Τα μοναδικά ψηφιδωτά της Ροτόντας: «Αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και τη Ραβέννα».

Τα μοναδικά ψηφιδωτά της Ροτόντας: «Αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και τη Ραβέννα». Facebook Twitter
Στη Ροτόντα, μια μοναδική έκθεση με τίτλο «Η λάμψη του ψηφιδωτού. Αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και τη Ραβέννα».
0

Επιλεγμένα αντίγραφα ψηφιδωτών από μνημεία της Ραβέννας και αντίστοιχα μνημείων της Θεσσαλονίκης από την παλαιοχριστιανική περίοδο εκτίθενται μέχρι και τις 30 Οκτώβρη 2019 στη Ροτόντα στην έκθεση με τίτλο «Η λάμψη του ψηφιδωτού. Αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και τη Ραβέννα».

Μέσα στο περίκεντρο παλίμψηστο μνημείο της Θεσσαλονίκης,  «συνομιλούν» τον τελευταίο καιρό τα ψηφιδωτά της Θεσσαλονίκης, ενός από τα σημαντικότερα κέντρα παραγωγής ψηφιδωτών στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, και της Ραβέννας, μιας πόλης επίσης γνωστής για τα εντυπωσιακά της ψηφιδωτά.

Τα μοναδικά ψηφιδωτά της Ροτόντας: «Αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και τη Ραβέννα». Facebook Twitter

Αντίγραφα από την πομπή της αυτοκράτειρας Θεοδώρας και της ακολουθίας της καθώς και μια φανταστική απεικόνιση της Ιερουσαλήμ από το μνημείο του Αγίου Βιταλίου της Ραβέννας φαίνεται να προβάλλουν τα εντυπωσιακά τους χρώματα. Σε αρκετά μεγαλύτερο ύψος, στην πρώτη ζώνη της οροφής της Ροτόντας, απεικονίζονται με έντονους και λαμπερούς χρυσούς χρωματισμούς διώροφα κτίσματα από τις σκηνές των ελληνορωμαϊκών θεάτρων, με όρθιες μορφές αγίων σε στάση δέησης, περίτεχνα διακοσμητικά στοιχεία, παγόνια, υφάσματα, θυμιατήρια.

Τα διακοσμητικά στοιχεία στις καμάρες της Ροτόντας με βασικά θέματα τα άνθη, τα φυτά και τα γεωμετρικά μοτίβα φαίνεται να έχουν μεγάλη συγγένεια με τα φυτά που απεικονίζουν τα ψηφιδωτά από το Μαυσωλείο της Γάλα Πλακιδίας. Το ίδιο άλλωστε το μνημείο της Θεσσαλονίκης, μοναδικό ως προς την αρχιτεκτονική του στην Ελλάδα, παρουσιάζει ομοιότητα με τα βαπτιστήρια των Ορθοδόξων και των Αρειανών στην Ραβέννα.

Τα μοναδικά ψηφιδωτά της Ροτόντας: «Αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και τη Ραβέννα». Facebook Twitter

Οι παραπάνω «συνομιλίες» γίνονται στο πλαίσιο της έκθεσης «η λάμψη του ψηφιδωτού, αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και τη Ραβέννα», μιας διοργάνωσης της διεύθυνσης Αρχαιολογικών Μουσείων, εκθέσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και τον Δήμο Ραβέννας, με την υποστήριξη του Ιταλού πρέσβη στην Αθήνα.

«Προτάθηκε στο υπουργείο αντίγραφα των ψηφιδωτών της Ραβέννας που δημιουργήθηκαν τη δεκαετία του '50 στην Ιταλία για ιστορικούς λόγους, να μεταφερθούν στην Ελλάδα, στο πλαίσιο μιας έκθεσης με θέμα το ψηφιδωτό. Τότε η διεύθυνση Αρχαιολογικών Μουσείων, εκθέσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων του υπουργείου Πολιτισμού πολύ ορθά σκεπτόμενη, είπε ότι ήταν καλύτερα να φιλοξενηθούν στη Ροτόντα, σε έναν κατ' εξοχήν χώρο, όπου τα ψηφιδωτά μπορούν να 'συνομιλήσουν' με τα υπάρχοντα ψηφιδωτά της Θεσσαλονίκης. Το εξελίξαμε λίγο παραπάνω και είπαμε 'ναι' να 'συνομιλήσουν' και με τα υπόλοιπα ψηφιδωτά της ίδιας εποχής, δηλαδή του Αγίου Δημητρίου, της Αχειροποιήτου και της Μονής Λατόμου. Καθώς, όμως, δεν μπορούμε να φέρουμε τα μνημεία εδώ, φέραμε τα ψηφιδωτά με εποπτικό υλικό», ανέφερε ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, Γιώργος Σκιαδαρέσης, ξεναγώντας τους δημοσιογράφους στην έκθεση που θα διαρκέσει ως τα τέλη Οκτωβρίου.

Τα μοναδικά ψηφιδωτά της Ροτόντας: «Αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και τη Ραβέννα». Facebook Twitter

«Προσπαθήσαμε, επίσης, να δημιουργήσουμε μια παράλληλη ανάγνωση των δυο εργαστηρίων της Ραβέννας και της Θεσσαλονίκης. Στο πλαίσιο αυτό, και για λόγους τεκμηρίωσης, έχουν τοποθετηθεί στο κέντρο της Ροτόντας φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης των ψηφιδωτών της οροφής ώστε να μπορεί από κοντά ο επισκέπτης να δει τα πρόσωπα και μπορεί να συγκρίνει έτσι τα δύο εργαστήρια», σημείωσε.

