«Δεν είναι τυχαίο ότι το όνομα της Μαριάν είναι πριν από του Λέοναρντ στον τίτλο της ταινίας»

«Δεν είναι τυχαίο ότι το όνομα της Μαριάν είναι πριν από του Λέοναρντ στον τίτλο της ταινίας» Facebook Twitter
Η Μαριάν Ιλέν και ο Λέοναρντ Κόεν στο λιμάνι της Ύδρας
0

«Η ταινία του Νικ είναι στην πραγματικότητα βασισμένη στην προσωπική του σχέση με την Μαριάν» σύμφωνα με τον Μπαρντ Κιόγκε Ρόνινγκ, Νορβηγό σκηνοθέτη και δημοσιογράφο ο οποίος συμμετείχε στο ντοκιμαντέρ που γύρισε ο Νικ Μπρούμφιλντ για την θρυλική ρομαντική σχέση του Λέοναρντ Κόεν με την Μαριάν Ιλέν με φόντο την Ύδρα της δεκαετίας του '60 και θα ανοίξει το προσεχές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - ενώ πρόσφατα γύρισε και ο ίδιος ένα ντοκιμαντέρ σχετικά με την Ιλέν και τον γιο της, Άξελ, με τίτλο Little Axel. Ο Λέοναρντ Κόεν είχε λειτουργήσει άλλωστε ως πατρική φιγούρα του «μικρού Άξελ» Γένσεν, παιδί της Μαριάν από τον πρώτο της σύζυγο, τον συγγραφέα Άξελ Γένσεν (τον πρεσβύτερο).

«Η Μαριάν και ο Νικ ήταν μαζί για ένα χρόνο σχεδόν, το 1968 στο Λονδίνο» δήλωσε πρόσφατα ο Νορβηγός κινηματογραφιστής. «Και έχτισε την αφήγηση αυτού του ντοκιμαντέρ με βάση τη Μαριάν που εκείνος γνώρισε. Μου είχε πει ο Νικ ότι η Μαριάν κατείχε μια πολύ ξεχωριστή ενέργεια την οποία μοίραζε σε όλους. Και τη χάρισε και στον Νικ που ήταν μόλις 20 χρονών τότε και αναρωτιόταν αν πρέπει να πιστέψει στην επιθυμία του να γίνει σκηνοθέτης. «Ναι! Κυνήγησέ το», τον προέτρεψε εκείνη. Τον ενέπνευσε τόσο πολύ την πιο κατάλληλη στιγμή».

Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ιστορία παντοτινής αγάπης. Στην Ύδρα. Η Ύδρα αποτελεί βασικό κομμάτι της ταινίας. Κάναμε πάνω από μια εβδομάδα γύρισμα στο νησί πριν από ένα χρόνο, αναζητώντας τους λίγους παλιούς που έχουν απομείνει από όσους ήταν εκεί και πριν από μισό αιώνα και έκαναν παρέα με την Μαριάν και τον Λέοναρντ

Τα προηγούμενα ντοκιμαντέρ του Μπρούμφιλντ είχαν να κάνουν με μια αιχμηρή και ερευνητική προσέγγιση, καθώς εστίαζαν σε κάποιες από τις πιο εκρηκτικές (και τραγικές) προσωπικότητες, σχέσεις και υποθέσεις της πρόσφατης επικαιρότητας στα πέριξ του σταρ σύστεμ της σύγχρονης μουσικής βιομηχανίας – είτε επρόκειτο για τις (άλυτες) δολοφονίες επιφανών ράπερ στο Biggie & Tupac, είτε για τους υπαινιγμούς εις βάρος της Κόρτνεϊ Λαβ για το θάνατο του Κερτ Κομπέιν στο Kurt & Courtney, είτε για τα δραματικά και ανυπέρβλητα αδιέξοδα της Γουίτνι Χιούστον στο Whitney: Can I Be Me.

«Δεν είναι τυχαίο ότι το όνομα της Μαριάν είναι πριν από του Λέοναρντ στον τίτλο της ταινίας» Facebook Twitter
Ο μικρός Άξελ Γένσεν με τον Κόεν που λειτουργούσε ως πατρική φιγούρα για τον γιο της Μαριάν (εικόνα από το ντοκιμαντέρ Little Axel του Μπαρντ Κιόγκε Ρόνινγκ).

Ο τόνος και η ατμόσφαιρα στο Marianne & Leonard: Words of Love όμως δεν έχουν καμία σχέση με τα προηγούμενα ντοκιμαντέρ του Μπρούμφιλντ, σύμφωνα με τον Ρόνινγκ:

«Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ιστορία παντοτινής αγάπης. Στην Ύδρα. Η Ύδρα αποτελεί βασικό κομμάτι της ταινίας. Κάναμε πάνω από μια εβδομάδα γύρισμα στο νησί πριν από ένα χρόνο, αναζητώντας τους λίγους παλιούς που έχουν απομείνει από όσους ήταν εκεί και πριν από μισό αιώνα και έκαναν παρέα με την Μαριάν και τον Λέοναρντ».

