Απεργία την Πρωτομαγιά

Στυλιανού: «Πολιτικά απαράδεκτη» η αντικατάσταση του ΔΣ του ΚΘΒΕ

Στυλιανού: «Πολιτικά απαράδεκτη» η αντικατάσταση του ΔΣ του ΚΘΒΕ Facebook Twitter
ΚΘΒΕ
0

Σε κλίμα βαρύ, πίκρας και απογοήτευσης, έλαβε χώρα η συνέντευξη τύπου - απολογισμός του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, στο Βασιλικό Θέατρο στην Θεσσαλονίκη, μετά τη δημοσίευση δελτίου τύπου από το ΥΠΠΟ που παύει την μέχρι τώρα διοικητική και καλλιτεχνική διεύθυνση του θεάτρου.

Ανάμεσα σε δεκάδες δημοσιογράφους των τοπικών μέσων και συνεργάτες του θεάτρου, τον λόγο πήρε πρώτος ο Πρόεδρος του ΔΣ καθηγητής κ. Άρης Στυλιανού, ο οποίος, αφού χαρακτήρισε την απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού Μενδώνη «άκομψη και πραξικοπηματική», έκανε έναν απολογισμό κυρίως οικονομικό και οργανωτικό - και καθόλου καλλιτεχνικό -, αμυνόμενος του έργου της διοίκησης και θέλοντας να βάλει τέλος σε δημοσιεύσεις και σχόλια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης περί σχέσης του με την προηγούμενη κυβέρνηση του Σύριζα.


Είπε λοιπόν χαρακτηριστικά: «Έχω ζητήσει επανειλημμένως από τις 22 Ιουλίου από το γραφείο της κυρίας υπουργού ραντεβού για ενημέρωση, για γνωριμία, ακόμα και να υποβάλουμε την παραίτηση μας ώστε να την διευκολύνουμε, αλλά δεν είχαμε καμία απάντηση. Ζήτησα έστω μία τηλεφωνική συνομιλία, πάλι καμία απάντηση, ανανέωσα το αίτημα ξέροντας ότι η κυρία υπουργός θα έρθει για τα εγκαίνια της ΔΕΘ ενώ έγινε τυχαία μια δική μου συνάντηση με τον γ.γ. σύγχρονου πολιτισμού στα εγκαίνια της Μπιενάλε και της Ποπόβα, και μου είπε ότι το ξέρει. Νομίζω ότι και πολιτικά αλλά και ως αστικός ευγένεια είναι απαράδεκτη η συμπεριφορά αυτή. Δεν μας αγγίζει, δεν με αφορά προσωπικά, δεν θα εκφράσουμε παράπονα σήμερα, αλλά εκθέτει ανεπανόρθωτα την ηγεσία του ΥΠΠΟ, εκθέτει ευρύτερα την κυβέρνηση και ίσως και τον πρωθυπουργό, τον κ. Μητσοτάκη που έχει ευαγγελιστεί ένα καινούργιο ήθος με φιλελεύθερες και αστικά προχωρημένες αρχές. Εμείς θα φύγουμε χαρούμενοι με το κεφάλι ψηλά, βέβαια έχουμε και ένα αίσθημα θλίψης γιατί το αγαπήσαμε το θέατρο αυτό, ζήσαμε 50 μήνες και το διοικητικό συμβούλιο και η καλλιτεχνική διεύθυνση. Κάποτε θα φεύγαμε, αυτή είναι η έννοια της θητείας η οποία θα τέλειωνε στις 27 Δεκεμβρίου. Τα συμπεράσματα δικά σας».


Για περίπου μισή ώρα, ο κ. Στυλιανού ανέλυε τα οικονομικά καθέκαστα στην πορεία της θητείας του. Αφού καταρχάς ευχήθηκε το νέο ΔΣ και την νέα διεύθυνση καλή επιτυχία, παρατήρησε ότι, σε αντίθεση με τη δική του περίπτωση, εκείνοι θα βρεθούν σε καλή στιγμή καθώς υπάρχουν 2,2 εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία του θεάτρου συν την τελευταία δόση της τακτικής επιδότησης των 580.000 ευρώ.

