτερική έρευνα σχετικά με το ρεπορτάζ που αποκάλυψε σεξουαλική βία της Χαμάς κατά των ομήρων στη Γάζα
NEWSROOM