Ειδικά για τα αντίγραφα των ψηφιδωτών της Ραβέννας επισήμανε ότι η τέχνη είναι εξαιρετική. «Από τη δεκαετία του '50, με πρωτοβουλία του καθηγητή Τζουζέπε Μποβίνι, καλλιτέχνες από την Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ραβέννας δημιούργησαν αντίγραφα από αποσπάσματα σκηνών από τα ψηφιδωτά, σε μια γενικότερη αντίληψη που επικρατούσε τον 19ο αιώνα για αντιγραφές τοιχογραφιών ή ψηφιδωτών για ιστορικούς λόγους» ανέφερε. Διευκρίνισε, πάντως, ότι στην Ιταλία επικρατεί μια εντελώς διαφορετική άποψη από ό,τι στην Ελλάδα και έτσι εκεί τα ψηφιδωτά συμπληρώνονται.

Τα μοναδικά ψηφιδωτά της Ροτόντας: «Αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και τη Ραβέννα». Facebook Twitter

«Εμείς τα δείχνουμε πιο ρεαλιστικά τα πράγματα» επισήμανε και, αναφερόμενος στα ψηφιδωτά που δημιουργήθηκαν στη Θεσσαλονίκη, έδωσε έμφαση στις λεπτομέρειες των μορφών, τη διαβάθμιση των ψηφίδων ώστε να μικραίνουν στις λεπτομέρειες των προσώπων και το υπερβατικό περιεχόμενο των απεικονίσεων.

«Η δική μου εκτίμηση είναι ότι τα ψηφιδωτά της Θεσσαλονίκης είναι κορυφαία. Οι καλλιτέχνες της Θεσσαλονίκης είναι σαν να ζωγραφίζουν, είναι σαν να χρησιμοποιούν πινέλα. Είναι εξαιρετικά δύσκολο όταν χρησιμοποιεί κανείς πετραδάκια, να πετύχει τέτοια λεπτομέρεια και τέτοια διαβάθμιση μεγέθους ψηφίδας και αποχρώσεων. Άλλωστε έχουμε την απεικόνιση του ιερού μιας ουράνιας εκκλησίας, γιατί η βυζαντινή τέχνη απεικονίζει τα πρόσωπα που εξιστορεί ως ουράνιες μορφές, υπερβατικές. Το πρόσωπο μιας βυζαντινής τοιχογραφίες έχει τα κλασσικά χαρακτηριστικά ενός προσώπου αλλά αυτά είναι αποδομένα με έναν τρόπο εξωπραγματικό» υπογράμμισε.

Τα μοναδικά ψηφιδωτά της Ροτόντας: «Αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και τη Ραβέννα». Facebook Twitter

Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα έφερε τα πρόσωπα των αγίων που απεικονίζονται στην οροφή της Ροτόντας, ώστε στη συνέχεια να δώσουν τη θέση τους στους αγγέλους που κρατούν στα χέρια τους μια περίτεχνη δόξα με επίκεντρο τον Χριστό και παρούσα τη μορφή ενός φοίνικα που συμβολίζει την αθανασία. Επίσης ενδεικτικό παράδειγμα της λεπτομέρειας των αναπαραστάσεων των ψηφιδωτών της Θεσσαλονίκης είναι μια πολύ σπάνια παράσταση που σώζεται στη Μονή Λατόμου ή Οσίου Δαβίδ, όπως είναι γνωστό το μνημείο. Πρόκειται για ένα σπάνιο θέμα θεοφανίας, όπου εμφανίζεται ο Χριστός σε παιδική ηλικία που βρίσκεται σε μια κυκλική δόξα από την οποία βγαίνουν μορφές που συμβολίζουν τους τέσσερις Ευαγγελιστές.

Μιλώντας για το ίδιο το μνημείο της Ροτόντας, ο κ. Σκιαδαρέσης τόνισε πως αντιπροσωπεύει και διατηρεί όλους τους πολιτισμούς: Ρωμαϊκό, Βυζαντινό, Οθωμανικό. «Αντίστοιχο κτίριο με τη Ροτόντα και εφάμιλλο με αυτήν είναι το Πάνθεον της Ρώμης» είπε και τόνισε ότι: «χωροθετήθηκε στην κορυφή ενός άξονα που οδηγεί στο Γαλεριανό συγκρότημα» είτε για ιερό είτε για να στεγάσει το ίδιο το Μαυσωλείο του Γαλερίου. Τελικά δεν χρησιμοποιήθηκε έτσι, όμως μια νεότερη άποψη υποστηρίζει ότι χτίστηκε λίγα χρόνια αργότερα από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο για να γίνει το δικό του μαυσωλείο του. Μετά την επικράτηση του Χριστανισμού το κτίριο μετατράπηκε σε ναό με τις απαραίτητες διαμορφώσεις. Έτσι κατασκευάστηκε το ιερό βήμα και προς το τέλος του 4ου αιώνα διακοσμήθηκε με περίτεχνα ψηφιδωτά. Τμήμα του ψηφιδωτού διακόσμου σήμερα εμφανίζεται πιο σκούρο και αυτό συμβαίνει γιατί εκεί δημιουργήθηκε ζωγραφική αναπαράσταση του διακόσμου στα τέλη του 19ου αιώνα.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ/ ΜΠΕ

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.