«Όταν ήρθαμε να αναλάβουμε βρήκαμε 3.500 ευρώ και πάνω από 8,5 εκατομμύρια χρέη. Διάβασα στα κοινωνικά ότι μας τα έδωσε η κυβέρνηση. Φυσικά και τα έδωσε, είπα ποτέ ότι τα έβαλα από την τσέπη μου; Αλλά είδε σοβαρότητα, υπευθυνότητα, μια πίεση και μια ετοιμότητα από μέρους μας να ξεχρεώσει το θέατρο, να επιβιώσει, να μην είναι ημιθανές. Μειώσαμε δαπάνες, κάναμε οικονομία. Θέλω να ευχαριστήσω την προηγούμενη κυβέρνηση, και τον πρώην πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα που ήρθε και είδε παράσταση (Το τρίτο στεφάνι), είδε ένα κατάμεστο θέατρο και κατάλαβε και ο ίδιος ότι γινόταν δουλειά , τον πρώην υπουργό Ευκλείδη Τσακαλώτο και τον Χριστόφορο Βερναδάκη».

Πριν προλάβει να παρεξηγηθεί το όλο πράγμα, ο κ. Αναστασάκης, ο οποίος καθόταν στα αριστερά του, του υπενθύμισε ότι όφειλε να ευχαριστήσει και τους υπουργούς πολιτισμού, κάτι που έκανε. Συνεχίζοντας είπε, με αρκετά πικραμένο ύφος : «Έγραψαν ότι είμαι κομματικό στέλεχος. Ακούστε, δεν είμαι ούτε στέλεχος «ούτε τίποτα», αλλά είμαι από τα 15 μου στην ανανεωτική αριστερά. Δεν μας έδωσαν χρήματα γιατί ήμασταν κομματικοί αλλά γιατί είδαν ότι γινόταν δουλειά. Να ευχαριστήσω όλους τους υπουργούς πολιτισμού και της οικονομικές υπηρεσίες του ΥΠΠΟ όπως και τον Τάσο Πετρόπουλο υφυπουργό Εργασίας που μας βοήθησαν να κάνουμε ρυθμίσεις για το ΙΚΑ. Αρχίσαμε να πληρώνουμε όλες μας τις υποχρεώσεις στην ώρα τους ώστε να αποφύγουμε προσαυξήσεις. Πρώτη φορά μπήκα σε υπουργεία και εφορίες. Τα παραδείγματα ήταν πολλά. Μειώσαμε και το ΕΝΦΙΑ. Ναι, δόθηκαν λεφτά αλλά έγιναν πολλά, έχω την εντύπωση πως παλιότερα δεν υπήρχε ενδιαφέρον, ή ήταν τα πράγματα τόσο μπάχαλο που δεν υπήρχε λύση. Τα αναφέρω όλα αυτά γιατί δεν είναι δίκαιο, έγινε δουλειά, δεν ήταν απλό. Αντιμετωπίσαμε δίκες που χανόντουσαν αλλά τώρα άλλαξαν, και ήμασταν και φιλεργατικοί αλλά και θεσμικοί. Υπήρχαν θύλακες ιδιοτέλειας που μας πολέμησαν και κυρίως τον Αναστασάκη, αλλά μαθαίνεις από αυτά, το μίσος και ο πόλεμος, η δολιοφθορά σου μαθαίνει πράγματα. Στο δημόσιο υπάρχει διαφορά μεταξύ ιδιοτέλειας και του γενικού καλού. Δεν μου αρέσει να κερδίσουν οι λίγοι και να χάνουν οι πολλοί. Κάποιο επιτήδειοι καταφέρνουν να κερδίζουν και να έχουν κάποια προνόμια. Αυτό συνέβαινε και στο Κρατικό θέατρο. Περίμενα να ζήσω μια ελληνική τραγωδία, αλλά ζήσαμε μια σαιξπηρική τραγωδία, δολιότητα, μηχανορραφίες, προδοσία. Ήμασταν μια ομάδα και όλοι ήθελαν να προσφέρουν έχουμε δείγματα ότι έγινε κάποιο έργο. Θέλω να ευχαριστήσω τους ηθοποιούς, το κοινό και φυσικά το διοικητικό συμβούλιο. Πρωτίστως τον Γιάννη Αναστασάκη και τη Μαρία Τσιμά που δούλευαν από το πρωί μέχρι το βράδυ για αυτό και δούλευε έτσι το θέατρο».

