Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ έπαθε «ντελίριο από την στέρηση αλκοόλ»

Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ έπαθε «ντελίριο από την στέρηση αλκοόλ» Facebook Twitter
0

Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ είναι πιθανό να βίωσε δυο επεισόδια ντελίριου λόγω στέρησης αλκοόλ, σύμφωνα με νέα έρευνα. 

Ο μεταϊμπρεσιονιστής καλλιτέχνης, γνωστός μεταξύ άλλων για έργα όπως το «Sunflowers» και «The Starry Night», λέγεται πως έκοψε το δεξί αυτί του στη διάρκεια ενός καβγά. 

Ο Βαν Γκογκ χαρακτήρισε το επεισόδιοα ως «μια κρίση τρέλας ανός απλού καλλιτέχνη» και αργότερα ως «πνευματικό ή νευρικό πυρετό». 

Ωστόσο έρευνα στην Ολλανδία ρίχνει νέο φως στην κατάσταση της ψυχικής του υγείας. 

Ειδικοί από το University Medical Centre Groningen προχώρησαν σε μια ψυχιατρική εξέταση βασισμένη σε εκατοντάδες επιστολές που έγραψε -οι περισσότερες προς τον αγαπημένο αδελφό του, Τεό- αλλά και διασωθέντα ιατρικά αρχεία. 

Αυτό που διαπίστωσαν είναι πως ο καλλιτέχνης πιθανώς βίωσε δυο επεισόδια ντελίριου λόγω της στέρησης αλκοόλ αφού έκοψε το αυτί του. 

Εφόσον όμως ο ασθενής στην προκειμένη περίπτωση δεν μπορούσε να ερωτηθεί, οι ερευνητές υπογράμμισαν πως τα συμπεράσματά τους πρέπει να επεξεργαστούν με προσοχή. 

Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ πιστεύεται πως έπασχε από έναν συνδυασμό ψυχιατρικών διαταραχών, με πιθανότερες την διπολική διαταραχή και την οριακή διαταραχή προσωπικότητας, ωστόσο οι φερόμενες ασθένειές του δεν διαγνώστηκαν ποτέ. 

Σύμφωνα με τη νέα έρευνα, είναι απίθανο ο Ολλανδός καλλιτέχνης να είχε σχιζοφρένεια. 

Όσο για το αν έπασχε από επιληψία, διάγνωση που ανέφεραν οι γιατροί του, οι ερευνητές πιστεύουν πως πιθανότατα επρόκειτο για «συγκεκαλυμμένη επιληψία». 

Αυτό σημαίνει πως ο ασθενείς δεν παρουσιάζει κλασικές κρίσεις, αλλά περισσότερο μια διαταραχή στην συμπεριφορά βασισμένη στην επιληπτική δραστηριότητα στα βαθύτερα τμήματα του εγκεφάλου. Οι επακόλουθες κρίσεις μπορεί να πυροδοτήσουν άγχος, παραισθήσεις και ψευδαισθήσεις. 

Στην περίπτωση του Βαν Γκογκ, η επιληπτική δραστηριότητα θα μπορούσε να έχει προκληθεί από εγκεφαλική βλάβη ως αποτέλεσμα του τρόπου ζωής του. Η κατάχρηση αλκοόλ, ο υποσιστισμός, ο λίγος ύπνος και η πνευματική εξάντληση θα μπορούσε να αποτελούν όλα παράγοντες, λένε οι ερευνητές. 

Δεδομένου πως περαιτέρω εξετάσεις δεν ήταν εφικτές στις μέρες του, είναι δύσκολο να κατοχυρωθούν τα συγκεκριμένα ευρήματα πέραν οποιασδήποτε αμφιβολίας. 

Τα νέα ευρήματα των Ολλανδών ερευνητών δημοσιεύτηκαν στο International Journal of Bipolar Disorders. 

Ωστόσο, ο καθηγητής Ψυχιατρικής Psychiatry Willem, που συμμετείχε στην έρευνα, προειδοποίησε πως ο Βαν Γκοσκ ίσως «υποβάθμισε ή ακόμη και διάνθισε με συγκεκριμένα πράγματα» τις επιστολές του. 

«Αν και περιλαμβάνουν πολλές πληροφορίες, πρέπει να θυμόμαστε πως δεν έγραψε τις επιστολές στους γιατρούς του, αλλά σε μέλη της οικογένειά του και άλλους συγγενείς προκειμένου να τους ενημερώσει, να τους καθησυχάσει ή να τους βάλει να κάνουν κάτι», σχολίασε. «Επομένως, η βεβαιότητα του άρθρου μας δεν θα είναι το τελευταίο σχετικά με τις ασθένειες του Βαν Γκογκ». 

Η δημιουργικότητα του Βαν Γκογκ αποδίδεται συχνά στα προβλήματα ψυχικής υγείας του, αλλά ειδικοί της τέχνης διαφωνούν πως τα επιτεύγματά του οφείλονται στις δεξιότητές του πάνω στη ζωγραφική, τις οποίες εργάστηκε σκληρά για να αναπτύξει σε διάστημα πολλών ετών. 

Η αλήθεια είναι πως σπανίως εργαζόταν σε περιόδους ψυχώσεων. 

Παρά τον εσωτερικό πανικό, ο Βαν Γκογκ είχε ισχυρό κίνητρο να συνεχίσει να ζωγραφίζει και περιέγραφε τις «βαθιές φιλίς του» ως την μοναδική γιατρειά του. 

Πέθανε στις 29 Ιουλίου 1890, δυο ημέρες αφότου προσπάθησε να βάλει τέλος στη ζωή του. 

Με πληροφορίες από BBC

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.