Η «Νέα στο παράθυρο» του Θεόδωρου Ράλλη στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών

Η «Νέα στο παράθυρο» του Θεόδωρου Ράλλη στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών Facebook Twitter
Ράλλης Θεόδωρος, Νέα στο παράθυρο.
0

Ο Θεόδωρος Ράλλης (Κωνσταντινούπολη, 16 Φεβρουαρίου 1852 - Λονδίνο, 2 Οκτωβρίου 1909) ήταν Έλληνας ζωγράφος της γαλλικής ακαδημαϊκής σχολής του ύστερου 19ου αιώνα. Θεωρείται, επίσης, ο πιο χαρακτηριστικός Έλληνας οριενταλιστής ζωγράφος, στα έργα του οποίου εξυμνείται η «εξωτική» Ανατολή με ρεαλιστικό και αυθεντικό τρόπο.

Όντας γόνος πλούσιας οικογένειας μεγαλεμπόρων από την Κωνσταντινούπολη, πήγε το 1875 στο Παρίσι, όπου και άρχισε σπουδές ζωγραφικής στη Σχολή Καλών Τεχνών, στο εργαστήριο του Ζαν-Λεόν Ζερόμ, ζωγράφου και γλύπτη της ακαδημαϊκής τέχνης. Έργα του εκτέθηκαν για πρώτη φορά στο Σαλόνι του Παρισιού το 1875. Η παρουσία του εκεί θα είναι αδιάλειπτη και θα διακοπεί με τον θάνατό του, το 1909.

Στο μοναδικό αυτό έργο του Ράλλη που εκτίθεται στο Μουσείο της Πόλης των Αθηνών απεικονίζεται μια νεαρή κοπέλα με μοναδική ευλάβεια, αθωότητα και εξιδανίκευση, ενώ η παράλληλη χρήση θερμών χρωματικών τόνων προσδίδει στο σύνολο μια ερωτική χροιά.

Ήταν μέλος της Εταιρείας Γάλλων Ζωγράφων (Société des Artistes Français), η οποία τον τίμησε με αργυρό μετάλλιο το 1889. Παράλληλα, εργαζόταν και ως ανεξάρτητος καλλιτέχνης, με τα έργα του να εμφανίζονται και στις εκθέσεις της Βασιλικής Ακαδημίας του Λονδίνου. Περισσότεροι από είκοσι πίνακες του Θεόδωρου Ράλλη δημοπρατήθηκαν στους παγκοσμίου φήμης οίκους δημοπρασιών τέχνης Sotheby’s και Bonhams του Λονδίνου σε υψηλές τιμές που δεν είχαν προηγούμενο σε έργα Ελλήνων ζωγράφων. Η υψηλότερη τιμή μέχρι σήμερα επιτεύχθηκε με την ελαιογραφία του «Η Αιχμάλωτη», η οποία πωλήθηκε στο ποσό του 1.046.232 ευρώ, υπερκεράζοντας τον Κωνσταντίνο Βολανάκη, τον Νικόλαο Γύζη και τον Κωνσταντίνο Παρθένη.

Το μεγαλύτερο μέρος της καλλιτεχνικής του παραγωγής καλύπτεται από θέματα που αντλούν τη θεματολογία τους από τη λατρευτική και καθημερινή ζωή στην ελληνική επαρχία, την οποία επισκέφθηκε τον Απρίλιο του 1876. Την περίοδο από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896 μέχρι και τον θάνατό του εξέθετε πίνακές του στην Αθήνα, λόγω και της στενής φιλίας του με τον Δημήτριο Βικέλα.

Η «Νέα στο παράθυρο» του Θεόδωρου Ράλλη στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών Facebook Twitter
Περισσότεροι από είκοσι πίνακες του Θεόδωρου Ράλλη δημοπρατήθηκαν στους παγκοσμίου φήμης οίκους δημοπρασιών τέχνης Sotheby’s και Bonhams του Λονδίνου σε υψηλές τιμές που δεν είχαν προηγούμενο σε έργα Ελλήνων ζωγράφων. Η υψηλότερη τιμή μέχρι σήμερα επιτεύχθηκε με την ελαιογραφία του «Η Αιχμάλωτη», η οποία πωλήθηκε στο ποσό του 1.046.232 ευρώ, υπερκεράζοντας τον Κωνσταντίνο Βολανάκη, τον Νικόλαο Γύζη και τον Κωνσταντίνο Παρθένη.

Η οικονομική του ευρωστία θα του επιτρέψει να πραγματοποιεί συστηματικά ταξίδια σε Μικρά Ασία, Παλαιστίνη και Αίγυπτο, προκειμένου να συγκεντρώνει υλικό για τα έργα του. Το μορφοπλαστικό του λεξιλόγιο δεν απομακρύνεται πολύ από αυτό του δασκάλου του, την ηθογραφία, ενώ στα έργα του συνδυάζονται η αγάπη για την πιστή ρεαλιστική περιγραφή, ο επιφανειακός συναισθηματισμός, τα έντονα ακαδημαϊκά χρώματα και η υποτυπώδης αισθησιακή ατμόσφαιρα.

Αγαπημένο του θέμα αποτέλεσαν οι θρησκευτικές σκηνές του ορθόδοξου ελληνισμού αλλά και οι προσωπογραφίες, όπως η «Νέα στο παράθυρο». Στο μοναδικό αυτό έργο του Ράλλη που εκτίθεται στο Μουσείο της Πόλης των Αθηνών απεικονίζεται μια νεαρή κοπέλα με μοναδική ευλάβεια, αθωότητα και εξιδανίκευση, ενώ η παράλληλη χρήση θερμών χρωματικών τόνων προσδίδει στο σύνολο μια ερωτική χροιά. 

Τέλος, τα εθνογραφικά θέματα και οι σαγηνευτικές αποτυπώσεις της σύγχρονης Ανατολής μέσα από τα έργα του Θεόδωρου Ράλλη αποτελούν ένα κράμα των ελληνικών ριζών του, των αναμνήσεών του από την πατρίδα του, την Κωνσταντινούπολη, της γαλλικής μαθητείας και των ταξιδιωτικών του ανακαλύψεων, αποπνέοντας έναν κοσμοπολίτικο χαρακτήρα και συμβάλλοντας στη δημιουργία της νεότερης καλλιτεχνικής παράδοσης στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.

Το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών

Το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών - Ίδρυμα Βούρου Ευταξία είναι αφιερωμένο στην εξέλιξη της πόλης της Αθήνας κατά τους νεότερους χρόνους. Στεγάζεται σε δύο από τα παλαιότερα κτίρια της ελληνικής πρωτεύουσας επί της οδού Παπαρρηγοπούλου, στον αριθμό 5 και 7. Το μουσείο διαθέτει βιβλιοθήκη και φιλοξενεί στις συλλογές του περίπου 40.000 αντικείμενα από την ελληνική αρχαιότητα ως τον 21ο αιώνα. 

Επιμέλεια: Μιχάλης Μιχαήλ

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