Με τη σειρά του ο αντιπρόεδρος κ. Δημοσθένης Δώδος ανάμεσα σε άλλα είπε: «Γίνεται μια προσπάθεια συντονισμένη να απαξιώσουν το ξεχρέωμα του Κρατικού Θεάτρου. Η επιχορήγηση από εννέα εκατομμύρια κόπηκε στο μισό. Σε όλους εκείνους που μας κατηγορούν ότι χρεώσαμε τους φορολογούμενους να σώσουν το Κρατικό θα απαντούσα "Είναι η Αριστερά ηλίθιε!" Είναι η Αριστερά η οποία τα θέματα πολιτισμού τα έχει ψηλά. Και δεν είναι η Αριστερά εκείνη που θέλει να βολέψει κανέναν δικό της και να κάνουμε το κομμάτι μας σε καμία πρεμιέρα. Αυτό είναι μία πάρα πολύ μεγάλη ειδοποιός διαφορά μεταξύ των δύο αντιλήψεων. Ο πολιτισμός για την Αριστερά είναι από τα πρωτεύοντα. Να ευχηθώ στην κ Καρύμπαλη (η νέα πρόεδρος) η οποία είναι εξαιρετική, η πορεία του θεάτρου να συνεχίσει να είναι ανοδική».


Ο καλλιτεχνικός διευθυντής κ Αναστασάκης με την σειρά του, με χιούμορ και συγκρατημένη ικανοποίηση για το έργο που έχει συντελεστεί επί ημερών του στο ΚΘΒΕ, είπε: «Ήταν πολύ άκομψος ο τρόπος, αλλά νοιώθω ότι τιμήσαμε την θέση μας, να προσπαθήσουμε για κάτι καλύτερο».

Μίλησε για τους πολλούς εχθρούς που μαζεύτηκαν όσο περνούσε ο καιρός και συμπλήρωσε : «Θέλαμε να μείνουμε λίγο ακόμα για να ξεχρεώσουμε -και ξεχρεώσαμε τον Μάιο-, να κάναμε κάποια βήματα ώστε οι επόμενοι μετά από μας να το απογειώσουν. Μετά την ανανέωση τριών ετών από την κ. Ζορμπά, άρχισαν όλοι να έχουν παράπονα. Το θέατρο έκλεισε για 5 εβδομάδες και ακόμα δεν έχουμε βρει λύση και είναι κωμικοτραγικό που δεν έχει υπογραφεί ακόμα η συλλογική σύμβαση. Το σωματείο το έκανε πιθανόν για πολιτικούς λόγους αλλά κάποιοι άνθρωποι το κυνήγησαν ακριβώς για να φύγουμε. Αντέξαμε, θεωρήσαμε ότι είναι πιο σημαντικό να μείνουμε όχι για τη θέση (ήταν πολύ δύσκολος εκείνος ο μήνας των στάσεων εργασίας) αλλά για να δείξουμε σε αυτούς που είναι αισιόδοξοι για τη ζωή ότι μπορούν να αλλάξουν πράγματα. Βρήκα και μια λύση ώστε να μην ψάχνουν οι ηθοποιοί για δουλειά το καλοκαίρι. Στο μεταξύ γίνεται από πέρυσι στο πρόσωπο μου μια επίθεση και μια προσπάθεια αποδόμησης ως ένα πρόσωπο ανήθικο έως γραφικό. Γράφονται εξωφρενικής φαντασίας πράγματα που δεν έγιναν ποτέ. Ότι δεν έχω αριστερή συνείδηση, δημοκρατική ευαισθησία, αυτός είναι ο πολιτισμός μου και άλλα τέτοια. Είπαν ότι υπήρξε η κυβέρνηση γαλαντόμος μαζί μας, αλλά επιμείναμε, όταν πηγαίναμε στο Υπουργείο ακούγαμε «πάλι θέλει λεφτά το Κρατικό». Σίγουρα πολλοί από τους προηγούμενους δεν ασχολήθηκαν αρκετά, δεν γίνεται με αυτόματο πιλότο. Όταν μου το ζήτησε ο Ξυδάκης να ανέβω, μου είπε «θα κλείσει το Κρατικό» και είπα, «ένα θέατρο 60 χρόνων θα κλείσει;». Μας φέρθηκαν με αγένεια. Ντροπή. Εμείς θα είμαστε εδώ μέχρι να έρθει το ΦΕΚ. Ο Νίκος Κολοβός (ο νέος διευθυντής του ΚΘΒΕ) είναι ένας πολύ καλός ηθοποιός και αγαπάει το θέατρο, ζητάω από τους δημοσιογράφους να τον βοηθήσετε γιατί το θέατρο πρέπει να προχωρήσει. Θα τον ενημερώσω, περιμένω την επίσημη ανακοίνωση».


