Πέθανε ο «χρυσός Έλληνας», Τζορτζ Λόις - Οραματιστής, θρύλος της αμερικανικής διαφήμισης

Πέθανε ο «χρυσός Έλληνας», Τζορτζ Λόις - Οραματιστής, θρύλος της αμερικανικής διαφήμισης Facebook Twitter
0

Πέθανε σε ηλικία 91 ετών ο Τζορτζ Λόις, ο «χρυσός Έλληνας της διαφήμισης», όπως τον αποκαλούσαν, ο αντικομφορμιστής οραματιστής που άφησε σπουδαίο το στίγμα του στην αμερικανική διαφήμιση των δεκαετιών 1960-70 και αποκήρυξε με τα πρωτοποριακά εξώφυλλά του για το περιοδικό Esquire τον αμερικανικό ρατσισμό και την εμπλοκή της χώρας του στον πόλεμο του Βιετνάμ. 

Όπως ανακοίνωσε ο γιος του, Λιου, ο Λόις πέθανε στο σπίτι του στο Μανχάταν, μόλις δύο μήνες μετά το θάνατο της συζύγου του, Ρόσμαρι. 

Από τον χιμπατζή που αναδεικνύει την απλότητα ενός εκτυπωτή Xerox και τον Μικ Τζάγκερ και άλλους ροκ σταρ να απαιτούν «Θέλω το MTV μου!», μέχρι τον Μοχάμεντ Άλι που υποδύεται τον Άγιο Σεμπάστιαν και τον Άντι Γουόρχολ που «πνίγεται» στο ντοματόζουμο Campbell, ο Λόις επανεφηύρε, με προκλητικές, ευφάνταστες καμπάνιες, την τέχνη της διαφήμισης, κόντρα στη συμβατικότητα και τον πουριτανισμό της εποχής.

Παρουσίασε τον μαύρο μποξέρ και κατάδικο Σόνι Λίστον σαν Άγιο Βασίλη, αποδομώντας την ψυχαναγκαστική ευτυχία των γιορτών, εμφάνισε τον Πρόεδρο Νίξον καλυμμένο με πούδρα και κραγιόν, κυκλοφόρησε κατάμαυρο εξώφυλλο, από την άγρια ζούγκλα του Βιετνάμ με μόνη τη φράση ενός φαντάρου («Oh my Gog, we hit a girl!») την ώρα που σκότωνε ένα ανήλικο κορίτσι. 

Πέθανε ο «χρυσός Έλληνας», Τζορτζ Λόις - Οραματιστής, θρύλος της αμερικανικής διαφήμισης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LiFO

Με καταγωγή από την ορεινή Ναυπακτία, ο Λόις ίδρυσε στην τεράστια καριέρα του των έξι δεκαετιών, και ηγήθηκε πολλών διαφημιστικών πρακτορείων, έγραψε βιβλία, δημιούργησε καμπάνιες, από σαπούνια μέχρι αεροπορικές εταιρείες, που βραβεύτηκαν, κι αναγνωρίστηκε από συναδέλφους και μη ως ένας από τους πιο δημιουργικούς και επιδραστικούς εκπροσώπους της τέχνης του.

Πέθανε ο «χρυσός Έλληνας», Τζορτζ Λόις - Οραματιστής, θρύλος της αμερικανικής διαφήμισης Facebook Twitter
 

Μια εντυπωσιακή καριέρα έξι δεκαετιών

Γεννήθηκε στο Μανχάταν στις 26 Ιουνίου του 1931 και ήταν ένα από τα τρία παιδιά των μεταναστών Χάρη Λόη και της Βασιλικής Θανασούλη. Ο Τζορτζ και οι αδερφές του, Παρασκευή και Χαρίκλεια, μεγάλωσαν στο Μπρονξ. Όπως έλεγε πάντα ο ίδιος, ο ρατσισμός που βίωσε στη συνοικία Ιρλανδών όπου μεγάλωσε, έγινε διαχρονικά το κίνητρο «για να αφυπνίσω, να ενοχλήσω, να διαμαρτυρηθώ». 

Ξεκίνησε τη διαφημιστική καριέρα του το 1956 ως καλλιτεχνικός διευθυντής στη Sudler & Hennessey, μετακομίζοντας δύο χρόνια μετά στην ίδια θέση στην Doyle Dane Bernbach - εταιρεία που, υπό την διεύθυνση του ιδιοκτήτη της, Γουίλιαμ Μπερνμπαχ, απελευθέρωσε τους καλλιτέχνες και τους κειμενογράφους, με συχνά brainstorming, ανταλλαγές ιδεών και πίστη στην έμπνευσή τους.

Πολλά από τα εξώφυλλα που σχεδίασε μεταξύ 1962 - 1972 για το Esquire -και τα οποία εκτίθενται πλέον σε μόνιμη συλλογή στο ΜοΜΑ- αποτέλεσαν μια εύγλωττη, πλην χωρίς λέξεις, κριτική για την κοινωνία, τη φυλή, την πολιτική, τον πόλεμο. 

Παντρεύτηκε τη Ρόσμαρι Λεβαντόφσκι το 1951 και μαζί απέκτησαν δύο γιους, τον Χάρι -που πέθανε το 1978- και τον Λιουκ. 

