Ένα εντυπωσιακό αρχαίο γλυπτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που παρέμενε για χρόνια στις αποθήκες του Αρχαιολογικού Μουσείου Βέροιας, αποκάλυψε η Αγγελική Κοτταρίδη, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας.

 

«Ήθελα να σας τον φανερώσω αύριο, αλλά με έπιασε ανυπομονησία! Ένα "ολοκαίνουριο" πορτραίτο του Μεγαλέξανδρου, άγνωστο ακόμη σε αρχαιολόγους και φιλότεχνους», έγραψε στο Facebook η κυρία Κοτταρίδη. «Για δεκαετίες χαμένος σε μια σκοτεινή γωνιά της αποθήκης του Αρχαιολογικού Μουσείου της Βέροιας ανάμεσα σε κλούβες με κεραμεική, μισοκρυμμένος κάτω από παλιά κονιάματα και ρύπους -βλέπετε είχε χρησιμοποιηθεί σαν οικοδομικό υλικό και βρέθηκε στα μπάζα κοντά σε ένα χωριό του ημαθιώτικου κάμπου», ανέφερε στην ανάρτησή της. 

 

Το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου που αποκαλύφθηκε μετά από χρόνια
Το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου που αποκαλύφθηκε μετά από χρόνια

 

Η κα Κοτταρίδη, θυμάται την πρώτη φορά που αντίκρισε το αρχαιολογικό έρευνα: «Πριν μερικούς, μήνες καθώς αδειάζαμε τις αποθήκες για τις αναπροσαρμογές, τον είδα ... παρά τις πληγές που άφησαν στο ωραίο του πρόσωπο οι αιώνες και η άγνοια, η λεοντίσια χαίτη, τα ονειροπόλα μάτια, το απαραγνώριστο βλέμμα ήταν εκεί ... ο Αλέξανδρος που αναζητούμε τα ζωντανά του ίχνη στην Οικουμένη!» 

 

Σύμφωνα με την προϊστάμενη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας πρόκειται για ένα υστεροελληνιστικό πορτραίτο με έντονο τον απόηχο του «Περγαμηνού μπαρόκ»: «ένας Αλέξανδρος θεός, όπως είχαν μάθει να τον βλέπουν οι πολίτες του κόσμου που εκείνος ονειρεύτηκε, πίσω στην πατρώα γη, τόσο κοντά στους τάφους των προγόνων και του γιου του, ένας απροσδόκητος και ανέλπιστος θησαυρός, που στα χέρια των άξιων συντηρητών μας ξαναβρήκε κάτι από την παλιά του αίγλη». 

 

Η κυρία Κοτταρίδη ανάφερε ότι το γλυπτό θα πρωταγωνιστήσει στην έκθεση «Οικουμένης Αντίδωρο» που μαζί με την μεγάλη έκθεση «Αιγών μνήμη» θα ανοίξει, στο τέλος του 2020, το νέο Μουσείο των Αγών για τους φίλους της ιστορίας και του πολιτισμού.

 

«Μια ένθρονη υστεροαρχαϊκή θεά (τέλος 6ου - αρχές 5ου αι. π.Χ.) που βρέθηκε τυχαία στα ανατολικά της αρχαίας χώρας των Αιγών και παραδόθηκε στο μουσείο της Βέροιας την δεκαετία του '80. Είναι μικρούλα (1/3 περ. του φυσικού) και δυστυχώς λείπει η μισή, όμως είναι εξαιρετικά σημαντική, γιατί είναι το παλιότερο άγαλμα που ξέρουμε από την Ημαθία, ένα από τα ελάχιστα αρχαϊκά έργα που γνωρίζουμε από την περιοχή του αρχαίου βασιλείου των Μακεδόνων», έγραψε η κυρία Κοτταρίδη
«Μια ένθρονη υστεροαρχαϊκή θεά (τέλος 6ου - αρχές 5ου αι. π.Χ.) που βρέθηκε τυχαία στα ανατολικά της αρχαίας χώρας των Αιγών και παραδόθηκε στο μουσείο της Βέροιας την δεκαετία του '80. Είναι μικρούλα (1/3 περ. του φυσικού) και δυστυχώς λείπει η μισή, όμως είναι εξαιρετικά σημαντική, γιατί είναι το παλιότερο άγαλμα που ξέρουμε από την Ημαθία, ένα από τα ελάχιστα αρχαϊκά έργα που γνωρίζουμε από την περιοχή του αρχαίου βασιλείου των Μακεδόνων», έγραψε η κυρία Κοτταρίδη

 

Πώς ένα τέτοιο γλυπτό ξέμεινε στην αποθήκη; 

 Μετά την αποκάλυψη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας επανήλθε με νέα ανάρτηση, εξηγώντας πώς ένα τέτοιο γλυπτό έμεινε για δεκαετίες μέσα σε μία αποθήκη. 

