Σεμπάστιαν Φίτζεκ: «Ίσως εμπνευστώ ένα ψυχολογικό θρίλερ που να διαδραματίζεται στην Ελλάδα»

Σεμπάστιαν Φίτζεκ: «Ίσως εμπνευστώ ένα ψυχολογικό θρίλερ που να διαδραματίζεται στην Ελλάδα» Facebook Twitter
Σεμπάστιαν Φίτζεκ: «Είμαι συλλέκτης ιστοριών και ανθρώπων. Πρόκειται για ένα είδος επαγγελματικής διαστροφής».
0

Ήταν από τις πιο αναμενόμενες λογοτεχνικές παρουσιάσεις των τελευταίων μηνών: Η διπλή επίσκεψη του Σεμπάστιαν Φίτζεκ στη χώρα μας, στα Public της Τσιμισκή (2/4) στη Θεσσαλονίκη και της πλατείας Συντάγματος (3/4) στην Αθήνα αναμενόταν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όχι μόνο από τους fans του crime αλλά και από όλη την ελληνική βιβλιοφιλική κοινότητα.


Ο Βερολινέζος συγγραφέας-φαινόμενο, μέσα από τα τρία πρώτα του βιβλία («Πτήση 7Α», «Η Θεραπεία» και «Το Δέμα») που έχουν κυκλοφορήσει στα ελληνικά από τις εκδόσεις Διόπτρα, έχει εξελιχθεί σε αγαπημένο του ελληνικού κοινού σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.


Ερχόμενος για πρώτη φορά στην Ελλάδα, δήλωσε, μεταξύ άλλων, πως η χώρα μας τον έχει συναρπάσει και δεν αρνήθηκε το ενδεχόμενο μελλοντικά, έπειτα από επαναληπτικό του ταξίδι, να εμπνευστεί ένα νέο θρίλερ που να τοποθετείται εδώ.


Άλλωστε «απλώς γράφει ιστορίες που ευχαρίστως θα διάβαζε ο ίδιος».

Όπως ένας τεχνίτης που φτιάχνει βίδες δεν μπορεί να περάσει μπροστά από ένα ράφι χωρίς να προσέξει πώς είναι κατασκευασμένες οι βίδες του, έτσι κι εγώ δεν μπορώ να προσπεράσω ιδιαίτερες καταστάσεις ή ενδιαφέροντες ανθρώπους χωρίς να ασχοληθώ περαιτέρω μαζί τους.

— Οι ήρωες των βιβλίων σου «Πτήση 7Α» και «Η Θεραπεία» είναι ψυχίατροι. Ποια είναι η στάση σου απέναντι στην ψυχοθεραπεία και γιατί επιλέγεις οι χαρακτήρες σου να εξασκούν αυτό το λειτούργημα;

Κατά τη γνώμη μου, κάθε καλό βιβλίο είναι ένα ταξίδι σε έναν νέο, άγνωστο, συναρπαστικό κόσμο. Ένας τέτοιος κόσμος βρίσκεται και μέσα μας: Είναι η ίδια μας η ψυχή, που κρύβει αμέτρητα μυστήρια και άλυτους γρίφους.


Θεωρώ, λοιπόν, πως οι ψυχίατροι και οι ψυχολόγοι είναι οι εξερευνητές του ωκεανού της ψυχής μας. Θα πρέπει, ωστόσο, να επισημάνω πως δεν πρωταγωνιστούν ψυχίατροι και στα 17 θρίλερ που είχα τη χαρά να γράψω μέχρι τώρα.

— Την τελευταία φορά που μιλήσαμε, μου περιέγραψες ότι η βασική ιδέα της «Θεραπείας» προέκυψε ενώ περίμενες στην αίθουσα αναμονής ενός ιατρείου. Πώς συλλαμβάνεις τα θέματα των βιβλίων σου; Είσαι ο τύπος που παρατηρεί τα πάντα γύρω του και κολλάει συνεχώς σε λεπτομέρειες που κανείς άλλος δεν προσέχει;
Είμαι συλλέκτης ιστοριών και ανθρώπων. Πρόκειται για ένα είδος επαγγελματικής διαστροφής.


Όπως ένας τεχνίτης που φτιάχνει βίδες δεν μπορεί να περάσει μπροστά από ένα ράφι χωρίς να προσέξει πώς είναι κατασκευασμένες οι βίδες του, έτσι κι εγώ δεν μπορώ να προσπεράσω ιδιαίτερες καταστάσεις ή ενδιαφέροντες ανθρώπους χωρίς να ασχοληθώ περαιτέρω μαζί τους.


Και τότε θέτω πάντα στον εαυτό μου το ερώτημα που κατά τη γνώμη μου αποτελεί τον πυρήνα κάθε καλού ψυχολογικού θρίλερ: «Κι αν αυτό που αντιλαμβάνομαι δεν είναι όπως φαίνεται;»

Σεμπάστιαν Φίτζεκ: «Ίσως εμπνευστώ ένα ψυχολογικό θρίλερ που να διαδραματίζεται στην Ελλάδα» Facebook Twitter

— Πώς συμπεραίνεις ότι μια ιδέα αξίζει να αναπτυχθεί στο επόμενό σου μυθιστόρημα; Έχεις ποτέ αντιμετωπίσει το «μπλοκάρισμα του συγγραφέα»;
Απ' όλες τις ιδέες που μου έρχονται, συγκεντρώνομαι στη μία που χτυπάει επίμονα την πόρτα του μυαλού μου και λέει: «Έι, είμαι σημαντική. Κατάγραψέ με».