Πέθανε ο «χρυσός Έλληνας», Τζορτζ Λόις - Οραματιστής, θρύλος της αμερικανικής διαφήμισης Facebook Twitter

Παρά την κοινή παραδοχή για τον καθοριστικό ρόλο του στον εκσυγχρονισμό της λεωφόρου Μάντισον της Νέας Υόρκης, κάποιοι τον επέκριναν ως φωνακλά, αυτοαναφορικό, θρασύδειλο που πολλές φορές καρπωνόταν τη δουλειά άλλων ή που υπερέβαλε για τη δική του συμβολή σε συλλογικές δημιουργικές διαδικασίες.

Όπως έλεγε ο ίδιος, από τις μέρες της προσωπικής ακμής του, ο κόσμος της διαφήμισης που κάποτε ενθάρρυνε την ατομική δημιουργικότητα, έχει εξαφανιστεί. «Αυτό που συνέβη τελικά, είναι πως αυτοί οι φρικτοί όμιλοι, οι ατάλαντοι, οι αποκαλούμενοι μονολίθοι του μάρκετινγκ άρχισαν να εξαγοράζουν πρακτορεία, και τώρα έχουμε πέντε ή έξι ή επτά πρακτορεία που κυριαρχούν στον κόσμο, κι αν είναι μέρος αυτών, δεν θα γίνεις ποτέ δημιουργικό πρακτορείο. Απλώς δε λειτουργεί» έλεγε ο ίδιος. 

Με μεγάλους θαυμαστές, μεταξύ αυτών τυς Μάρτιν Σκορτσέζε, Τίνα Μπράουν, Γκρέιντον Κάρτερ, ο ίδιος πάντα έλεγε πως ένας επιτυχημένος διαφημιστής πρέπει να απορροφά κάθε δυνατή επιρροή, και καυχιόταν συχνά για τις δικές του γνώσεις. Ήταν παθολογικά δεινός σχεδιαστής και επικεπτόταν κάθε εβδομάδα, για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. 

Με πληροφορίες από New York Times/NPR/ΑΡ

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης γιορτάζει τα 25 χρόνια του με Argerich, Κουρεντζή, Nagano και Gheorghiu 

Πολιτισμός / Argerich, Κουρεντζής, Nagano, Gheorghiu: Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης γιορτάζει τα 25 χρόνια του

Ο οργανισμός που άλλαξε τον πολιτιστικό χάρτη της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας βρίσκεται στην πιο εξωστρεφή φάση του και υποδέχεται τη νέα σεζόν με ένα πρόγραμμα γεμάτο σημαντικές διεθνείς συμμετοχές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι τελευταίες συλλογές του Τζόρτζιο Αρμάνι θα παρουσιαστούν κανονικά στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνο

Πολιτισμός / Οι τελευταίες συλλογές του Τζόρτζιο Αρμάνι θα παρουσιαστούν κανονικά στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνο

Ο οίκος ανακοίνωσε ότι ο σχεδιαστής εργαζόταν «μέχρι το τέλος» πάνω στις νέες γραμμές Emporio Armani και Giorgio Armani, αλλά και σε μια μεγάλη έκθεση για τα 50 χρόνια του οίκου
LIFO NEWSROOM
Τζόρτζιο Αρμάνι: Στη μεγάλη οθόνη η ζωή του «βασιλιά της μόδας»

Πολιτισμός / Τζόρτζιο Αρμάνι: Η ζωή του «βασιλιά της μόδας» μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη

Προς το παρόν, δεν έχει διευκρινιστεί αν η φιλόδοξη παραγωγή θα εστιάσει μόνο στην επαγγελματική πορεία του σχεδιαστή στις πασαρέλες και το κόκκινο χαλί ή αν θα συμπεριλάβει και την προσωπική του ζωή
LIFO NEWSROOM
Τρίερ, Στίβεν Κινγκ και Ανιές Βαρντά από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τρίερ, Στίβεν Κινγκ και Ανιές Βαρντά από αύριο στους κινηματογράφους

Η νέα ταινία του δημιουργού του «Worst Person in the World», ακόμα μια διασκευή Στίβεν Κινγκ, το φεμινιστικό «Vagabond» της γιαγιάς της νουβέλ βαγκ και η επιστροφή του «Toy Story» με αφορμή την 30η επέτειο από την πρεμιέρα του ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ανατροπή στον κινηματογράφο: Η OpenAI παράγει ταινία με AI και κόστος κάτω από 30 εκατομμύρια δολάρια

Πολιτισμός / Ανατροπή στον κινηματογράφο; Η OpenAI παράγει ταινία με κόστος κάτω από 30 εκατομμύρια δολάρια

Η OpenAI φέρνει την επανάσταση στον κινηματογράφο με την πρώτη ταινία μεγάλου μήκους που δημιουργείται κυρίως με τεχνητή νοημοσύνη - Το “Critterz” υπόσχεται να αλλάξει το Χόλιγουντ για πάντα, με εντυπωσιακά αποτελέσματα και φθηνότερο κόστος παραγωγής
LIFO NEWSROOM