«Δεν είναι τυχαίο ότι το όνομα της Μαριάν είναι πριν από του Λέοναρντ στον τίτλο της ταινίας» Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης της ταινίας “Marianne & Leonard: Words of Love”, Νικ Μπρούμφιλντ που συνδέθηκε με την Μαριάν Ιλέν στα τελειώματα της σχέσης της με τον Κόεν.

«Η ταινία είναι φιλτραρισμένη μέσα από τις εμπειρίες του Νικ», επιβεβαιώνει και ένας άλλος σκηνοθέτης, ο Γιαν Κρίστιαν Μόλεσταντ, ο οποίος επίσης έχει ξεκινήσει εδώ και μια δεκαπενταετία ένα επικού τύπου ντοκιμαντέρ με θέμα τη ζωή και την προσωπικότητα της Μαριάν Ιλέν:

«Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το όνομά της είναι πρώτο στον τίτλο της ταινίας. Αυτό που τον ενδιέφερε πιο πολύ ήταν αυτή η αλχημεία με την οποία έμοιαζε να μεταμορφώνει τον εαυτό της ανάλογα με τις περιστάσεις. Όταν την γνώρισε ο Νικ, δεν είχε χωρίσει με τον Λέοναρντ αλλά δεν ήταν και μαζί όπως παλιά. Έβγαζε μια πικρία και μια σύγχυση. Στα επόμενα χρόνια όμως, η Μαριάν έδειξε μια σπουδαία ικανότητα να προσφέρει αγάπη, χωρίς πικρίες. Είχε μια γιαγιά, μια απίστευτη προσωπικότητα που τα πουλιά στέκονταν στον ώμο της όταν έπινε καφέ το πρωί, η οποία, όπως κι ο Λέοναρντ, ήταν καθοριστική για τη ζωή της Μαριάν και προς το τέλος της ζωής της μεταμορφώθηκε η ίδια σ΄ αυτή τη γιαγιά».

Η Ιλέν είχε ζητήσει από τον Μόλεσταντ να συνεχίσει να την κινηματογραφεί ακόμα και αφού είχε διαγνωστεί η λευχαιμία που την κατέβαλε τελικά το 2016, λίγους μήνες πριν την ακολουθήσει και ο Λέοναρντ Κοέν αφού συγκίνησε πριν το σύμπαν με την επιστολή που της είχε γράψει, αναγνωρίζοντας ότι και ο ίδιος στέρευε από χρόνο: «Είμαι λίγο πιο πίσω σου κι εγώ, τόσο κοντά που μπορώ να σου κρατήσω το χέρι».

«Δεν είναι τυχαίο ότι το όνομα της Μαριάν είναι πριν από του Λέοναρντ στον τίτλο της ταινίας» Facebook Twitter
Η Μαριάν Ιλέν προς το τέλος της ζωής της με τον σκηνοθέτη Γιαν Κρίστιαν Μόλεσταντ, ο οποίος την κινηματογράφησε το 2016 να διαβάζει ξανά και ξανά την επιστολή που της είχε στείλει ο Λέοναρντ Κόεν όταν έμαθε οτι εκείνη πεθαίνει.
«Δεν είναι τυχαίο ότι το όνομα της Μαριάν είναι πριν από του Λέοναρντ στον τίτλο της ταινίας» Facebook Twitter
H Μαριάν Ιλέν με τον γιο της Άξελ στην ταβέρνα Γράφος στην Ύδρα το 1962. Φωτογραφία από το βιβλίο So Long, Marianne: A Love Story

Μέρος αυτού του υλικού που συγκέντρωσε ο Μόλεσταντ παραχωρήθηκε στον Μπρούμφιλντ για την ταινία του, στην οποία βλέπουμε την αντίδραση της Μαριάν Ιλέν όταν παραλαμβάνει και διαβάζει την επιστολή. «Η γυναίκα μου της έκανε μασάζ στα πόδια», θυμάται ο Νορβηγός σκηνοθέτης. «Κι εκείνη διάβαζε το γράμμα ξανά και ξανά. Το πιο σημαντικό είναι ότι ένιωθε ακόμα ότι είχαν αυτόν τον αιώνιο σύνδεσμο. Δεν μπορούσε να ξεχάσει ότι όταν μπήκε ο Λέοναρντ στη ζωή της, την έκανε να νιώσει για πρώτη φορά ολόκληρη και πλήρης».

«Εν τέλει, ο τίτλος της ταινίας [Λόγια αγάπης] έχει να κάνει με αυτό ακριβώς το γράμμα» πιστεύει ο Ρόνινγκ. «Οι λέξεις είναι το χρυσό νήμα. Τέσσερις ώρες αφότου έγραψα στον Λέοναρντ ότι η Μαριάν πεθαίνει, είχε στείλει την απάντηση. Και κάθε λέξη είναι τόσο μοναδικά φορτισμένη. Φανταστείτε πόσο ξεχωριστό είναι αυτό – να γράψεις αυθόρμητα ένα γράμμα τόσο ηλεκτρικά φορτισμένο, με λόγια τόσο καίρια. Λέει κάτι αυτό τόσο για εκείνον όσο και για τη Μαριάν».

  

Με στοιχεία από το Uncut

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM