Όταν γινόμαστε διάφανοι: Στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ

Όταν γινόμαστε διάφανοι: Στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ Facebook Twitter
Faith and Fury του Μάρκος Πιμεντέλ
0

Μπαίνεις στη σκηνή. Κάποιος σου προσφέρει φαγητό σε ένα ξύλινο σκεύος. Ένα σμήνος από μύγες αιωρείται πάνω από το πιάτο. Η τέντα πυρώνει απ' τον ήλιο. Νιώθεις την αποπνικτική ζέστη. Ιδρώνεις.


Ανεβαίνεις στη σκηνή. Η πλατεία είναι γεμάτη. Ακούς μουρμουρητά μέσα στο σκοτάδι. Το θέατρο μυρίζει βαριά αρώματα. Ένας προβολέας ανάβει. Πλησιάζεις το μικρόφωνο, παίρνεις βαθιά ανάσα, τραγουδάς.


Σκηνή από σκηνή διαφέρει, όμως αν αφεθείς στο ντοκιμαντέρ, όλες γίνονται δικές σου. Η θέαση ντοκιμαντέρ δεν μοιάζει με καμία. Σε μετατοπίζει. Σε αλλάζει. Αλλάζεις χρώμα, φύλο, πολιτική. Συνήθειες, τρόπο ζωής.


Η μεταμορφωτική ενέργεια του ντοκιμαντέρ δρα αθροιστικά σε ένα φεστιβάλ, μια σκηνή για όλες τις σκηνές. Ο βασιλιάς των φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, είναι με διαφορά το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ (IDFA). Το IDFA εξερευνά την αλματώδη εξέλιξη του ντοκιμαντέρ στις αίθουσες, αλλά και τα νέα πεδία που ανοίγονται μέσα από το διαδραστικό πρόγραμμα DοcLab, μια εναλλακτική πλατφόρμα αφήγησης. Κάθε χρόνο, το φεστιβάλ αναθέτει projects σε καλλιτέχνες που διαμορφώνουν αυτήν τη στιγμή ένα απρόβλεπτο τοπίο πειραματισμού. Χτίζουν έναν κόσμο και καλούν τους θεατές να αφήσουν στο χαλάκι τους φόβους και τις αναστολές τους και να μπουν με ανοιχτό μυαλό. Χτίζουν εμπειρίες.

Όταν γινόμαστε διάφανοι: Στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ Facebook Twitter
I Owe you a Letter about Brazil της Κάρολ Μπέντζαμιν


Στο IDFA, κάθε χρόνο, σηκώνεται η σκόνη.


Μπαίνεις στην αίθουσα κρατώντας τα γκέμια. Βγαίνεις παραδομένος.


Είναι η αμηχανία που νιώθεις μπροστά στις εξομολογήσεις ανήλικων κοριτσιών σε μια φυλακή της Τεχεράνης στο Sunless Shadows του Μεχράντ Οσκουέι (βραβείο σκηνοθεσίας στο IDFA). Έχουν σκοτώσει τον πατέρα τους, τον σύζυγό τους, ένα μέλος της οικογένειάς τους. Αρσενικό μέλος. Ζουν καταδικασμένες, σε μια φυλακή που παραδόξως τις προστατεύει από ένα σκληρό ανδροκρατούμενο περιβάλλον.

Όταν γινόμαστε διάφανοι: Στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ Facebook Twitter
Sunless Shadows του Μεχράντ Οσκουέι


Ύστερα, δυο γυναίκες, η Χάιντι Χασάν και η Πατρίτσια Πέρες Φερντάντες σου ψιθυρίζουν την μελαγχολική τους ιστορία στο In a Whisper (μεγάλο βραβείο στο διαγωνιστικό του IDFA 2019). Απ' τον τρόμο, στη συγκίνηση. Κάποτε αχώριστες, μεγάλωσαν στην Κούβα των υποσχέσεων που χτίστηκαν πάνω στο μύθο του Τσε και ακολούθησαν άλλους δρόμους. Στα 40 τους πλέον, διατηρούν την φιλία τους μέσα από κινηματογραφημένες επιστολές, τρυφερές καταθέσεις για τους άρρηκτους δεσμούς, την ξενιτιά, την μητρότητα και την ελευθερία.


Οι δαίμονες μιας ομάδας νεαρών στο Punks της Μάσα Ουμς (βραβεία μοντάζ και φωτογραφίας στο IDFA), γίνονται για μια στιγμή και δικοί σου δαίμονες. Η τελευταία τους ευκαιρία να επανενταχθούν γράφεται σε μια απομακρυσμένη φάρμα στη Γαλλία. Μπαίνεις στη θέση τους. Αν δεν τα καταφέρουν, δεν τα έχεις καταφέρει κι εσύ.


Μετατοπίζεσαι. Φοράς τα ρούχα άλλων ανθρώπων. Γίνεσαι ενεργός θεατής. Βλέπεις ξαφνικά και το δικό σου όνομα στη μαύρη λίστα που απέτρεπε οικοδόμους από το να βρουν ξανά δουλειά στο Solidarity της Λούσι Γουόκερ (μεγάλο βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη).

Όταν γινόμαστε διάφανοι: Στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ Facebook Twitter
Solidarity της Λούσι Γουόκερ


Στα άδυτα της σύγχρονης μαγείας, στο Faith and Fury του Μάρκος Πιμεντέλ, περπατάς στις βραζιλιάνικες φαβέλες, εκεί όπου έμποροι ναρκωτικών, αστυνομικοί και φτωχοδιάβολοι μετατρέπονται σε όργανα της πολιτικής αρένας. Στη Βραζιλία, ο χρόνος γυρίζει και προς τα πίσω στο I Owe you a Letter about Brazil της Κάρολ Μπέντζαμιν (ειδική μνεία για πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη), η οποία ψάχνει τα ίχνη μιας πολύ προσωπικής ιστορίας. Όταν ο πατέρας της καταδικάστηκε από την χούντα σε φυλάκιση, μια ομάδα ανθρώπων στάθηκαν δίπλα του και αγωνίστηκαν για την ελευθερία του.


Cut. Η σκηνή αλλάζει. Βρισκόμαστε σε ένα ρωσικό λιμάνι ξεχασμένο απ' τον κόσμο, στο Froth του Ίλια Ποβολότσκι (ειδική μνεία για πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη). Αν είχες γεννηθεί εκεί, τώρα θα ήσουν ο Μπαρντάκ ή ο Ντίμα. Ή ίσως η ανήλικη Μάσα, που διατηρεί το βλέμμα της στραμμένο διαρκώς στις μεγάλες πόλεις.


Το ντοκιμαντέρ αλλάζει το παιχνίδι. Τσαλακώνει τη ματαιοδοξία σου. Σε κάνει διάφανο. Το facade καταρρέει. Σύντομα, το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που θα πραγματοποιηθεί από τις 6 έως τις 15 Μαρτίου 2020, θα γίνει μια σκηνή για όλες τις σκηνές.

Όταν γινόμαστε διάφανοι: Στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ Facebook Twitter
Punks της Μάσα Ουμς
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