Η Μαρία Τσιμά, η μέχρι τώρα αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια, φανερά συγκινημένη, ίσως και κάπως δακρυσμένη, είπε σχεδόν συντετριμμένη: «Είμαστε και χαρούμενοι και λυπημένοι. 200.000 άνθρωποι, κάθε χρόνο, ερχόντουσαν σε αυτές τις αίθουσες, δημιουργήθηκε προσφυγικό και ΑμεΑ, οι νέοι σκηνοθέτες και οι ξένοι. Είμαστε πολύ υπερήφανοι, και για μένα αυτός είναι ο ανθρωπισμός της Αριστεράς, ένα διαφορετικό ήθος σε σχέση με τα πρόσωπα και τις επιλογές τους και τις ακριβές τους στιγμές, γιατί όση λάσπη και να ρίξουν, και θα ρίξουν πολλή λάσπη από δω και πέρα, γιατί έτσι έχουν μάθει, αυτό θέλουν, να σπιλώνουν τα πρόσωπα, τους αρέσουν οι διάδρομοι και οι σαιξπηρικές προδοσίες, νομίζω ότι το κομμάτι της ανάτασης και κυρίως της έκφρασης των νέων ανθρώπων βρήκαν εδώ ένα κομμάτι ελευθερίας, αγάπης και φροντίδας». Ολοκλήρωσε ευχαριστώντας όλους τους συνεργάτες της, και πάνω από όλα τον Γιάννη Αναστασάκη. Η παρέμβαση της προκάλεσε ένα παρατεταμένο χειροκρότημα, ίσως γιατί βρισκόμασταν σε χώρο θεατρικό, αποφορτίζοντας το βαρύ κλίμα. Το οποίο χάλασε με επίσης «άκομψο» και αναπάντεχο τρόπο όταν ένας παλιός ηθοποιός του Κρατικού, ο Θωμάς Παπαναστασίου εμφανίστηκε ξαφνικά κατηγορώντας το πάνελ ότι «Δεν έπαιζες στο Κρατικό αν δεν ήσουν Σύριζα».

Δημιουργήθηκε μια ένταση και μια ατμόσφαιρα αρνητικών εντυπώσεων που κανείς δεν ξέρει σε ποιο βαθμό ανατρέπει ή όχι την θετική εντύπωση της αδικημένης όπως συνολικά εμφανίστηκε η απερχόμενη διοίκηση της δεύτερης κρατικής σκηνής της χώρας.

Culture
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.