Ο σημαντικότερος εν ζωή Γερμανός ζωγράφος αποφάσισε να μην ξαναζωγραφίσει

Ο σημαντικότερος εν ζωή Γερμανός ζωγράφος αποφάσισε να μην ξαναζωγραφίσει Facebook Twitter
0

O Γκέρχαρντ Ρίχτερ, ο σημαντικότερος εν ζωή Γερμανός ζωγράφος, αποφάσισε στα 88 του χρόνια να μην ξαναζωγραφίσει. 

Ο Γκέρχαρντ Ρίχτερ κρυφογελά όταν τον ρωτούν εάν πραγματικά θέλει να σταματήσει. «Κάποτε έρχεται το τέλος» λέει μιλώντας στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων. «Δεν είναι τόσο άσχημο και είμαι ήδη αρκετά μεγάλος» συμπληρώνει. 


Γεννήθηκε στη Δρέσδη και συγκαταλέγεται στους σπουδαιότερους και ακριβότερους ζωγράφους στον κόσμο. Ως άνθρωπος, είναι πολύ σεμνός και ιδιαίτερα χαμηλών τόνων. Εδώ και χρόνια έχει σχεδόν σταματήσει τις δημόσιες εμφανίσεις και από τότε που ξεκίνησε η πανδημία του κορωνοϊού περνάει το χρόνο του μόνο στο σπίτι του, στην ακριβή συνοικία Χάνβαλντ της Κολωνίας.

Ο σημαντικότερος εν ζωή Γερμανός ζωγράφος αποφάσισε να μην ξαναζωγραφίσει Facebook Twitter
Από την έκθεση του Abstraktion στο Πότσνταμ της Γερμανίας (GETTY IMAGES)


Πρόσφατα έγιναν και τα αποκαλυπτήρια από τα τρία μεγάλα παράθυρα για το μοναστήρι Τόλαϊ στο Ζάαρλαντ. «Αυτό σίγουρα είναι το τελευταίο αριθμημένο έργο μου» λέει. Στον κατάλογό του το «Τραπέζι» έχει τον αριθμό 1 και φιλοτεχνήθηκε το 1961. «Τα παράθυρα έχουν τον αριθμό 957. Τέλος», συμπληρώνει.


Στην αρχή η ζωή στη Δύση δεν ήταν εύκολη

Πενήντα οχτώ ολόκληρα χρόνια έχουν περάσει από το πρώτο έργο. Δεν ήταν μικρός ούτε τότε. Ήταν ήδη 30 χρονών. Γεννήθηκε το 1932 στη Δρέσδη και θυμάται τα ανέμελα παιδικά χρόνια: «Επισκέψεις στη γιαγιά, στη θεία. Βλέπω μπροστά μου σπίτια, δρόμους», λέει. Από το 1951 σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Δρέσδης. Εκεί δεν επιτρεπόταν να δανειστεί βιβλία για τον ιμπρεσιονισμό από τη βιβλιοθήκη. Το 1961 διέφυγε στη Δύση.

Ο σημαντικότερος εν ζωή Γερμανός ζωγράφος αποφάσισε να μην ξαναζωγραφίσει Facebook Twitter
Stripe


«Το 1959 πήγα να δω την documenta στο Κάσελ. Τότε μπορούσε κανείς να ταξιδεύει», λέει. Πήγε με ένα φίλο του στο Κάσελ για να θαυμάσει από κοντά τον Τζάκσον Πόλοκ, τον Λούτσιο Φοντάνα. Οικονομικά πάντως για εκείνον τα πράγματα ήταν χειρότερα στη Δυτική από ό,τι στην Ανατολική Γερμανία. Για να μπορέσει να χρηματοδοτήσει τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Ντίσελντορφ ζωγράφιζε άρματα για το καρναβάλι. Έχει ο καιρός γυρίσματα όμως και το 2015 ένα έργο του πουλήθηκε από τον οίκο δημοπρασιών Sotheby's για 41 εκατομμύρια ευρώ. «Είναι ανατριχιαστικό» σχολιάζει.


Στον κατάλογο των έργων του συμπεριλαμβάνονται τα ζωγραφικά του έργα και τα γλυπτά. «Συμπεριλαμβάνονται και κάποια έργα σε χαρτί αλλά είναι η εξαίρεση», δηλώνει ο Ντίτμαρ Έλγκερ, διευθυντής του Αρχείου Γκέρχαρντ Ρίχτερ στη Δρέσδη και βιογράφος του καλλιτέχνη.

Ο σημαντικότερος εν ζωή Γερμανός ζωγράφος αποφάσισε να μην ξαναζωγραφίσει Facebook Twitter


Ήρθε πράγματι το τέλος;

Και τώρα, τέρμα. Είναι πράγματι το τέλος μιας εποχής; Παρόμοιες δηλώσεις είχε κάνει και πριν από δέκα χρόνια αλλά μετά ακολούθησαν πολλά, πολλά ακόμα έργα.


Ο Γκέρχαρντ Ρίχτερ έγινε γνωστός ανάμεσα σε άλλα για τις μεγάλες εναλλαγές στο ύφος των έργων του. Στα πιο χαρακτηριστικά του ανήκουν εκείνα που μοιάζουν με «σβησμένα». «Χρειάζεται πάρα πολλή δύναμη για τέτοια έργα» παραδέχεται και συμπληρώνει πως άλλοι πίνακες δεν θα ξαναγίνουν.


Ωστόσο υπάρχει και ένα καλό νέο. Θα συνεχίσει να σχεδιάζει. Ο Γκέρχαρντ Ρίχτερ δεν είναι σίγουρα ο τύπος που μπορεί απλά να κάθεται στο σπίτι χωρίς να κάνει τίποτα. Έτσι σχεδιάζει με χρωματιστά μολύβια και χρωματιστές κιμωλίες μικρά «αφηρημένα» έργα σε χαρτί.

Ο σημαντικότερος εν ζωή Γερμανός ζωγράφος αποφάσισε να μην ξαναζωγραφίσει Facebook Twitter


Εβδομήντα από αυτά παρουσιάστηκαν ήδη στο Albertinum στη Δρέσδη και όπως ο ίδιος ο ζωγράφος λέει, πολύ πιθανόν να υπάρξει και μια νέα έκθεση τον Φεβρουάριο στο Μόναχο ή στη Νέα Υόρκη.


Το πολύ ενδιαφέρον στο έργο του Γκέρχαρντ Ρίχτερ είναι ότι είναι πολυδιάστατος. Δεν ακολούθησε μόδες, τάσεις κτλ αλλά το δικό του δρόμο. Δεν του αρέσει να μιλάει για την επιτυχία του και κυρίως την εμπορική. Ένας μοναδικός καλλιτέχνης που δικαίως κατατάσσεται στους σημαντικότερους της γενιάς του και όχι μόνο.

Με πληροφορίες από Deutsche Welle

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.