ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Έτοιμο το Φετιχιέ Τζαμί στη Ρωμαϊκή Αγορά- Διαθέσιμο στο κοινό από τον Νοέμβριο

Έτοιμο το Φετιχιέ Τζαμί στη Ρωμαϊκή Αγορά- Διαθέσιμο στο κοινό από τον Νοέμβριο Facebook Twitter
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ
0

Το αργότερο έως τον Νοέμβριο θα αποδοθεί στο κοινό το Φετιχιέ Τζαμί, γεγονός που θα προσθέσει ακόμη ένα συντηρημένο μνημείο στη Ρωμαϊκή Αγορά, μετά την πρόσφατη αποκατάσταση του Ωρολογίου Κυρρήστου (Αέρηδες), το οποίο, πλέον, είναι επισκέψιμο και στο εσωτερικό του.

Σύμφωνα με την προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αθηνών, Ελένη Μπάνου, με την απόδοσή του, το Φετιχιέ Τζαμί θα καταστεί επισκέψιμο ως μνημείο, αλλά και ως χώρος όπου θα πραγματοποιούνται κατά διαστήματα περιοδικές εκθέσεις και άλλες δράσεις, οι οποίες θα σχετίζονται με την Αθήνα και τα μνημεία της. Συγκεκριμένα, η πρώτη δράση θα αφορά έκθεση ζωγραφικής μαθητών γυμνασίου με θέμα τα Γλυπτά του Παρθενώνα, η οποία θα συνοδεύεται και από κείμενα για την Αθήνα του 19ου αιώνα. Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί, πιθανότατα, εντός του Ιανουαρίου 2017.

Έτοιμο το Φετιχιέ Τζαμί στη Ρωμαϊκή Αγορά- Διαθέσιμο στο κοινό από τον Νοέμβριο Facebook Twitter

Η αποκατάσταση του μνημείου έγινε από τη Διεύθυνση Αναστήλωσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, με στόχο την αντιμετώπιση δύο βασικών αναγκών του: Την άρση μίας σειράς προβλημάτων μορφολογικού χαρακτήρα και την επίλυση των συσσωρευμένων προβλημάτων φθορών και βλαβών που είχαν καταγραφεί στο κτίριο. Έτσι, αναδείχθηκαν όλα εκείνα τα σημαντικά μορφολογικά στοιχεία του μνημείου, που αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά της οθωμανικής περιόδου στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας.

Έτοιμο το Φετιχιέ Τζαμί στη Ρωμαϊκή Αγορά- Διαθέσιμο στο κοινό από τον Νοέμβριο Facebook Twitter
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ

Το Φετιχιέ Τζαμί, γνωστό και ως Τζαμί του Σταροπάζαρου, βρίσκεται εντός του αρχαιολογικού χώρου της Ρωμαϊκής Αγοράς και έχει χαρακτηρισθεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο. Η ίδρυσή του, αρχικά, συνδέθηκε με την επίσκεψη του Μωάμεθ Β' του Πορθητή στην Αθήνα, με αποτέλεσμα να θεωρηθεί ως κτίσμα του 1458. Ωστόσο, νεώτερες μελέτες, σε συνδυασμό με ανασκαφικά δεδομένα, οδήγησαν στην εκ νέου χρονολόγησή του και την ένταξή του στο β' μισό του 17ου αι., πιθανότερα μεταξύ των ετών 1668-1670. Το μνημείο είναι κτισμένο σύμφωνα με τον αρχιτεκτονικό τύπο του «quatrefoil» ή «clover-leaf-cross-in-square», καθώς ο ευρύς κεντρικός τρούλος του στηρίζεται με τη βοήθεια τεσσάρων τεταρτοσφαιρίων σε σταυροειδή διάταξη.

Έτοιμο το Φετιχιέ Τζαμί στη Ρωμαϊκή Αγορά- Διαθέσιμο στο κοινό από τον Νοέμβριο Facebook Twitter
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ

Το μνημείο ανεγέρθηκε στον χώρο των καταλοίπων δρομικού ναού βυζαντινών χρόνων άγνωστης ονομασίας, από τον οποίο ορατό σήμερα είναι μόνον τμήμα του, που δεν σώζεται σε ικανό ύψος. Πρόκειται για μία βασιλική, αρχικά μονόκλιτη, η οποία μεταγενέστερα επεκτάθηκε και μετατράπηκε σε τρίκλιτη. Αρχικά, χρονολογήθηκε στους πρωτοβυζαντινούς χρόνους από τον Παύλο Λαζαρίδη, ο οποίος διενήργησε την πρώτη ανασκαφική έρευνα στον χώρο της μεταξύ των ετών 1963 και 1964, ενώ έχει προταθεί ακόμα ο 7ος αι. και η πρώιμη μεσοβυζαντινή περίοδος. Το 2010 ο καθηγητής Χαράλαμπος Μπούρας, με βάση τα μορφολογικά χαρακτηριστικά της, τοποθέτησε την κατασκευή της τον 8ο-9ο αι., άποψη που είναι γενικά αποδεκτή.

Έτοιμο το Φετιχιέ Τζαμί στη Ρωμαϊκή Αγορά- Διαθέσιμο στο κοινό από τον Νοέμβριο Facebook Twitter
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ

Μετά την οθωμανική κατάκτηση, σύμφωνα με τα αποτελέσματα ανασκαφικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε το 2002, η χριστιανική βασιλική ή τμήμα της, τουλάχιστον, πιθανότατα κατά τον 15 αι., με τη διαμόρφωση της κεντρικής κόγχης του ιερού βήματος του ναού σε μιχράμπ, μετατράπηκε σε μουσουλμανικό τέμενος, που ίσως λειτουργούσε έως την ανοικοδόμηση του ιστάμενου Φετιχιέ Τζαμιού, οι εργασίες ανάδειξης και αποκατάστασης του οποίου ολοκληρώθηκαν πρόσφατα από τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.