 

«Οι αρχαιότητες δεν είναι τόσο προφανείς όσο ίσως γενικά θεωρείται από τους μη επαΐοντες» ανέφερε η κυρία Κοτταρίδη προσθέτοντας ότι η αναγνώριση και η επιστημονική-καλλιτεχνική αποτίμηση ενός ευρήματος, προϋποθέτει μελέτη, γνώσεις, εμπειρία και φυσικά την δυνατότητα να το δει κανείς καλά και όσο γίνεται πιο καθαρό. «Αυτό ισχύει ακόμη και για το συγκεκριμένο γλυπτό που μάλιστα ήταν αρκετά παραμορφωμένο από τα κονιάματα (του τοίχου μέσα στον οποίο το είχαν χτίσει...) και τους ρύπους των αιώνων», υπογράμμισε χαρακτηριστικά. 

 

«Από την άλλη μεριά το αρχαιολογικό μουσείο της Βέροιας που χτίσθηκε την δεκαετία του ΄60 ήταν εξαιρετικά μικρό σε σχέση με τον τεράστιο όγκο των αρχαιοτήτων και μάλιστα των εξαιρετικά δυσκίνητων μαρμάρινων αρχιτεκτονικών, γλυπτών και αναγλύφων που σωρεύονταν επί δεκαετίες σε αυτό, εφόσον δεν υπήρχε άλλος κατάλληλος χώρος στην Ημαθία, και πλημμύριζαν ως το ταβάνι την πολύ μικρή αποθήκη γλυπτών, αλλά και όλους τους υπαίθριους χώρους του, όπως θα θυμούνται όσοι το είχαν ποτέ επισκεφτεί», έγραψε χαρακτηριστικά. 

 

Η κυρία Κοτταρίδη υπογράμμισε πως το γεγονός έκανε εξαιρετικά δύσκολη ακόμη και την απλή επισκόπηση του υλικού, ενώ ανέφερε ότι στην Ημαθία δεν υπήρχε δυστυχώς εργαστήριο συντήρησης γλυπτών. 

 

Άγαλμα από το ιερό της Ήρας στην Δήλο
Άγαλμα από το ιερό της Ήρας στην Δήλο

 

Νέα εποχή για τις αρχαιότητες στην Ημαθία

«Αυτό ευτυχώς άλλαξε και από την στιγμή που αποκτήσαμε μεγάλα σύγχρονα εργαστήρια συντήρησης - επί τέλους και συντήρησης γλυπτών - στο νέο Μουσείο των Αιγών (ως κτήριο τελείωσε το 2016) και τα εξοπλίσαμε το 2017 τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα» έγραψε η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας. 

 

«Παράλληλα εντάχθηκε το 2018 και το έργο της αναδιοργάνωσης του αρχαιολογικού μουσείου της Βέροιας και της κατασκευής της υμιυπαίθριας έκθεσης, ο γνωστός "τοίχος της μνήμης" και τα τελευταία 2 χρόνια έχουν συντηρηθεί δεκάδες γλυπτά για την αναδιοργάνωση των εκθέσεων του ΑΜΒ μαζί με τα 160 μεγάλα επιτύμβια ανάγλυφα που περιμένουν έτοιμα» έγραψε προσθέτοντας πως παρότι ο όγκος της δουλειάς είναι τεράστιος και δυστυχώς το προσωπικό μας ελάχιστο μπορεί να πει «πως δεν τα πάμε και άσχημα».

 

Άγαλμα από το ιερό της Ήρας στην Δήλο
Άγαλμα από το ιερό της Ήρας στην Δήλο

 

Πήλινο άγαλμα
Πήλινο άγαλμα

 

«Η έρευνα προχωρεί ακάθεκτη, η ιστορία της Βέροιας, της Μίεζας και της Ημαθίας γενικότερα έχει πολλούς λόγους να ξαναγραφτεί» έγραψε αναφέροντας πως σε συνέδριο τον Δεκέμβριο θα ακουστούν πολλά «καλά νέα» ενώ μόλις ξεκινήσει να λειτουργεί «το νέο μεγάλο αρχαιολογικό κέντρο της Νάουσας» οι επισκέπτες θα έχουν να δουν πολλά νέα εκθέματα. 

 

Η ίδια μοιράστηκε εντυπωσιακές φωτογραφίες από άγνωστα ως τώρα εκθέματα.