Όταν, λοιπόν, στην καθημερινή μου ζωή, δεν μπορώ να βγάλω απ' το μυαλό μου έναν άνθρωπο ή μια κατάσταση, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα η ιδέα να είναι ενδιαφέρουσα όχι μόνο για μένα, αλλά και για τους αναγνώστες.


Σε κάθε βιβλίο περνάω από μία φάση όπου δεν μπορώ να σκεφτώ. Είναι η στιγμή που αντιλαμβάνομαι ότι, ξαφνικά, οι ήρωές μου παύουν να μοιάζουν τεχνητοί και γίνονται πραγματικοί. Και τότε αρχίζουν να κάνουν μονάχα ό,τι θέλουν· όχι ό,τι έχω σχεδιάσει εγώ γι' αυτούς.


Μετατρέπομαι σε παρατηρητή της ιστορίας μου. Κι από τη μία είναι πολύ ωραίο αυτό το συναίσθημα, διότι η ιστορία δίνει πλέον την αίσθηση πως είναι αληθινή.


Από την άλλη, όμως, με πιάνει ο φόβος ότι δεν θα μπορέσω να γράψω ποτέ ένα τέλος που να βγάζει νόημα.


Είναι η στιγμή που, ως συγγραφέας, πρέπει να πιέσω τον εαυτό μου να συνεχίσει να γράφει. Διότι αν κάθεσαι και κοιτάζεις μέρες ολόκληρες μια λευκή κόλλα χαρτί, δεν πρόκειται να ξεπεράσεις ποτέ το "writer's block".

— Τα αστυνομικά μυθιστορήματα και τα ψυχολογικά θρίλερ είναι από τα πιο επιτυχημένα είδη, αλλά συχνά ακολουθούν συγκεκριμένους κανόνες και στερεότυπα στην ανάπτυξη της ιστορίας και των χαρακτήρων. Πώς καταφέρνεις να προσπερνάς αυτούς τους κανόνες και ταυτόχρονα να είναι εμπορικά και κριτικά επιτυχημένος;
Δεν έχω συγκεκριμένη φόρμουλα. Απλώς γράφω μια ιστορία που ευχαρίστως θα διάβαζα κι εγώ ο ίδιος.


Συχνά, ωστόσο, καθώς γράφω, θέτω στον εαυτό μου το ερώτημα: «Τι θα γινόταν αν τώρα συνέβαινε ακριβώς το αντίθετο από αυτό που υπολογίζω;». Κι αυτό μού ανοίγει συνήθως τελείως νέους ορίζοντες.

— Μπορείς να ονοματίσεις μερικούς από τους αγαπημένους σου εκπροσώπους του crime και σχετικές ταινίες;
Όλα άρχισαν με τον Στίβεν Κινγκ και τον Έντγκαρ Άλαν Πόε, ενώ αργότερα διάβασα όλα τα έργα του Τζον Γκρίσαμ και του Μάικλ Κράιτον.


Με επηρέασαν έντονα ταινίες όπως η «Απόδραση από τη Νέα Υόρκη» με τον Κερτ Ράσελ ή ο «Δαιμονισμένος Άγγελος» με τον Μίκι Ρουρκ.


Φυσικά, στα πρότυπά μου περιλαμβάνεται και «Η σιωπή των αμνών» του Τόμας Χάρις, καθώς και η «Έκτη Αίσθηση» ή η σειρά «24», την οποία λάτρεψα λόγω του ρυθμού της.


Αυτή την περίοδο διαβάζω πολύ Μάικλ Ρόμποθαμ και Χάρλαν Κόμπεν.

— Ποιο είναι το καλύτερο σχόλιο που έχεις λάβει από αναγνώστη;
Ήταν από έναν αναλφάβητο άνδρα, που ήθελε οπωσδήποτε να μάθει τι γίνεται στη «Θεραπεία» και γι' αυτό ξεκίνησε μαθήματα ανάγνωσης.

— Πρόσφατα επισκέφθηκες την Ελλάδα για να παρουσιάσεις τα βιβλία σου στα Public της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Θα σκεφτόσουν ποτέ να γράψεις ένα μυθιστόρημα με στοιχεία από την αρχαία ή τη σύγχρονη Ελλάδα;
Μπορώ να γράφω μόνο για μέρη που γνωρίζω καλά. Δεδομένου ότι αυτή είναι η πρώτη μου επίσκεψη στην Ελλάδα (πέρα από μια σύντομη στάση με κρουαζιερόπλοιο στην Κρήτη, που δεν τη λογαριάζω), δεν διαθέτω επαρκή εμπειρία, ώστε να τοποθετήσω εδώ την πλοκή μιας ιστορίας μου.


Ωστόσο, η σύζυγός μου και εγώ ενθουσιαστήκαμε τόσο πολύ με τη χώρα και τους ανθρώπους, που αποφασίσαμε να ξανάρθουμε οπωσδήποτε μαζί με τα παιδιά μας — και ίσως τότε μου έρθει η έμπνευση για ένα ψυχολογικό θρίλερ που να διαδραματίζεται στην Ελλάδα.

Info

Τα βιβλία του Σεμπάστιαν Φίτζεκ «Πτήση 7Α», «Η Θεραπεία» και «Το Δέμα» κυκλοφορούν στα ελληνικά από τις εκδόσεις Διόπτρα.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